Sanna on tehnyt raskasta työtä yli 20 vuotta käteen jää 1 700 €/kk: Viikko sitten aloittanut saa saman palkan
https://duunitori.fi/tyoelama/siivooja-toimeentulo
Sanna Muurmäki on jälleen tehnyt yhden seitsemästä kolmeen työpäivän kiinteistönhoitoyrityksessä. Hän siivoaa taloyhtiöiden yleisiä tiloja ja rappukäytäviä.
Työ on fyysisesti todella raskasta. Parhaimmillaan työpäivän aikana kertyy 27 000 askelta, hän sanoo.
Vaikka työ on raskasta ja kiire aiheuttaa ajoittain stressiä, Muurmäki sanoo pitävänsä työstään.
Siinä näkee oman käden jäljen. Työ on myös vapaata ja tiedän, että olen siinä hyvä.
Suurin ongelma hänen mukaansa on siivousalan palkkataso.
Tuntuu epäreilulta, että teen kahdeksan tuntia työtä viitenä päivänä viikossa ja olen tehnyt samaa työtä 20 vuotta, säästöön ei jää mitään. Moni on ostanut ja jopa maksanut omakotitalon tällaisella työuralla, hän harmittelee.
Kommentit (112)
Eri töissä on eri palkkataso. On hyvä, että Sanna ymmärtää sen. Se, että palkka ei nouse työkokemuksen lisääntyessä, on ymmärrettävästi jonkinlainen ongelma. Ja se ongelma johtuu siitä, että työ ei vaadi välttämättä kummoistakaan koulutusta, joten työntekijä on helposti korvattavissa. Sellaisessa tilanteessa on huonot mahdollisuudet vaatia enemmän palkkaa.
Joten Sannan pitäisi perustella, että millä tavalla pitkä työkokemus lisää hänen arvoaan työnantajan silmissä. Jos työkokemus ei lisää arvoa, niin työnantajalla ei ole mitään syytä nostaa palkkaa. Toki Sannan mainitsema työvoimapula voisi olla sellainen syy.
Siivoojat on kaikki palkkaluokka kakkosessa.
Kotisiivoojilla paremmat palkat.
Kun menet kauppaan niin maksatko maidosta enemmän jos kassalla on 20 vuotta työskennellyt ammattilainen? Jos et niin miksi siivoojalle pitäisi maksaa ikälisiä.
Jo otsikko kertoo syyn: sitä samas työtä osaa tehdä kouluttamaton ihminen parissa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Bruttopalkka on toki pieni, mutta niin on myös verotus. Jos Sanna opiskelee vaativampaan työhön ja palkka nousee esimerkiksi 3000 euroon, käteen jää n. 2100 euroa. Monelle tulee yllätyksenä verotuksen proggressiivisuus. Ja vaativammalla työllä tarkoitan opiskelua ja sitä, että työt jää työpaikalle. Olen itsekin tehnyt siivoustyötä ja tiedän, että se on fyysisesti raskasta (paikasta riippuen) mutta ei se sinänsä vaativaa ole.
Siivoustyö on yksitoikkoista, tylsää, kuormittavaa, huonosti palkattua
Helposti menee terveys yms.
Vierailija kirjoitti:
Kun menet kauppaan niin maksatko maidosta enemmän jos kassalla on 20 vuotta työskennellyt ammattilainen? Jos et niin miksi siivoojalle pitäisi maksaa ikälisiä.
Jo otsikko kertoo syyn: sitä samas työtä osaa tehdä kouluttamaton ihminen parissa päivässä.
Jälki voi olla huonoa. Esim leikkaussalin siivouksessa. Se on aika taidetta jotta kaikki on kunnossa seuraavaa potilasta varten.
Miksi autonkuljettajille pitäisi edes maksaa palkkaa?
Sehän on kivaa hommaa kun vaan ajellaan autolla.
Sama veturinkuljettajilla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälki voi olla huonoa. Esim leikkaussalin siivouksessa. Se on aika taidetta jotta kaikki on kunnossa seuraavaa potilasta varten.
Eikös tuolla perusteella maksettaisi lisää ennemminkin suoritumisesta kuin työkokemuksen pituudesta? Se 2 viikkoa sitten aloittanut kun voi tehdä jopa parempaa jälkeä kuin "ainahan tää on näin tehty" 20 vuotta alalla ollut.
Mitähän nämä "muut elämisen" kulut oikein ovat?? Ihan pikaisesti laskemalla hänellä jää rahaa ihan kohtuullisesti käteen koska puoliso maksaa puolet vuokrasta, ruuasta ja bensasta?
Vai onko nuo muut kulut kaiken maailman osamaksuja ja kulutusluottoja? Kannattaa maksaa ne pois.
Heillä on sentään kohtuulliset asumiskustannukset, meillä on päälle tonnin. Kaksi lasta asuu kotona, molemmat yli 16v joten lapsilisiä ei tipu. Mulla samat tulot eli nettona 1700€. Miehellä 2000€/kk nettona. Kyllä meillä silti on aina säästöön jäänyt ihan mukava summa rahaa, nyt säästäminen on tosin hankalaa kun kaikki on kallistunut ja lapset ovat kalleimmillaan. Toisella lapsella alkoi vielä just oikomishoito josta pulitetaan sellaset 7000€.
Taitaa rahnat mennä kaljaan ja tupakkiin, se on kallista.
Vierailija kirjoitti:
Tulot ja menot
Muurmäki kertoo avoimesti tuloistaan ja menoistaan. Hänen palkkansa on toukokuisen palkankorotuksen jälkeen 2 100 euroa. Lisäksi hän saa työsuojeluvaltuutettuna ja luottamushenkilönä joka kuukausi yhteensä 150 euron lisäkorvauksen.Verojen jälkeen minulle jää noin 1 700 euroa käteen, hän kertoo.
Hän asuu vuokrakaksiossa yhdessä kumppaninsa kanssa. Aikuinen tytär asuu jo omillaan. 750 euron vuokran hän jakaa avopuolisonsa kanssa. Ruoka- ja polttoainemenoja hän arvelee tulevan noin 800 euroa kuukaudessa, jotka jaetaan myös puoliksi.
Tämän lisäksi tulevat vielä puhelin- ja nettilaskut, sähkö ja muut elämisen kulut. Eläminen vie kuukausittaisen palkan lähes kokonaan, eikä minulla ole mitään mahdollisuutta laittaa säästöön satoja euroja kuukaudessa, Muurmäki sanoo
Lisäksi elämään kuuluvat monenlaiset yllättävät menot.
Jos esimerkiksi pesukone hajoaa, ei ole lainkaan itsestäänselvää, että voin käydä korjauttamassa sen tai hakemassa uuden.
Mitä tuossa tilanteessa on surkuteltavaa? Sannalle jää pakollisten menojen jälkeen rahaa noin 800 € kuukaudessa. Esimerkiksi meillä jää pakollisten menojen jälkeen vähän alle puolet Sannan summasta 4 henkiselle perheelle, molemmat vanhemmat opiskelijoita. Tuolla jäljelle jäävällä osuudella maksetaan esimerkiksi lasten vaatteet yms.
Edes silloin kun olimme molemmat vanhemmat töissä, meille ei jäänyt koko perheelle käyttöön tuota Sannan summaa. Puoliso oli silloin osa-aikaisessa työssä ja meillä oli maksettavana melko pieni hintainen omistus asunto. Puoliso aloitti ensin opiskelut, jolloin meillä oli varaa maksaa vain korkoja.
Itse olisin ainakin tyytyväinen, jos minulla jäisi noin paljon rahaa käytettäväksi kuukaudessa, kuin Sannallakin. Vai vielä joutuu miettimään, onko varaa käydä edes elokuvissa...
1700e kuussa on liian vähän raskaasta työstä. Kyllä nämä pitäisi olla vähintään 2000e niin joku viittisi näitä tehdäkin. En yhtään ihmettele siivooja pulaa, kun ei makseta tarpeeksi.
Kun ostin ekan kämppäni niin mun netto oli 1300 euroa
500 lyhennystä ja 120 vastike
Jos on huono palkka niin tekee niin vähän töitä, että liksa tuntuu siedettävältä.
Eikös siivousalalla kannata tehdä omalla toiminimellä hommia, jos haluaa tienata vähän paremmin?
Jos vuokra on 700 euroa niin samalla summalla voisi maksaa lainanlyhennyksiä?
Jos ruokaan+bensaan menee yht 400€ kk, asumiseen 375€ kk, jää vielä 925€. Ok, sähkölaskut ja muut -100€. Jää vielä 825€. Mihin se menee? 1700€ nettona on aika perus palkka myös esim. Vastavalmistuneelle tradenomille tavallisissa toimistotöissä. Itse pitkään tienasin aika lailla saman, eikä ollut rahasta puutetta, vaikka vuokran maksoin yksin. Kävin baareissa ja ulkomailla. Toki lapsia ei ollut, mutta niihinkin saa lapsilisää.
Mutta, olen kyllä siinä samaa mieltä että palkka on pieni ja jotain kokemuslisiä pitäisi olla kannusteena ehdottomasti.
Olen säästänyt työttömyysrahasta 13000 euroa 8 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
1700e kuussa on liian vähän raskaasta työstä. Kyllä nämä pitäisi olla vähintään 2000e niin joku viittisi näitä tehdäkin. En yhtään ihmettele siivooja pulaa, kun ei makseta tarpeeksi.
Eikös tämä bruttona saanutkin yli 2000 €/kk?
Et tosiaan ole siivooja,liikkeet on aika yksipuolisia siivoustöissä,joten erilainen ja monipuolinen liikuntaharrastus pitää koko kropan kunnossa.