IS: Petteri Orpo jyrisee: Suomessa on puoli miljoonaa työtöntä, jotka voisivat vaan mennä töihin jos haluaisivat!
Kysymyshän on siitä, että meillä on laaja työttömyys plus työvoiman ulkopuolella oleva väki noin puoli miljoonaa työikäistä ja työkykyistä ihmistä, joilla ei ole tällä hetkellä kannusteet kunnossa. Työtä olisi tarjolla, mutta töihin ei kannata lähteä.
Orpon mukaan kaikki hallituksen uudistukset tähtäävät siihen, että ihmisten kannattaisi ottaa työtä vastaan, ja yrittäjien ja työnantajien kannattaisi tarjota enemmän töitä ja investoida Suomeen.
Orpon mielestä ihmiset ovat "järjestelmän vankeja.
Hallitus aikoo työllistää ihmiset purkamalla kannustinloukut, mutta missä ovat palkalliset työpaikat puolelle miljoonalle työntekijälle? Työministeriön mukaan avoimia paikkoja on n. 30 000 eivätkä kaikki niistä ole valituista palkkatyötä.
Kommentit (1336)
Vierailija kirjoitti:
Tosi idiootti koko äijä. Kuvittelee, että niihin töihin vaan mennään. Ihan vaan tiedoksi tuolle järjen jättiläiselle, että ensin jonkun pitää ottaa se työtön töihin eikä ainakaan yli kuusikymppistä kukaan ota muuhun kuin lyhyisiin pätkätöihin eikä niihinkään kaikki pääse. Eikä kaikilla ole mahdollisuutta muuttaa pääkaupunkiseudulle.
Petteri elää pahasti menneessä. Ennen vanhaan vaan mentiin töihin. Itse olen ollut pienissä kesätöissä jo 9-v lähtien . Teini-iässä olin kaikki joululomatkin töissä (esim Sokoksella käärin lahjapaketteja). Koskaan en ole työvoimatoimiston ovea joutunut avaamaan. Töihin pääsi ns ennen vanhaan, kun meni johonkin työpaikkaan kysymään, että oisko töitä ja saatettiin sanoa, että tuu huomenna klo 8. Opiskelujen päätyttyä hain oman alan töitä. Sain samassa haussa 2 eläkevirkaa, toisen otin vastaan. Ja kun vaihdoin työpaikkaa, niin vaihdoin toiseen eläkevirkaan. Uskalsin perustaa perheen ja ottaa asuntolainan Tämmöisiä virkoja ei lienee enää ole olemassakaan. Hävytöntä Petteriltä syyllistää työttömiä ja käskeä töihin, töihin joita ei ole olemassakaan tai on muutama tunti viikossa ja palkka on niin huono, ettei sillä tuu toimeen kuin vanhempien nurkissa asuva aikuinen lapsi. Petteri ajaa Amerikan mallia, että köyhät joutuvat tekemään kolmeakin työtä henkensä pitimiksi. Jokainen poliitikko pitäisi pakottaa vuodeksi osa-aikatöihin 9 eurolla ja sitten saisi vasta pätevyyden asettua ehdolle vaaleissa. Sosiaaliturvaa ei saisi hyvinvointivaltiossa ajaa alas, sillä pian ihmiset asuvat kadulla ja tekevät rikoksia. Asumistukea ei saa leikata, mutta kansanedustajien ja ministereiden palkoista pitäisi ihan hyväntahdoneleenä leikata, mutta niitähän vaan nostettiin. Ja minimipalkkalaki pitäisi säätää. Kai sitä joku ekonomi osaa laskea, mikä on sellainen palkka, josta pystyy asumisessa ja elämisensä maksamaan ja se ei ole 9 e/pvä. En ihmettele tippaakaan, että syntyvyys on romahtanut, itselläni olisi 3 lastani jäänyt hankkimatta nykyiseen yhteiskuntaan. Olen omille nuorillekin sanonut, että älkää hankkiko lapsia, tämä nykyinen yhteiskunta ei ole ansainnut sitä. Ei mitään tulevaisuuden turvaa ole nykynuorilla, vaikka ois useampikin koulutus. Tämä ei tule päätymään hyvin.
Orpo on niin kujalla!!!!!! Aargh, miten noin urpo tapaus on ikinä päässyt kiinni vallankahvaan!
Vierailija kirjoitti:
Kuka ottaa töihin jonkun koko ikänsä työttömänä olleen, joko sairaan tai "ideologisesti työttömän"? Jos toimeentulo lakkaa, niin saa sitten rikkaat varautua rakentelemaan muureja niiden hienojen talojensa ympärille, kun jostakin on elanto saatava. Kohta kaikki irtain lähtee varkaiden matkaan kellareista ja pihoilta.
Nykyhallituksessa on niin idioottia porukkaa, että eivät ymmärrä, että yhteiskuntarauhasta todellakin kannattaa maksaa, vaikka sitten työttömyyskorvauksina työhaluttomille.
Voisiko rakennusalaa piristää julkisen vallan taholta aloittamalla rakentamaan kasvukeskusten ulkopuolelle lähiöitä joissa rakennusnormeista voitaisiin joustaa. Näin kaupunkien vuokra-asuntotarjontaa saataisiin suunnattua paremmin tukien varassa eläville.
Mä en usko, että Suomessa on puoli miljoonaa vapaata työpaikkaa, ja siellä muka odoteltaisiin työntekijöitä. En usko hetkeäkään.
Jos Orpo väittää, että Suomessa on oikeasti tällä hetkellä puoli miljoonaa vapaata työpaikkaa, mä haluan ihan seikkaperäisesti todistetun dokumentin siitä.
Mä oon hakenu vuoden ajan töitä, en saa. Että silleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ottaa töihin jonkun koko ikänsä työttömänä olleen, joko sairaan tai "ideologisesti työttömän"? Jos toimeentulo lakkaa, niin saa sitten rikkaat varautua rakentelemaan muureja niiden hienojen talojensa ympärille, kun jostakin on elanto saatava. Kohta kaikki irtain lähtee varkaiden matkaan kellareista ja pihoilta.
Nykyhallituksessa on niin idioottia porukkaa, että eivät ymmärrä, että yhteiskuntarauhasta todellakin kannattaa maksaa, vaikka sitten työttömyyskorvauksina työhaluttomille.
Voisiko rakennusalaa piristää julkisen vallan taholta aloittamalla rakentamaan kasvukeskusten ulkopuolelle lähiöitä joissa rakennusnormeista voitaisiin joustaa. Näin kaupunkien vuokra-asuntotarjontaa saataisiin suunnattua paremmin tukien varassa eläville.
Kuulemma ei, koska valtion rahatilanne on huono.
Rakennusmiehet voi hakea siivoustöitä.
Ihmiset on kujalla.
Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa ruohikoita ja haravoimassa jne.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on kujalla.
Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa ruohikoita ja haravoimassa jne.
Ihmisillä luulevat, että nuo on vakituisia ja että erikseen on joku pitkäaikaistyöttömien ryhmä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en usko, että Suomessa on puoli miljoonaa vapaata työpaikkaa, ja siellä muka odoteltaisiin työntekijöitä. En usko hetkeäkään.
Jos Orpo väittää, että Suomessa on oikeasti tällä hetkellä puoli miljoonaa vapaata työpaikkaa, mä haluan ihan seikkaperäisesti todistetun dokumentin siitä.
Ehkä olet nirsoillut? Haetko kaikkien alojen töitä kaikkialta Suomesta ilman palkkaan tai tuntimäärään liittyviä vaatimuksia?
Tässäkin ketjussa joku kehotti työttömiä hakeutumaan bussikuskeiksi. Niistä on toki pulaa, mutta alalle ei todellakaan kuka tahansa sovi. Pitkäaikaistyöttömissä on esimerkiksi päihderiipuvaisia ja psyykkisesti sairaita, jotka eivät kuljetusalalle kelpaa. Lisäksi on koko joukko muita melko yleisiäkin sairauksia, jotka ovat esteenä tälle työlle esim. sydänsairaudet, diabetes, jotkut hengityselinsairaudet, tuki- ja liikuntaelimisyön sairaudet yms
Ketjussa näkee Marinin hallituksen aiheuttamat ongelmat yhteiskuntaamme.
Vierailija kirjoitti:
Orpo on niin kujalla!!!!!! Aargh, miten noin urpo tapaus on ikinä päässyt kiinni vallankahvaan!
Hänet äänestettiin siihen. Suomalaisista olikohan se nyt 20 prossaa ovat halunneet, että hänen kaltaisensa ihmiset ovat vallankahvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olet nirsoillut? Haetko kaikkien alojen töitä kaikkialta Suomesta ilman palkkaan tai tuntimäärään liittyviä vaatimuksia?
No en hae töitä ilman palkkaan tai tuntimäärään liittyviä rajauksia. Haetko sinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ajattelet, että työttömän pitäisi hakea kaikkien alojen töitä? Toki hakea voi, mutta onko siinä kenenkään kannalta mitään järkeä onkin sitten toinen asia.
Leikkaukset johtuvat Marinin hallituksen leväperäisyydestä taloudenpidossa.
Orpo on selvästikin saanut jonkun kapulan suuhunsa tuon lausunnon jälkeen, koska hän on viime aikoina sanonut, ettei hän tai hallitus syytä työttömiä, vaan systeemiä. Mutta kuka semmoistakin muka uskoo, kun on ensin sitä hänen vaahtoamistaan kuunnellut työttömistä ja työttömyydestä? 😂
Totuus on, ettei Orpolla ole hajuakaan, että pienituloinen tässä maassa tarkoittaa alle tonnin tai korkeintaan tonnin kuukaudessa saavaa. Vaikka olisi osa-aikaduunissa, ei se tonni ylity, koska tuet alkavat vastaavasti laskea, mitä enempi tienaa. Ja näiltä korkeintaan tonnin kuussa saavilta hän haluaa nekin tuet pois, mitä he saavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sulla on vakituinen työpaikka 40 h viikotunneilla ja siksi olet ilkeä, jota kaikki inhoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en hae töitä ilman palkkaan tai tuntimäärään liittyviä rajauksia. Haetko sinä?
Jos haluat töihin, vähennä nirsoilua, prinsessa.
Vierailija kirjoitti:
Leikkaukset johtuvat Marinin hallituksen leväperäisyydestä taloudenpidossa.
Ei johdu, viime talvena ihmiset huusi sähkötukea ja korona aikana rahaa yrityksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki. Ei ole ajokorttia, mutta haen rekkakuskiksi. Eikä ole terveydenhuoltoalan koulutusta, mutta haen sairaanhoitaajaksi. Koodareitakin tarvitaan. En kyllä sitäkään osaa, mutta haen silti.
Kansaneläke + takuueläke on 922 netto, ei mene veroa ja 200000 eläkeläistä saa asumistukea ja 240000 leskeneläkettä.