oma unimäärä
Ihan kyselen mikä on teidän oma unisaldo vuorokaudessa? Varsinkin jos on vauva ja pieniä lapsia, on se aika pieni millä päiviä etiäppäin porskuttaa, eikö?
Kommentit (4)
Ihana lukea Neitiniiskunen, että tästä voi selvitä! Mulla on ihan sama ongelma eli en osaa nukahtaa helposti. Meidän 4 kk poika nukkuu 10 h yöunet 0,5-2 h pätkissä, mutta itse saan yhteensä unta noin 3-6 h ja sekin vähintään 10 pätkässä. Päikkäreitä en vaan osaa nukkua. Oon kyllä yrittänyt. Ennen vauvaa nukuin 8-10 h yössä.
Esikoinen nukkui " hyvin" ihan pienenä, eli ekat puoli vuotta söi 3-6 tunnin välein öisin. Sitten liikkuminen tuli uniin ja seuraavan vuoden ajan neiti heräsi klo 24-1 ja valvoi 1-5 tuntia.
Kun hän oppi 1,5v iässä nukkumaan yöt läpeensä, niin loppuraskaus aiheutti sen, että vessassa piti juosta 2-3 tunnin välein...
Sitten syntyi kundi. Ekaan 9 kuukauteen herra ei nukkunut YHTÄÄN yli 2 tunnin pätkää, rattaissakin vain jos niitä hytkytettiin taukoamatta.
Kun herra vihdoin oppi nukkumaan päikkäriä 2-3 tuntia paikallaan olevissa vaunuissa, niin isosisko lopetti päikkärit kokonaan.
Yöt vielä 9kk iässä meni niin, että klo 21 nukahti ja klo 7-8 ylös ja siinä välissä 7-15 heräämistä.
En ole unitunteja viime vuosilta laskenut, mutta nyt vasta kun herra on 10kk niin hän voi nukkua jopa 4 tuntia heräämättä!!
Kummasti sitä tulee toimeen ilman untakin kun voi sentään maata pimeässä huoneessa.
Pitäs mennä sinne sänkyn :)
Meillä muksut 2v8kk ja nuorempi 3kk. Molemmat käy iltaisin klo 20-21 suunnilleen nukkumaan. Pienemmän kanssa saattaa tosin edelleen iltahuutoja kestää puolille öin, mutta harvemmin enää. Pienempi herää 2-4 kertaa yössä syömää, useimmiten nukahdan itse samantien kun nostan vauvan viereen rinnalle, sitte jossain vaiheessa heräilen siirtämään vauvan takas sänkyynsä. Isompi herättelee välillä 1-2 kertaa yössä ja hänen vieressä täytyy käydä hetki istuksimassa, että saa taas taapero unen päästä kiinni.
Aamulla heräillään klo 8-9. Eli jos kävisin muksujen kanssa samaan aikaan nukkumaan, saisin todella hyvät yöunet lyhyin katkoksin, mutta yleensä saan itseni petiin vasta joskus lähempänä puolta yötä... Esikoinen alkoi nukkumaan yöt läpeensä heräämättä 6kk iässä, joten toiveikkaana tietysti odotan, että tää kakkonen on myös yhtä hyväuninen. ;)
Tsemppiä ja jaksamista väsyneille äideille!
siitä saa siis tietty sitä voimaa lisää jaksaa ja porskuttaa pienellä unimäärällä eteenpäin =)
meillä on kaksi lasta 4,5v ja nyt 4kk pojat.esikon kanssa alku oli kamalaa,koska tuskin nukuin ekaan 7kk yhtään yötä enempää kuin 2-3tuntia.mutta hengissä siitä selvittiin =)
joten nyt ajattelen myös että hengissä tästäkin unettomasta ajasta selvitään kun on ennenkin selvitty,joten se auttaa jaksamaan.
meillä esikko oli yöllä tiuhaan tississä kiinni,ja hulinoi öisin,kunnes 7kk pidettiin unikoulu,joten nuo omat huonot yöt johtui siitä.
mutta kirjaimellisesti tuo eka 7kk mentiin 2-3tunnin yöunilla,ja sekin pätkissä.
tämä nykyinen vauva on nyt siis 4kk.
ekan kuukauden nukuin n.1-2 tunnin yöunia.minulla on huonounisuutta,tai oikeastaan sitä etten saa vain niksnaks unenpäästä kiinni,ja kun tuntui että kun minä nukahdan,herää vauva jo taas syömään.tätä oli siis eka kuukausi.
nyt syöttövälit ovat pidemmät,kiitos!
mutta edelleen kärsin tuosta nukkumisongelmastani,etten aina tahdo saada unta.
yöuneni kyllä ovat " jo" 4-6 tunnin luokkaa yhteensä (vauva nukkuu kellonympäri parilla syötöllä).aniharvoin enää tästä pienemmät.
että kyllä sitä vaan jaksaa kun on pakko!ja päikkäreitä meillä ei äiti nuku.sitten kärsis yöunet vielä enempi,eikä tuo vauvakaan nuku kun pätkäpäikkyjä.
kuulun kyllä ryhmään joka normaalisti tarvitsisi 10t yöunta,eli kärsin jatkuvasta väsymyksestä,mutta ehkä sitten vuoden päästä taas nukun paremmin.