Raskaus ja myoma, onko kellään kokemuksia?
NP-ultra takana ja samalla havaittiin että kohtuni vieressä on 5cm:n kokoinen myoma. Lääkäri ei näyttänyt olevan huolissaan, mittasi myoman ja seuraa kasvua. Onko muilla vastaavaa kokemusta? Onko haittaa raskaudelle?
Minulla edessä kolmas sektio ja samallakohan myoma voidaan poistaa jos tarpeen?
Mitään en tajunnut kysyä lääkäriltäni olin vaan niin lumoutunut seuraamaan sitä kohdussa polskivaa pikkuista....
Nyt huolettaa....
Kommentit (6)
Ihana kuulla, että muillakin on jotakin kokemuksia kyseisestä asiasta ja hyviä semmoisia. Väkisinkin kun kaikki peikot hiipivät taas esiin....
Kiitos vielä!!!
Mulla myös todettiin myoma (tosin pieni, 2cm) alkuraskauden ultrassa. Lääkäri ei vaikuttanut yhtään huolestuneelta eikä hän määrännyt mitään ylimääräisiä ultria tms. Merkitsi kyllä myooman ja koon äitiyskorttiin. Kysyessäni asiasta hän sanoi vain että niitä tulee ja menee lähes jokaisella naisella jossain elämänsä vaiheessa ja ettei niistä yleensä ole haittaa.
Nyt raskauden edetessä olen käynyt pari kertaa ultrassa (nt ja rakenne) eikä ultraaja ole maininnut myoomasta mitään, enkä kyllä itsekkään ole muistanut asiasta kysyä....
minnis rv 29
Minulla toinen raskaus meneillään, ja np-ultrassa löydettiin 3cm:n kokoinen myooma. Ihan samaa kuulin kuin muutkin, eli että ovat yleisiä ja useimmiten ihan vaarattomia. " Vakavin" seuraus saattaisi hoitajan mukaan olla se, että myooma kasvaisi synnytyskanavan päälle, jolloin täytyisi tehdä sektio. Mutta sehän taitaa olla sinulla ap joka tapauksessa edessä! Itselläni myooma oli pysynyt saman kokoisena rakenneultraan mennessä, eikä ole ilmeisesti lähelläkään kohdunsuuta.
Ompunäiti
useita myomia kohdussa (suurin 8cm, muutamat 4cm ja monta pienempää). Ei ollut haittaa raskaudessa, eikä synnytyksessä. Raskausaikana sain yhden " ylimääräisen" ultran viikolla 36+.
Raskauden jälkeen myomia ei ole seurattu ollenkaan. Menkat taas ovat muuttuneet aivan älyttömiksi. Vuoto on niin runsasta, että taju meinaa paeta ja siteitä menee pakettitolkulla ensimmäisen kaksi päivää. Olen pyytänyt, että pääsisin tutkimuksiin, mutta vielä ei ole mitään tapahtunut.
Mulla todettiin np-ultrassa myomia, ja niitä löytyi myöhemmillä käynneillä lisää. Suurimmat olivat n. 5 cm halkaisijaltaan. Mulla oli sikäli hyvä tuuri, että kaikki kasvoivat joko kohdusta ulospäin tai kohdun lihaskerroksessa, eivät siis olleet limakalvonalaisia.
Yleensä myomista ei ole haittaa raskaudelle, mutta tilannetta kannattaa kuitenkin seurata. Esim. mulla yksi myomista oli vähän hankalassa paikassa, ja arveltiin, että kasvaessaan se voisi estää alatiesynnytyksen. Näin ei kuitenkaan käynyt. Toisaalta sitten pari myomaa olisi voinut estää mahdollisen sektion tekemisen " bikiniviillolla" .
Myomia ei kovin herkästi poistella, jos niistä ei ole haittaa. En usko, että sektion yhteydessä poistettaisiin, kohtu on silloin niin verevä.
Mulla on kohdun ulkoseinässä myoma, joka löytyi ensimmäisen raskauden alkuraskauden ultrassa. Koko on vaihdellut n.3-5 cm. Kahdessa raskaudessa sitä on kerran ultrattu ylimääräisessä seurannassa.
Koska myomani sijaitsee ulkoseinässä siitä ei ole ollut mitään haittaa. Niinpä ajattelin, että jos nyt raskaudun kolmannen kerran en edes mainitse itse siitä, elleivät ultrassa huomaa. Ensimmäisessä raskaudessa koin seurannan stressaavana, toisessa ylimääräisenä haittana. Myoma kun oli välillä tutkittu ja vaarattomaksi havaittu.
Onnellista odotusaikaa sinulle.
Äiti1972