Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Petteri Orpo jyrisee: Suomessa on puoli miljoonaa työtöntä, jotka voisivat vaan mennä töihin jos haluaisivat!

Vierailija
15.09.2023 |

Kysymyshän on siitä, että meillä on laaja työttömyys plus työvoiman ulkopuolella oleva väki noin puoli miljoonaa työikäistä ja työkykyistä ihmistä, joilla ei ole tällä hetkellä kannusteet kunnossa. Työtä olisi tarjolla, mutta töihin ei kannata lähteä.

Orpon mukaan kaikki hallituksen uudistukset tähtäävät siihen, että ihmisten kannattaisi ottaa työtä vastaan, ja yrittäjien ja työnantajien kannattaisi tarjota enemmän töitä ja investoida Suomeen.

Orpon mielestä ihmiset ovat "järjestelmän vankeja.

Hallitus aikoo työllistää ihmiset purkamalla kannustinloukut, mutta missä ovat palkalliset työpaikat puolelle miljoonalle työntekijälle? Työministeriön mukaan avoimia paikkoja on n. 30 000 eivätkä kaikki niistä ole valituista palkkatyötä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000009819736.html

Kommentit (1336)

Vierailija
401/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en usko, että Suomessa on puoli miljoonaa vapaata työpaikkaa, ja siellä muka odoteltaisiin työntekijöitä. En usko hetkeäkään. 

Jos Orpo väittää, että Suomessa on oikeasti tällä hetkellä puoli miljoonaa vapaata työpaikkaa, mä haluan ihan seikkaperäisesti todistetun dokumentin siitä.

Mä oon hakenu vuoden ajan töitä, en saa. Että silleen.

Ehkä olet nirsoillut? Haetko kaikkien alojen töitä kaikkialta Suomesta ilman palkkaan tai tuntimäärään liittyviä vaatimuksia?

Miksi ajattelet, että työttömän pitäisi hakea kaikkien alojen töitä? Toki hakea voi, mutta onko siinä kenenkään kannalta mitään järkeä onkin sitten toinen asia.

Kyllä siinä nyt aika paljon järkeä on, että ihmiset tekevät töitä eivätkä makaa kortistossa.

Vierailija
402/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikkaukset johtuvat Marinin hallituksen leväperäisyydestä taloudenpidossa.

Ei johdu, viime talvena ihmiset huusi sähkötukea ja korona aikana rahaa yrityksille.

Tänä talvena ei saa sähkötukea. Kelalla maksaa omakotitaloon 150 euron sähkölaskun, kelalla on katto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei johdu, viime talvena ihmiset huusi sähkötukea ja korona aikana rahaa yrityksille.

Tänä talvena ei saa sähkötukea. Kelalla maksaa omakotitaloon 150 euron sähkölaskun, kelalla on katto.

Ja kotihoitaja ei kanna lämmityspuita eläkeläiselle, se ei kuulu heidän työtehtäviin.

Vierailija
404/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en usko, että Suomessa on puoli miljoonaa vapaata työpaikkaa, ja siellä muka odoteltaisiin työntekijöitä. En usko hetkeäkään. 

Jos Orpo väittää, että Suomessa on oikeasti tällä hetkellä puoli miljoonaa vapaata työpaikkaa, mä haluan ihan seikkaperäisesti todistetun dokumentin siitä.

Ehkä olet nirsoillut? Haetko kaikkien alojen töitä kaikkialta Suomesta ilman palkkaan tai tuntimäärään liittyviä vaatimuksia?

Toki. Ei ole ajokorttia, mutta haen rekkakuskiksi. Eikä ole terveydenhuoltoalan koulutusta, mutta haen sairaanhoitaajaksi. Koodareitakin tarvitaan. En kyllä sitäkään osaa, mutta haen silti.

Hyvä! Tuota tahtia löytyy kyllä aikanaan homma, jonka saat.

Vierailija
405/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ottaa töihin jonkun koko ikänsä työttömänä olleen, joko sairaan tai "ideologisesti työttömän"? Jos toimeentulo lakkaa, niin saa sitten rikkaat varautua rakentelemaan muureja niiden hienojen talojensa ympärille, kun jostakin on elanto saatava. Kohta kaikki irtain lähtee varkaiden matkaan kellareista ja pihoilta. 

Nykyhallituksessa on niin idioottia porukkaa, että eivät ymmärrä, että yhteiskuntarauhasta todellakin kannattaa maksaa, vaikka sitten työttömyyskorvauksina työhaluttomille.

Voisiko rakennusalaa piristää julkisen vallan taholta aloittamalla rakentamaan kasvukeskusten ulkopuolelle lähiöitä joissa rakennusnormeista voitaisiin joustaa. Näin kaupunkien vuokra-asuntotarjontaa saataisiin suunnattua paremmin tukien varassa eläville.

Mitä mahdat tarkoittaa rakennusnormeista joustamisella? Sitten toinen asia, mitä järkeä olisi rakentaa jonnekin, missä ei ole töitä ja on jo entuudestaan runsaasti asuntoja tarjolla?

Vierailija
406/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänä vuonna ei saa sähkötukea, vaikka pörssisähkö olisi 60 snt/kWh.

Itse maksat.

Ei se muiden vika ole, jos sulla on sähkölämmitys.

Vierailija
407/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnhakijalla tulee olla riittävää nöyryyttä.

Vierailija
408/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkötuki tehtiin viime vuonna siksi, kun 1000 euron eläkkeestä ei mene veroa eikä voi saada verovähennystä.

No, tänä talvena ei saa verovähennystä eikä sähkötukea.

Ja monelle tulee vielä irtisanomislappu.

Vierailija
409/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en hae töitä ilman palkkaan tai tuntimäärään liittyviä rajauksia. Haetko sinä? 

Jos haluat töihin, vähennä nirsoilua, prinsessa.

Olen töissä.  Äläkä nimittele minua, en minäkään alennu nimittelemään sinua. Ja en hakenut töitä ilman palkkaan ja ja tuntimäärään liittyviä rajauksia enkä aio koskaan hakeakaan. Haetko sinä? 

Vierailija
410/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkötuki tehtiin viime vuonna siksi, kun 1000 euron eläkkeestä ei mene veroa eikä voi saada verovähennystä.

Yksi mummo sanoi viime talvena, että hänelle tuli 800 euron sähkölasku omakotitalossa, kai sen 1000 euron eläkkeestä maksaa, jää vielä 200 lääkkeisiin, ruokaan, puhelinlaskuun jne.

Vierailija
411/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi mummo sanoi viime talvena, että hänelle tuli 800 euron sähkölasku omakotitalossa, kai sen 1000 euron eläkkeestä maksaa, jää vielä 200 lääkkeisiin, ruokaan, puhelinlaskuun jne.

Home vastuu on 5 vuotta, jos myy omakotitalon.

Vierailija
412/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se hyvä, että leveästi asuvat eivät saa sähkötukea tänä vuonna.

Eläkeläiselle riittää yksiö.

Vierailija
413/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en hae töitä ilman palkkaan tai tuntimäärään liittyviä rajauksia. Haetko sinä? 

Jos haluat töihin, vähennä nirsoilua, prinsessa.

Olen töissä.  Äläkä nimittele minua, en minäkään alennu nimittelemään sinua. Ja en hakenut töitä ilman palkkaan ja ja tuntimäärään liittyviä rajauksia enkä aio koskaan hakeakaan. Haetko sinä? 

En ota selvää sinusta. Tuossa luki juuri: "Mä olen hakenu töitä vuoden ajan, en saa." Kyllä minä siinä tilanteessa lopettaisin nirsoilun.

Vierailija
414/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ottaa töihin jonkun koko ikänsä työttömänä olleen, joko sairaan tai "ideologisesti työttömän"? Jos toimeentulo lakkaa, niin saa sitten rikkaat varautua rakentelemaan muureja niiden hienojen talojensa ympärille, kun jostakin on elanto saatava. Kohta kaikki irtain lähtee varkaiden matkaan kellareista ja pihoilta. 

Nykyhallituksessa on niin idioottia porukkaa, että eivät ymmärrä, että yhteiskuntarauhasta todellakin kannattaa maksaa, vaikka sitten työttömyyskorvauksina työhaluttomille.

Voisiko rakennusalaa piristää julkisen vallan taholta aloittamalla rakentamaan kasvukeskusten ulkopuolelle lähiöitä joissa rakennusnormeista voitaisiin joustaa. Näin kaupunkien vuokra-asuntotarjontaa saataisiin suunnattua paremmin tukien varassa eläville.

Mitä mahdat tarkoittaa rakennusnormeista joustamisella? Sitten toinen asia, mitä järkeä olisi rakentaa jonnekin, missä ei ole töitä ja on jo entuudestaan runsaasti asuntoja tarjolla?

Kasvukeskusten ulkopuolelle rakentaminen on lisäksi erittäin kallista, kun pitää rakentaa tiet, vesihuolto, sähköverkosto ym. kunnallistekniikka sekä koulut, päiväkodit ja muut palvelut. Tästä syystä rakentamista pyritään keskittämään kasvukeskuksiin, joissa voidaan lisäksi tarjota hyvät julkisen liikenteen yhteydet. Lisäksi niissä kasvukeskuksissa tuppaavat ne työpaikatkin olemaan, joten jos halutaan, että ihmiset käyvät töissä, pitää niitä asuntoja olla kohtuullisten etäisyyksien päästä työpaikoista.

Vierailija
415/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, eläkkeellä on 34% Suomen kansasta eli miljoona kuusisataa tuhatta, heistä miljoona neljäsataa tuhatta on vanhuuseläkkeellä.

Työttömiä on 300 000

Palkan eläkemaksu menee nyt eläkkeellä oleville.

Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia ja työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia.

Ansiosidonnaisen osuus työttömyyskorvauksista on 1,8 miljardia ja ansiosidonnaista on saanut työttömät jo 30 vuotta esim. jo 1990-luvulla, mutta vain nykypolvea syyllistetään.

Palkan eläkemaksu on 7,15 % ja 8,65 %, jos on 53-vuotta.

Työttömyysvakuutusmaksu on 1,5 %

Ja sairasvakuutusmaksu on 1,5%. Aina kun palkka nousee niin noita maksuja menee enemmän euroissa ja samoin veroa.

2400 brutto palkalla eläkemaksu on 177 euroa kuukaudessa ja 4000 brutto palkalla 286 euroa.

Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta eli kun teet 30 vuotta töitä 2400 bruttopalkalla niin saat eläkettä 1500 brutto - verot eli 1200 netto.

Kansaneläke + takuueläke on 922 netto, ei mene veroa ja 200000 eläkeläistä saa asumistukea ja 240000 leskeneläkettä.

Muun hyväksyn, mutta en leskeneläkettä. Minunkin pitää tulla toimeen yhdellä eläkkeellä. Ei se leskeys oo taloudellisesti yhtään sen kummempia katastrofi kuin erokaan. Molemmat ikäviä tapahtumia. Jos leskellä ei oo työeläkettä karttunut (nykyään ei enää ns kotirouvia paljon ole), niin saa hän takuu- ja kansaneläkkeen ja mahdollisesti asumistuen ja tt-tuen. Jos alaikäisiä lapsia niin saavat puoliorvon eläkkeen, muistaakseni 20 ikävuoteen saakka. Eronneen lapsilla ei tämmöisiä etuoikeuksia ole. Leskeneläke tule lakkauttaa viipymättä. Ja vielä se, että leski on saanut yhdessä puolisonsa kanssa tienata mökit, asunnot ja autot. Yksinäinen ihminen tekee (jos tekee) tuon saman yksin.

Vierailija
416/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvukeskusten ulkopuolelle rakentaminen on lisäksi erittäin kallista, kun pitää rakentaa tiet, vesihuolto, sähköverkosto ym. kunnallistekniikka sekä koulut, päiväkodit ja muut palvelut. Tästä syystä rakentamista pyritään keskittämään kasvukeskuksiin, joissa voidaan lisäksi tarjota hyvät julkisen liikenteen yhteydet. Lisäksi niissä kasvukeskuksissa tuppaavat ne työpaikatkin olemaan, joten jos halutaan, että ihmiset käyvät töissä, pitää niitä asuntoja olla kohtuullisten etäisyyksien päästä työpaikoista.

Yksi tuttu työtön oli palkkatuella ajamassa kuorma-autoa, kun kaupunki veti uudelle asuinalueelle uusia vesiputkia.

Vierailija
417/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, eläkkeellä on 34% Suomen kansasta eli miljoona kuusisataa tuhatta, heistä miljoona neljäsataa tuhatta on vanhuuseläkkeellä.

Työttömiä on 300 000

Palkan eläkemaksu menee nyt eläkkeellä oleville.

Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia ja työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia.

Ansiosidonnaisen osuus työttömyyskorvauksista on 1,8 miljardia ja ansiosidonnaista on saanut työttömät jo 30 vuotta esim. jo 1990-luvulla, mutta vain nykypolvea syyllistetään.

Palkan eläkemaksu on 7,15 % ja 8,65 %, jos on 53-vuotta.

Työttömyysvakuutusmaksu on 1,5 %

Ja sairasvakuutusmaksu on 1,5%. Aina kun palkka nousee niin noita maksuja menee enemmän euroissa ja samoin veroa.

2400 brutto palkalla eläkemaksu on 177 euroa kuukaudessa ja 4000 brutto palkalla 286 euroa.

Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta eli kun teet 30 vuotta töitä 2400 bruttopalkalla niin saat eläkettä 1500 brutto - verot eli 1200 netto.

Kansaneläke + takuueläke on 922 netto, ei mene veroa ja 200000 eläkeläistä saa asumistukea ja 240000 leskeneläkettä.

Muun hyväksyn, mutta en leskeneläkettä. Minunkin pitää tulla toimeen yhdellä eläkkeellä. Ei se leskeys oo taloudellisesti yhtään sen kummempia katastrofi kuin erokaan. Molemmat ikäviä tapahtumia. Jos leskellä ei oo työeläkettä karttunut (nykyään ei enää ns kotirouvia paljon ole), niin saa hän takuu- ja kansaneläkkeen ja mahdollisesti asumistuen ja tt-tuen. Jos alaikäisiä lapsia niin saavat puoliorvon eläkkeen, muistaakseni 20 ikävuoteen saakka. Eronneen lapsilla ei tämmöisiä etuoikeuksia ole. Leskeneläke tule lakkauttaa viipymättä. Ja vielä se, että leski on saanut yhdessä puolisonsa kanssa tienata mökit, asunnot ja autot. Yksinäinen ihminen tekee (jos tekee) tuon saman yksin.

Mun vanhempi saa omaa eläkettä 1100 netto ja leskeneläkettä 1000 netto eli 2100 netto.

Hän hoiti lapsia 10 vuotta kotona. Ennen oli perheverotus ja lapsista sai verovähennyksen.

Toimeentulotukea ei saa, jos on kesämökki.

Vierailija
418/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

EK tietysti, kukas muu.

Vierailija
419/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuttu työtön oli palkkatuella ajamassa kuorma-autoa, kun kaupunki veti uudelle asuinalueelle uusia vesiputkia.

Kaupungilla on kaikenlaista palkkatuki hommaa ja työkokeilua työmarkkinatuella. On kiinteistöhoitoa, museota, toimistotöitä.

Vierailija
420/1336 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupungilla on kaikenlaista palkkatuki hommaa ja työkokeilua työmarkkinatuella. On kiinteistöhoitoa, museota, toimistotöitä.

Moni nuori on kantamassa museokalusteita ja yksi tuttu oli putsaamassa museo esineitä.

On koulujen pihojen hiekoittamista ja leikkipuistojen keinujen ja liukumäkien huoltoa ja ihan kaikkea lastenhoidosta lähtien.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän