Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka tutustua ortodoksisuuteen

Vierailija
17.09.2023 |

Olen 19v nainen ja ollut uskossa noin puoli vuotta. En kuulu mihinkään kirkkoon, vanhempani ovat ateisteja joten he eivät liittäneet minua vauvana luterilaiseen kirkkoon. Haluaisin löytää itselleni oman "kotiseurakunnan" ja olen lueskellut netistä kristinuskon eri suuntauksista. Näin pintaraapaisulta ortodoksisen kirkon opit tuntuvat olevan lähimpänä omiani. Nettiä lukemalla nyt ei kuitenkaan riittävästi voi tutustua uskontoon tehdäkseen päätöksen joten sattuisiko täällä olemaan joku ortodoksi tms joka osaisi kertoa miten pääsisin etenemään asiani kanssa. Voinko esim mennä johonkin ort. kirkkoon keskustelemaan papin kanssa ortodoksisuudesta tmv?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://valamo.fi/valamon-opisto?gclid=EAIaIQobChMIkKWRir2xgQMV-0KRBR28…

Miten kurssikeskus auttaa tutustumaan uskontoon? Outo ehdotus.

Vierailija
4/45 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luterilainen, mutta ortodoksiseen kirkkoon saa vapaasti mennä kuka tahansa seuraamaan palveluksia. Voit samassa yhteydessä kertoa papille että haluaisit tutustua heihin tarkemmin. Useissa ortodoksiseurakunnissa järjestetään tutustumiskursseja liittymisestä kiinnostuneille, joten jos sellainen on tarjolla niin sinne vain. Pappi osaa varmasti myös neuvoa kirjallisuutta jota kannattaa lukea tiedon saamiseksi. Siunausta matkaan!

Vierailija
5/45 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostuin joskus asiasta itse, mutta tuntuu Suomessa ortodoksisuus valitettavasti olevan sisäpiirin hommaa, jossa on tärkeää kuulua oikeaan karjalaissukuun. "Käännynnäisiä" ei lisäksi ihmeemmin arvosteta.

Vierailija
6/45 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tutustu.

Vierailija
7/45 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostuin joskus asiasta itse, mutta tuntuu Suomessa ortodoksisuus valitettavasti olevan sisäpiirin hommaa, jossa on tärkeää kuulua oikeaan karjalaissukuun. "Käännynnäisiä" ei lisäksi ihmeemmin arvosteta.

Olen itse juuri tuollaista ortodoksista karjalaissukua, mutta suvussamme ei ole ortodoksisuus lainkaan tärkeää.

Osa on vaihtanut uskontoa ja osa ei kuulu enää mihinkään uskontoon eikä kirkkoon.

Vierailija
8/45 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ortodoksina voinee elää ilman pyrkimystä miellyttää maallisia tahoja ja joitain nobody - sukuja. Mitä sinä heidän arvostuksellaan teet kun maailmassa on satoja miljoonia ortodokseja.

Vierailija
9/45 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy ensiksi messuissa

Vierailija
10/45 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
11/45 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysele seurakunnasta

Vierailija
12/45 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://valamo.fi/valamon-opisto?gclid=EAIaIQobChMIkKWRir2xgQMV-0KRBR28…

Miten kurssikeskus auttaa tutustumaan uskontoon? Outo ehdotus.

Miten Valamossa oleskelu ja siellä kirkonmenoissa käyminen, uskontoon vihkiytyneiden henkilöiden ja muiden ortodoksien kanssa keskustelu uskonasioista, ortodoksisuuteen johdattavilla kursseilla käyminen auttaisi tutustumaan uskontoon?Mietipä sitä.

Vierailija
13/45 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
14/45 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ortodoksina voinee elää ilman pyrkimystä miellyttää maallisia tahoja ja joitain nobody - sukuja. Mitä sinä heidän arvostuksellaan teet kun maailmassa on satoja miljoonia ortodokseja.

Kyse olikin Suomen pienistä kiireistä. Ei ole mukava olla kirkossa, johon ei tunne kuuluvansa ja ne "paremmat" alkuperäisuskovat juoruavat selän takana ja vähättelevät.

Vierailija
15/45 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ortodoksit eivät hyväksy naispappeutta. Työtä riittää sillä saralla.

16/45 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän sivun kautta näyttää voivan pystyvän ottamaan yhteyttä kirkon henkilökuntaan liittymis- tai tutustumistarkoituksessa https://ort.fi/tutustu-ortodoksiseen-kirkkoon/kirkkoon-liittaminen-ja-p… .

Vierailija
17/45 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama aloitus on ollut täällä aikaisemminkin parikin kertaa.

Mene ortodoksiseen kirkkoon, juttele siellä.

Vierailija
18/45 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitat varmaan että työ on sillä saralla jo tehty

Vierailija
19/45 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät katolisetkaan. Ja myös luterilaisuus on kovasti patriarkaalinen lahko. Kaikki kirkkouskovaisuus on sellaista. Tässä esimerkki siitä, mitä kristinusko oikeasti on - ja tämän vuoksi minä en voi kuulua kirkkoon uskostani huolimatta - en ole samaa rotua tällaisten kanssa:

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/soili-haverinen-valittiin-ensimmaisen…-

* Haverinen näkee patriarkaalisuuden kristinuskon erottamattomana osana. Messu alkaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, siinä rukoillaan Isä meidän -rukous, ja se päätetään Herran siunaukseen.

Jos ei siedä patriarkaalisuutta, on rehellisempää perustaa uusi uskonto kuin yrittää muuttaa kristinuskoa. Isä Jumalaa ei voi vaihtaa äiti Jumalaan, kuten jotkut feministiteologit ovat ehdottaneet.*

Vierailija
20/45 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät katolisetkaan. Ja myös luterilaisuus on kovasti patriarkaalinen lahko. Kaikki kirkkouskovaisuus on sellaista. Tässä esimerkki siitä, mitä kristinusko oikeasti on - ja tämän vuoksi minä en voi kuulua kirkkoon uskostani huolimatta - en ole samaa rotua tällaisten kanssa:

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/soili-haverinen-valittiin-ensimmaisen…-

* Haverinen näkee patriarkaalisuuden kristinuskon erottamattomana osana. Messu alkaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, siinä rukoillaan Isä meidän -rukous, ja se päätetään Herran siunaukseen.

Jos ei siedä patriarkaalisuutta, on rehellisempää perustaa uusi uskonto kuin yrittää muuttaa kristinuskoa. Isä Jumalaa ei voi vaihtaa äiti Jumalaan, kuten jotkut feministiteologit ovat ehdottaneet.*

Edit: en siis ole feministi, enkä halua naisjumalaa. Minusta on itsestäänselvyys, että puhuttaessa jumalasta kaikki sukupuoliasiat ovat täysin koko kontekstin ulkopuolella; ne ovat ihmisyyttä, eivät jumalaa tai pyhää henkeä. Jumalalla ei ole sukupuolta. Aivan järkyttävän naiivi ja debiili ajatuskin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi