Ärsyttää kuunnella keski-ikäisiä, jotka selittää, että Minäpä maksoin lainan pois nollakorkojen aikaan!
Hieno homma. Minä en, koska en ole syntynyt 80-luvulla tai aiemmin saatana. Ihan kuin se olisi nyt oma vika, kun korot nousee. Ja joo kyllä on varaa maksaa, mutta ketuttaa tuollaiset muumiot, jotka tulee hieromaan nuorten aikuisten naamaan kuinka saivat lainan ilmaiseksi.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Nollakorkojen aikaan asuntojen hinnat nousi törkeästi, joten kyllä ostajat on niistä hyvin maksaneet. Nyt kun lainat on kalliita niin asuntojen hinnat tulee kyllä rytinällä alas, kun ei niitä ole varaa ostaa.
Nyt ei kannata asuntoja ostaa, vaan vasta kun hinnat laskee sinne minne pitääkin. Nollakoron aikaan ostetun asunnon hinta tulee rytinällä alas
Oliko tän tarkoitus olla lohdullista?
Lainaa maksetaan aika kauan yleensä, niin eiköhän nuo halvalla lsinansa maksaneetkin ole voineet asuntonsa hyvään hintaan saada. Sen sijaan nyt korkeiden korkojen janssa tuskailevat todennäköisesti ostivatkin juuri kallilla nollakorkojen aikaan. Tuplaharmi.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole keski-ikäinen, mutta maksoin lainan silti pois ja nyt on siis velaton okt. Ei siinä mitään pätemistä ole. Tuhlasin pari vuotta vähemmän niin nyt ei tarvitse stressata koroista tai työpaikan pysymisestä. Jos töitä riittää niin voi nyt matkustella ihan omalla rahalla!
Vaikka tuntisit itsesi nuoreksi niin se ei tarkoita, että sitä olisit. Varsinkin jos lapset alkavat olla kalleimmassa iässä ellet sitten ollut teinivanhempi.
Esim. minulla vuonna 1997 syntyneenä ei ole ollut mahdollisuutta ehtiä maksaa asuntolainaani pois ennen kuin nollakorot loppuivat. Ei johdu matkustelusta vaan siitä, että ensin kävin peruskoulun ja lukion, sitten opiskelin lisää ja sain työpaikan ja vasta sitten otin asuntolainan. Mitä kohtaa olisin voinut nopeuttaa? Missään vaiheessa en tuhlannut.
Ihan täysin turha aloitus. 2000-luvun alussa insinöörin aloituspalkka oli n.2500€/kk. Korot päälle 5%. Vaikka asunnot olivat halvempia, niin ei niitä niiin vain ostettu.
2009 vuoden taantumassa hinnat tulivat alas hetkellisesti, mutta raketoivat 2010-2022 välisenä nollakorkoaikana.
Kauhulla katselemme, mitä meidän asuntomme maksaa nykypäivänä. Hinnat ovat nousseet järkyttävän paljon. Mutta keski-ikäisillä on niin paljon velkaa, että en kävisi meitä kadehtimaan. Me pidämme yhteiskunnan pyörimässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole keski-ikäinen, mutta maksoin lainan silti pois ja nyt on siis velaton okt. Ei siinä mitään pätemistä ole. Tuhlasin pari vuotta vähemmän niin nyt ei tarvitse stressata koroista tai työpaikan pysymisestä. Jos töitä riittää niin voi nyt matkustella ihan omalla rahalla!
Ei lapsia? En minä ainakaan ole matkustamiseen rahojani tuhlannut.
On lapsia. Ihanaa olla velaton nyt kun lapset alkavat olla kalleimmassa iässä. Ja meillä siis sijoitettiin nollakorkoaika ja laina maksettiin viime keväänä kerralla pois.
Se on hyvä, jos on ollut ylimääräistä mitä sijoittaa. Itsellä ei siihen rahat kolmea lasta yksin elättäessä riitä. Mieluummin olen antanut heidän esim. harrastaa nyt, kun ovat lapsia ja nuoria eikä sitten kun sen voi tehä "omalla rahalla". Toivottavasti sekin on ollut hyvä sijoitus.
Minä elin vuokralla nollakorkojen aikaan, niin karmea oli kokemus hometalon kanssa, että kun siitä (tappiolla) pääsi niin uutta en ostanut.
Silti ymmärrän, että monen mielestä olisi kannattanut hyödyntää nollakorot ostamalla asunto ja reilulla lyhennystahdilla, kas kun se on faktaa, ihan sama mitä itse olen tehnyt. Hyvä että joillain kävi mäihä. Lähinnähän tuossa on ajatus, että vaikka et itse olisi elänyt normaalia koronmaksajan arkea, niin tietoa on kyllä saatavilla, eikä korkotason nousun näin ollen pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä. Normaali historiatietoisuus riittää siihen, että tajuaa kyseessä olevan poikkeustilan (ja aiheuttavan mitä todennäköisimmin kuplaa asuntojen hintoihin).
Ei nuoruus ole tekosyy tehdä päätöksiä perehtymättä lainkaan saatavilla oleviin tietoihin. Sanoin näin ihan itsekin kämmänneenä.
Samalla tavalla minä voisin leuhkia, että mitä pask ka sairastuit kun minä en oke sairas tai ompa sulla pas ka jälkeläiset, mullapa ei. Nämä leuhkijat on typeriä.
Mikä sitten on normaalia keskustelua ja mikä elvistelyä?
Vierailija kirjoitti:
Minä elin vuokralla nollakorkojen aikaan, niin karmea oli kokemus hometalon kanssa, että kun siitä (tappiolla) pääsi niin uutta en ostanut.
Silti ymmärrän, että monen mielestä olisi kannattanut hyödyntää nollakorot ostamalla asunto ja reilulla lyhennystahdilla, kas kun se on faktaa, ihan sama mitä itse olen tehnyt. Hyvä että joillain kävi mäihä. Lähinnähän tuossa on ajatus, että vaikka et itse olisi elänyt normaalia koronmaksajan arkea, niin tietoa on kyllä saatavilla, eikä korkotason nousun näin ollen pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä. Normaali historiatietoisuus riittää siihen, että tajuaa kyseessä olevan poikkeustilan (ja aiheuttavan mitä todennäköisimmin kuplaa asuntojen hintoihin).
Ei nuoruus ole tekosyy tehdä päätöksiä perehtymättä lainkaan saatavilla oleviin tietoihin. Sanoin näin ihan itsekin kämmänneenä.
Öh eihän se ole mikään moka ostaa asuntoa silloin kun sen tarvitsee? Vaikka sinun kohdalla on sattunut sellainen mäihä, että olet ollut oikeaan aikaan aikuinen etkä silti ole hyödyntänyt sitä niin ei tarkoita sitä että kaikilla olisi ollut siihen mahdollisuus. Ne nuoret perheet tarvitsevat sen kodin silloin kun tarvitsevat eikä silloin kun korot sattuu olemaan alhaalla. Alaikäisenä ei voi ostaa asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Nollakorkojen aikaan asuntojen hinnat nousi törkeästi, joten kyllä ostajat on niistä hyvin maksaneet. Nyt kun lainat on kalliita niin asuntojen hinnat tulee kyllä rytinällä alas, kun ei niitä ole varaa ostaa.
Nyt ei kannata asuntoja ostaa, vaan vasta kun hinnat laskee sinne minne pitääkin. Nollakoron aikaan ostetun asunnon hinta tulee rytinällä alas
Asunto ostetaan yleensä tarpeeseen, kodiksi ja asumista varten, joten turha on miettiä asunnon hinnan kehitystä. Sijoitukset on asia erikseen.
Saat ilmaisen vinkin: keskity omaan elämääsi.
Tyhmää tuhlata sitä muiden kadehtimiseen.
Kaikkina aikoina on ollut hyviä ja huonoja asioita.
Ainut elämä mitä sulla on NYT.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien asuntojen hinnat laskevat, ihan sama milloin ne on ostettu. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öh eihän se ole mikään moka ostaa asuntoa silloin kun sen tarvitsee? Vaikka sinun kohdalla on sattunut sellainen mäihä, että olet ollut oikeaan aikaan aikuinen etkä silti ole hyödyntänyt sitä niin ei tarkoita sitä että kaikilla olisi ollut siihen mahdollisuus. Ne nuoret perheet tarvitsevat sen kodin silloin kun tarvitsevat eikä silloin kun korot sattuu olemaan alhaalla. Alaikäisenä ei voi ostaa asuntoa.
Silloin kun omani ostin, korot oli korkeammalla kuin nyt. Kuten on olleet 97% tunnetusta taloushistoriasta.
Kodin tarvitsee aina, mutta paljon valintoja on tehtävissä siinä, miten suuren tai uuden asunnon ostaa. PK-seutu on toki oma murheryppäänsä, siellä on aikalailla suo tai vetelä edessä.
Haha. Ennustin tämän keskustelun käynnistyvän. Viimeiset 20v on valitettu, kuinka "boomerit" saivat kämppänsä maksettua inflaation voimalla. Nyt valitetaan, kuinka joku on saanut kämppänsä maksettua halpojen nollakorkojen aikaan.
Pitäisikö kaikkien valittajien vain nyt hankkia se kämppä. Ei korot ole historiallisen korkealla todellakaan ja suunta on todennäköisesti jo lyhyellä aikavälillä ennemmin alas kuin ylöspäin.
Voihan se olla, että 20-30v päästä vingutaan, kuinka nykysukupolvi sai kämppänsä hankittua halpojen korkojen aikaan. Kämppään vain kiinni nyt ja turvat tukkoon. Maailma ja ajat muuttuu.
Huvittaa se kun soitetaan suuta markka aikojen koroista mutta hinnoista ei puhuta mitään. On siinä vähän eroa koroissa 200000mk 10% tai 200000euroa 5%
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa se kun soitetaan suuta markka aikojen koroista mutta hinnoista ei puhuta mitään. On siinä vähän eroa koroissa 200000mk 10% tai 200000euroa 5%
Totta kai on. Suomi on kuitenkin ollut aika syrjässä institutionaalisten ja kansainvälisten sijoittajien markkinavoimilta, joten hintojen nousu perustuu pitkälti kotitalouksien haluun hyödyntää tarjottu laina täysimääräisesti. Jokainen allekirjoittaa oman asuntolainansa. Kun suurin osa haluaa maksaa enemmän syystä x, hinnat nousevat. Tästäkin huolimatta itse on hyväksynyt sen, miten suuren asuntolainan on niskaansa hankkinut.
Ne samat keski-ikäiset jotka varoitti että korot kyllä nousee vielä mutta totesit vaan että maailma on muuttunut ja suksi kuuseen buumeri?
Ei ihme että ärsyttää, ja nimenomaan se miten oikeassa nuo oli varoituksineen joita et ylimielisyyttäsi kuunnellut.
Saatiin tosiaan itse maksettua pari vuotta sitten ja nyt jää vuodessa yli 20000 euroa säästöön :)Suomessa kannattaa todellakin omistaa
Vierailija kirjoitti:
Haha. Ennustin tämän keskustelun käynnistyvän. Viimeiset 20v on valitettu, kuinka "boomerit" saivat kämppänsä maksettua inflaation voimalla. Nyt valitetaan, kuinka joku on saanut kämppänsä maksettua halpojen nollakorkojen aikaan.
Pitäisikö kaikkien valittajien vain nyt hankkia se kämppä. Ei korot ole historiallisen korkealla todellakaan ja suunta on todennäköisesti jo lyhyellä aikavälillä ennemmin alas kuin ylöspäin.
Voihan se olla, että 20-30v päästä vingutaan, kuinka nykysukupolvi sai kämppänsä hankittua halpojen korkojen aikaan. Kämppään vain kiinni nyt ja turvat tukkoon. Maailma ja ajat muuttuu.
En valita siitä, että saivat kämppänsä maksettua halpojen korkojen aikana. Valitan siitä, että he pitävät sitä omana ansionaan ja lällättwlevät niille (nuoremmilleen), joille se ei ole ollut mahdollista.
-Ap
Infaation voima jylläsi asuntolainoissa 70-luvulla. Meitä lienee vielä monia jotka ottivat asuntolainan 80-90-luvulla. Meillä oli korko 8,5% ottaessa vuonna 1989, kovimmillaan maksettiin jotain 15-16%. Laina-aikakin oli ruhtinaalliset 8 vuotta. Juu ja ei saatu maaliin. Itseasiassa tuota lainaa on edelleenkin jäljellä muutama tonni.
Jaksatko kuunnella sitten tällaista toista nuorta, jolla ei olekaan mitään velkoja