Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Petteri Orpo jyrisee: Suomessa on puoli miljoonaa työtöntä, jotka voisivat vaan mennä töihin jos haluaisivat!

Vierailija
15.09.2023 |

Kysymyshän on siitä, että meillä on laaja työttömyys plus työvoiman ulkopuolella oleva väki noin puoli miljoonaa työikäistä ja työkykyistä ihmistä, joilla ei ole tällä hetkellä kannusteet kunnossa. Työtä olisi tarjolla, mutta töihin ei kannata lähteä.

Orpon mukaan kaikki hallituksen uudistukset tähtäävät siihen, että ihmisten kannattaisi ottaa työtä vastaan, ja yrittäjien ja työnantajien kannattaisi tarjota enemmän töitä ja investoida Suomeen.

Orpon mielestä ihmiset ovat "järjestelmän vankeja.

Hallitus aikoo työllistää ihmiset purkamalla kannustinloukut, mutta missä ovat palkalliset työpaikat puolelle miljoonalle työntekijälle? Työministeriön mukaan avoimia paikkoja on n. 30 000 eivätkä kaikki niistä ole valituista palkkatyötä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000009819736.html

Kommentit (1336)

Vierailija
341/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuksella ja persuilla on hahmotusongelma.

Köyhät tekee töitä saadakseen rahaa, etenkin jos perustoimentuloa ei saa valtiolta.

Olennainen kysymys on, tekeekö porukka laillisia vai laittomia töitä.

Valtio maksaa tukia siksi, että yhteiskunnan kannalta, on parempi kannustaa syrjäytyneitä sohvalla makaamiseen, kuin epätoivoisiin ratkaisuihin, kuten var asteluun tai huu mek auppa an tai harmaaseen työhön.

Terveet ihmiset eivät sohvalla pysy.

Jos työtön siivoaa naapureiden ja sukulaisten asuntoja halvemmalla kuin siivousfirma niin lähteekö yrittäjiltä työt?

Vierailija
342/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin yksinhuoltajana tuntuu, kuin matto revittäisiin alta. Ahdistaa valtavasti. Minä olen rakentanut itselleni ja lapsilleni hyvän, pienen ja vaatimattoman elämän tänne pk-seudulle. Olen ollut kiitollinen siitä, mitä meillä on ja tyytyväinen elämääni.

Nyt näyttää siltä, että asunto lähtee alta, kun ei ole varaa siihen ilman nykyisentasoista asumistukea. Tämä on kaupungin asunto, ei ole mitään halvempaa missään olemassakaan, johon mahtuisi kaksi teiniä kanssani järjellisesti asumaan. Koko pienen elämäni perustukset järkkyvät ja ahdistus herättää öisin, kuten joku muukin jo kirjoitti. 

Olen myös työvoimapula-alalla ja ihan vakituinenkin. En kertakaikkiaan ymmärrä, miksi minun perheelleni tehdään näin? Selittäkää, te eduskunnan kusipäät, katsokaa minua silmiin!

Kannattaa aina katsoa peiliin ja miettiä mikä on oma osuutesi siihen että tilanteesi on tuollainen.[/quote

Voi hellanlettas sinua. Onko huono päivä?

Jokainen on oman elämänsä seppä. Elämä on valintoja.

Kuule, kun ongelma on se, että sepältä viedään työkalut. Tähän asti ainakin minä olen takonut rautaa tässä matalapalkkaisella työvoimapula-alalla, mutta nythän se tosiaan tehdään minulle mahdottomaksi pk-seudulla. On sitten lähdettävä takomaan muualle, mutta turha itkeä työvoimapulaa sitten siellä. :-)

Työvoiman liikkuvuuden turvaamiseksi voitaisiinkin rakentaa väliaikaismajoitukseen sopivia tiloja.

Ja väliaikaisia päiväkoteja, väliaikaisia kouluja, väliaikaista terveydenhuoltoa....? Juu, toki heti muutan lapsineni tämmöiseen. Ei helvetti, mitä aivopieruja taas täällä. :-D

Tai sitten muutan vaikka Heinolaan, Hyvinkäälle tai Lahteen töihin. Ihan pysyvästi ja pysyvään asuntoon. Ei meistä kukaan halua muuttaa pois kaikkien sukulaisten ja kavereiden ja turvaverkkojen luota, mutta en minä aio työssäkäyvänä ihmisenä vajota syvään köyhyyteenkään pk-seudulla. Ilman asumistukea mehän tosiaan saisimme jopa toimeentulotukea! Minun ASIAKKAANI töissä saavat toimeentulotukea, tuota vihonviimeistä kyttäystukea. Tilanne on absurdi. Koko hallituksen politiikka on absurdia.

Kaikki ei tule saamme toimeentulotukea. Siihen vaikuttaa puolison tulot, ei saa omistaa kesämökkiä (irtisanomisaalto tulossa), lainat ei ole laskuja /asumimenoja.

Kyllä hallituksen asiantuntijat on luvut laskeneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuksella ja persuilla on hahmotusongelma.

Köyhät tekee töitä saadakseen rahaa, etenkin jos perustoimentuloa ei saa valtiolta.

Olennainen kysymys on, tekeekö porukka laillisia vai laittomia töitä.

Valtio maksaa tukia siksi, että yhteiskunnan kannalta, on parempi kannustaa syrjäytyneitä sohvalla makaamiseen, kuin epätoivoisiin ratkaisuihin, kuten var asteluun tai huu mek auppa an tai harmaaseen työhön.

Terveet ihmiset eivät sohvalla pysy.

Jos työtön siivoaa naapureiden ja sukulaisten asuntoja halvemmalla kuin siivousfirma niin lähteekö yrittäjiltä työt?

Rahat käteisenä ja jos se joskus poistuu niin sukulainen tulee kauppaan maksamaan ruokaostokset tai vaatteita.

Vierailija
344/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekrytointiprosesseissa mukana olleena voin sanoa, että hakijoista joskus vain 10% saattaa olla oikeasti työkykyisiä. Loput ovat usein alkoholiongelmaisia tai muita elämänhallintaongelmia. Sitten on myös erikseen hakijat, joilla on työuraa jotain kaksi vuotta jäljellä. Eihän siinä mitään, mutta jos työ vaatii kouluttamista, niin miksi työnantajan pitäisi panostaa työntekijän kouluttamiseen, kun se kohta jo jää eläkkeelle? Tai osa-aikaeläkkeelle, kun osa kroppaa alkaakin krakailla. Ei ne nuoretkaan kaikki oikein mitään priimuksia ole. 

Teet parhaasi palkkaamisessa, mutta silti maanantaisin voi olla 30% työvoimasa "saikulla" tai luvattomasti poissa.

Vierailija
345/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttu kävi pesemässä naapurin ikkunoita käteistä vastaan työttömänä.

On esim. yksin asuvia jotka maksaa kyllä.

Vierailija
346/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekrytointiprosesseissa mukana olleena voin sanoa, että hakijoista joskus vain 10% saattaa olla oikeasti työkykyisiä. Loput ovat usein alkoholiongelmaisia tai muita elämänhallintaongelmia. Sitten on myös erikseen hakijat, joilla on työuraa jotain kaksi vuotta jäljellä. Eihän siinä mitään, mutta jos työ vaatii kouluttamista, niin miksi työnantajan pitäisi panostaa työntekijän kouluttamiseen, kun se kohta jo jää eläkkeelle? Tai osa-aikaeläkkeelle, kun osa kroppaa alkaakin krakailla. Ei ne nuoretkaan kaikki oikein mitään priimuksia ole. 

Teet parhaasi palkkaamisessa, mutta silti maanantaisin voi olla 30% työvoimasa "saikulla" tai luvattomasti poissa.

Sairauspäivien karenssiaikojen pidennys voisi olla ratkaisu. Samoin irtisanomisten joustavoittaminen työmarkkinoiden toimivuuden tehostamiseksi.

Vierailija
347/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin puhuu tanttamuori joka on ollut 20-30 vuotta samassa työpaikassa ja tehnyt samoja hommia.

Mitä jos sinä menisit työttömäksi ja opettelisit hommat kelassa ja olisit 6 kuukautta. Sitten vähän aikaa kotona ja oikeusapusihteeriksi joksikin ajaksi.

Kyllä kuule jatkuvaan opetteluun väsyy ja koskaan ei tule säännöllisesti palkkaa.

Vierailija
348/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin puhuu tanttamuori joka on ollut 20-30 vuotta samassa työpaikassa ja tehnyt samoja hommia.

Mitä jos sinä menisit työttömäksi ja opettelisit hommat kelassa ja olisit 6 kuukautta. Sitten vähän aikaa kotona ja oikeusapusihteeriksi joksikin ajaksi.

Kyllä kuule jatkuvaan opetteluun väsyy ja koskaan ei tule säännöllisesti palkkaa.

Väärin. Olen ollut nykyisessä työssäni 4 vuotta ja olen alanvaihtaja. Kokemusta työttömyydestä ja kaikenlaisten hanttihommien tekemisestä löytyy. Itsellänikin avautuivat silmät realiteeteille, kun muutin "maaseudulle" ja aloin katsella näitä kansan syviä rivejä. Kaupungeissa on enemmän tarjontaa ja paremmat hakijat, haja-asutusalueilla ei todellakaan. 

Vierailija
349/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin yksinhuoltajana tuntuu, kuin matto revittäisiin alta. Ahdistaa valtavasti. Minä olen rakentanut itselleni ja lapsilleni hyvän, pienen ja vaatimattoman elämän tänne pk-seudulle. Olen ollut kiitollinen siitä, mitä meillä on ja tyytyväinen elämääni.

Nyt näyttää siltä, että asunto lähtee alta, kun ei ole varaa siihen ilman nykyisentasoista asumistukea. Tämä on kaupungin asunto, ei ole mitään halvempaa missään olemassakaan, johon mahtuisi kaksi teiniä kanssani järjellisesti asumaan. Koko pienen elämäni perustukset järkkyvät ja ahdistus herättää öisin, kuten joku muukin jo kirjoitti. 

Olen myös työvoimapula-alalla ja ihan vakituinenkin. En kertakaikkiaan ymmärrä, miksi minun perheelleni tehdään näin? Selittäkää, te eduskunnan kusipäät, katsokaa minua silmiin!

Kannattaa aina katsoa peiliin ja miettiä mikä on oma osuutesi siihen että tilanteesi on tuollainen.[/quote

Voi hellanlettas sinua. Onko huono päivä?

Jokainen on oman elämänsä seppä. Elämä on valintoja.

Kuule, kun ongelma on se, että sepältä viedään työkalut. Tähän asti ainakin minä olen takonut rautaa tässä matalapalkkaisella työvoimapula-alalla, mutta nythän se tosiaan tehdään minulle mahdottomaksi pk-seudulla. On sitten lähdettävä takomaan muualle, mutta turha itkeä työvoimapulaa sitten siellä. :-)

Työvoiman liikkuvuuden turvaamiseksi voitaisiinkin rakentaa väliaikaismajoitukseen sopivia tiloja.

Ja väliaikaisia päiväkoteja, väliaikaisia kouluja, väliaikaista terveydenhuoltoa....? Juu, toki heti muutan lapsineni tämmöiseen. Ei helvetti, mitä aivopieruja taas täällä. :-D

Tai sitten muutan vaikka Heinolaan, Hyvinkäälle tai Lahteen töihin. Ihan pysyvästi ja pysyvään asuntoon. Ei meistä kukaan halua muuttaa pois kaikkien sukulaisten ja kavereiden ja turvaverkkojen luota, mutta en minä aio työssäkäyvänä ihmisenä vajota syvään köyhyyteenkään pk-seudulla. Ilman asumistukea mehän tosiaan saisimme jopa toimeentulotukea! Minun ASIAKKAANI töissä saavat toimeentulotukea, tuota vihonviimeistä kyttäystukea. Tilanne on absurdi. Koko hallituksen politiikka on absurdia.

Elämä on tosiaan erilaisia valintoja täynnä. Ihmisten omaa vastuuta tulisi lisätä.

Vierailija
350/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairauspäivien karenssiaikojen pidennys voisi olla ratkaisu. Samoin irtisanomisten joustavoittaminen työmarkkinoiden toimivuuden tehostamiseksi.

Irtisanomista ei kannata joustavuuttaa, sillä se napsahtaa meistä jokaisen nilkkaan. 6 kk koeaika on jo riittävä uuden työntekijän arvioimiseksi, ei kukaan niin kauaa jaksa olla korkki kiinni sunnuntai-iltaisin. Ja jos työvoimasta ei oikein edes ole tarjontaa, niin ei siinä voi muuta kuin katsella sormien välistä jos työ kuitenkin muuten sujuu.

Vierailija
351/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos palkat ovat kohdallaan kaikki työpaikat täyttyvät, nyt monessa työpaikassa työstä saatavalla palkalla ei elä.

Siksi niitä tukia pitääkin laskea, jotta palkalla eläisi aina paremmin, kuin tukien varassa.

Kai sinä ymmärrät, että se töihin aamulla lähtevä naapuri maksaa sinun elämisen? Se on ihan sama, kuin kävisit aina ovella pyytämässä muutaman satasen, koska sinulla on oikeus siihen ja hänellä velvollisuus antaa sinulle rahaa.

Jos tällaiset ei-kannata-työttömät menisi töihin, niin meidän kaikkien verotusta voidaan keventää. Älytön sosiaaliturva nostaa niitä hintoja.

Vierailija
352/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petterin jyrinä on kuin hyttysen parka meressä. Meillä on nyt huonoin hallitus ikinä, joka vie työt ja elämänilon suomalaisilta.

Vierailija
353/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irtisanomista ei kannata joustavuuttaa, sillä se napsahtaa meistä jokaisen nilkkaan. 6 kk koeaika on jo riittävä uuden työntekijän arvioimiseksi, ei kukaan niin kauaa jaksa olla korkki kiinni sunnuntai-iltaisin. Ja jos työvoimasta ei oikein edes ole tarjontaa, niin ei siinä voi muuta kuin katsella sormien välistä jos työ kuitenkin muuten sujuu.

Muutokset voisivat olla kansanterveyden tasolla hyviä. Pidemmät koeajat, kannustavampi tukijärjestelmä ovat hyvä joskin riittämätön alku. Paljon on noiden hallituksen suunnittelemien toimien jälkeen vielä pöyhittävää meidän järjestelmässä.

Vierailija
354/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään tähän myös, että hallituksen päätös halventaa kaljaa vain tulee pahentamaan tilannetta. Sitä ei haluta myöntää miten monella suomalaisella on jo alkoholiongelma ja kun töistä päästään haetaan kaljaa, palautetaan eilisillan tölkit ja seuraavana päivänä sama uudestaan.

Vierailija
355/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Olen ollut nykyisessä työssäni 4 vuotta ja olen alanvaihtaja. Kokemusta työttömyydestä ja kaikenlaisten hanttihommien tekemisestä löytyy. Itsellänikin avautuivat silmät realiteeteille, kun muutin "maaseudulle" ja aloin katsella näitä kansan syviä rivejä. Kaupungeissa on enemmän tarjontaa ja paremmat hakijat, haja-asutusalueilla ei todellakaan. 

4 vuotta samassa työpaikassa. Mulla on 5 vuoden sisällä 4 työpaikka ja joo kyllä näen riskeä. Virheen mahdollisuus iso kun elimistö ei jaksa enää opetella. Jos ei mene niin tulee karenssi.

Vierailija
356/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työsopimuksessa olisi hyvä mainita suoraan, että ei alkoholia vapaa-ajalla, ei seurustelua eikä seksuaalista kanssakäymistä vapaa-ajalla, ei ravintoloissa käymistä vapaa-ajalla, ei homoseksuaalisuutta vapaa-ajalla, ei harrastuksia vapaa-ajalla ja ett työntekijää tullaan seuraamaan vapaa-ajalla, kuuntelemaan hänen puheluitaan, murtautumaan hänen asuntoon ja seuraamaan hänen liikkumistaan niin kodin seinien sisällä kuin ulkopuolella vapaa-ajalla.

Vierailija
357/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos palkat ovat kohdallaan kaikki työpaikat täyttyvät, nyt monessa työpaikassa työstä saatavalla palkalla ei elä.

Siksi niitä tukia pitääkin laskea, jotta palkalla eläisi aina paremmin, kuin tukien varassa.

Kai sinä ymmärrät, että se töihin aamulla lähtevä naapuri maksaa sinun elämisen? Se on ihan sama, kuin kävisit aina ovella pyytämässä muutaman satasen, koska sinulla on oikeus siihen ja hänellä velvollisuus antaa sinulle rahaa.

Jos tällaiset ei-kannata-työttömät menisi töihin, niin meidän kaikkien verotusta voidaan keventää. Älytön sosiaaliturva nostaa niitä hintoja.

Anna työpaikkasi naapurille ja jää itse kotiin.

Eläkeläisiin menee 62,7 miljardia ja työttömyyskorvaukset on 4,9 miljardia.

Laitanko sulle linkit?

Vierailija
358/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4 vuotta samassa työpaikassa. Mulla on 5 vuoden sisällä 4 työpaikka ja joo kyllä näen riskeä. Virheen mahdollisuus iso kun elimistö ei jaksa enää opetella. Jos ei mene niin tulee karenssi.

Ei nyt puhuta yhtään samasta asiasta. Työn määräaikaisuus ja sopimusten ketjuttaminen on eri asia kuin se, että esim. jollain teollisuuden kokoonpanoalalla sun täytyy opettaa ensin työntekijälle sen työntekeminen ja silloin haluaa valita sellaisen hakijan, joka siihen työhön sitoutuu ehkä pidemmäksi aikaa kuin se 64-vuotias kohta eläkeläinen. Eläkeikää lähestyvän palkkaisin mieluummin johonkin työhön, jossa tarvii vähemmän koulutusta kuten asiakaspalveluun.

Vierailija
359/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, eläkkeellä on 34% Suomen kansasta eli miljoona kuusisataa tuhatta, heistä miljoona neljäsataa tuhatta on vanhuuseläkkeellä.

Työttömiä on 300 000

Vierailija
360/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä Orposta huokuu suuri kateellisuus duunareita kohtaan, jotka tekee töitä välillä ja lepää sitten espanjassa tai muuten vaan vapaalla liiton rahoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä