Mies ei anna mun nukkua
Olen työelämässä ja lapsiakin on, vieläpä pieniä.
Olen aamu-uninen ja myös unentarve on ehkä tavallista suurempi (8-10h/yö).
No, ongelma on se että mun puoliso ei anna mun nukkua että saisin unentarpeeni täyteen. Enkä nyt puhu arkiaamuista jolloin joudun menemään töihin siinä missä muutkin.
Tämän takia haluaisin nukkua vkl kuten oma luonnollinen unirytmi olisi. Se ei käy miehelleni joka herättää minut oman aamuvirkkurytminsä mukaisesti siten että jatkuva väsymys vaivaa ja olen nykyään stressaantunut ja kärttyisä.
Mitään erityistä syytä meillä ei ole miksen saisi nukkua vkl k 10 asti vaan kyse on periaatteesta ettei aikuisten kuulema kuulu nukkua noin myöhään.
Tuntuu että terveys kärsii ja eikö muka muissa perheissä nukuta yli k 8??
Kommentit (315)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kommentoida enempää tietäen kokonaistilannetta. Veikkaisin, että jos olisi aloitus, että mies haluaa nukkua viikonloppuaamuisin kymmeneen ja itse äiti nousee seiskalta pienten lasten kanssa aamutoimille, aamupalalle, ulkoilemaan ym. ja hankala suunnitella perheen yhteisiä menoja, kun monet lastentapahtumat alkavat jo 10. Tuolloin se hyvin nukkunut ja raukea mies tallustelee keittämään kahvia kaikessa rauhassa kun äiti on pessyt jo pari koneellista pyykkiä ja alkaa hiki valuen vääntää vähitellen lounasta.
Veikkaan että tulisi aika monta jätä se sika viestiä?Viikonloppuaamut voi ottaa ihan iisisti, syödä aamupalaa rauhassa ja laittaa lapsille piirretyt. Ulos ei ole mikään pakko painua aamutuimaan eikä räänlevittelytapahtumissa tarvitse jatkuvasti juosta. Kotihommat voi tehdä myöhemmin tai vaikka jättää tekemättä.
Nimenomaan! Miksi _ihmeessä_ aamuntorkku-rytmillä varustettu ihminen sotisi omaa sisäistä kelloaan vastaan vapaa-ajallaan, kun joutuu sitä tekemään 5 päivänä viikossa pakotettuna? Että jotkut kehtaakin tyrkyttää tapojaan muille..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse lastenhoidosta. Ei mies tartte siinä apua.
Hän vain ei halua että minä nukun jos itse on hereillä.Ap
Ilmoitat ettei hänen haluillaan ole tässä asiassa merkitystä, aikuisena oikeustoimikelpoisena ihmisenä sinä päätät nukkumisajoistasi itse.
Jos on pieniä lapsia niin ei se ihan noin toimi.
Näinhän se vaan on, eli jos on lapsia mennyt tekemään, niin valitettavasti aikuisen pitää elää suurinpiirtein siinä samassa rytmissä. Siis ainakin siihen saakka kunnes lapset ovat sen verran isoja, että pärjäävät. Turha siinä on asiasta valittaa ja syytellä muita ihmisiä.
Ap meinasi siis, että hän ansaitsee omaa yksinäistä aikaa siitä lähtien, kun lapset menevät nukkumaan, eli vaikka klo 21 lähtien. Siitä hän voi vapaasti valvoa puoliin öihin ja nukkua pitkälle päivään saaden siitäkin vielä ikiomaa aikaa. Mies taas saa omaa aikaa viikonloppuisin sen 21-22, eli tunnin ja sen jälkeen vapaat ovatkin siinä, kun hän nousee lasten kanssa kasilta.
Jos minä olisin mies, niin varmasti sanoisin rumasti.
Kaikki asiaan liittyvä järkiperäisyys tuli ko. viestissä. Eli kun lapset ovat pieniä, niin koko perhe elää suurin piirtein samaa rytmiä ja siinä se on.
Ei tulisi kuuloonkaan meillä, että esim. kun meidän pieni mies herää klo 6.30 niin että jompi kumpi nukkuisi siitä puolille päivin.
Eli teini-ikä meni jo. Aikuisena otetaan huomioon muutkin, eikä olla aina että minä minä ja minä.
Meillä toiminut ihan hyvin että minulla on vetovastuu iltaisin ja miehellä aamuvirkkuna aamuisin. Kumpikin saa nukkua tarpeeksi, itselleen sopivaan aikaan. Miksi ihmeessä pitäisi jommankumman väkisin nukkua "väärään aikaan" kun ei sille ole mitään tarvetta? Koska muuten on jonkun aamuvirkun pällin mielestä teini?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on itsekäs kusipää. Jätä se sika.
Ja jos joku mamma valittaisi että mies haluaa viikonloput vedellä sikeitä, niin mies olisi edelleen se sika?
No jos miehen unentarve jokaikisenä viikonloppuna johtuu myöhään ravintolasta kotiutumiseen niin sikahan se olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsepä olet tuon tyypin mieheksesi valinnut ja tehnyt vieläpä lapsukaisiakin tämän kanssa. Olisit valinnut viisaammin. Ihan taatusti tunsitte toistenne tavat jo seurustellessa, joten olisit oikein hyvin voinut jo silloin kommunikoida miehen kanssa asioista, mutta etpä viitsinyt.
Sitä paitsi joku 10 h/vrk uni on aikuisella ihmisellä paljon, terveytesi ei taida olla ihan kunnossa? Pitäisikö sinun alkaa elää terveellisemmin, teetättää kattavat labratestit ja jutella lääkärin kanssa asiasta? Uniapneakin tms. saattaa vaivata jo, jos et ole 8 h unienkaan jälkeen pirteä.
Ja sinä kuulostat tosi mukavalta ja empaattiselta ihmiseltä. Säälin kavereitasi. Jos sulla sellaisia edes on.
Okei, no jos terveysasiat eivät ole sinulle tärkeitä, niin minkä sille voi. Itse pidän terveydeståni huolta, samoin perheeni. Harrastamme koko perhe liikuntaa ja elämäntapamme ovat kunnossa. Ap:lla ei ole. Voi voi. :)
Terveysasiat voivat olla tärkeitä vaikka olisi empaattinenkin, ihan näin ohiksena. 10 h unta aikuisella viikonloppuna on täysin normaali määrä, itse nukun noin 13 h ja olen terve kuin pukki.
Aapeelle, monet ovat jo ehdottaneetkin että valvotat sitten miestä illalla kun hän menee nukkumaan. Jos hänellä on oikeus häiritä sinun untasi, sinulla on oikeus häiritä hänen untaan.
Oikeasti laittaisin kyllä tuollaisen uniterroristin pihalle. Ihminen sekoaa lopulta ellei saa tarpeeksi nukuttua, kaikista terveyshaitoista puhumattakaan.
Aikuinen joka nukkuu 13h viikonloppuöisin voi kyllä olla (vielä) terve kuin pukki, mutta jotain on pielessä ja lasku tulee perästä, ennemmin tai myöhemmin.
Totta. Pielessä on yhteiskunta jossa valtaosa duuneista alkaa aikaisin aamulla. Aamuntorkku ei saa elää omassa rytmissään kuin viikonloppuisin, ja silloin on paikattava arkena kertynyt univelka.
Univelkaa ei voi kuitata kuin näennäisesti. Vaikka nukkuisit koko viikonlopun kellon ympäri niin se ei muuta sitä tosiasiaa että elimistösi oli sitä ennen 5 päivää stressitilassa eikä esimerkiksi se muisto joka jäi tiistaina mieleesi painumatta vajavaisten unien takia mystisesti ilmaannu päähäsi sunnuntaina aamupäivällä kylkeä kääntäessäsi.
Siksipä väärään rytmiin pakotetuilla iltavirkuilla onkin kohonnut riski mm. sydän- ja verisuonitauteihin, diabetekseen, lihavuuteen, dementiaan, mielenterveysongelmiin, yms. Lista on pitkä, koska unenpuute vaikuttaa elimistöön niin kokonaisvaltaisesti.
Jaa no mitä sä voit tehdä jos olet iltavirkuksi syntynyt? Tämmöinen yhteiskunta vain on, että on pakko mennä tiettyyn aikaan töihin ja lapsena kouluun vaikka kuinka väsyttäisi.
Ammatinvalinta kysymys, itse olen iltavirkku ja aloitan työt aikaisintaan klo 11. Viikonloppuisin nukun puoleen päiviin.
Mun mies rakensi meille äänieristetyn makkarin, että saan nukkua viikonloppuisin pidempään kun hän on aamuvirkku ja nousee seiskan aikaan viimeistään. Itse nukun noin yksiin.
Lapset on kyllä jo yli 10-vuotiata, mutta unentarpeen erojen takia hän on aina hoitanut viikonloppuaamut. Tietty jos on mennyt hänellä vaikka juhlissa myöhään, niin mä olen hoitanut.
Kyllä ihan tavalliseen sivistykseen kuuluu antaa toisen nukkua. Miksi mennä tahallaan herättämään jos toinen on väsynyt? Kiusaamista tuo on. Raivostuisin kyllä. Koita nyt tehdä mihellesi selväksi että tämä ei käy. Vai meneekö miehes herättään lapsetkin vaikka ei olisi aikaista ylösnousua?
Tuon pitäisi olla jonkun sortin pahoinpitelyä. Ei kenenkään nukkumiseen saa puuttua, miehen periaate voi olla eri kuin sinun, mutta kyllä sitä luonnollista rytmiä kannattaa noudattaa jos se vain on mahdollista. En katselisi tuollaista miestä, joka ei anna pienten lasten työssäkäyvän äidin nukkua jos nukuttaa.
Mies voi herätä milloin haluaa, mutta ei hänellä ole oikeutta herättää sinua kuin joku pikkulapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitat ettei hänen haluillaan ole tässä asiassa merkitystä, aikuisena oikeustoimikelpoisena ihmisenä sinä päätät nukkumisajoistasi itse.
Näinhän se vaan on, eli jos on lapsia mennyt tekemään, niin valitettavasti aikuisen pitää elää suurinpiirtein siinä samassa rytmissä. Siis ainakin siihen saakka kunnes lapset ovat sen verran isoja, että pärjäävät. Turha siinä on asiasta valittaa ja syytellä muita ihmisiä.
Ap meinasi siis, että hän ansaitsee omaa yksinäistä aikaa siitä lähtien, kun lapset menevät nukkumaan, eli vaikka klo 21 lähtien. Siitä hän voi vapaasti valvoa puoliin öihin ja nukkua pitkälle päivään saaden siitäkin vielä ikiomaa aikaa. Mies taas saa omaa aikaa viikonloppuisin sen 21-22, eli tunnin ja sen jälkeen vapaat ovatkin siinä, kun hän nousee lasten kanssa kasilta.
Kaikki asiaan liittyvä järkiperäisyys tuli ko. viestissä. Eli kun lapset ovat pieniä, niin koko perhe elää suurin piirtein samaa rytmiä ja siinä se on.
Ei tulisi kuuloonkaan meillä, että esim. kun meidän pieni mies herää klo 6.30 niin että jompi kumpi nukkuisi siitä puolille päivin.
Eli teini-ikä meni jo. Aikuisena otetaan huomioon muutkin, eikä olla aina että minä minä ja minä.
Meillä toiminut ihan hyvin että minulla on vetovastuu iltaisin ja miehellä aamuvirkkuna aamuisin. Kumpikin saa nukkua tarpeeksi, itselleen sopivaan aikaan. Miksi ihmeessä pitäisi jommankumman väkisin nukkua "väärään aikaan" kun ei sille ole mitään tarvetta? Koska muuten on jonkun aamuvirkun pällin mielestä teini?
Okei, eli mihin aikaan teillä lapset menevät nukkumaan? Entä mies? Mihin aikaan lapset heräävät suurinpiirtein? Entä mies? Mitäkä ovat sinun nukkumisaikasi?
Taitaa nyt mennä niin taas, että hoidatte yhdessä lapsukaiset nukkumaan ja mies hoitaa aamut. Sinulla hoitovastuuta ei ole käytännössä ollenkaan, sillä tuskinpa mies menee nukkumaan ennen lapsia.
Mutta ihan sama. Meillä lapset ovat jo isoja ja itselläni ei ole mitään aamu/iltarytmiä, vaan ihan normaali rytmi. Miehellä samoin, mutta olen aina pitänyt tosi paljon aamuista ja lapsetkin ovat olleet pieninä aina jotenkin ihanan herttaisia silloin, joten olen antanut mielelläni miehelle aikaa nukkua viikonloppuna. Nukumme myös arkena viisaasti ja rauhoitamme illat ajoissa. Se olisi hyvä taito ap:n perheessäkin. Av:lla ei ole pakko olla siihen saakka kun se menee kiinni, vaan palstan saa pois vaikka jo klo 21:30.
Vierailija kirjoitti:
Mene viikonloppuisin vaikka hotelliin tai ystävälle nukkumaan.
Tuohan on julmaa kiusaamista!
Ai että kiusatun pitää väistää jotta kiusaajan ei tarvitse muuttua? Ja nyt ei puhuta lapsista koulussa van AVIOPARISTA!
Vierailija kirjoitti:
Katsos, sen jälkeen saat nukkua viikonloppuisin ainakin kymmeneen. Ai niin, ne pienet lapset... No jss joka tapauksessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, eli mihin aikaan teillä lapset menevät nukkumaan? Entä mies? Mihin aikaan lapset heräävät suurinpiirtein? Entä mies? Mitäkä ovat sinun nukkumisaikasi?
Taitaa nyt mennä niin taas, että hoidatte yhdessä lapsukaiset nukkumaan ja mies hoitaa aamut. Sinulla hoitovastuuta ei ole käytännössä ollenkaan, sillä tuskinpa mies menee nukkumaan ennen lapsia.
Mutta ihan sama. Meillä lapset ovat jo isoja ja itselläni ei ole mitään aamu/iltarytmiä, vaan ihan normaali rytmi. Miehellä samoin, mutta olen aina pitänyt tosi paljon aamuista ja lapsetkin ovat olleet pieninä aina jotenkin ihanan herttaisia silloin, joten olen antanut mielelläni miehelle aikaa nukkua viikonloppuna. Nukumme myös arkena viisaasti ja rauhoitamme illat ajoissa. Se olisi hyvä taito ap:n perheessäkin. Av:lla ei ole pakko olla siihen saakka kun se menee kiinni, vaan palstan saa pois vaikka jo klo 21:30.
Mistä päättelit, että he hoitaa yhdessä lasten nukkumaanmenon? Mieshän voi touhuta illat mitä touhuaa, kun nainen hoitaa lasten iltatoimet.
Toisen ihmisen nukkumisen estäminen tahallaan on väkivaltaa. Ilmoita miehelle tänään että hänen pitää muuttaa toimintansa heti. Ja erotkaa heti maanantaina, jos näin ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies rakensi meille äänieristetyn makkarin, että saan nukkua viikonloppuisin pidempään kun hän on aamuvirkku ja nousee seiskan aikaan viimeistään. Itse nukun noin yksiin.
Lapset on kyllä jo yli 10-vuotiata, mutta unentarpeen erojen takia hän on aina hoitanut viikonloppuaamut. Tietty jos on mennyt hänellä vaikka juhlissa myöhään, niin mä olen hoitanut.
Siinä on kunnon mies!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos, sen jälkeen saat nukkua viikonloppuisin ainakin kymmeneen. Ai niin, ne pienet lapset... No jss joka tapauksessa!
Mies ottaa lapset tietysti joka toinen viikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsepä olet tuon tyypin mieheksesi valinnut ja tehnyt vieläpä lapsukaisiakin tämän kanssa. Olisit valinnut viisaammin. Ihan taatusti tunsitte toistenne tavat jo seurustellessa, joten olisit oikein hyvin voinut jo silloin kommunikoida miehen kanssa asioista, mutta etpä viitsinyt.
Sitä paitsi joku 10 h/vrk uni on aikuisella ihmisellä paljon, terveytesi ei taida olla ihan kunnossa? Pitäisikö sinun alkaa elää terveellisemmin, teetättää kattavat labratestit ja jutella lääkärin kanssa asiasta? Uniapneakin tms. saattaa vaivata jo, jos et ole 8 h unienkaan jälkeen pirteä.
Ja sinä kuulostat tosi mukavalta ja empaattiselta ihmiseltä. Säälin kavereitasi. Jos sulla sellaisia edes on.
Okei, no jos terveysasiat eivät ole sinulle tärkeitä, niin minkä sille voi. Itse pidän terveydeståni huolta, samoin perheeni. Harrastamme koko perhe liikuntaa ja elämäntapamme ovat kunnossa. Ap:lla ei ole. Voi voi. :)
Terveysasiat voivat olla tärkeitä vaikka olisi empaattinenkin, ihan näin ohiksena. 10 h unta aikuisella viikonloppuna on täysin normaali määrä, itse nukun noin 13 h ja olen terve kuin pukki.
Aapeelle, monet ovat jo ehdottaneetkin että valvotat sitten miestä illalla kun hän menee nukkumaan. Jos hänellä on oikeus häiritä sinun untasi, sinulla on oikeus häiritä hänen untaan.
Oikeasti laittaisin kyllä tuollaisen uniterroristin pihalle. Ihminen sekoaa lopulta ellei saa tarpeeksi nukuttua, kaikista terveyshaitoista puhumattakaan.
Aikuinen joka nukkuu 13h viikonloppuöisin voi kyllä olla (vielä) terve kuin pukki, mutta jotain on pielessä ja lasku tulee perästä, ennemmin tai myöhemmin.
Totta. Pielessä on yhteiskunta jossa valtaosa duuneista alkaa aikaisin aamulla. Aamuntorkku ei saa elää omassa rytmissään kuin viikonloppuisin, ja silloin on paikattava arkena kertynyt univelka.
Univelkaa ei voi kuitata kuin näennäisesti. Vaikka nukkuisit koko viikonlopun kellon ympäri niin se ei muuta sitä tosiasiaa että elimistösi oli sitä ennen 5 päivää stressitilassa eikä esimerkiksi se muisto joka jäi tiistaina mieleesi painumatta vajavaisten unien takia mystisesti ilmaannu päähäsi sunnuntaina aamupäivällä kylkeä kääntäessäsi.
Siksipä väärään rytmiin pakotetuilla iltavirkuilla onkin kohonnut riski mm. sydän- ja verisuonitauteihin, diabetekseen, lihavuuteen, dementiaan, mielenterveysongelmiin, yms. Lista on pitkä, koska unenpuute vaikuttaa elimistöön niin kokonaisvaltaisesti.
Jaa no mitä sä voit tehdä jos olet iltavirkuksi syntynyt? Tämmöinen yhteiskunta vain on, että on pakko mennä tiettyyn aikaan töihin ja lapsena kouluun vaikka kuinka väsyttäisi.
Ammatinvalinta kysymys, itse olen iltavirkku ja aloitan työt aikaisintaan klo 11. Viikonloppuisin nukun puoleen päiviin.
Näin. Olet ihan itse järjestänyt elämäsi sellaiseksi, että se on sinulle sopivaa. Ap se vain valittaa ja syyttelee muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä päättelit, että he hoitaa yhdessä lasten nukkumaanmenon? Mieshän voi touhuta illat mitä touhuaa, kun nainen hoitaa lasten iltatoimet.
Hohhoijaa...
Lyhyt analyysi: miehesi on täysi kokovartalo-ky*pä. Vain umpitollo ei tajua sitä, että ihmisten luontainen unirytmi on täysin yksilöllinen asia.
Tuo on kiusaamista äläkä siedä sitä ap. Mulla on mies tehnyt vuorotyötä ja nykyään vakituisessa yövuorossa, ja meillä on aina ollut selvä asia, että toisen annetaan nukkua unensa. Meillä on aika erilainen rytmikin viikonloppuisin nykyään, mua alkaa väsyttää klo 12 ja miestä vasta aamuviideltä.
Sun ei tarvitse tuota sietää, sano suoraan vaan ja jos ei mene kertasanomisella perille, niin pistät sen olkkarin sohvalle nukkumaan. Eiköhän ala valjeta.
Miksi ihmiset yläpeukuttaa tällaista kommenttia? Ei kuulu normaaliin elämään, että kodistaan pitää lähteä yöksi hotelliin, koska mies on idi00tti. Tai kuinka moni teistä olisi valmis joka viikonloppu majoittamaan kavereitaan?