Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaana ja ero pitkästä parisuhteesta

Vierailija
13.09.2023 |

Olimme miehen kanssa 10 vuotta yhdessä. Tulin sattumalta raskaaksi ja päätimme pitää lapsen. Aikoinaan yritimme lasta, mutta sain toistuvia keskenmenoja.

Olemme kuitenkin nyt eroamassa. Onko muilla ollut tällaista tilannetta? Olen rv 20. Kyseessä on minun ensimmäinen lapsi, miehen toinen.

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurasin sivusta aikanaan veljeni ja vaimonsa eroa, heillä oli kaksi vanhempaa lasta ja vauva joka syntyi eron jälkeen.

Veljeni oli mukana synnytyksessä (sektio) ja vauvan kanssa niin kauan kun äiti oli heräämössä. Siitä eteenpäin hän tapasi vauvaa (ja siinä samalla myös vanhempia lapsia) lähes päivittäin pari-kolme tuntia äidin asunnolla ja myöhemmin vei vauvaa sekä isompia lapsia ulkoilemaan ym. Kun vauva oli n. 8-9kk, alkoi olla yön yli (esim. pe-la tai la-su) isän kanssa viikoittain. 1 v alkaen samassa rytmissä sisarusten kanssa eli 3 iltaa viikossa sekä yksi vuorokausi (yökyläily) viikonloppuisin. Nuorimmaisen ollessa 2v siirtyivät 3 iltaa viikossa+ joka toinen viikonloppu sekä lomilla mahdollisimman paljon-rytmiin. Heillä on sen verran välimatkaa ettei viikko-viikko-onnistu, mutta veljen työpaikka on samassa kaupungissa missä lapset asuvat, joten käy työpäivien jälkeen harrastuksissa ym lasten kanssa.

Edellyttää paljon keskustelua, yhteistyötä ja hyvää tahtoa vanhemmilta mutta onnistuu kyllä jos aikuiset osaavat olla aikuisia

Vierailija
62/65 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse suosittelisin muuttamaan lähekkäin siihen asti, kunnes lapsi on vähän isompi. Viikko-viikko systeemi ei varmasti toimi kun on vielä vauvasta kyse.

Onko mahdollista tavata esim sosiaalityöntekijää tai vastaavaa? Sieltä varmasti saisi hyviä ohjeita ja vinkkejä tilanteeseen.

Meillä on pian rakenneultra, joten mietin josko sieltä kysyisin. Tuntuu jotenkin täysin kädettömältä, kun kaikki on uutta minulle. Miehenkin esikoinen on jo yli 10-vuotias, hänelläkään ei ihan lähimuistissa nämä jutut ole.

-Ap

Olette olleet yhdessä 10 vuotta ja miehen esikoinen on 10-vuotias. Onko tällä ukolla tapana jättää raskaana oleva nainen, vai mikä jämäpala on kyseessä?

Trolli on kyseessä.

Turhaa vastailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse suosittelisin muuttamaan lähekkäin siihen asti, kunnes lapsi on vähän isompi. Viikko-viikko systeemi ei varmasti toimi kun on vielä vauvasta kyse.

Onko mahdollista tavata esim sosiaalityöntekijää tai vastaavaa? Sieltä varmasti saisi hyviä ohjeita ja vinkkejä tilanteeseen.

Meillä on pian rakenneultra, joten mietin josko sieltä kysyisin. Tuntuu jotenkin täysin kädettömältä, kun kaikki on uutta minulle. Miehenkin esikoinen on jo yli 10-vuotias, hänelläkään ei ihan lähimuistissa nämä jutut ole.

-Ap

Hei järki käteen nyt. Ultraaja on kätilö. Hän ultraa, ei ratko teidän asumisjärjestelyjä. Ota asia puheeksi neuvolassa.

Vauvalle ei todellakaan sovi vuoroviikkovanhemmuus.

Järki käteen vaan itsellesi. Rakenneultra on neuvolakäynnin yhteydessä.

Ei varmaan ole. Siihen on ihan eri laitteet mitä neuvolasta löytyy. Tämän tiedän ihan isänä.

Ja eri henkilökunta. Neuvolan terveydenhoitajalla ei ole samoja taitoja tehdä rakenneultraa kuin kätilöllä.

Vierailija
64/65 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Helsingissä rakenneultra oli lääkärillä, koska siellä on paremmat laitteet. Neuvolassa perusultravehje, jolla vauvan muoto suunnilleen erottuu.

Järkeä päähän. Ole ensin kotona lapsen kanssa ja jos sinulla on menoja, yritä velvoittaa miestä hoitamaan sen aikaa. Tai palkkaa hoitaja muualla käynnin ajaksi.

En osaa sanoa missä vaiheessa vuorottelu toimii. Voisiko mies käydä välillä luonasi alkuvaiheessa, jotta ympäristö on sama ja vauva tottuu näkemään?

Vierailija
65/65 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tuollaisessa tilanteessa kysyisin suostuisiko mies asumaan kanssani vauvan ensimmäisen elinvuoden. Olisi apunani ja saisi läheisen suhteen lapseen. Jos ei voi asua saman katon alla, niin asuisiko edes lähellä, että voi tarvittaessa auttaa. Sitten ajan kuluessa arvioidaan tilannetta uudestaan ja miten asuminen järjestetään, onko viikko-viikko vai mitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä