Ärsyttää kuunnella keski-ikäisiä, jotka selittää, että Minäpä maksoin lainan pois nollakorkojen aikaan!
Hieno homma. Minä en, koska en ole syntynyt 80-luvulla tai aiemmin saatana. Ihan kuin se olisi nyt oma vika, kun korot nousee. Ja joo kyllä on varaa maksaa, mutta ketuttaa tuollaiset muumiot, jotka tulee hieromaan nuorten aikuisten naamaan kuinka saivat lainan ilmaiseksi.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, sukupolvi jolle kaikki on kannettu kultaisella tarjottimella. Pilanneet maailman kuluttamisella ennen tätä ns ilmastovouhotusta. Ja sitten kehtaavat vielä puhua erinomaisista saavutuksistaan tulevien sukupolvien kustannuksella. Riistäjät. Hävetkää.
Ai nykyiset keski-ikäiset? Taidat tarkoitta boomereita, ne on jo eläkkeellä.
Ihme vinkumista. Me keski-ikäiset ollaan eletty 90-luvun lama joten kyllä jokainen saa/on saanut osansa lamasta ja kurjuudesta. Turha kadehtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne samat keski-ikäiset jotka varoitti että korot kyllä nousee vielä mutta totesit vaan että maailma on muuttunut ja suksi kuuseen buumeri?
Ei ihme että ärsyttää, ja nimenomaan se miten oikeassa nuo oli varoituksineen joita et ylimielisyyttäsi kuunnellut.
Siis mitä varoittelivat? Ei ole mitään varoitusta joka mun olisi pitänyt kuunnella enkä ole varoituksia myöskään tarvinnut. Omistusasuminen on koroista huolimatta järkevämpää kuin vuokra-asuminen. Ja toki mitoitin lainani niin, että se on varaa maksaa vaikka korot nousisivat paljon vielä lisää. Mulla ei ole vaikeuksia maksaa lainaani.
Mutta on se ärsyttävää kun muumiot luulevat, että on heidän omaa ansiotaan, että heidän ei tarvinnut korkoja maksaa ja kaikkien muidenkin olisi vaan pitänyt tehdä sama! Ai niinkuin millä ajalla ja rahalla? Ei ymmärretä muuta kuin se tilanne missä on itse ollut.
-Ap
Kyllä sä nyt väärää puuta haukut mutta siitä vaan jos helpottaa oloasi. Kyllä me ollaan kuule korkoja maksettu ja paljon enemmän kuin voit kuvitellakaan.
Kai nyt jokainen peruskoulunkäynyt ymmärtää että nolla-korko ei ole normaali.Lainaisitko sinä 1000 euroa tuntemattomalle niin että et itse hyödy siitä millään tavalla?
Olen ihmetellyt enemmän tätä sijoituslainakiimaa eli hankitaan asuntoja vuokraamiseen useampi. Kun muutama vuosi hehkutettiin iltisten artikkeleissa tyyliin kolmekymppisellä Tinjalla on kolme sijoitusasuntoa, se kuulosti jo silloinkin epäilyttävältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo niin muakin. Koska melkein ehdittiin maksaa laina loppuun asti ennen avioeroa. Nyt on uusi asuntolaina niskassa ja maksan tätä vielä eläkkeelläkin.
-keski-ikäinen
Jep. Kuviossa mulla vielä uusi kumppani, jolla päinvastainen tilanne eli nettosi omassa erossaan ja nostaa nyt tuolle rahalle isoja korkoja, siinä missä minä niitä maksan.
Onneksi se ei vielä ärsytä liikaa, kun ei asiaa naamaani hiero, mutta kerran erehtyi kyllä mainitsemaan, että olisi pitänyt maksaa ajoissa pois. Niinpä, miten?!?
Voisitko ottaa puolisoltasi velkaa ja maksaa hänelle talletuskorko + vähän extraa? Luulisi olevan kuitenkin halvempaa sinulle ja puolisosi saa isompaa korkoa. win-win
Vai onko hän sijoittanut rahansa?
Vierailija kirjoitti:
No mä aloitin sen asuntolainani 6% korolla ja maksoin aikoinani opintolainastakin 9%. Jos yhtään lohduttaa.
Mutta kun ne korot romahti liki nollaan, niin en pienentänyt erää vaan maksoin entisten korkojen verran lyhennystä enemmmän.
Kyllä, ap, sullekin on kaikki kertoneet ettei nollakorot ole normaali tilanne, et vaan uskonut sitä kun piti saada liian kallis asunto.
Ja oli/on mulla lainaa nyt korkojen noustessakin. Toisen maksoin maaliskuussa pois ennen koron tarkistusta. Toisessa ei vuokratulot enää riitä lyhennykseen vaan lyhennys menee palkasta.
Ei mulla ole liian kallista asuntoa :D Miten voi olla luetunymmärtäminen vanhuksilla noin hukassa?
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Nollakorkojen aikaan asuntojen hinnat nousi törkeästi, joten kyllä ostajat on niistä hyvin maksaneet. Nyt kun lainat on kalliita niin asuntojen hinnat tulee kyllä rytinällä alas, kun ei niitä ole varaa ostaa.
Nyt ei kannata asuntoja ostaa, vaan vasta kun hinnat laskee sinne minne pitääkin. Nollakoron aikaan ostetun asunnon hinta tulee rytinällä alas
Näin X-sukupolven edustajana muistelen, miten näillä samoilla palstoilla, myös suomi24, jotkut sinnikkäät hokivat koko -90 luvun ajan, että vielä ei ole aika ostaa, vasta kun hinnat on romahtaneet puoleen. Tiedä sitten, romahtiko jossain.
Mutta komppaan kyllä, jos on velkaantunut nollakoron aikana. Ei ainoastaan asuntoon, vaan myös pari citymaasturia, motocrosspyörä, koppimopo ja harrikka velaksi. Meillä tyhmemmillä ei aikanaan ollut tuota vaihtoehtoa, ja lainakin yritettiin oikeasti lyhentää äkkiä pois.
Vierailija kirjoitti:
Joo niin muakin. Koska melkein ehdittiin maksaa laina loppuun asti ennen avioeroa. Nyt on uusi asuntolaina niskassa ja maksan tätä vielä eläkkeelläkin.
-keski-ikäinen
Se on sellasta. Mä olen 32 ja olen perinyt ja myynyt jo 8 asuntoa. Elämät on niin erilaisia...
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt enemmän tätä sijoituslainakiimaa eli hankitaan asuntoja vuokraamiseen useampi. Kun muutama vuosi hehkutettiin iltisten artikkeleissa tyyliin kolmekymppisellä Tinjalla on kolme sijoitusasuntoa, se kuulosti jo silloinkin epäilyttävältä.
Vuokra-asunnoista saa rakenneltua idioottivarman busineksen, jossa edellisen asunnon osakkeet pantataan aina seuraavan kämpän lainan vakuudeksi. Rikastuminen ei voisi olla enää helpompaa. Pelin nimi on Domino. Ideaa saa vapaasti käyttää!
Mutta eihän sinun tarvitsisi omistaa mitään, ja olisit silti onnellinen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne samat keski-ikäiset jotka varoitti että korot kyllä nousee vielä mutta totesit vaan että maailma on muuttunut ja suksi kuuseen buumeri?
Ei ihme että ärsyttää, ja nimenomaan se miten oikeassa nuo oli varoituksineen joita et ylimielisyyttäsi kuunnellut.
Siis mitä varoittelivat? Ei ole mitään varoitusta joka mun olisi pitänyt kuunnella enkä ole varoituksia myöskään tarvinnut. Omistusasuminen on koroista huolimatta järkevämpää kuin vuokra-asuminen. Ja toki mitoitin lainani niin, että se on varaa maksaa vaikka korot nousisivat paljon vielä lisää. Mulla ei ole vaikeuksia maksaa lainaani.
Mutta on se ärsyttävää kun muumiot luulevat, että on heidän omaa ansiotaan, että heidän ei tarvinnut korkoja maksaa ja kaikkien muidenkin olisi vaan pitänyt tehdä sama! Ai niinkuin millä ajalla ja rahalla? Ei ymmärretä muuta kuin se tilanne missä on itse ollut.
-Ap
Kyllä sä nyt väärää puuta haukut mutta siitä vaan jos helpottaa oloasi. Kyllä me ollaan kuule korkoja maksettu ja paljon enemmän kuin voit kuvitellakaan.
Miksi ihmeessä sitten ylpeilet sillä, että maksoit lainasi nollakorkojen aikaan jos et todellisuudessa maksanut? Vai olisiko nyt niin, ettei aloitus koske sinua?
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä aloitin sen asuntolainani 6% korolla ja maksoin aikoinani opintolainastakin 9%. Jos yhtään lohduttaa.
Mutta kun ne korot romahti liki nollaan, niin en pienentänyt erää vaan maksoin entisten korkojen verran lyhennystä enemmmän.
Kyllä, ap, sullekin on kaikki kertoneet ettei nollakorot ole normaali tilanne, et vaan uskonut sitä kun piti saada liian kallis asunto.
Ja oli/on mulla lainaa nyt korkojen noustessakin. Toisen maksoin maaliskuussa pois ennen koron tarkistusta. Toisessa ei vuokratulot enää riitä lyhennykseen vaan lyhennys menee palkasta.
Ei mulla ole liian kallista asuntoa :D Miten voi olla luetunymmärtäminen vanhuksilla noin hukassa?
-Ap
Sä kirjoitit aloituksessa näin: " ketuttaa tuollaiset muumiot, jotka tulee hieromaan nuorten aikuisten naamaan kuinka saivat lainan ilmaiseksi". Kuka sun naamaan mitään hieroo jos asia ei edes koske sinua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra-asunnoista saa rakenneltua idioottivarman busineksen, jossa edellisen asunnon osakkeet pantataan aina seuraavan kämpän lainan vakuudeksi. Rikastuminen ei voisi olla enää helpompaa. Pelin nimi on Domino. Ideaa saa vapaasti käyttää!
Ei vaan pelin nimi on pyramidi koska se toimii vain ja ainoastaan tietynlaisissa olosuhteissa. Jos et saa asuntojasi vuokrattua niin homma kaatuu kun et omilla tuloillasi saa lyhennettyä lainojasi. Samoin jos korot nousee niin paljon ettet voi nostaa vuokraa niitä kattamaan ja taas omat tulosi eivät riitä lainojesi maksuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Sä kirjoitit aloituksessa näin: " ketuttaa tuollaiset muumiot, jotka tulee hieromaan nuorten aikuisten naamaan kuinka saivat lainan ilmaiseksi". Kuka sun naamaan mitään hieroo jos asia ei edes koske sinua?
Koskeehan se. Ei mulla ole lainaani vaikeuksia maksaa. Mutta mielummin toki laittaisin ne korkoihin menevät rahat säästöön tai johonkin kivaan jos siihen vain olisi mahdollisuus. Sitten keski-ikäiset ihmettelee, että mikset tehnyt niinkuin mekin ja maksanut pois ennenkuin korot nousi, niin onhan se ärsyttävää elvistelyä kun molemmat tietää että se ei itselle yksinkertaisesti ole ollut mahdollista.
-Ap
Nyt kun korot on ylhäällä, niin samalla myös rahastot ovat romahtaneet. En minä tiedä, mikä olisi ollut järkevintä. Maksaa lainaa vai sijoittaa rahoitusmarkkinoille. Tikanheittoa mielestäni 🎯. Kaikki tietysti esiintyvät jälkiviisaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua taas ärsyttää, että ei ole ollut koskaan mahdollisuutta ottaa asuntolainaa. - Tai olsi ehkä ollut, jos olisin uskaltanut. Mutta kun en ole yksinkertaisesti uskaltanut.
Olen noon 40 vuotias pätkätyöäinen maisteri, joka elää yksin ilman lapsi(a) tai kumppania. Taas sitä miettii ja aattelee, että mistäkö sitä seuraavaksi löytää itsensä kun edelline pätkäni päättyi, eikä nykyiseltä asuin ympäristössä työllistyiminen vaikuta erityisen lupaavalta....
.Sen olen tiennyt aina, että minun tuurillani lainojen korot nousevat viimeistään seuraavalla viikolla lainan ottamisesta. Ja elleivät nouse, niin tapahtuu jotain muuta hyvin fataalia, kuten asunnon yhtiöbvastike tuplaantuu tai jos ostan talon, nii se osoittautuu hometaloksi tms. Tietysti jos lainaa ottaisin niin tällaiset asiat tapahtuisivat aina kaikille muille ei koskaan itselle. - Mutta mikä suojaisi minua paremmi kuin näitä muita?
Liika pelko saa maksamaan sen asunnon monta kertaa. Mutta sekö ei ole riski, että menettää maksamissaan vuokrissa 100% rahansa.
Sitä olen toki joitain kertoj aaatellut. Sanotaan, että vapaudella on hintansa.
Mutta oletko ikinä ottanut selvää kuinka paljon yksi ihmien voi kerralla saada asuntolainaa, jos on keksimääräsiet tulot ja pätkätyö tai määräaikaisessa virkasuhteessa?
Toki omistusasunto olisi varmasti saattanut olla ihan hyvä hankinta, jos olisin tiennyt, että voin ja saan elää ao paikkakunnalla missä olen töissä pidempään, mutta kun täsä ei ole ollut varmuutta, niin en ole halunnut ostaa.
Tietysti voidaan sanoa, että oman asuntonsa voi aina myydä pois. - No totta tämäkin. Mutta ellei tuo asunto sijaitse josssain hyvällä ja arvostetulla paikalla, niin sen myyminen ei välttämättä onnistu välittömästi.
Myös tyhjillään olevasta asunnosta on useimmiten kuluja; yhtiövastiketta, sähkö ja mahd. vesikuluja. Jos asuntoon kuuluu piha, niin jonkun sitäkin on hoidettava, jotta asunto pysyy asumiskunnossa e. ei se oma talo ole sen parempi kuin kerrostalo tai rivitalo -osakse, vaikka sen juoksevia kuluja voi vähän yrittää säätää enemmän, jos osaa
Monin paikoni saa varautua siihen, että myynnistä tulee tappiota ja sen lsiäksi on edelleen siihen saatua asuntolainaa mahd. jäljellä,
- Aika iso kakku syötäväksi, jollei pian saa uutta työtä, jolla lyhentää lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Miksi ihmeessä sitten ylpeilet sillä, että maksoit lainasi nollakorkojen aikaan jos et todellisuudessa maksanut? Vai olisiko nyt niin, ettei aloitus koske sinua?
-Ap
Miksi sinä olet katkera heille jotka pystyivät maksamaan lainojaan silloin? Aika moni vain lisäsi kulutustaan koska laina oli halpaa, no nyt sitten itketään kun maksun aika on koittanut.
AP.lle, ei kaikkien tarvitse kuitenkaan kertoa tuota samaa asiaa ääneen. Jos kyseisellä kehujalla ei ole oikeasti mitään muuta kehuttava omista onnistumisista.
Vastaiskuna voit sanoa että ompahan kuitenkin vara laittaa oma asunto. Ja kysyä olisiko kehujalla ollut vara maksaa myös korkoja.
Meillä kohta maksettuna ja korot olleet välillä nollassa ja viimeiset erän muutaman prosentin korolla.
Eikä olisi välttämättä ollut mahdollista laittaa asuntoa jos korot olisi ollut isot.