* ¤ * SYYSPOPPOON-04 JOULU * ¤ *
Kommentit (62)
Surku teidän joulua:( Toivottavasti taudit menee nopeasti ohi!
Mullakin aika ähky:) Ekan syönnin jälkeen ihan ok. Anopin tekemä glögijuustotorttu oli äkkimakea eikä tullut paljoa sitä syötyä. Piparit ja tortut jää aina multa syömättä. Äskettäin söin uudelleen kinkkua ja rosollia ja siitä seurasi ähky. Ei tosiaankaan ollut nälkä, teki vaan mieli:)
Kuulemisiin!
T: Ähky-yniäinen
Lapset heräsi taas klo 7. Päivä on ollut käynnissä jo pitkään, vaikka kyllä me tunti loikoiltiin vielä sängyissä. Tänään täytyy varmaan alkaa huudattaa pientä, että saa päikkäreille. On ihan ok, jos viikonloppuisin ei nuku, mutta nyt on viikon kotona eikä kyllä voi niin kauaa olla nukkumatta päikkäreitä. Huuto siitä tulee, sen jo tiedän.
Ulkona oli todella hiljaista! Yhden koiranulkoiluttajan näin ja toisen kauempana. Yhden taksinkin näin. Muuten täysin autiota. Pakkastakin muutama aste, alkoi tuntua korvanlehdillä. Ois vaan sitä luntakin (vaikka ehtiihän sitä vielä tulla).
Sain kirjan joululahjaksi. En ole moneen vuoteen lukenut kirjoja. Ei vaan ole ollut aikaa eikä enää sitten keskittymiskykyäkään. Pari englanninkielistä kirjaa on odottanut makuuhuoneen lipaston päällä yli 3v lukijaansa. Nyt sain suomenkielisen kirjan, kun ajattelin siitä olevan helpompi alottaa taas:) Ennen olin suht ahkera lukemaan kirjoja, mutta lasten tulo pysäytti sen harrastuksen.
Jos menis nyt lukemaan. Esikoinen kokoaa uusia palapelejä, pienempi leikkii leluilla...
T: Ynis
Ps. Miten vietätte joulun pyhiä? Me kotosalla ja tänään tulee mun vanhemmat syömään. Huomenna mennään anoppilaan syömään. Yleistä hengailua siis:)
Voi kurjuus Saamuska :-( Miten teillä voidaan?
Yöllä kävin yhen aikaan syömässä kinkkua ja suklaata.Oli tosi ähky nukkumaan käydessä ja näin ihan ihme unia ja heräilin kokoajan..janottikin!Sen siitä saa..
G:Tänään vaa ollaan,kohta lähetään puistoon.Sitten syödään vielä jouluruokia ja illalla ehkä katsotaan pojan lahja dvd..Huomenna tulee Enkeli+perhe :-)
Ennen lapsia,oltii joulutkotona ja meillä kävi kavereita pyhinä.Nyt ne kaverit perheellisiä ja ovat sukuloimassa.
Edellisinä jouluina on joulupäivänä tultu mummolosta ja tapani toivuttu sukurasituksesta :-/ Nyt tuntuu paremmalta tämä joulu :-)
Mun vanhemmat varmaan tulis käymään mut tulevat vuodenalusta hakemaan pojan ni ei ei nyt peräkkäin kannata ajella.
Meikkiä naamaan ja ulos..nenässä on jo suklaafinni!
Aurinkoista päivää
jatu
Vasta eilen aattona päästiin joulun rauhalliseen tunnelmaan. Työn ja joulukiireiden ja jouluvalmistelujen yhdistäminen vaatii vielä harjoitusta. ;)
Nöösä on ollut aivan riemuissaan joulusta. Kuusen koristelut, siivoamiset, jouluruuat (eli hänelle kinkku) ja joulupukki lahjoineen on ollut hämmästyttävää ja ihanaa, mutta niin stressaavaakin meidän herkkikselle. Ihana on pienen intoilua seurata, mutta onneksi on joulu vain kerran vuodessa, sen verran paljon herkälle pikkuiselle joulu on arkeen muutosta ja ihmetystä. Josko yöt taas palautuisivat ja nukkumaan meno helpottuisi pikku hiljaa.
Sähköpostiin en vielä ole päässyt, kun sivut ei toimi, mutta ilmeisesti iloisia ja suloisia uutisia on tullut.
Tomeralle ja koko perheelle paljon onnea pienestä jouluvauvasta! Ihania hetkiä!
Saamuskan perheeseen paranemista. Kurja tauti jouluksi. Jaksua! Teillä on ihania perinteitä.
Me ollaan koko joulu ensimmäistä kertaa vietetty omassa kodissa ihan keskenään. On tuntunut aivan huippu kivalta olla rauhallisesti kotona keskenään ja tehdä asiat omaan tahtiin, ilman kiirettä ja kellon kanssa kilpaa juostessa mummulasta toiseen. Kyllähän läheisiä on ikäväkin, mutta nyt sopi tällainen vaihtoehto hyvin. Joulunalus viikko oli ihan täysbuukattu töiden suhteen iltoja myöten ja Nöösä kävi melkoisilla kierroksilla, kun näimme niin vähän. Nyt on ollut kiva olla yhdessä ja nauttia rauhasta. Välipäivinä saattaa sukua käydä kylässä.
Jup, mutta sähköpostin kautta perheen pariin. Smuik ja rauhallista joulun jatkoa kaikille! =)
-Mimmuli kera perheen
Heräsin vasta äsken. Arvaatte varmaan mitä tein koko viime yön? Näin on, oksensin ja ripuloin perä perään. Onpa inhottava tauti. onneksi mies jaksoi herätä aamulla, vaikka sanoi kyllä, että vaivaa tauti vielä häntäkin. Aika voipuneelta tuntuu.
Lapset ovat kuitenkin suht hyvällä voinnilla. leikkivät lahjoillaan, hiukan kalpeina tosin. Minä olen varmaan naamaltani aivan vihreä...
Mukavaa joulupäivää kaikille joka tapauksessa, kyllä se tästä :)
SaaMari
Saanamarian perheelle pikaista paranemista. Vatsatauti on todellinen inhokki.
Tää lepäily saa huomaamaan kuinka kauhean väsynyt sitä onkaan. Pieni kävelylenkki jo uuuvuttaa,samoin yläkertaan kipuaminen,tuntuu et vatsa painaa jotenkin hengitysteitä, puuuuh,ja liitoskivut vielä päälle.
ja vielä 2 kuukautta vatsan kasvatusta,huh huh.
Mennään tänäänkin päiväsaunaan,tässähän nämä päivät kuluu,pikkasen ulkoillen,saunoen,takkaa polttaen,telkkua katsellen. Huomenna harkitaan jos mentäis peurunkaan kylpylään,mahtakohan siellä olla väkeä. Välipäivinä tulee mun vanhemmat.
Nyt sinne saunaan!
tiivii
Saamuskan perheelle paranemista!
Myös meillä aloitettiin joulun vietto mukavasti Ee istui eilen aamupäivän isänsä kanssa tk päivystyksessä. Korvatulehdus ei ollutkaan parantunut ekalla kuurilla. Nyt olen sitten joutunut antamaan sekä pronaxenia että Pamol-F vuorotellen kun on niin kipeä.
Lahjoja tuli paljon ja poika kävi kovilla kierroksilla. Sain kaksi porakonetta ne ehdottomasti parhaat lahjat.
Kohta tulee sisarukset perheineen tännä äidin luokse syömään täytyis varmaan lähteä äitiä auttamaan...
Mies joutui eilin illalla ajamaan kotiin kun piti mennä tänään töihin, mutta sitten ei ollutkaan se kelle piti mennä niin ilmoittanut mitään eli turhaan ajeli. Ajateltiin laskuttaa silti, kun kerran sovittu ja sitten ei ilmoita mitään ja vielä tälläinen päivä.
Rauhallista joulun jatkoa!!
Mari ja poissut
Ihan raivopäänä huutaa ja heittää lelut ja petivaatteet pois sängystä. " ei halua nukkua!" . Mutta kaksi päivää on ollut ilman päikkäreitä ja nyt joulujutut vielä. Alkaa mennä tyttöjen leikit vähän siihen suuntaan, että koko ajan tulee älytöntä riitaa leluista yms. Minä päätän nyt, että minä olen se aikuinen ja minä päätän unista:)
Jatu, olithan hereillä klo 1 saakka, vai heräsitkö välillä syömään kinkkua:)
Joko Tomera on kotona? Toivottavasti kaikki on mennyt hyvin!
Mua on vieläkin ärsyttänyt se eilisen iltapäivän ja illan kaamea hössötyskaaos. Yritin sitten miehelle sanoa siitä ja mieshän rupesi vaan riitelemään asiasta. Miksi pitää aina vääntää rautalangasta kaikki asiat, kun enhän minä tässä ketään ollut suoraan syyttelemässä tai mitään. Missä on se yhteiseen hiileen puhaltaminen, että yhdessä mietittäis miksi näin oli ja mitä vois tehdä toisin. Sen sijaan minä latelen mietteitäni ja silti tulee sellanen olo, että minä vaadin liikaa, jos haluaisin vähän vähemmän touhua enää ennen ruokailua ja lahjoja. Tajusin, että haluaisin keittiön vaan itselleni ja muut vois pysyä poissa. Liian monta kokkia jne...
Tänään tulee mun vanhemmat. Tulevat ehkä tunnin kuluttua ja syödään 5 aikaan. Meidän äiti osaa onneksi ottaa vähän rauhallisemmin.
Ehkä se olen minä jolla viiraa päässä. Onhan se kumma, jos ei haluakaan tukka putkella vetää koko aattopäivää aamusta iltaan ja palvella toisia ja rauhotella tilanteita jne. Miehelle esim. oli iso asia nousta ruokapöydästä auttamaan lapsia lahjojen kanssa, joista piti irrotella osia laatikoista. Miehen mielestä lasten kanssa ei vaan voi olla rauhallista ja minä kuvittelen liikoja. Mun mielestä aikuiset myötävaikuttaa lapsiin ja lasten hermostukseen. Pienellä ennakoinnilla säästyis paljolta.
No, mutta nyt saan tän kuulostamaan siltä, että joulu on pilalla. Ei se nyt ihan niin ole, kuten eilenkin yritin sanoa. Teille on vaan helppo purkaa tää ärsytys. Just nyt tää on ainoa keino tehdä sitä.
Mutta pieni rauhottui jo. Kerran kävin vielä pyyhkimässä nenä ja annoin petivaatteet ja unilelut takaisin ja johan oli valmis jäämään nukkumaan. Aika helpostihan se kävi, vaikka onhan toi huuto vähän tylsää.
Menen jatkamaan keittiöön, jos tänään saisin ottaa vähän iisimmin, kun vieraat tulee...
Nyt on jouluruuat syöty,kinkkua tietty jälellä mut huomenna tavan sapuskaa!
Ynis:Joo,valvoin kyllä ;-))Mut just ene sänkyymenoa nappasin pikku yöpalat!Ei hyvä!
Tunti ulkolitii,olipa kylmä!Oli yhtee puistoo tullu uus kiipeilyteline-aikas hieno!Ei kyllä typylle viel sopiva mut poika tykkäs.
Musta on ihana ku ollaa keskenämme kotona,kukaan ei hössötä!Miestä kyllä saa patistella auttamaan,mut paljon on tehny apuna :-)
Nyt heräs neitonen unilta..tarvii kyllä täysin vielä päikkärit!
Täytyy pöytää korjailla,jos jaksa kohta kahvitella..
Siitä tuli mieleen,typylle ei käy suklaa :-( eikä voi olla antamatta,kakkaa nyt sit aika ahkeraan...Aikasemminki oon tuota kyllä epäilly..
jatu
Kiitokset onnitteluista! Pikkuinen poika tuhisee kopassaan, koko päivän on nukkunu joten odotettavissa on samanlainen yö kuin edellinenkin... eli syömistä, itkua ja valvomista. No eiköhän se tästä. Maito ei oo kunnolla noussu, muutaman kerran on annettu lisämaitoa. Päästiin kuitenkin kotiin, koska kaikki oli pojalla hienosti. Paino tietty laskenu, nyt 2930g, mutta torstaina punnitaan uudestaan.Synnytyskertomusta voin yrittää myöhemmin rustailla, nyt ei jaksa.
Nyt Idan kanssa touhuilemaan
Petra, Ida ja " tonttupoika" 2vrk
Ihana että olette päässy kotiin.Nauttikaa pikku nyytistänne :-)
jatu
Nauttikaa koko perhe pikku tontusta :)
Kirjtoitin teille jo päivällä, mutta kun yhteys oli vain miehen kännykällä, niin katkes sitten ratkaisevalla hetkellä.
Tomeralle paljon onnea!
Kurjaa, Saamuska, teillä on tauti. Se ei ole koskaan kivaa, mutta erityisen kurjaa jouluna.
Me olemme taas kotona. Joulu meni ihan mukavasti mummolassa. Mutta kaksi yötä on maksimi. Tänään oltiin siskolla ja jaettiin lisää lahjoja ja syötiin lisää. Mutta sen verran rasittaa tämä kiertely, että ensi jouluna olemme kotona. Saavat sitten muut tulla meille. Pitääköhän päätös :)?
Me jaoimme joululahjat päiväunien jälkeen, ennen ruokaa. Sillä seurauksella, että lapset malttoivat istua ruokapöydässä. Kuten lapsetkin, minä päätin, että tänä vuonna syön vain, parhaat palat. Täytin mahani kaloilla ja vähän kalkkunaa. Ei tullut ähkyä vaan jäi tilaa vileä suklaakakulle. Huomenna saadaan vielä jouluruokaa miehen veljellä, mutta kotona ei jouluruokaa syödä.
Joulukuusi aiheuttaa meidän perheelle oireita. Kaikki yskittiin anoppilassa ja ääni mienas kadota kokonaan. Oireet helpotti aina yöksi, kun nukuttiin kivitalon toisessa kerroksessa ja kuusi oli alakerrassa. Siskolla jo helpotti (muovi kuusi). Nyt tuntuu jo paremmalta, ja kukaan ei saa mahdottomia yskän kohtauksia. Miehen mielestä se ei välttämättä ole kuusi. Mutta mikä muu se voisi olla?
Otso sai toivomansa autoradan ja se on ihan huippu ja viihdyttää koko perhettä. Autot -elokuva on katottu täälläkin.
PL
Ostin miehelle joululahjaksi kaksi kirjaa: Juhani Seppälän Selvästi juovuksissa ja Reko Lundaanin Viikkoja, kuukausia. Mies kysyi oliko tämä joku vihjaus. Ehkä. No, itse luin eilen yhdellä istumalla Viikkoja, kuukausia. Koskettava, muttei niin ahdistava kuin ajattelin. Lukeminen mullakin viime aikoina jäänyt, mutta mulla käy usein niin, että sitten kun tartun kirjaan, en voi lopettaa. Melko rentouttavaa puuhaa.
PL
Miten saat aikaa lukemiseen? Vaikka lukiskin kerralla, niin kyllähän yhteen kirjaan jokunen tunti menee. Ei puhettakaan, että voisin lukea niin pitkään yhtä soittoa, ellen yöllä lukis.
Mun mielestä joulupöydässä on liikaa " parhaita paljoa" :) Lähes kaikkea tykkään syödä, olenko harvinainen? Graavikalat ja mädit on tulleet anoppilasta meidänkin joulupöytään ja kun tykkään niin kovasti, niin 2-3 perunaa menee helposti niiden kanssa. Sitten maistiaiset laatikoista, rosollia ja kinkkua, niin huh huh. Olen todennut, että lisääntynyt perunan syönti joulupöydässä aiheuttaa mulle liiallista syömistä:) Ontuva selitys, ehkä:)
Onko kukaan menossa ensi viikolla alennusmyynteihin? :) Minä haluaisin heti keskiviikkona Jumboon. Olen katsellut joulumekkoja tytöille ja kun en tänä vuonna ostanut uusia, niin alennuksesta voisin ostaa ensi vuodelle mekot.
Mun vanhemmat ja veli oli täällä syömässä tänään. Veli on sinkkumies ja jossain vaiheessa heillä oli aina joulubileet yhden kaverin luona loppuillasta. Ne bileet on ilmeisesti jo loppuneet, mutta aina tuntuu löytyvän kaveri jonka kanssa lähteä baanalle. Ei sillä, veli ei tuntunut yhtään krapulaiselta ja hyväntuulinen oli. Yhtäkkiä vaan tuntui ruuan jälkeen olevan kauhea kiire kaikilla lähteä kotiin. Jälkkäri meinasi jäädä jo syömättä. Taisin näyttää sen verran nyrpeää naamaa, että söivät kuitenkin palat glögijuustotorttua. Mieheltä selvisi, että veli kiirehti kotiinsa, kun oli kavereita tulossa kylään. Että sellasta joulunviettoa. Eniten jäi kai ärsyttämään, että vanhemmat höösää aikuista miestä eikä näytä omaavan omaa tahtoa ollenkaan.
Toisaalta, nyt on ollut oma rauha täällä jo vähän aikaa. Oikein kivaa sekin. Ja kivaa oli, kun porukka tuli iltapäivällä, niin mun isä ja veli meni olohuoneeseen istuskelemaan ja antoivat tyttöjen rauhassa tottua läsnäoloonsa. Äiti taasen istui lasten kanssa keittiössä ja antoi mun touhuta omiani ruokien kanssa. Oli ihanaa, kun sai itse rauhassa laittaa kaiken pöytään. Paljon rauhallisempi mieli oli itselläni.
Pieni muuten nukkui 2h päikkäreitä, eli oli todellakin tarpeessa:)
Tomera, kiva, kun olette jo kotona! Onnea vielä kerran! Synnytyskertomusta odotellaan, myös Enkelin:) Meillä molemmat nukkui ekat 2 viikkoa melkeen koko ajan. Sitten alkoi rytmin haku ja noin 3-6vko ikäisenä oli molemmilla jakso jolloin meinasivat ihan riekkua öisin hereillä. Parikin tuntia nukutettiin hulluna ja välillä kyllä raivona ja loppuunpalaneenakin keskellä yötä. Mutta auttaa, kun yrittää vaan alkaa heti muokata rytmiä oikeaan suuntaan. Vastasyntynyt kun ei tiedä päivän ja yön eroa. Ihan toivotonta se oli pitää väkisin päivällä hereillä, kun ihan pienenä nyyttinä molemmat vaan nukkui tajuamatta mistään mitään:) Huvittaa nyt muistellakin, miten yritettiin väkisin herätellä tai pitää hereillä, kun pieneltä vaan meni taju kankaalle ihan hetkessä:)
Oh, muisteloita. Nyt iltapaloja virittelemään ...lapsille:)
Minä en muuten ole suklaata syönyt paljoakaan tän parin päivän aikana. Ei ole tehnyt mieli, kun ruoka ja jälkkäri on riittänyt hyvin.
Omaa joulua miettiville. Suosittelen! Jos se oikeasti tuntuu hyvältä, niin pitäkää päänne ja muistakaa ensi vuonna joulua suunnitellessa tän hetkiset ajatukset. Jatuhan on vahvistanut jo, että on kivaa viettää omaa joulua! :) Meillähän tää kaikki meni luonnollisesti, kun muutettiin ulkomaille ja oltiin joulut aina siellä. Eli luotiin se oma joulu siellä. Suomeen palatessa oli ihan selvää, että ne vanhempien luona vietetyt joulut oli historiaa. Kun oli vielä pieni lapsi silloin, niin vanhemmillekin se tuntui olevan ihan hyväksyttävä päätös. Varsinkin kun kutsuttiin molempien perheet koolle tänne meille. Ketään ei hylätty porukasta. Se meni aika helposti silleen.
Nyt sitä iltapalaa lapsille.
Aika harvinaista se on meilläkin, että voin lukea kirja kerta rykäsyllä. Eilen siirryin ruokapöydästä makaamaan sohvalle ja nousin siitä kun oli lapsien nukkumaan menoaika. Tarjoilu pelas (myös mulle), lapset viihtyi ja luin noin kolmessa tunnissa sen kirjan. Kirja oli nopeasti luettavaa tekstiä ja mä osaan keskittyä aika hyvin, vaikka ympärillä on hälinää. Mutta ei että oli rentouttavaa. Ajattelin harrastaa tätä useamin. Mulla kun on suuria vaikeuksia rentoutua, ehkä tässä olisi tapa.
Joulunviettotapoja voisi nyt hyvin muuttaa, kun meillä on paljon tilaa ja meille voi jäädä tarvittaessa yöksikin. Anoppi höpertyy vuosi vuodelta ja näyttää siltä, että päävastuu tarjoilusta on joka tapauksessa mulla. Onneksi appi osallistuu ja on vielä ihan terävä. En usko, että tästä mitää sotaa tulee. Siskoni ainakin tulee mielellään meille. Ja miehen veljen perhe on aina viettänyt joulut omissa oloissaan. Olemme lisäksi myymässä autoa, joten ajatus, että viettäisimme kaikki pyhät anoppilassa EI ole mahdollista. Me kun ei päästäis sieltä pois silloin kun haluamme...
Nyt katsomaan Täydellisiä kotirouvia....
Kotijoulu,kotijoulu :-) Kun tuossa heinäkuussakin vielä tunsi edellisen joulun ahdistuksen ja kyllä se mielessä on vieläkin ni päätös kotijoulusta oli helppo!Ja uskon että se oli meidän lapsillekin parempi!Kun sitä jännitystä oli muutenkin ni puuttu sentäs se kamala ylimääränen hössötys!
Kiva olis(ehkä) jos isovanhemmat kävisivät täällä,mutta jos tulevat jäävät yöksi ja taas tulee ressi.
Täällä on suklaa maistunu koska mitää jälkkäriä tai kaffeherkkuja ei ole ollu,paritorttua kyllä.Kukaan ei syö mitäänl uumujuttuja ja päätettiin et kakun teen vast huomiseks ettei mene pakkoahtamiseks jouluruokien päälle.Anoppi oli vähä " et ei jälkkäriä,ei kakkua" mut tämä sopii meille .-)
Unilauluaika..ehkä sit jaksas vähän glögiä.
jatu
Minun täytyy, oikeasti täytyy, ostaa itselleni talvitakki ja -kengätkin, joten allennusmyynnit on mielessä. Otso tarvitsee uuden haalarin, kun vanha alkaa olla aika kittana. Koska olen haalarihullu, ostan varmasti ensi talveksi molemmille toppavaatteita. Muuten lapset ei tarvitse mitään. Ostin heille muutamat paidat jouluksi HenkkaMaukasta. Otso olikin otettu dinosauruspaidoistaan. Kun nykyään pitää olla vaan kuviopaitoja. Hyvästi Marimekon pallo- ja raitapaidat :(. Yritän siis löytää kuviopaitoja, jotka miellyttää myös mua. Dino-aiheet kelpuutan ;). Mutta en tiedä, ehdinkö vielä ensi viikolla aleen.
Siskon mies oli muuten syönyt jouluna 4 kg verran. Sen verran oli siis vaaka näyttänyty enemmän aattoiltana :)
Hapankorppua ja aurajuustoa?
PL
Menimme saunaan neljän maissa. esikoinen kirjoitti ennen saunaan menoa ulko-oveen lapun pukille, jotta tietää, että täälä on pikkuveli vatsataudissa. Mies jäi vielä viimeistelemään ruokia hetkeksi ;) Saunasta tullessa olikin sitten pukki käynyt ja kirjoittanut vielä lapun, jotta hyvää joulua ja pikaista paranemista Antsalle. Lahjojen odottaessa kuusen alla aloimme syömään. Kesken ruokailun alkoi esikoisen naama kalveta ja kohta poika juoksikin jo vessaan, vatsatauti oli iskenyt häneenkin. Reipastui sitten lahjojen jakoon kuitenkin (itse asiassa reipastui kummallisesti, ei ole toista kertaa vielä oksentanut). Lahjojen jaon jälkeen oli hetkellinen suvantovaihe, kunnes kahdeksalta illalla oli tilanne tämä: mies oksentaa vessassa ja tyttö-keskimmäinen yökkäilee vatiin omassa huoneessaan.
Nyt ovat lapset sängyissään vateineen ja mies nukkuu olohuoneen sohvalla paksujen vällyjen alla. Minä popsin suklaarasiaa tyhjäksi vimmalla ja valmistaudun henkisesti kohta varmasti minuunkin iskevään vatsatautiin :)
Lahjat olivat oikein pidettyjä ja minäkin sain muutaman oikein sopivan vaatteen :) Antsa hihkui riemuissaan jokaisen lahjansa kohdalla. Ostamamme leikkikeittiö (jonka mies siis halusi pojalle välttämättä ostaa) on oikein monitoimilelu. Uuni toimii myös autojen parkkitalona, joten ei hätää, vaikkei parkkitaloa ostettukaan. oikeasti poika oli aivan innoissaan ruokaa laittamassa. Esikoinen oli aivan äimänä saadessaan Pirakan linnoituksen, jota oli kovasti toivonut, mutta jonka sanoin olevan aivan liian kallis toivottavaksi. Paljoa muuta ei sitten oikeastaan saanutkaan, lähinnä sukkia, pienen pelin, geomaticin ja sukulaisilta jotain jänniä salapoliisilaitteita (yökiikarit ja näkymättömän musteen :)). Tyttö sai vaikka mitä, mutta ei oikein jaksanut olla iloinen, kun tauti iski pahassa paikkaa. Lähipäivinä sitten...
Noh, kovasti rauhallinen on tämä joulu tällä hetkellä..
Hiljaa, hiljaa, joulunkellot kajahtaa..
*mutustelee suklaata*
Joulu-Saamuska