Teen viikonlopuksi kaalilaatikkoa. Miltäs se teidän viikonloppu maistuu?
Ostin kaalin, ison. Muita tarvikkeita on jo valmiina kotona.
Kommentit (88)
Köyhän kannattaa elää kaalilla ja perunalla sillä niissä eniten terveysvaikutuksia.
Kahdessa desissä keitettyä kaalia on energiaa vain noin 30 kilokaloria Kaali on vähärasvaista ja siinä on paljon kuituja. Kuitenkin kaalin ravintosisältö on suorastaan hämmästyttävä.
Kaali sisältää runsaasti C-vitamiinia, betakaroteenia, folaattia sekä E-vitamiinia. Se on täynnä K-vitamiinia, joka on hyväksi aivojen toiminnalle ja keskittymiskyvylle.
Kaaleissa on myös paljon hivenaineita: kalsiumia, kaliumia, mangaania, rautaa ja suomalaisilta usein puuttuvaa seleeniä.
https://www.hiihtokokki.fi/2020/04/03/superfood-osa-vii-kaali/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi melkein kaalilaatikkoa ketjun innoittamana tehdä. Voisikohan siirapin korvata jollain? Ei viitsisi ostaa siirappia yhtä laatikkoa varten.
Siirapin, sokerin ja kaikki muutkin makeutukset voi jättää kokonaan pois, ihan yhtä hyvää tulee.
Toki hyvää tulee ilman makeutta, etenkin nyt kun kaalit ovat tuoreita.
Ja kun käytät kaaleja pannulla, niin luontainen makeus tulee paremmin esiin.
Mutta silti pikku siirapit kaalilaatikossa ja kääryleissä on kyllä minun makuuni.
Meillä taidetaan muutenkin vähän arastella sokerin käyttöä maunantajana ruoanlaitossa?
Napostele kaalia ihan raakanakin sillä siten saa ihan kaikki terveyshyödyt siitä irti.
Uunifetapastaa. Helppoa ja ah, niin hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi melkein kaalilaatikkoa ketjun innoittamana tehdä. Voisikohan siirapin korvata jollain? Ei viitsisi ostaa siirappia yhtä laatikkoa varten.
Siirapin, sokerin ja kaikki muutkin makeutukset voi jättää kokonaan pois, ihan yhtä hyvää tulee.
Mutta silti pikku siirapit kaalilaatikossa ja kääryleissä on kyllä minun makuuni.
Meillä taidetaan muutenkin vähän arastella sokerin käyttöä maunantajana ruoanlaitossa?
Vanha kitkerä kaali saattaa tarvita hieman vaahterasiirappia. Olen sen huomannut eikä tule muuten hyvää ellei vähän laita vaahterasiirappia. Minä käytän kokonaan leivonnassa sokerin sijaan joko hunajaa tai vaahterasiirappia. Valkoista sokeria en käytä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha kitkerä kaali saattaa tarvita hieman vaahterasiirappia. Olen sen huomannut eikä tule muuten hyvää ellei vähän laita vaahterasiirappia. Minä käytän kokonaan leivonnassa sokerin sijaan joko hunajaa tai vaahterasiirappia. Valkoista sokeria en käytä ollenkaan.
Sokeri on sokeri, vaikka siitä käyttäisi jotain muuta nimeä.
Teen kanamustapippuri pataa ja uuniperunoita, sillä pärjääkin pari päivää.
Vierailija kirjoitti:
Napostele kaalia ihan raakanakin sillä siten saa ihan kaikki terveyshyödyt siitä irti.
Kasviksista saa kaikki hyödyt vasta kun ne syö rasvan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Napostelulla et saa muuta kuin haittaa.
Ajattelin yrittää tehdä kaalikääryleitä. En ole koskaan ennen tehnyt. Olisivat herkkua muussin ja puolukkahillon kanssa.
Taitaa maistua itsetehdylle saksalaiselle Speckblutwurstille
Vierailija kirjoitti:
Köyhän kannattaa elää kaalilla ja perunalla sillä niissä eniten terveysvaikutuksia.
Kahdessa desissä keitettyä kaalia on energiaa vain noin 30 kilokaloria Kaali on vähärasvaista ja siinä on paljon kuituja. Kuitenkin kaalin ravintosisältö on suorastaan hämmästyttävä.
Kaali sisältää runsaasti C-vitamiinia, betakaroteenia, folaattia sekä E-vitamiinia. Se on täynnä K-vitamiinia, joka on hyväksi aivojen toiminnalle ja keskittymiskyvylle.
Kaaleissa on myös paljon hivenaineita: kalsiumia, kaliumia, mangaania, rautaa ja suomalaisilta usein puuttuvaa seleeniä.
https://www.hiihtokokki.fi/2020/04/03/superfood-osa-vii-kaali/
Terveellisyyttä ei kuitenkaan mitata kaloreilla tai rasvan määrällä.
Tein ison kattilallisen hernekeittoa. Kohta siirryn nestemäiseen leipään.
Kaaliruokaa meilläkin laitetaan. Paistetaan kaalit ja sipulit, ladotaan vuokaan ja kylkiviipaleita päälle. Saa muhia uunissa useamman tunnin.
Pakkasessa olisi riistaa. Taidan ottaa jääkaappiin sulamaan. Kuivattuja sieniä löytyy kastikkeeseen. Jos on kiva sää, niin etsin tuoretta metsästä.
Aivan julmettu kantarellisaalis saatiin viime viikon sateiden jälkeen, niitä varmaan maistuu myös.
Kyllä niitä sieniä jaetaan sukulaisillekin.