Mies ei anna mun nukkua
Olen työelämässä ja lapsiakin on, vieläpä pieniä.
Olen aamu-uninen ja myös unentarve on ehkä tavallista suurempi (8-10h/yö).
No, ongelma on se että mun puoliso ei anna mun nukkua että saisin unentarpeeni täyteen. Enkä nyt puhu arkiaamuista jolloin joudun menemään töihin siinä missä muutkin.
Tämän takia haluaisin nukkua vkl kuten oma luonnollinen unirytmi olisi. Se ei käy miehelleni joka herättää minut oman aamuvirkkurytminsä mukaisesti siten että jatkuva väsymys vaivaa ja olen nykyään stressaantunut ja kärttyisä.
Mitään erityistä syytä meillä ei ole miksen saisi nukkua vkl k 10 asti vaan kyse on periaatteesta ettei aikuisten kuulema kuulu nukkua noin myöhään.
Tuntuu että terveys kärsii ja eikö muka muissa perheissä nukuta yli k 8??
Kommentit (315)
Naisella unentarve on suurempi kuin miehellä. Syynä hormonit, kuukautiskierto, joka vie energiaa. Miehesi on tyhmä. Miksi ihmeessä siedät tuollaista kohtelua?
Sinkkuna saa nukkua niin pitkään kuin huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei miehet oikeen osaa käyttäytyä. Munkin mies paukuttelee ovia. Ja telkkari aina liian lujalla. Miehet on semmosia.
Näin onnellisesti eronneena, ketjuja huvikseen selailevana, tulee kyllä mieleen, kuinka onnekas olen eläessäni yksikseni. Samalla ihmettelen aidosti, miksi naiset sietävät miehiä. Onneksi mies ja parisuhde ei ole oma murheeni enää koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en ymmärrä ongelmaa, jos se mies herää joka tapauksessa aikaisin, hyvin silloin voi ne lapset hoitaa. Toki jos mieskin haluaisi nukkua pitkään, olisi reilua antaa nukkua hänenkin välillä. Mutta käsitin että apn mies siis herää muutenkin. Sama jos ne lapset jostain syystä vaikka valvoisi aina klo 23 ja mies haluaa nukkumaan jo klo 21. Ap taas valvoisi joka tapauksessa vaikka 00 asti. Joten silloin hän laittaisi lapset nukkumaan ja mies voisi mennä jo aiemmin. Mitä järkeä on molempien valvoa. Sille toiselle voi antaa lapsivapaata sitten muulloin.
Kyllä.se olisi sinulle ongelma, jos se nukkuja olisi perheen isä. Eikä missään perheessä pikkulasten anneta valvoa puoleen yöhön!
Tässä on kyse joka ikisestä perheen vapaapäivästä! Ei mikään satunnainen lapsivapaa.
No ei olisi, jos itse heräisin aamulla aikaisin jo muutenkin, miksi sen toisen tarvitsee herätä myös, jos sitä väsyttää vielä. Itsekästä vaatia se toinenkin vanhempi siihen ihan vaan huvikseen ja jonkun muka tasapuolisuuden nimissä. Sen lasten hoidon voi jakaa muutenkin, se toinen sitten huolehtii vaikka illan, jos itse vaikka menisin lenkille tms.
Tuo iltajuttu oli ihan vaan esimerkki, mitä et vaan näköjään tajunnut. Tiedän kyllä että harva lapsi valvoo noin myöhään, mutta miksi se ei olisi ok, jos käskisi sen aamuvirkun valvoa? Sama asia. Sitäpaitsi joku 10 nukkuminen ei ole edes myöhään. Taidat olla tuo kyseinen apn mies.
Mä opiskelin vauvan nukkumaanmenon jälkeen ja imetin yöllä. Miestäni otti päähän, kun kehtasin kaiken sen jälkeen jopa nukkua vauvan kanssa klo 9-10. Olisi pitänyt herätä kukonpierun aikaan, ettei miesvauvalle tule paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse lastenhoidosta. Ei mies tartte siinä apua.
Hän vain ei halua että minä nukun jos itse on hereillä.Ap
Ilmoitat ettei hänen haluillaan ole tässä asiassa merkitystä, aikuisena oikeustoimikelpoisena ihmisenä sinä päätät nukkumisajoistasi itse.
Jos on pieniä lapsia niin ei se ihan noin toimi.
Näinhän se vaan on, eli jos on lapsia mennyt tekemään, niin valitettavasti aikuisen pitää elää suurinpiirtein siinä samassa rytmissä. Siis ainakin siihen saakka kunnes lapset ovat sen verran isoja, että pärjäävät. Turha siinä on asiasta valittaa ja syytellä muita ihmisiä.
Ap meinasi siis, että hän ansaitsee omaa yksinäistä aikaa siitä lähtien, kun lapset menevät nukkumaan, eli vaikka klo 21 lähtien. Siitä hän voi vapaasti valvoa puoliin öihin ja nukkua pitkälle päivään saaden siitäkin vielä ikiomaa aikaa. Mies taas saa omaa aikaa viikonloppuisin sen 21-22, eli tunnin ja sen jälkeen vapaat ovatkin siinä, kun hän nousee lasten kanssa kasilta.
Jos minä olisin mies, niin varmasti sanoisin rumasti.
Kaikki asiaan liittyvä järkiperäisyys tuli ko. viestissä. Eli kun lapset ovat pieniä, niin koko perhe elää suurin piirtein samaa rytmiä ja siinä se on.
Ei tulisi kuuloonkaan meillä, että esim. kun meidän pieni mies herää klo 6.30 niin että jompi kumpi nukkuisi siitä puolille päivin.
Eli teini-ikä meni jo. Aikuisena otetaan huomioon muutkin, eikä olla aina että minä minä ja minä.
Meillä toiminut ihan hyvin että minulla on vetovastuu iltaisin ja miehellä aamuvirkkuna aamuisin. Kumpikin saa nukkua tarpeeksi, itselleen sopivaan aikaan. Miksi ihmeessä pitäisi jommankumman väkisin nukkua "väärään aikaan" kun ei sille ole mitään tarvetta? Koska muuten on jonkun aamuvirkun pällin mielestä teini?
Okei, eli mihin aikaan teillä lapset menevät nukkumaan? Entä mies? Mihin aikaan lapset heräävät suurinpiirtein? Entä mies? Mitäkä ovat sinun nukkumisaikasi?
Taitaa nyt mennä niin taas, että hoidatte yhdessä lapsukaiset nukkumaan ja mies hoitaa aamut. Sinulla hoitovastuuta ei ole käytännössä ollenkaan, sillä tuskinpa mies menee nukkumaan ennen lapsia.
Mutta ihan sama. Meillä lapset ovat jo isoja ja itselläni ei ole mitään aamu/iltarytmiä, vaan ihan normaali rytmi. Miehellä samoin, mutta olen aina pitänyt tosi paljon aamuista ja lapsetkin ovat olleet pieninä aina jotenkin ihanan herttaisia silloin, joten olen antanut mielelläni miehelle aikaa nukkua viikonloppuna. Nukumme myös arkena viisaasti ja rauhoitamme illat ajoissa. Se olisi hyvä taito ap:n perheessäkin. Av:lla ei ole pakko olla siihen saakka kun se menee kiinni, vaan palstan saa pois vaikka jo klo 21:30.
Sä et nyt ymmärrä mitä tarkoittaa iltavirkku. Vähän sama kuin ekstrovertit ei tajua introverttiyttä tai koiranomistajat ei tajua kissoja.
No selitä miksi aikuinen ihminen sitten on perustanut perheen ihmisen kanssa, joka ei ole mieleinen? Jos kerran on jo lapsiakin, niin eikö siinä olisi ollut vuosia aikaa katsoa minkälainen toinen ihminen on ja vaihtaa parempaan, sekä tehdä niitä rakkauden hedelmiä sellaisen kanssa, joka ymmärtää?
Miksi aikuinen ihminen haluaa yhä vieläkin jyskyttää päätään seinään sellaisen ihmisen kanssa, joka "kiusaa"? Miksi aikuinen ihminen ei ota eroa, jos kotona ei ole hyvä olla?
Odotan selityksiä mielenkiinnolla. :)
Ei taida tulla tähän vastauksia.
Summa summarum siis taas kerran on, että ap on saanut juuri niin tyhmän miehen kuin on ansainnutkin.
Vierailija kirjoitti:
Mä opiskelin vauvan nukkumaanmenon jälkeen ja imetin yöllä. Miestäni otti päähän, kun kehtasin kaiken sen jälkeen jopa nukkua vauvan kanssa klo 9-10. Olisi pitänyt herätä kukonpierun aikaan, ettei miesvauvalle tule paha mieli.
Taas kerran, itsepä helmesi valitsit ja hänen kanssaan lisäännyit.
Onnellinen47 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei miehet oikeen osaa käyttäytyä. Munkin mies paukuttelee ovia. Ja telkkari aina liian lujalla. Miehet on semmosia.
Näin onnellisesti eronneena, ketjuja huvikseen selailevana, tulee kyllä mieleen, kuinka onnekas olen eläessäni yksikseni. Samalla ihmettelen aidosti, miksi naiset sietävät miehiä. Onneksi mies ja parisuhde ei ole oma murheeni enää koskaan.
Minä taas olen todella onnellinen mieheni kanssa. Yhdessä olemme olleet jo yli 20 vuotta ja yhdessä olemme onnellisia tästä eteenpäinkin. Otin hyvän upean miehen ja sain hänen kanssaan ihanat lapset. Meillä ei ole ollut mitään tuollaisia ongelmia ja ei paljoa muutakaan, sillä osaamme keskustella ja saamme suumme auki, jos joku asia mättää.
Mikä estää ihnisä juttelemasta? Typeryys?
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä, miksi tuollaisesta tarvitsee edes sopia. Se on perusoikeus. Voihan sitä muuttaa omiin asuntoihin, jos oikeuksia ei kunnioiteta.
Paitsi että kuka hoitaa ne pienet lapset aamulla?
Ei lapset ole heitteillä kun ne on isänsä kanssa.
Ja minäkään en vaadi häntä väkisin nukkumaan niin miksi minun pitäisi väkisin herätä aamulla kun tuntuu että saa sydärin ja sitten pitäs tyhjää toimitella sen sijaan että latais akkuja kunnolla.
Ai koska äidit ei saa olla itsekkäitä ja huolehtia itsestään?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Siis mies herättää sinut ihan tarkoituksella viikonloppuisin aikaisin aamulla? Oman periaatteensa vuoksi? Kaikkea sitä kuuleekin.
Ei täällä lehmät nuku vaan ne on lypsettävä joka päivä
Jos mieheni herää ennen minua ja on huonolla tuulella kolistelee ja kilistelee keittiössä ilmeisesti tahallaan niin kauan että herään. Ei ole kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, näin on, en minä siitä ketään muutakaan syytä.
Ota viikonlopuksi pe-su hotellimajoitus sapuskoineen ja kakrut mukaan, jos alle kouluikäisiä, sekä "unohdat" ilmoittaa tuosta miehellesi. Kouluikäiset luulisi tuollaisen mieslapsen osaavan hoitaa. Luuri kiinni tuoksi ajaksi. Jos äijä ei tuosta ymmärrä, niin kannattaa laittaa lusikat jakoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tiedä minkälaiseksi mies muuttuu vuosien varrella, etenkin kun tulee lapsi. Sen näkee sitten kun kokee.
Vierailija kirjoitti:
Onnellinen47 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen todella onnellinen mieheni kanssa. Yhdessä olemme olleet jo yli 20 vuotta ja yhdessä olemme onnellisia tästä eteenpäinkin. Otin hyvän upean miehen ja sain hänen kanssaan ihanat lapset. Meillä ei ole ollut mitään tuollaisia ongelmia ja ei paljoa muutakaan, sillä osaamme keskustella ja saamme suumme auki, jos joku asia mättää.
Mikä estää ihnisä juttelemasta? Typeryys?
Jotkut miehet vain ovat niin tyhmiä että puhuminen ei auta, eivät ymmärrä jos edes kuuntelevat. Kaikki on heistä kivaa pientä kiusoittelua ja vaimo huumorintajuton joka ei ymmärrä.
Ei kuulosta terveeltä parisuhteelta. Kuten joku jo sanoi, niin jos miehesi tapaa mennä aikaisemmin nukkumaan kuin sinä, niin mene herättämään sanoen että "ei aikuisten kuulu mennä näin aikaisin nukkumaan". Ihan sairas tyyppi.
Järkyttävää. Itse tarvitsen paljon unta, nukuin jo lapsena paljon, teininä myös, sitten toki on ollut töitä ja lapsia jotka valvottaneet ajoittain. Jos mikään ei häiritse, nukahdan vaivattomasti yöunille klo 23-02 ja herään virkeänä 9-11.
Kaikki muu on pelleilyä, uni ei tule, on katkonaista ja aamulla herää kesken syvän unen väsyneenä. Ja kyllä, töiden takia unet klo 21-05 rytmiä on täytynyt pitää yllä vuosikin, myös viikonloppuisin että tottuisi rytmiin. En tottunut, nukahtelin pystyyn, saikulle jouduin.
Onneksi mieheni ymmärtää, ei sillä tulis mieleenkään herättää minua kesken unien.
Lapseni ovat samanlaisia, nukkuivat paljon jo vauvana, mutta ainakin toinen teineistä vaikuttaa pystyvän aikaistamaan nukkumaanmenon ja heräämisen niin että voi tehdä aikaisia työvuoroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tiedä minkälaiseksi mies muuttuu vuosien varrella, etenkin kun tulee lapsi. Sen näkee sitten kun kokee.
Vakioselitys, joka ei toimi. Keksikää parempi.
Tyhmä mies on tyhmä jo ennen lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Ei lapset ole heitteillä kun ne on isänsä kanssa.
Ja minäkään en vaadi häntä väkisin nukkumaan niin miksi minun pitäisi väkisin herätä aamulla kun tuntuu että saa sydärin ja sitten pitäs tyhjää toimitella sen sijaan että latais akkuja kunnolla.
Ai koska äidit ei saa olla itsekkäitä ja huolehtia itsestään?Ap
Tyhjää toimitella? Ihan itsekö ne pienet lapset hoitaa itsensä? Tuskin se miehelllekään mitään juhlaa on jos mamma haluaa nukkua kaikki viikonloput ja kömpii ylös siinä vaiheessa kun muulla perhellä on jo päivä pitkällä.
Ex-mieheni oli kans tollanen jonka piti aina viikonloppuna saada maata sängyssä pitkään. Mihinkään liikkelle ei päästy ennen iltapäivää, tuntui että vapaapäivät valui hukkaan sen ihmisen kanssa. Onneksi ei hommattu lapsia.
Mulla oli sama, mut mies ei antanut nukkua, kun piti olla koko ajan jynkyttämässä lusikassa niin että mun peppu melkein mustelmilla... seksihullu... Kyllä liika on liikaa.