LOKAkuiset viikkoon 36
Laitetaas uutta pinoa.
Tässä edellisen viikon turinat:
[http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.vauva.fi/…]
Kommentit (64)
Moikka! Neuvolassa kävin tänään, kaikki kunnossa.. Painoa oli tullu viikossa 400g, kokonaispainonnousu 4,3kg. Erittäin tyytyväinen olen, koska lähtöpaino oli niin korkea. Terkkari arvioi vauvan painoksi 2,8kg, mikä ennustelisi n. 3,8kg syntymäpainoa, mikäli lasketun ajan tienoilla syntyy. Ens viikolla kättärillä synnytystapa-arvio, siellä varmaan selviää sitten tarkempi painoennuste. Sikäli mikäli noihin ennusteisiin voi luottaa :) Mietin, että kehtaisiko sitä tällä kertaa ultrassa jo kysyä sukupuolta. Ollaan siis melko useasti ultrassa käyty, mutta kumpikaan, minä tai mieheni, ei olla saatu suuta auki ja kysytty. Itse olen alusta asti odottanu tyttöä, tai siis sellanen "tyttöolo" on ollu. Nyt on niin moni arvellut minun odottavan poikaa (lähinnä vissiin vatsanmuodon perusteella), että alkaa tyttöolo horjumaan.,. Noh, samapa kai se on, kumpi sieltä tulee :)
Imetyksestä... Itse kun esikoista odotan, niin en voi omiin kokemuksiin verrata.. Äitini ja siskoni ovat kumpikin olleet melkoisia meijereitä, en sitten tiedä, voiko maidontuotannossa olla minkäänlaista geeniperimää... Olen ajatellut, että imetys onnistuu, jos onnistuu.. En viitsi siitä turhaan paineita ottaa, jos imetys ei onnistu, tarjoan lapsellemme korviketta. Tunnen monia lapsia, joita korvikkeilla ruokittu, aivan normaaleilta vaikuttavat :) eivätkä he mielestäni ole sen sairaampia olleet kuin rintaruokitutkaan. Yksittäistapauksista ei tietenkään voi yleisiä johtopäätöksiä tehdä :) Ja siis itse kyllä aion imettää, jos se vain onnistuu..
Nyt lähden lapsenvahdiksi veljen perheen luokse.. (hävytöntä äitiyslomalaisen hyväksikäyttöä :))
Sinisin 35+1
Minä olen toista päivää äitiyslomalla ja meinaa paniikki tulla, kun tuntuu, että en ehdi millään tekemään kaikkia suunnittelemiani asioita ennen vauvan syntymää.
Mulla on ihan sellanen fiilis, että lokakuun puolelle ei mennä, vaan lapsi syntyy jo syyskuussa. 15.päivä menen keskussairaalaan ja siellä sitten saa tietää, että onko epäilykseni mahdollisesti totta vai onko tämä vaan toiveajattelu`?
Mun raskaus on ihan erilainen kuin ensimmäinen ja salaa ehkä toivonkin, että poika olisi tulossa (esikoinen siis tyttö). Nyt kuitenkin on ollut sellaset fiilikset, että tyttö sieltä tulee, kun kaikki muutkin sitä hokee, että poika on tulossa!
Imetyksestä: Mulla maitoa tuli ihan hyvin ja imetys sujui ihan ok! Näin jälkikäteen olen vaan ihmetellyt sairaalan tapaa opettaa imettämään. Asennot oli mitä ihmeempiä ja ite opettelin sitten kirjasta esim. makuultaan imettämään. Sain jopa kuulla siitä, että miksi aina imetän makuulta, vaikka se oli aluksi se ainoa asento, missä se imetys onnistui rintakumin kanssa, mitä siis jouduin ensimmäiset pari kuukautta käyttämään. Itse en myöskään ota minkäänlaisia paineita imetyksestä (tai ainakin yritän olla ottamatta). Se onnistuu, jos on onnistuakseen.
Eipä mulla tässä mitään kunnon asiaa sitten taas ollutkaan. Odotan vain, että pääsen ens maanantaina neuvolaan, vaikka ei siellä silloinkaan mitään sisätutkimusta tehdä...
cisco 35 + 2
ja kaikki oli ok, kohdunsuu auki sen 1,5cm,painoa oli tullut kolmessa viikossa vain 400g (yhteensä 12kg) ja hemppa edelleen huimat 145. Sf-mittaa ei edes mitattu, koska käyn nyt ultraseurannassa sen pienen koon vuoksi. Seuraava neuvola onkin jo ensi viikolla ja ultra sitä seuraavalla.
Sukupuolesta on ollut puhetta. Itselle on kolme kertaa sanottu (rakenneultra rv20, 4D-ultra rv22 ja kontrolliultra rv35), että todennäköisesti tyttö tulossa, mutta ei 100% varmuutta. Olen kyllä asennoitunut tytön syntymään ja hankkinut kasan "tyttömäistä" vaatetusta. Esikoisen poikavaatteetkin ovat tallessa... Pääasiahan on, että vauvalla on kaikki hyvin, löytyi jalkovälistä mitä vain. Myönnän kyllä pettyväni, jos odotukseni osoittautuukin vääräksi.
Toivoisin pystyväni imettämään tälläkin kertaa, vaikka ensimmäisessä kokemuksessni alku olikin hankalaa. Epävarmuus maidon riittävyydestä ja kaikki tieto mm. oikeasta imuotteesta ja taka-ja etumaidosta ym. laittoi kyllä pään sekaisin. Rintakumin käyttö oli myös hankalaa ja varsinkin siitä eroon pääseminen. Sillä asenteella mennään, että yritetään ja jos ei onnistu, niin sitten turhia stressailematta pulloruokintaan.
Mutta nyt nukkumaan, että jaksaa esikoisen kanssa herätä aikaisin=(.
Soiliina tasan rv 36
Tein nukkumisennätykset tänään ja nousin vasta vähän ennen kymmentä. :) Loistava fiilis!
Cisco, sama fiilis täällä. Äippälomaa alkoi nyt virallisesti 4. päivä (tosin maanantain vielä vietin töissä), eli oikeastaa 3. ja tuntuu, että lista tekmättömistä asioista vain kasvaa..
Päätin, että en stressaa ja teen yhden isomman jutun päivässä ja se saa riittää. Eilen viikkailin loput vauvan vaatteet paikoilleen ja järrjestelin vauvan kamppeen kaappiin muutenkin ja tyhjensin äitiyspakkauksen niin, että sain siihen jo pedattua oman pesän pikkuiselle..
Ensi vkolla on ke 36 rv neuvolalääkäri ja olen itselleni vakuuttanut, että ennen sitä ei mitään tapahdu. Ja toivottavasti menee vielä rauhaisasti pari viikkoa sen jälkeenkin. Olisi ihana saada edes hetki kokea sitä äitiyslomalaisen tylsiintymistä, mistä kaikki puhuu. Silloin tietäisi, että on ainakin levännyt tarpeeksi ennen h-hetkeä. Nyt mennään aropupun lailla 100 lasissa koko ajan..
Varasin eilen itselleni ensi viikoksi kosmetologin ja kampaajan. Voi olla loppuvuosi hiljaisempaa sillä saralla kun a) ei malta ja b) ei ole varaa mennä. Olen asennoitunut siihen, että kun vauva syntyy, rahaa ei riitä enää kuin välttämättömään.. Mistähän tämäkin päähän pätkähti.. Vauvahan ei hetkeen alkustartin jälkeen tarvitse kuin vaippoja ja rasvoja ym. pientä.
Viikonloppuna tulee anoppi ja appiukko tekemään meidän kanssa suursiivousta ja pesemään ikkunoita. Tuovat tullessa vielä ammeen ja sitterin. Appiukko täyttää 60 v sunnuntaina ja ovat ilmoittaneet juhlivansa matkoilla, Eli meillä, siivoamassa,, :) No käydään toki ravintolassa syömässä hyvin, niin saa vähän rentouduttuakin..
Ostin eilen terveyssiteitä ja pikkkuhousunsuojia. Totuus lävähti vasta pari viikkoa sitten synnytysvalmennuksessa: Lapsivesihän on märkää ja synnytyksen jälkeen nainen vuotaa verta.. Olin ihmeissäni hyllyjen ääressä, en ole varmaan 10 vuoteen käyttänyt muuta kuin tampooneja ja valikoima oli hiukan kasvanut.. Otin isoimmat ja rumimmat, ainakin riittää imuteho. Tuli heti tod naisellinen olo.. Joku viisas kaveri sanoi, että kannattaa laittaa laitokselle lähtiessä terveyssiteitä pakkaseen, viilentää ja laskee turvotusta kivasti. Pitääpä muistaa.
Miten muuten teillä suhde omaan kroppaan? Mä katselen itseäni ihaillen peilistä monta kertaa päivässä ja näytän mielestäni loistavalta. :) Harvinaisia fiiliksiä, pakko nauttia niin pitkään kun astuu ne valasajatukset lähempänä synnytystä mieleen. Mies sanoi eilen, että mun jalat näyttää suolatikuilta mahan alla, päätin ottaa sen kohteliaisuutena, jalkoihin ei siis ole ylimääräistä kertynyt..
Tuli taas romaani, moikkista moi. Lähden lenkille..
T. Ksia 35+3
Rintapumppuja nettikaupoissa ja kaupoissa verrattuani, pätin, että meille tulee Tommee Tippee (Lastentarvikkeesta) varusteineen. Aventin kanssa saman oloinen, muutaman euron halvempi ja osat kuulemma sopii yhteen Aventin kanssa.
Nyt vain maidon valumista odotellessa, Kiitos muuten kommenteista imettämisestä. Näin ensimmäistä odottaessa ei voi tietää miten kaikki tulee sujumaan..
T. Ksia
En ihan heti muistanutkaan, mutta itsekin jouduin käyttämään rintakumeja, ainakin jonkin aikaa aluksi. Ei tyttö saanut imuotetta ilman. En kyllä varmaan nyt hanki ellei tule tarvetta. Joku rintapumppukin varmaan tarvii jossain vaiheessa ostaa vielä, ja joku itkuhäly. Mut tarpeen mukaan...
oma kroppa on ihana ja kamala. Tavallaan tykkään masustaä, toisaalta se on hankala ja ahdistava. Ja vauvan möyrintäkin on välillä kivan tuntuista, paitsi silloin kun tekee kipeää tai supistelee. Eli aika ristitiitaista. Eniten harmittaa raskauden vaikutus parisuhteesen ja seksielämään. Miehen kun on ja on ollut jo jonkin aikaa vaikea suhteutua muhun seksikumppanina ja keskittyä, kun mahassa on joku joka potkii ja möyrii. Eli sillä saralla varmaan on seuraavan kerran actionia aikaisintaan joskus sitten kun jälkivuoto on loppunut. Ei tuon nyt pitäisi parisuhdetta kaataa, mutta ei mulle ainakaan kovin suurta läheisyydentunnetta tuollaisista jutuista tule. Ärsyttävää, mutta kai sen kanssa pitää sitten vain yrittää elää...
Niistä terveyssiteistä: mulle suositeltiin viime kerralla mahdollisimman paksuja, en kyllä yhtään muista miksi. Tarviikin lähteä jossain vaiheessa ostoksille. Kuukuppia olen käyttänyt jo niin pitkään aikaan, etten enää ole yhtään kärryillä mistään muusta. Harmi kun sitä ei voi jälkivuodon keräämiseen käyttää.
Katyez 32+1
Joo, siis se on se 5 € kun tuovat kotiin. Mun mielestä superhalpa! Mä tilasin maanantaina sen rintapumpun ja tiistaina postimies sen mulle jo toi. Eli myöskin tosi nopeaa toimintaa! Me ollaan tilattu Vauvattaresta yhdistelmävaunut, pinnasangyn, patjan, turvakaukalon yms varustetta. Tosi tyytyväisiä ollaan oltu! Kauhee mainospuhe:)
katjaäippä ja masukki 35+2
[b]Terveyssiteistä[/b] piti tulla nopsaan kommentoimaan että paksumpia suositellaan sen takia, kun nuo ultraohuet helposti hautoo jos on tikkejä alapäässä. Ja tietysti täytyy muistaa noitten paksujenkin kanssa aina ilmakylpyillä välillä niin paljon nopsempaan paranee tikit.
[b]Omasta vartalosta[/b] vielä. :) Mie rakastan tuota vauvamasua, mutta kaikki sivuvaikutukset ei ookkaan sitten niin kivoja. :( Eli suonikohjut, arvet yms. joita tässä on neljän odotuksen aikana tullut. Onneksi mies on niin ihana että ei niitä kuulemma edes huomaa, eikä ne ole seksielämään vaikuttaneet oikeestaan muuten kun että itsellä on vähän itsetunto-ongelmia noiden kanssa.
Varsinkin kun katselee valokuvia niin tuntuu että on kauhea lehmä. :D Mutta ehkä sitä taas sitten joskus on hehkeäkin...
AngelEyes ja masukki 34+2
Täällähän puhutaan jo parissa,päivässä niin paljon eri asioista, et oli pakko ihan kirjoittaa lapulle niitä ja vastailla/ottaa kantaa niihin mihin voi jotain sanoa. :)
Eka karkasi ja toinen ei tullut näkyviin ollenkaan! Onneks oon ottanut tavaksi AINA ennen lähettämistä kopioida nää viestit jotka naputan. Hyvä viisas minä. :D
Imetyksestä vaikka ekaks. Eli yks iäsyysaihe josta aina joku saa riitaa aikaiseksi. Toivottavasti meistä ei kukaan siihen sorru, kiitos. Nimittäin kun mä voin omalta kohdaltani ainakin sanoa et esikoisen kohdalla maito ei todellakaan riittänyt kuin 3-4 viikoa. Teki sit mitä tahansa, sanokoon kuka mitä tahansa et juu juu,kyllä riittää ja maidontuotanto kasvaa kun jaksaa imettää... No ei mulla. Poika oli iso syntyessään,ja söi muutenkin vähintään 2 tunnin välein ympäri vuorokauden. Kun neuvolan ""siunauksella" sirryttiin korvikkeeseen, piteni syöttöväli 3-4 tuntiin, joka oli varsinkin öisin taivas! Miks pitäis huudattaa nälkäistä lasta joka ei tissistä saa kuin ilmaa masuunsa? Ja näistä ainakin saa kiinni, paremmin kuin hyvin.
Terveyssiteistä vaikka sitten. Eli esikoisen synnytyksen jälkeen ostin isoimpia mitä löytyi. Ja jo imukyvyn puolesta ne oli hyviä vaikka tosi kömpelö olo olikin. Toinen erittäin hyvä puoli niissä oli et kun mulle tuli niitä isoja repeämiä, niin ne pehmensi mukavasti sitä pientäkin "istumista" joka kyllä oli lähinnä makaamista tai jomman kumman kankun varassa keikkumista. Tuossa keväällä kun oli "tapaus megavuoto", ostin paksuimpia Tena-siteitä ja ne vaikutti ihan hyviltä. Tosin varmaan löytyis halvempiakin, mut siinä kohtaa oli vaan saatava jotain.
Nyt stressaan sitä kun kuun lopussa pitäis olla muutto. Se nielee rahaa mitä ei muutenkaan oo liikaa. Hyvällä onnella oon puskemassa vauvaa maailmaan kun muut saa raataa tavaroiden kanssa. Tiedä sit kuka pääsis helpoimmalla...
Ihanaa kun vaihteeksi paistaa aurinko! Esikoisella joku urheilukilpailujuttu koulussa tänään. Vähän jännittää sekin kun poika tosi herkästi ottaa itseensä jos ei pärjää ja pelkää et muut nauraa. Toivottavasti menee kivasti kuitenkin päivä.
Määitte & Mini08 34+5
Oletteko te kaikki vauvamasun rakastajat ensiodottajia;) En rakasta kyllä mitään tässä mahassa, oikein todella harmittaa kuinka se on tiellä, en saa esikoista pidettyä sylissä ja halittua kuten ennen. Nostaminen ja kaikki leikkiminen, vaipanvaihto ja pukeminen on hankalaa ja sattuu mahaan. Kaiken lisäksi surettaa se että sylissä ei voi tenava temmeltää. Ja perunoita on vaikea kuoria ja tiskata kun maha on tiellä, yöllä särkee lonkkia kun kaveri on jo pää jalkojen välissä odottamassa...
JA NE YÖUNET, nukuin viime yönä 2h 45 minuuttia, sama oli viimeksi loppumetreillä, mukava yövalvomisiin valmistautuva hormoonikroppa...
Puhumattakaan sitten omasta kömpelyydestä ja ihanasta normaalista urheilullisesta vartalosta ei ole merkkiäkään. Äkkiä synnärille, kiitos!
Imetyksestä: Esikko meni osittaisimetyksellä ja toivoisin että nyt pärjättäisiin paremmin omalla maidolla. Mutta ei stressiä ei periaatteita (toisaalta oli helppoa kun pullo kelpasi).
Siteistä: Käytin viimeksi Allwaysin yösiteitä, riitti mainiosti.
Rintapumpusta: Mulla Aventin käsikäyttöinen ja olin siihen, sekä saman merkkisiin pulloihin erittäin tyytyväinen.
Rouvaii (joka siis ei rakasta tätä olotilaa)
*siteistä* Mulla ei ollut esikoisesti kuin yksi tikki eikä ongelmia istua, mutta niitä suurimpia ja paksumpia oli pakko olla sillä sitä verta tuli aluksi ihan tajuttomasti. Siis NIAGARANA parit ekat viikot... Pitääkin muistaa hankkia jotain extrasuper-kokoa taas. Kakkonen kun leikattiin niin eipä sitten ollut kovin paljoa vuotoakaan, hitusen vain.
*ajankulusta* Mulla alkaa virallinen äippäri ensi ma, mutta olen ollut aika vähillä hommilla viime ajat, yksityisyrittäjänä kun voi valita tekeekö töitä vai nou. Kiirettä kumminkin on ollut, pitänyt tuota remppaa valvoa ja tuntuu että koko ajan on kaikkea tekemätöntä (omenaa olis puussa jos vaan jaksais hillota, kasvimaa ihan retuperällä, vaatteitakin pitäisi korjausommelle, jne). Siivoamiset on tosin ollut pakko jättää vähemmälle, tulee sen verran inhoja suppareita että ei voi mitään. Liiallinen pystyssä touhuaminen myös väsyttää, onneksi (tai epäonneksi) on kyllä sitten tukuttain kaikkea mitä voi istuenkin hoitaa. Sen mä kyllä tiedän, että yhtään vähempää mulla ei oo urakkaa vaikka virallinen loma alkaisikin. Päinvastoin, kuopus jää kotiin ja siinähän sitä sitten ihmettelen kuinka ehdin tehdä tätäkään vähää... Joo ei siis toudellakaan tuu aika pitkäksi, mutta toisaalta mulla on aina ollutkin ongelmana se, et on liikaa tekemistä kuin et ois liika vähän.
*ON* Yö meni kyllä taas erikoisen huonosti. Alkaa olla ihan tosi hankala löytää sopivaa asentoa :( . Kyljellä maatessa joko masukki alkaa potkia mahan läpi patjaa ( :x ) tai sitten jos vähääkään pidempään on ollut niin hitto että lonkat alkaa kolottaa. Selällään, imetystyyny reisien alla menisi muuten, mutta kun tuntuu ettei sitten taas happi riitä. Ja sitten taas jos on kovin istuvassa asennossa niin puutuu takamus, ja... Välillä sitä miettii että mitenkä tässä nyt oikein pitäisikään olla kun ei oo mikään hyvä :_|. Mä yritän muistuttaa itselleni että tämä on aika varmasti mun viimeinen raskauteni ja sopisi yrittää nauttia - sen nyt mitä kremppojen seassa voi. Kyllähän masussa pyörivä mussukka on jotenkin tosi ihana, vaikka kuin kolottaisi.
että tuo synnytyksen ajankohta vähän jänskättää. Meillä on kaikki hoitojärjestelyt kunnossa *lokakuussa*, mutta mitä jos päättääkin olla eetu etukäteinen ja pumpsahtaa maailmaan syyskuun puolella?! Me ollaan sit ihan hukassa tyttöjen hoidon kanssa... Remppakin pitäisi lokakuuhun mennessä valmistua, sitä ennen alakerta pullistelee laatikoita ja nyssäkkäpinoja :(. Kauhean todennäköistä tuo aikasempi syntymä ei sentään oo, kaksi edellistä kyykki molemmat tyynesti yliaikaa, mutta silti mietityttää, varsinkin kun suht napakoita suppareita tulee välillä levossakin. Ei tasaisin välein, eikä ihan sitä synnytystasoa, mutta ei enää mitään ihan viattomanoloisiakaan! Pitäisi vaan olla stressaamatta. Kun oppisikin :).
Kirjoittelenpa minäkin pitkästä aikaa! Mukava lukea kaikkien kuulumisia ja huomaa kyllä keskusteluista, että synnytys lähestyy ja on useilla jo monella tapaa mielessä.. Varmaan aika luonnollista. :)
Jälkivuodosta joku totesi, että leikkauksen jälkeen ei ollut juurikaan vuotoa. Mulla esikko leikattiin ja silti kyllä aluksi vuoto oli aika runsasta ja kesti melkein viisi viikkoa, joten taitaa vaan olla tosi yksilöllistä tuo vuodon määrä. Ääh, enpä ollut tuotakaan "mukavuutta" muistanut..
Yöt on täälläkin aika huonoja. Vessassa juoksen varmaan kolme-neljä kertaa yössä, selällään en pysty olemaan minuuttiakaan ja kyljeltä toiselle kääntyminen on "projekti", joka sattuu ja johon aina herään. Muutenkin masussa tuntuu olevan aktiivinen asukki, jonka liikkeet etenkin tuolla alhaalla tuntuu välillä toooodella ilkeiltä..
No, mulla ei ole tätä raskautta paljoa jäljellä. Tänään lääkäri oli sitä mieltä, että ensi viikolla synnytetään ja todennäköisesti sektiolla tämäkin. Vauva on siis suuri (nyt jo täysiaikaisen kokoinen) ja lapsivesipunktion mukaan "kypsä", joten sitä on turha enää kasvattaa siellä enempää. Hui, kyllä alkaa jännittää!!! :)
Mä en muista yhtään, mitä kaikkea pitikään kommetoida, joten toivottelen vaan hyviä vointeja ja jaksamisia kaikille!
Cisse rv 34+5
kylläpä väsyttää hirveesti siis on totaalisen uupunut olo. Eilen en pystynyt syömään oikein mitään kun vatsa oli niin pinkee ja raskas, makoilin vaan koko illan tuskissani kun missään asennossa ei ollu hyvä enkä tietenkää pystyny nukkumaankaan. Onko muilla näin tuskanen olo tän vatsan kanssa? noi potkutkin tuntuu tosi pahalta. Mut eipä tässä enää ole kun kuusi viikkoa, tuntuu kyllä pitkältä ajalta mut onneks nämä viikot vierivät nopeaan. Ens viikolla sitten neuvola taas, nyt mulla on alkanu tuo paino nousemaan kun loppuun päin mennään, niin se oli esikoisestakin että aluksi ei tullut juurikaan. Painoa tullut nyt n. 6kg.
minä imetin esikoista 2kk ja sitten aloin antamaan korviketta, kun vauva ei saanut vatsaansa täyteen vaikka kuinka imetin ja koko ajan. Nyt toivon että voisin imettää pidempään. Esikoisesta mulle ei annettu minkäänlaista opastusta sairaalassa imettämiseen, vaan itse opettelin asennot ja otteet. Tuntui että kaikilla oli niin kiire ja lääkärit sanoivat että kohta ja kohta. Olisi tietenkin pitänyt osata vaatia opastusta, mut olin niin nuorikin sillloin että en oikein uskaltanut. Käytin rintakumeja melkeinpä koko ajan, kun matalien rinnanpäiden takia vauva ei saanut kunnolla otetta mut nyt sain apua aventin nipplette pumpusta ja luulen että onnistuu ilman rintakumeja, en yhtään tykännyt käyttää niitä silloin.
Eli mahd. paksuja siteitä kannattaa ostaa? en yhtään muista mitä silloin 4v sitten käytin mut verta tuli ihan hirveesti monta viikkoa, pelkään jo nyt vessassa käyntiä synnytyksen jälkeen. Pitäsi varmaan alkaa sairaalakassiakin pakkailemaan, vaikka eipä tässä mikään kiire vielä ole.
Nyt syömään. Hyvät viikonloput kaikille jo etukäteen.
äitykkäinen rv34
Ihanan aktiivista porukkaa :)
Sama juttu kuin Rouvalilla, yhtään en jää kaipaamaan tätä mahaa. Mua ärsyttää aivan suunnattomasti, kun kaikkia asioita ei saa tehtyä. Nytkin kun siivoskelen päivisin, niin osa huonekalujen siirtämisestä pitää jättää miehelle, kun ei viitsi riskeerata masun takia. Mä kun oon vähän sellanen, että kaikki valmiiksi ja heti, niin ottaa kyllä pattiin, kun hommat jää kesken. Kukkamaat on hirveessä kunnossa, kun ei jaksa kykkiä tuolla ja muutenkin maha on aina tiellä. Joku muukin puhui seksistä... mitä se on?!! Joo eli meille on kanssa varmaan hiljaista seuraavat pari kuukautta (ja ollut jo viimeinen kuukausi). Itseä huvittais, mutta toisaalta taas ei huvita ja miestäkin hiukan häiritsee tuolla masussa asuva asukki. Ei ilmeisesti osaa keskittyä olennaiseen!! Sitten vielä, en koe itseäni mitenkään seksikkääksi -päinvastoin! Mieluummin en katso edes peiliin, kun kaipaan jo niin vanhaa kroppaa takaisin!
Joo toki en siis sinällään valita, koska tämä jää meillä viimeiseksi raskaudeksi ja nyt pitäisi osata nauttia! Mä oon vaan sitä tyyppiä, että kaikki pitäis tehdä ite, ja apua ei voi pyytää keneltäkään!
Terveyssiteistä.. Mäkin ostin isoimmat ja rumimmat, mitä Alwaysilta löytyi. Oon todennu, että tuo merkki on paras, vaikka normisti tamppooneja käytänkin. Ne sairaalan jättivaipat oli ihan kaameat, mutta tuli niitäkin silloin 3 vuotta sitten käytettyä sairaalassa kun vuotoa oli ihan hirveesti. Mut kans leikattiin ja silti vuotoa oli kauheesti, joten kait se on sit tosiaan yksilöllistä!
Jaa, mutta nyt BB:tä kattomaan (joo mä oon hiukan vaan koukussa)
cisco 35 + jotain
meillä neiti huomenna 1.5v...voi että aika menee nopeeta. Kiva kun eilen oli niin paljon ohjelmaa niin täällä on oltu aktiivisia...Itsellä kun ei ole ketään kelle "purkaa" tätä olotilaa ja mieskään ei välttämättä jaksa kuunnella koko ajan kuinka ihanaa on ku pikkunen möyrii ja lähestyvä synnytys jännittää yms.
Nukkuminen täälläkin tuskallista...pitää pyöriä ja tosiaan kyljen vaihtoon herään melkeempä aina...Vessakäyntejä ei oo hirveesti ellei oo illalla juonu paljon vettä...Viime yönä tosin säpsähdin hereille(en muista mitä unta näin)ja pissa meinasi housuun tulla...
Terveyssiteistä mullakin oli alussa niitä jotai yösiteitä riitti ihan hyvin ja sitku vuoto rupes niukkeneen nii käytin jotai niitä ohuempia siteitä sitte.
Imetyksestä: Oon kovasti miettiny et miten nyt kun esikon kohalla ei onnistunut ilman rintakumeja ollenkaan ja inhosin niitä. Imetin neitiä 5kk(samalla kun maito loppu alkoivat myös kuukautiset) ja mekin mentiin lisämaidolla kun tuntui ettei maito riitä ollenkaan. Aloiteltiin soseetkin 3kk ja jne...ja nyt mietin et miten nyt ja tälläkertaa saisin pidemmälle riittämään maidon...mut jos en onnistu en aio masentua. Hyvin meillä on pärjätty korvikkeillakin...
Seksi...hmm...mitä se on? No joo mies kyllä haluis mut itseä ei huvita ku olo on kuin norsulla...josta pääsenkin aiheeseen oma kroppa...eli esikosta jäi jo ylimääräistä nii tarkoitus olis päästä takas painoon mitä olin ennen esikkoa eli riippuu ny paljonko jää mut pudotettavaa ois varmaan ainaski se 10kg riippuu ny paljonko vielä paino nousee ja ja mitä siitä jää laitokselle...Eli en tykkää kropastani ollenkaan...muutako et tää maha on ihana mut jalat,kaksoisleuka,tissitki ois muuten ihan kivat mut ihan vähä kiintemmät vois olla mut onneks on keksitty push-upit yms....
mutta jos lähtis pyöriin tonne sänkyyn ku tuntuu ettei se uni taida sieltä tulla mut ei tässä jaksa enää oikeen muutakaa tehä...
pikku85 rv 31+5
eli taas kukun koneella, ku ei oikeen väsytä ja syy siihen on varmaan noi parin tunnin "pikku tirsat" iltapäivällä... Aamulla väsyttää ja päikkärit on pakko ottaa, ku ei silmät meinaa auki pysyä, siis kierre on valmis =)
Kiitti kaikille hirmusesti "rohkasusta" imetysasiassa. Rupesin sitä tuossa ajatteleen, et esikoinen on kuiteski meidän kaa "lomalla" eskarista ainaki viikon ellei kakskin, niin ehkä siinä ajassa jo vähän pääsee näkeen kuin ne aamut menee imetyksen suhteen tai sit se on vaan toive-ajattelua ja kaikki on ihan sekasin edelleen =)
Kiitti myös katjaäipälle vastauksista Vauvattareen liittyvistä kysymyksissä =) Taidanpa käydä tilaamassa sen rintapumpun sieltä myös...
Hirmusesti jaksamista kaikille ja yrittäkäähän voida "paksusti", heh
karpalo rv 35+5
Täällä odotellaan esikoista enkä mitenkään ole ihastunut tähän mahaani. Tämä maha nyt on vain välttämätön paha. Maha on tiellä, olo on kömpelö ja peilistä näkyy valas. En tykkää olla ilman vaatteita miehen edessä, joten onhan tolla vaikutusta seksielämää. Onneksi mies on ymmärtäväinen eikä tää ole tullut ongelmaksi.
Tällä viikolla on alkanut turvotus vaivaamaan. Sormet ovat nakit ja niveliä särkee. Olen yrittänyt liikkua sekä syödä ananasta ja mansikkaa. Ei ole ollut ihmeemmin vaikutusta, ei tähän taida auttaa kuin synnytys.
Tänään pitää varmaan jatkaa vauvanvaatteiden pesua ja katsella, mitä vielä puuttuu. Samalla pitää siivoilla kaappeja, niin saa nuo pestyt vaatteet laitettu johonkin.
Hyvää viikonloppua kaikille!
Enif 36
ON: Voi elämä tätä oloa... On nyt muutaman päivän sisällä huonontunut selvästi. Siis ahdistaa koko ajan, en jaksa OIKEASTI kohta kävellä rappuja ylös kolmanteen kerrokseen. Hengästyttää koko ajan ja joka paikkaa sattuu ja särkee. :_| Mahaa puristaa joka suunnasta. Kokoarvioon on vielä ensi maanantaista 2 viikkoa... Jos luoja suo niin alkavat jo sillä viikolla (rv 37) tekemään tälle jotain. Olo on nimittäin oikeasti jatkuvasti tuskaisempi, ei enää vain sellaista "normaalia raskausväsymystä". Itkettää ja ahdistaa!!
Tulipa taas purettua,
Määitte & Mini08 rv tasan 35
Jännä miten erilaiset voi raskaudet olla: edellisessä olin ihan ihan rikki jo tässä vaiheessa, jäin varhennettuna äitiyslomalle ja oli sitä ennen ainakin kuukauden sairauslomalla. Ja hikoilin kuin possu.
Nyt ei ole ollenkaan niin paha (tosin työkin on kevyempää, vrt toimisto vs siivous), monessakin asiassa nyt ollut helpompaa. Hikoilua tosin odotan vielä tulevaksi, varmasti tästä pahenee ja imetysvaiheessa vasta onkin jatkuvasti kuuma. Eli ei se valitettavasti ihan hetkeen helpota...
Imetyksestä: viimeksi muistaakseni onnistui ihan hyvin, mutta jos ei nyt maitoa tule, niin korvikkeet vain kehiin. Olen muutenkin opetellut sellaisen asenteen, että jos joku kyttää pahasti, katson silmiin hymyilen kauniisti takaisin. Enkä jaksa stressata muiden mielipiteistä tai idioottimaisuudesta.
Aika nopeasti tämä aika kuitenkin on mennyt, kun nyt täällä ensimmäiset alkavat jo kohta jakautumaan. Ai niin, ja sukupuolesta: meillehän ultraajatäti sanoi, että "näyttäisi tytöltä" mutta ei missään nimessä ollut varma. Samoin neuvolantäti on sanonut, että tytön sykkeet kun on niin nopeat. Itselle on jotenkin tullut outo fiilis, että olisikin poika, enkä yhtään tiedä miksi. Samanlainen tosin oli esikoisesta, joka osoittautui tytöksi... Mutta tosiaan kun asennoituu jompaan kumpaan, voi olla synnytyssalissa aikamoinen yllätys jos onkin sitä toista sukupuolta.
Katyez 32 tasan