Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää kuunnella keski-ikäisiä, jotka selittää, että Minäpä maksoin lainan pois nollakorkojen aikaan!

Vierailija
15.09.2023 |

Hieno homma. Minä en, koska en ole syntynyt 80-luvulla tai aiemmin saatana. Ihan kuin se olisi nyt oma vika, kun korot nousee. Ja joo kyllä on varaa maksaa, mutta ketuttaa tuollaiset muumiot, jotka tulee hieromaan nuorten aikuisten naamaan kuinka saivat lainan ilmaiseksi.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa se kun soitetaan suuta markka aikojen koroista mutta hinnoista ei puhuta mitään. On siinä vähän eroa koroissa 200000mk 10% tai 200000euroa 5% 

Silloin kauan ennen maksettiin palkatkin markoissa, eikä ne tosiaan olleet nykytasoa jos muunnetaan suoraan euroista markoiksi sen noin 6 kertoimen avulla.

Keskipalkka siis 1990 näyttää olleeen jossain 100 -110 k vuodessa eli tuosta laskien 8300-9100 markkaa kuussa, miinus verot. Jos nykyinen keskipalkka (3000+) muunnetaan markoiksi sillä vanhalla kertoimella niin se olisi 18000 markkaa kuussa. 

Vierailija
42/82 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha. Ennustin tämän keskustelun käynnistyvän. Viimeiset 20v on valitettu, kuinka "boomerit" saivat kämppänsä maksettua inflaation voimalla. Nyt valitetaan, kuinka joku on saanut kämppänsä maksettua halpojen nollakorkojen aikaan. 

Pitäisikö kaikkien valittajien vain nyt hankkia se kämppä. Ei korot ole historiallisen korkealla todellakaan ja suunta on todennäköisesti jo lyhyellä aikavälillä ennemmin alas kuin ylöspäin. 

Voihan se olla, että 20-30v päästä vingutaan, kuinka nykysukupolvi sai kämppänsä hankittua halpojen korkojen aikaan. Kämppään vain kiinni nyt ja turvat tukkoon. Maailma ja ajat muuttuu.

En valita siitä, että saivat kämppänsä maksettua halpojen korkojen aikana. Valitan siitä, että he pitävät sitä omana ansionaan ja lällättwlevät niille (nuoremmilleen), joille se ei ole ollut mahdollista.

-Ap

Mitä sitten? Mikset hanki nyt kämppää ja elvistele sitten vaikka omilla ansioillasi 20 v päästä? 

Todennäköistä on esimerkiksi, että laina-ajat tulevat pidentymään. Jopa tuplaantumaan. Tästä on jo viitteitä. Tulevat lainamarkkinat ovat jälleen erilaiset kuin nykyiset. Näin on aina ollut ja tulee olemaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne samat keski-ikäiset jotka varoitti että korot kyllä nousee vielä mutta totesit vaan että maailma on muuttunut ja suksi kuuseen buumeri?

Ei ihme että ärsyttää, ja nimenomaan se miten oikeassa nuo oli varoituksineen joita et ylimielisyyttäsi kuunnellut. 

Siis mitä varoittelivat? Ei ole mitään varoitusta joka mun olisi pitänyt kuunnella enkä ole varoituksia myöskään tarvinnut. Omistusasuminen on koroista huolimatta järkevämpää kuin vuokra-asuminen. Ja toki mitoitin lainani niin, että se on varaa maksaa vaikka korot nousisivat paljon vielä lisää. Mulla ei ole vaikeuksia maksaa lainaani.

Mutta on se ärsyttävää kun muumiot luulevat, että on heidän omaa ansiotaan, että heidän ei tarvinnut korkoja maksaa ja kaikkien muidenkin olisi vaan pitänyt tehdä sama! Ai niinkuin millä ajalla ja rahalla? Ei ymmärretä muuta kuin se tilanne missä on itse ollut.

-Ap

Vierailija
44/82 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä suotta. Lainan takaisinmaksu sen ollessa ilmaista on typeryyden äärimmäisimpiä muotoja. Korkosijoitusten sijaan kannattaa silloin tehdä pörssisijoituksia ja käyttää kertyvät varat lyhennyksiin kun vieras pääoma on kalliimpaa. Vieras pääoma ei ole vieläkään kallista matalamarginaalisissa lainatuotteissa kuten asuntolainat.

Vierailija
45/82 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha. Ennustin tämän keskustelun käynnistyvän. Viimeiset 20v on valitettu, kuinka "boomerit" saivat kämppänsä maksettua inflaation voimalla. Nyt valitetaan, kuinka joku on saanut kämppänsä maksettua halpojen nollakorkojen aikaan. 

Pitäisikö kaikkien valittajien vain nyt hankkia se kämppä. Ei korot ole historiallisen korkealla todellakaan ja suunta on todennäköisesti jo lyhyellä aikavälillä ennemmin alas kuin ylöspäin. 

Voihan se olla, että 20-30v päästä vingutaan, kuinka nykysukupolvi sai kämppänsä hankittua halpojen korkojen aikaan. Kämppään vain kiinni nyt ja turvat tukkoon. Maailma ja ajat muuttuu.

En valita siitä, että saivat kämppänsä maksettua halpojen korkojen aikana. Valitan siitä, että he pitävät sitä omana ansionaan ja lällättwlevät niille (nuoremmilleen), joille se ei ole ollut mahdollista.

-Ap

Mitä sitten? Mikset hanki nyt kämppää ja elvistele sitten vaikka omilla ansioillasi 20 v päästä? 

Todennäköistä on esimerkiksi, että laina-ajat tulevat pidentymään. Jopa tuplaantumaan. Tästä on jo viitteitä. Tulevat lainamarkkinat ovat jälleen erilaiset kuin nykyiset. Näin on aina ollut ja tulee olemaan. 

Mulla on kämppä hankittuna jo. Ei elvistelyä vaan asumista varten. Ehkä siinä onkin se meidän sukupolvien välinen ero.

-Ap

Vierailija
46/82 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Mulla on kämppä hankittuna jo. Ei elvistelyä vaan asumista varten. Ehkä siinä onkin se meidän sukupolvien välinen ero.

-Ap

No onpa omituista. Pahoitit siis vain mielesi ihmisten hölmöistä puheista? Käypä hakemassa vaikka pullo hyvää viiniä ja juo se tänään jonkun kaverisi kanssa. Unohda ihmisten lentävät lauseet äläkä varsinkaan pahoita niistä mieltäsi. 

Vierailija
47/82 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä ap. Sekin vielä, että on olemassa meitä keski-ikäisiä, jotka ovat maksaneet lainaansa SEKÄ nollakorkojen aikaa, ETTÄ nyt kohonneiden korkojen aikaa. Tässä välissä on minun tapauksessani myyty asunto, asuttu vähän aikaa vuokralla, ja nyt maksellaan taas uutta asuntoa uudella asuntolainalla. Nykyinen laina otettu JUURI ennen korkojen nousua, ja kyllä tämä kirpaisee minuakin, keski-ikäistä (46 v.). Ei kyllä tulisi mieleenkään päteä nuoremmille lainan ottajille. Erona nuorempiin ehkä vain se, että oli enemmän pääomaa laittaa nykyiseen asuntoon.

Vierailija
48/82 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä enemmän ärsyttää nuo perus kaupan kassat, tai lähärit jotka innoissaan kertoo kuinka "me" ostettiin, talo, vene,matka..  , siis hyvätuloinen puoliso osti .

Vierailija
49/82 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, minä maksoin asuntolainani nollakoroilla. En tiennyt, että sen sanominen on tabu.

Enkä ajatellut, että joku voisi tulkita asian niin, että olisin jotenkin itse voinut vaikuttaa niihin korkoihin.

Mutta ole Tiltu vapaasti kade, oman elämäsi vain pilaat.

Vierailija
50/82 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta, esimerkiksi täällä av:llä neuvottiin että silloin nollakorkoaikana kannatti ottaa velkaa niin paljon kuin sai vaikkei olisi tarvinnutkaan eikä ylimääräisiä lyhennyksiä kannattanut maksaa vaikka rahaa jäi. Olisivatko nuo velkansa pois maksaneet sittenkin toimineet jossain määrin järkevästi?

Vierailija
51/82 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä aloitin sen asuntolainani 6% korolla ja maksoin aikoinani opintolainastakin 9%. Jos yhtään lohduttaa.

Mutta kun ne korot romahti liki nollaan, niin en pienentänyt erää vaan maksoin entisten korkojen verran  lyhennystä enemmmän.

Kyllä, ap, sullekin on kaikki kertoneet ettei nollakorot ole normaali tilanne, et vaan uskonut sitä kun piti saada liian kallis asunto.

Ja oli/on mulla lainaa nyt korkojen noustessakin. Toisen maksoin maaliskuussa pois ennen koron tarkistusta. Toisessa ei vuokratulot enää riitä lyhennykseen vaan lyhennys menee palkasta.

Vierailija
52/82 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa se kun soitetaan suuta markka aikojen koroista mutta hinnoista ei puhuta mitään. On siinä vähän eroa koroissa 200000mk 10% tai 200000euroa 5% 

Silloin kauan ennen maksettiin palkatkin markoissa, eikä ne tosiaan olleet nykytasoa jos muunnetaan suoraan euroista markoiksi sen noin 6 kertoimen avulla.

Keskipalkka siis 1990 näyttää olleeen jossain 100 -110 k vuodessa eli tuosta laskien 8300-9100 markkaa kuussa, miinus verot. Jos nykyinen keskipalkka (3000+) muunnetaan markoiksi sillä vanhalla kertoimella niin se olisi 18000 markkaa kuussa. 

Okt tuolloin 500000mk nyt sama 500000euroa. 

Vierailija
53/82 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas ärsyttää, että ei ole ollut koskaan mahdollisuutta ottaa asuntolainaa. - Tai olsi ehkä ollut, jos olisin uskaltanut. Mutta kun en ole yksinkertaisesti uskaltanut.

Olen noon 40 vuotias pätkätyöäinen maisteri, joka elää yksin ilman lapsi(a) tai kumppania. Taas sitä miettii ja aattelee, että mistäkö sitä seuraavaksi löytää itsensä kun edelline pätkäni päättyi, eikä nykyiseltä asuin ympäristössä työllistyiminen vaikuta erityisen lupaavalta....

.Sen olen tiennyt aina, että minun tuurillani lainojen korot nousevat viimeistään seuraavalla viikolla lainan ottamisesta. Ja elleivät nouse, niin tapahtuu jotain muuta hyvin fataalia, kuten asunnon yhtiöbvastike tuplaantuu tai jos ostan talon, nii se osoittautuu hometaloksi tms. Tietysti jos lainaa ottaisin niin tällaiset asiat tapahtuisivat aina kaikille muille ei koskaan itselle. - Mutta mikä suojaisi minua paremmi kuin näitä muita?  

Vierailija
54/82 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No harva siinä ensiasunnossaan hamaan tappiin asti asuu. Maksoin lainaa nollakorkoaikaan, mutta olen ottanut ison rakennuslainan pari vuotta sitten enkä siis todellakaan tule olemaan vähään aikaan velaton. Minua ei erityisemmin haittaa se, lainattomuus ei ole minulle mikään itseisarvo. Onneksi saan ihan hyvää palkkaa.

Ärsyttää se, että ihmisillä ei ylipäätään olen ymmärrystä siitä, että jossain tilanteissa lainaa nyt vain ei kannata ottaa. Ei se ole tyhmyyttä vaan realismia.

Vierailija
55/82 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno homma. Minä en, koska en ole syntynyt 80-luvulla tai aiemmin saatana. Ihan kuin se olisi nyt oma vika, kun korot nousee. Ja joo kyllä on varaa maksaa, mutta ketuttaa tuollaiset muumiot, jotka tulee hieromaan nuorten aikuisten naamaan kuinka saivat lainan ilmaiseksi.

No itse maksoin 4-9% korkoa kolmesta peräkkäisestä asunnosta suurimman osan ajasta. Viimeiset 5 vuotta toki meni käytännössä korotta. Mutta eivät ne vuodet, jolloin lainaa oli tosi paljon. Saatana.

Vierailija
56/82 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne samat keski-ikäiset jotka varoitti että korot kyllä nousee vielä mutta totesit vaan että maailma on muuttunut ja suksi kuuseen buumeri?

Ei ihme että ärsyttää, ja nimenomaan se miten oikeassa nuo oli varoituksineen joita et ylimielisyyttäsi kuunnellut. 

Siis mitä varoittelivat? Ei ole mitään varoitusta joka mun olisi pitänyt kuunnella enkä ole varoituksia myöskään tarvinnut. Omistusasuminen on koroista huolimatta järkevämpää kuin vuokra-asuminen. Ja toki mitoitin lainani niin, että se on varaa maksaa vaikka korot nousisivat paljon vielä lisää. Mulla ei ole vaikeuksia maksaa lainaani.

Mutta on se ärsyttävää kun muumiot luulevat, että on heidän omaa ansiotaan, että heidän ei tarvinnut korkoja maksaa ja kaikkien muidenkin olisi vaan pitänyt tehdä sama! Ai niinkuin millä ajalla ja rahalla? Ei ymmärretä muuta kuin se tilanne missä on itse ollut.

-Ap

Minusta tuntuu, että toisten ymmärtämättömyys on enemmänkin sinun ongelmasi.

Vierailija
57/82 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, sukupolvi jolle kaikki on kannettu kultaisella tarjottimella. Pilanneet maailman kuluttamisella ennen tätä ns ilmastovouhotusta. Ja sitten kehtaavat vielä puhua erinomaisista saavutuksistaan tulevien sukupolvien kustannuksella. Riistäjät. Hävetkää.

Vierailija
58/82 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, vähänpä sinäkin tiedät. Kun nostin lainaa vuonna 2004 taloa varten korot olivat siihen aikaan 4,5% (tarkistin juuri) ja silloin katsottiin että se oli halpa laina. Kun korot laskivat sain mahdollisuuden kyllä maksaa 20 vuoden lainani pois 11 vuodessa (oli säästöjäkin), läheskään kaikki eivät niin tehneet. Moni piti minua hulluna koska nollakorkojen aikaan lainaa kannatti pitää! Ja hakea lisää! Miksette vaihda uuteen hienoon autoon????

Siksi ihmettelen miksi nyt nuristaan, koska nämä nykyiset korot eivät ole vielä kovinkaan korkeat, ihmiset vain tottuivat liikaa kuluttamiseen, ei nollakorkoa voinut ikuisesti pitää, siitä varoiteltiin vuosikausia ennen, kuunteliko kukaan?

Vierailija
59/82 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua taas ärsyttää, että ei ole ollut koskaan mahdollisuutta ottaa asuntolainaa. - Tai olsi ehkä ollut, jos olisin uskaltanut. Mutta kun en ole yksinkertaisesti uskaltanut.

Olen noon 40 vuotias pätkätyöäinen maisteri, joka elää yksin ilman lapsi(a) tai kumppania. Taas sitä miettii ja aattelee, että mistäkö sitä seuraavaksi löytää itsensä kun edelline pätkäni päättyi, eikä nykyiseltä asuin ympäristössä työllistyiminen vaikuta erityisen lupaavalta....

.Sen olen tiennyt aina, että minun tuurillani lainojen korot nousevat viimeistään seuraavalla viikolla lainan ottamisesta. Ja elleivät nouse, niin tapahtuu jotain muuta hyvin fataalia, kuten asunnon yhtiöbvastike tuplaantuu tai jos ostan talon, nii se osoittautuu hometaloksi tms. Tietysti jos lainaa ottaisin niin tällaiset asiat tapahtuisivat aina kaikille muille ei koskaan itselle. - Mutta mikä suojaisi minua paremmi kuin näitä muita?  

Liika pelko saa maksamaan sen asunnon monta kertaa. Mutta sekö ei ole riski, että menettää maksamissaan vuokrissa 100% rahansa.

Vierailija
60/82 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korko oli 70-80 luvuilla noin 15%. Eron yhteydessä lunastin puolet asunnosta taas maksoin korkealla korolla. Palkka ei ollut suuri, mutta ei ollut asuntokaan.

Nyt ihmetyttää kun niin kovin valitetaan 4%sta. Ilmeisesti hyvinä vuosina otettu liian paljon lainaa kalliisiin asuntoihin, joista ei nyt pääse eroon. Todella ikävä tilanne heille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi