Mies ei anna mun nukkua
Olen työelämässä ja lapsiakin on, vieläpä pieniä.
Olen aamu-uninen ja myös unentarve on ehkä tavallista suurempi (8-10h/yö).
No, ongelma on se että mun puoliso ei anna mun nukkua että saisin unentarpeeni täyteen. Enkä nyt puhu arkiaamuista jolloin joudun menemään töihin siinä missä muutkin.
Tämän takia haluaisin nukkua vkl kuten oma luonnollinen unirytmi olisi. Se ei käy miehelleni joka herättää minut oman aamuvirkkurytminsä mukaisesti siten että jatkuva väsymys vaivaa ja olen nykyään stressaantunut ja kärttyisä.
Mitään erityistä syytä meillä ei ole miksen saisi nukkua vkl k 10 asti vaan kyse on periaatteesta ettei aikuisten kuulema kuulu nukkua noin myöhään.
Tuntuu että terveys kärsii ja eikö muka muissa perheissä nukuta yli k 8??
Kommentit (315)
Vierailija kirjoitti:
Hauska miten ihmiset uskovat näihin että on "luonnollinen rytmi" mutta sitten myös "viikonloppurytmi" ja "arkirytmi".
Jos asiaa katsotaan tieteen kannalta, niin ei olla pystytty todistamaan, että ihmisten nukkumisrytmi poikkeaisi toisistaan kovin merkittävästi. Se tiedetään, että jos ihminen laitetaan asumaan luontoon, niin se valvoo kun on valoisaa ja nukkuu kun on pimeää.
Muistaakseni se on pystytty osoittamaan, että iltavirkut ovat terveempiä kuin iltakukkujat.
Puppua. Tiede tunnistaa 3 kronotyyppiä: aamuvirkut, iltavirkut ja joustavat (= ei oikein kumpikaan).
Ihmisen evolutiivisella kehityskaudella (EEA) oli huono juttu jos koko kylä nukkui samaan aikaan. Kun joku on hereillä myöhään ja toinen herää aikaisin, minimoidaan aika jolloin suurin osa ihmisistä nukkuu. Se on vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on itsekäs kusipää. Jätä se sika.
Katsos, sen jälkeen saat nukkua viikonloppuisin ainakin kymmeneen. Ai niin, ne pienet lapset... No jss joka tapauksessa!
Mutta mielenterveys säilyy kun joutuu heräämään lasten takia, ei sadistisen ku si pään huvin vuoksi. Vissi ero.
Niinpä, ero. Ap voi ottaa eron miehestä. Se on itse asiassa aika helppoa. Pitää vain vähän vaivautua. Sillä asia olisi ratkaistu ja ap voisi muuttaa omaan asuntoonsa kauaksi perheestään.
Eroa siis, jos et eroa, niin ei auta valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Hauska miten ihmiset uskovat näihin että on "luonnollinen rytmi" mutta sitten myös "viikonloppurytmi" ja "arkirytmi".
Jos asiaa katsotaan tieteen kannalta, niin ei olla pystytty todistamaan, että ihmisten nukkumisrytmi poikkeaisi toisistaan kovin merkittävästi. Se tiedetään, että jos ihminen laitetaan asumaan luontoon, niin se valvoo kun on valoisaa ja nukkuu kun on pimeää.
Muistaakseni se on pystytty osoittamaan, että iltavirkut ovat terveempiä kuin iltakukkujat.
Tarkoitit varmaan, että aamuvirkut ovat terveempiä kuin iltakukkujat. Tutkimuksissa tosin on todettu, että ero saattaa johtua siitä että yhteiskunnassamme "kaikki' on pakotettuja toimlmaan aamuvirkkujen rytmin mukaan. Iltakukkujien huonompi terveys saattaa siis johtua siitä, että heifät on pakotettu toimimaan omaa luontaista rytmiään vastaan.
Kerrot selvit sanoin miehellesi, että haluat nukkua viikonloppuisin pitkään. Vaikka miehesi herää aikaisin, niin ei sun tarvii alkaa hänelle aamukahvia keittelemään ja seuraa pitämään.
Mikä tosiaan estää eroamasta ja muuttamasta omilleen? Sekö, että sitten joutuisi olemaan lastensa kanssa yksin ja hoitamaan heitä aamusta iltaan ilman miestä, joka tekee sen nyt?
Kun muuttaa yksin, niin sitten vaan puhelin äänettömälle ja unta palloon.
Rupee soittaa Scooterin how much is the fish -biisiä repeatilla aamukolmeen niin, että seinät pullistelee. Luulisin miehen nukkuvan kanssasi aamukymmeneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukkuuko ne pienet lapset myös 10 asti vai oletatko keskustelematta että mies hoitaa?
Miksi isä ei hoitaisi omia lapsiaan että väsynyt vaimo kerrankin saisi nukkua tarpeekseen?
Mistä tiedät miten väsynyt mies on? Mitä jos hän joutui nyt ap:n temppuilujen takia tekemään kaiken, eli omat työnsä, kodinhoitotehtävät, lastenhoitoasiat ja sitten ap märisee vaan. Ei ole ollenkaan sanottu, että miehen unikiintiö täyttyy tarpeeksi.
Mies on väkivaltainen, täysin selvä juttu. Se että estää toista nukkumasta on todella vakavaa våkivaltaa.
Luulen että tuo mies jatkaisi kiusaamista epäsuorasti, vaikka lopettaisikin ilmiselvän tahallisen herättelyn - kolistelisi ja laittaisi lapset herättämään ap:n puolestaan.
Ainoa ratkaisu on ero ja sopimus huoltajuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Rupee soittaa Scooterin how much is the fish -biisiä repeatilla aamukolmeen niin, että seinät pullistelee. Luulisin miehen nukkuvan kanssasi aamukymmeneen.
Lapsikulta, menehän leikkimään pihalle, siellä on kiva ilma ja kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Mies on väkivaltainen, täysin selvä juttu. Se että estää toista nukkumasta on todella vakavaa våkivaltaa.
Luulen että tuo mies jatkaisi kiusaamista epäsuorasti, vaikka lopettaisikin ilmiselvän tahallisen herättelyn - kolistelisi ja laittaisi lapset herättämään ap:n puolestaan.
Ainoa ratkaisu on ero ja sopimus huoltajuudesta.
Ap on väkivaltainen lapsilleen, täysin selvä juttu. Hänen henkinen väkivalta on kamalaa ja vaikuttaa lastenkin elämään aina ja ikuisesti. Ero ja huoltajuus pois ap:lta, hän ei välitä lapsistaan ollenkaan ja ei halua olla heidän kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Meneekö mies nukkumaan aikaisemmin kuin sinä? Pidä puolestasi häntä hereillä iltaisin, niin mies viimeistään siinä tajuaa, mitä toisen unentarpeen sörkkiminen aiheuttaa.
Kyllä. Pidä häntä hereillä joka ilta ja yö muutama tunti, tätä jatketaan niin kauan kunnes juntti tajuaa ja jos ei tajua, niin sitten toinen omaan asuntoon nukkumaan.
Vapaapäivinä pienten lasten kanssa aamut ovat helpompi mitä illat iltapuuhineen ja nukuttamisineen. Minusta on ihan järkevää, että aamuvirkku hoitaa aamut ja iltavirkku illat. Aamuvirkulle jää iltaisin monta tuntia omaa aikaa. Tuokin vaihe jää taakse muutamassa vuodessa.
Kylläpä täällä nyt ap saa kuulla kunniansa!
Eikös hän sanonut arkiaamuisin hoitavansa lapset hoitoon joten joutuu aikaisin heräämään?
Nyt hänestä tehdään mitä surkein äiti ja puoliso kun haluaisi edes viikonloppuaamuisin nukkua pitempään.
Minä olen se joka ehdotti hotelliin tai ystävälle menemistä- tarkoitin siis yhtenä viikonloppuna jos mies
ei ymmärrä toivetta muuten.
Olisipa kiva jos ap tulisit vaikka sunnuntaina kertomaan miten meni- saitko nukkua pitempään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon olet ap käyttänyt tuota "suuri unentarve" -korttia? Ex-mieheni jätti sen varjolla kaikki pikkulapsivaiheen heräilyt yöllä ja aikaisin aamulla minulle (silloinkin, kun olin perheen ainoa työssäkäyvä aikuinen). Olin niin väsynyt, että pari kertaa unohdin oman nimenikin, mutta edes viikonloppuna minun ei annettu kompensoida heräilyäni päiväunilla.
Samaa mietin. Ehkä juuri ap on se, jonka pitää saada kaikkea enemmän kuon toisten. Muilla ei ole ketun väliä, kunhan ap saa mitä haluaa ja kunhan muut hyppivät niin kuin hän haluaa heidän hyppivän. Lapsillakaan ei ole mitään väliä tai perheen muilla menoilla, kunhan vain ap saa olla niin kuin perheetön ihminen haluaa.
Lapsiparat. Ei ole heidän syytä, että mutsia ei perhe-elämä kiinnosta. Ehkä ap:n olisi siis aika ottaa ero perheestään, hankkia ikioma kämppä ja elää kuin muita ei olisikaan? Perhekin olisi onnellisempi.
Voi helevetti, mitä jargonia!
Tämä on vähän tuttua minullekin. Oma isäni on ollut aamuvirkku. Lapsuudessa ei saanut nukkua kuin yhdeksään. Viimeistään sitten ylös. Myöhemmin tuo sama toistui. Äitiäni herätti aina aikaisin ylös. Ei varmaan koskaan muutu tuo kaikki. Asun itse sekä äitini asuu muualla, mutta aina jos isän luokse menee tai hän tulee kylään ja on yötä niin sama juttu. Hänen pitää päästä nukkumaan ajoissa (eli klo 21-22) ja sitten pitäisi olla hiljaa, että saa nukkua. Sitten aamulla siinä 4-6 maissa alkaa se kohellus. Kolinaa ja töminää. Saattaa myöhemmin avata oven ja kysellä nukutko vielä yms. Äidilläni on yksi syy muiden lisäksi, ettei voi enää mennä isäni kanssa asumaan. Hän ei enää kestäisi sitä herättelyä ja toisen metelöintiä aamuisin. Tahtoo nukkua rauhassa. Onhan se niinkin. Miten nukkumisesta voikin saada niin kauhean ongelman. Itse olen myös iltavirkku ja näin täysin eri kuin isäni.
Vierailija kirjoitti:
Vapaapäivinä pienten lasten kanssa aamut ovat helpompi mitä illat iltapuuhineen ja nukuttamisineen. Minusta on ihan järkevää, että aamuvirkku hoitaa aamut ja iltavirkku illat. Aamuvirkulle jää iltaisin monta tuntia omaa aikaa. Tuokin vaihe jää taakse muutamassa vuodessa.
??
Ai niinkö? Kuinka monta lasta sinulla on? Nolla? :-D
Juu, joskus lapset ovat täynnä virtaa heti herätessään ja tarvitsevat heti aamupalaa. Entä sen jälkeen? No meillä ei ainakaan katsella telkkaria tuntikausia, vaan lähdetään vaikka pihalle purkamaan sitä hyvää energiaa, leikkimään ja juoksemaan oikein kunnolla niin että ruoka maistuu taas. Yritämme pitä viikonloppuisin suurinpiirtein saman rytmin kuin arkenakin, lomalla voi höllätä hieman tietenkin ja silloin voi olla rennommin, mutta eivät ne lapset silloinkaan ole ihan täysin itseohjautuvia aamullakaan.
Illalla meillä on ainakin rauhoittuminen viineistään puoli seiskalta ja sen jälkeen ei ole enää mitää mesoamista ja juoksemista, vaan lelujen siirtämistä sivuun, rauhallista iltapalaa, iltapesut, pisut ja iltasatu tai parikin sekä hetken jutustelua jonka jälkeen ilta rauhoittuu kahdeksan jälkeen.
Meillä on vain kolme lasta, ihania nassikoita kaikki. Tykkään lapsistamme paljon.
Ne pikkulapset vaatii hoitoa eikä nuku pitkään aamulla. Tuskin tuli ap:llekaan yllätyksenä. Lapsettomat ovat sitten eri asia.