"Hieno nainen ei kulje lenkkareissa eikä verkkareissa", sanoi isoäitini
Arvatenkin isoäiti käytti vielä 2010-luvulla hametta, niinkuin naisen kuuluukin. Asuntokin ostettiin vain jos siinä oli kaksi vessaa. Eihän se ole sopivaa muutoin.
Kommentit (174)
Kärjistettyä toki, mutta kertonee jotain nykyisten suomalaisten pukeutumisen tasosta ja tyylitajusta kun älähdettiin. Oma isoäitini oli aina huoliteltu kun lähti kaupungilla käymään. Huom! Ei tarkoittanut juhlapukeutumista vaan että oli siistit, asialliset ja puhtaat vaatteet päällä. Kotona sai sitten olla miten huvitti.
Nyt naiset laahustavat leggingseissä, huppareissa ja crocseissa tai lenkkareissa. Tulee aina myötähäpeä. Joo, jos tykkäät leggingseistä niin laita ne vaikka salille tai lenkille, mutta ne eivät sovi ruokakauppaan, virastoon, kaupungilla asiointiin jne.
Vierailija kirjoitti:
Kärjistettyä toki, mutta kertonee jotain nykyisten suomalaisten pukeutumisen tasosta ja tyylitajusta kun älähdettiin. Oma isoäitini oli aina huoliteltu kun lähti kaupungilla käymään. Huom! Ei tarkoittanut juhlapukeutumista vaan että oli siistit, asialliset ja puhtaat vaatteet päällä. Kotona sai sitten olla miten huvitti.
Nyt naiset laahustavat leggingseissä, huppareissa ja crocseissa tai lenkkareissa. Tulee aina myötähäpeä. Joo, jos tykkäät leggingseistä niin laita ne vaikka salille tai lenkille, mutta ne eivät sovi ruokakauppaan, virastoon, kaupungilla asiointiin jne.
Miksei puhtaat kaapista otetut legginsit eivät sovi ruokakauppaan ja muiden arkisten askareiden juoksemiseen?
Moneltako mummolta on vaivaisenluut leikattu, kun ei ole voinut käyttää niitä lenkkareita
Vaivaisenlu on melko kivulias ja vammauttava vaiva. Omasta mielestäni hienostelu ei ole sen arvoista
Onneksi naiset on vapautettu tällaisista vouhotuksista
Onneksi ei ole mitään tarvetta olla hieno nainen. Olen mieluummin sporttinen kuin hieno. Tosin en mä verkkareista välitä, mutta lenkkarit on nro1 kengät.
Vierailija kirjoitti:
Moneltako mummolta on vaivaisenluut leikattu, kun ei ole voinut käyttää niitä lenkkareita
Vaivaisenlu on melko kivulias ja vammauttava vaiva. Omasta mielestäni hienostelu ei ole sen arvoista
Olen samaa mieltä, että ei terveyttä pidä uhrata muodin vuoksi. Mutta on niitä muitakin siistejä tasapohjaisia kenkiä, joita voi käyttää korkokenkien sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei puhtaat kaapista otetut legginsit eivät sovi ruokakauppaan ja muiden arkisten askareiden juoksemiseen?
Olisko sulle ok jos miehet tulisivat pitkissä kalsareissa ruokakauppaan tai kaupungille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vain oli hienonpaa kun ihmiset välittivät pukeutua paremmin ulos ja myös pitää huolta siitä ettei ole valtavan ylipainoista kehoa.
Niin, tämä lihavien haukkuminen on myös yksi vanhusilmiö. Olen itse hoikka, mutta en pidä tuosta ainaisesta haukkumisesta.
Ei se ole haukkumista, jos sanoo lihavaa lihavaksi tai lyhyttyä lyhyeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että ei terveyttä pidä uhrata muodin vuoksi. Mutta on niitä muitakin siistejä tasapohjaisia kenkiä, joita voi käyttää korkokenkien sijasta.
On olemassa myös ihan kivan näköisiä lenkkareita
Eri aikakausien ihmiset näkevät asiat eri valossa, ja ikä vaikuttaa myös siihen, miten monenlaisia tyylien vaiheita on itse nähnyt. Sosiaaliluokka vaikutti vielä 1960-70 -luvuilla pukeutumiseen sen kautta, mihin oli varaa. Työväenluokalle oli tärkeää vapaa-aikana olla hyvinhoidettu, jos työ oli fyysisesti likaista ja haalaritason vaatteissa tehtävää. Nuo ajat nuoruudessaan eläneen ihmisen ei välttämättä ole helppoa ymmärtää, miksi ihmiset nyt vapaaehtoisesti pukeutuvat kuin olisivat aina suorittamassa jotain fyysistä työtehtävää. Hänelle voi olla ilo ja etuoikeus, kun saa olla oman nuoruutensa ajan mukaisesti naisellinen ja hieno. Hienous tässä merkityksessä ei välttämättä viittaa mihinkään kovin syvälliseen asiaan. Omana mielipiteenäni ketjun pohjalta sanoisin sen sivuhuomautuksen, että hiukan ihmettelen, kun joku nykyajan mahdollisuuksien maailmassa mainitsee vaatteiden puhtauden ikään kuin lisämeriittinä ja oikeuttavana tekijänä. Puhtaus on ollut aina ihmisten pyrkimys, ja nykyään siitä poikkeaminen on huomiota kiinnittävä poikkeama.
Käyn kaupassa lenkkivaatteissa, koska käyn samalla lenkillä. Minulla ei ole autoa käytettävissä ja säästää bussirahaa kun menee kauppaan jalkaisin tai pyörällä. Kauppaan on jonkin verran matkaa, joten siinä saattaa ehtiä hikoilla matkan varrella. Turha pilata hyviä vaatteita siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sisäisesti hieno nainen. Minulla ei ole mitään tarvetta korostaa sitä pukeutumisellani.
Tämä 100%. Ulkoinen pröystäily kertoo huonosta itsetunnosta. Siis jos siitä ei voi ikinä hellittää. Toki on ihan ok vaikka tykkää pukeutua somasti kunhan sisus on kauniimpaa.
Kuten kauniit sanat kertovat rumista ajatuksista? Ei muiden huomioiminen ole mitään pröystäilyä
Tähän nykynainen vastaa, et ennen oltiinki alistettuja ja kaikki pukeutu samalla tavalla miehiä miellyttääkseen. Nää lenkkikamat on mukavia päällä ja siks pukeudun näin.
Todellisuus: te ootte täysiä somen aivopesemiä lampaita, jotka pukeutuu lenkkivaatteisiin tasan tarkkaan siks, ku muutki pukeutuu. Katotaan 10v päästä, ni 90% naisista ei enää näin pukeudu, vaan on keksitty uusi muoti. Miksi siis valehtelette olevanne vapaita ja yksilöllisiä, ku todellisuudessa ootte pahemmin alistettu sen suhteen miltä "pitää" näyttää toisten naisten toimesta, ku ykskään nainen ikinä on länsimaissa joutunu miesten toimesta alistumaan.
Bääbää, aivottomat lenkkarijalat ja trikoopöksyset kumihuulet. Huuto-vtn-naurua teidän epävarmuudelle ja pinnallisuudelle! Ahahahahahaha
Vierailija kirjoitti:
Pukeutumisella viestii arvoistaan. Jos on epäsiistit tai rumat vaatteet viestii siitä ettei välitä siisteydestä. Sama kuin se että koti näyttää kaatopaikalta.
Pukeudun tilanteen mukaan. Jos kesken pihahommien pitää lähteä hakemaan kaupasta ruokaa, en välttämättä vaihda vaatteita, jos päälläni olevat vaatteet ovat sen verran siistit, ettei auton penkki likaannu. Kaupungille en lähde kotivaatteissa, koska en halua niihin kaupunkilikaa.
Kun lähden juhliin tai johonkin muuhun arvokkaaseen tilaisuuteen, pukeudun etiketin mukaan.
Vaatteiden rumuus ja kauneus on katsojan silmissä. Se, mikä on minun mielestäni kaunis, voi olla sinun mielestäsi ruma, ja päinvastoin. Se ei vähennä tai lisää kummankaan "hienoutta".
Kauneus EI ole mielipide. Ihmisoikeudet ovat.
Kuningatar Elisaheth oli kuulemna tilannepukeutumisen meatari. Edustustehtäviin hienot puvut ja metsästykseen oikeat
metsästysvaatteet pitkine housuinen, metsäretkelle reippaat ulkoiluvaatteet jne. Nykyään tämä asia on jotenkin hukassa. Juhliinkin mennään rumissa lenķkareissa, vaikka puku olisi hyvä.
En minäkään perheelle enää ostaisi sellaista asuntoa jossa on vain yksi vessa. Kerran ostin ja koin sen todella hankalaksi arkiaamuisin kun kaikki jonottivat siihen yhteen vessaan ja kaikilla oli kiire.
Tämä pätee tänäkin päivänä. Listaan voi vielä lisätä treeniperseenesittelypöksyt.
ja moni muukin hänen ikäisensä, eräs vanhempi kollega esitteli miltä hänen jalkansa vuosikymmenien korkkareiten käytön jälkeen näytti, varpaat oli kippurassa ja "solmussa" eli osin päällekkäin, mahtaa olla mukavan kivuliasta kävelläkin. Pystyi enää käyttämään loafereita ja niistäkin näkyi ne muhkurat läpi. Ja tämä ei ole hänen dissaamiseksi sanottu vain esimerkki siitä mitä liian kapeat kengät tekee jaloille. Eli onneksi on nykyään tennarimuoti ja onneksi itse sain parikymppisenä jalkavamman, joka esti korkojen käyttämisen eli sen jälkeen on menty matalilla kengillä, toki paljon myös lenkkareissa/siisteissä tennareissa.