Raskaana ja ero pitkästä parisuhteesta
Olimme miehen kanssa 10 vuotta yhdessä. Tulin sattumalta raskaaksi ja päätimme pitää lapsen. Aikoinaan yritimme lasta, mutta sain toistuvia keskenmenoja.
Olemme kuitenkin nyt eroamassa. Onko muilla ollut tällaista tilannetta? Olen rv 20. Kyseessä on minun ensimmäinen lapsi, miehen toinen.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole mitään oikeaa asiaa, ei tarvitse kommentoida.. Lapsellista.
-Ap
Harmittaako kun provo hoksattiin saman tien?
Jep, tämä on taas hullun aloitus.
Ei sitä vauvaa pakolla tarvitse imettää. Itse en imettänyt vaan lapsi sai korviketta, sillä olimme miehen kanssa samankaltaisessa tilanteessa.
Ap, me ratkaistiin ongelma niin, että mies muutti lähelle meitä. Lapsi oli ensimmäiset 6kk minun kanssa melkein 247, kunnes alkoi ensimmäiset yökyläkokeilut.
Nyt 3 vuotta myöhemmin asutaan vieläkin lähekkäin toisiamme. Lapsi on joka toinen viikko isällään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse suosittelisin muuttamaan lähekkäin siihen asti, kunnes lapsi on vähän isompi. Viikko-viikko systeemi ei varmasti toimi kun on vielä vauvasta kyse.
Onko mahdollista tavata esim sosiaalityöntekijää tai vastaavaa? Sieltä varmasti saisi hyviä ohjeita ja vinkkejä tilanteeseen.
Meillä on pian rakenneultra, joten mietin josko sieltä kysyisin. Tuntuu jotenkin täysin kädettömältä, kun kaikki on uutta minulle. Miehenkin esikoinen on jo yli 10-vuotias, hänelläkään ei ihan lähimuistissa nämä jutut ole.
-Ap
Hei järki käteen nyt. Ultraaja on kätilö. Hän ultraa, ei ratko teidän asumisjärjestelyjä. Ota asia puheeksi neuvolassa.
Vauvalle ei todellakaan sovi vuoroviikkovanhemmuus.
Meillä oli kyllä rakenneultra neuvolassa. :D
Meillä pitää ajaa 100km neuvolasta sairaalaan rakenneultran takia. ":D"
Itsepähän olet paikkakuntasi valinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Ei sitä vauvaa pakolla tarvitse imettää. Itse en imettänyt vaan lapsi sai korviketta, sillä olimme miehen kanssa samankaltaisessa tilanteessa.
Ap, me ratkaistiin ongelma niin, että mies muutti lähelle meitä. Lapsi oli ensimmäiset 6kk minun kanssa melkein 247, kunnes alkoi ensimmäiset yökyläkokeilut.
Nyt 3 vuotta myöhemmin asutaan vieläkin lähekkäin toisiamme. Lapsi on joka toinen viikko isällään.
Luojan kiitos lainsäätäjä on estänyt hulluimmat kokeilut. Ei ole viikko-viikko perhevapaita. Ja järjetön ajatuskin, että äiti ei imettäisi siksi, että isä ei imetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Luojan kiitos lainsäätäjä on estänyt hulluimmat kokeilut. Ei ole viikko-viikko perhevapaita. Ja järjetön ajatuskin, että äiti ei imettäisi siksi, että isä ei imetä.
Meillä tämä onnistui ainakin erittäin hyvin. Ei se äitikään enää 9kk jälkeen voi kotiin jäädä. Minä palasin töihin 6kk jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Itse en imettänyt. Lapsesta kasvanut terve 8-vuotias. Ei allergioita eikä muitakaan ongelmia tullut. En myöskään synnyttänyt alateitse.
-sivusta-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Meillä tämä onnistui ainakin erittäin hyvin. Ei se äitikään enää 9kk jälkeen voi kotiin jäädä. Minä palasin töihin 6kk jälkeen.
Luetun ymmärtäminen. Ette harjoittaneet viikko-viikko -vanhemmuutta vastasyntyneen kanssa. Äidinmaito puolestaan on parasta ravintoa vauvalle.
Ei vithu kuinka paljon käy taas rasauttelemaan muiden kommentit. Eiköhän Ap tiedä mikä on tilanteessa parasta ja tarvittaessa kysyy neuvolasta asiaa ja neuvoja.
Ei ole mikään pakko äidin olla se joka vastasyntyneestä pitää huolen. Yhtälailla myös isä on vastuussa. Viikko-viikko toimii oikein hyvin ihan vauvasta saakka, jos sen vain ottaa käyttöön.
T: Isän kasvattama lapsi.
Vauvaa ei missään tapauksessa voi laittaa viikko-viikko systeemiin. Joka kerta kun vauva vaihtaa kotia, tulee sille raju hylkäämiskokemus kun ei ymmärrä tilannetta. Saisitte vain aikaiseksi erittäin traumatisoituneet lapsen. Minulla on vauva ikäisenä tällaisia hylkäämiskokemuksia ja olen maksanut niistä hintaa koko elämäni. Perusturvallisuudentunteeni on lähes olematon. Olen nyt 48 vuotias ja todennäköisesti kärsin lopun ikääni peloista ja ahdistuksesta. Teidän velvollisuus vanhempina on ajatella lapsen parasta eikä sitä mitä itse haluatte.
Vierailija kirjoitti:
Vauvaa ei missään tapauksessa voi laittaa viikko-viikko systeemiin. Joka kerta kun vauva vaihtaa kotia, tulee sille raju hylkäämiskokemus kun ei ymmärrä tilannetta. Saisitte vain aikaiseksi erittäin traumatisoituneet lapsen. Minulla on vauva ikäisenä tällaisia hylkäämiskokemuksia ja olen maksanut niistä hintaa koko elämäni. Perusturvallisuudentunteeni on lähes olematon. Olen nyt 48 vuotias ja todennäköisesti kärsin lopun ikääni peloista ja ahdistuksesta. Teidän velvollisuus vanhempina on ajatella lapsen parasta eikä sitä mitä itse haluatte.
Joopajoo. Se että sinä olet epäonnistunut, ei tarkoita, että kaikista lapsista tulee samanlaisia. Kuinka typeriä ihmisiä täällä on :D
Vierailija kirjoitti:
Ei vithu kuinka paljon käy taas rasauttelemaan muiden kommentit. Eiköhän Ap tiedä mikä on tilanteessa parasta ja tarvittaessa kysyy neuvolasta asiaa ja neuvoja.
Ei ole mikään pakko äidin olla se joka vastasyntyneestä pitää huolen. Yhtälailla myös isä on vastuussa. Viikko-viikko toimii oikein hyvin ihan vauvasta saakka, jos sen vain ottaa käyttöön.
Ei toimi. Yksikään lastenpsykiatri ei suosittele vuoroviikkoja pikkuvauvoille. Opiskele alkeet kiintymyssuhteesta ja varhaisesta vuorovaikutuksesta. Isän kasvattama ei myöskään tarkoita, että lasta olisi pomputeltu vauvana viikko kerrallaan vanhemmalta toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Ei ole provo. Olemme miehen kanssa ystäviä, ja varmasti tulemme aina olemaankin. Mietin tässä nyt vain, kuinka kannattaa esim. lapsen näkemiset jakaa. Haluaisin viikko-viikko systeemin, mutten tiedä miten toimisi pienen lapsen kanssa. Siksi kysyn neuvoja.
-Ap
Vauvasta lähtien vaan viikko- viikko. Muutat omaan asuntoon ja vauva kasvaa äidinmaidon korvikkeella. Hyvin menee.
Ei missään nimessä vauvaa "kiertoon" vaan koko äitiysloma äidillä ja iskälle kun muuttuu hoitovapaaksi viikko -viikko systeemillä aikaisintaan. Ihan äärettömän tärkeää, että vauvalla on yksi koti ja yksi sama aikuinen läsnä. Isähän voi vierailla äidin kotona tapaamassa vauvaa, kun välit kerran on hyvät. Kannattaa lukea kiintymyssuhteen merkityksestä.
Viikko-viikko kiinnostaa itseäkin. Ehkä ensimmäisen kuukaudet olen lapsen kanssa kotona, mutta ajatus on palata mahdollisimman pian töihin. Isä ottakoon sitten vaikka lomaa töistä (tästä olemme jutelleet ja se on ok miehellä). 😀 Rv30 täällä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuuleppa lapsonen, kun sille vauvalle ei ole hyväksi joutua äidistään eroon. Jos äiti kuollut niin asia eri. Luepa edes vähän psykologiaa.
Miksi av-mammat luulevat taas ettei isä voi äitiä korvata? Kyllä voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuuleppa lapsonen, kun sille vauvalle ei ole hyväksi joutua äidistään eroon. Jos äiti kuollut niin asia eri. Luepa edes vähän psykologiaa.
Eikä tee hyvää olla erossa isästäkään. Pahimmillaan siitä on vain haittaa. Kannatan sinuakin hieman perehtymään asioihin ensin huutelemista. 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse suosittelisin muuttamaan lähekkäin siihen asti, kunnes lapsi on vähän isompi. Viikko-viikko systeemi ei varmasti toimi kun on vielä vauvasta kyse.
Onko mahdollista tavata esim sosiaalityöntekijää tai vastaavaa? Sieltä varmasti saisi hyviä ohjeita ja vinkkejä tilanteeseen.
Meillä on pian rakenneultra, joten mietin josko sieltä kysyisin. Tuntuu jotenkin täysin kädettömältä, kun kaikki on uutta minulle. Miehenkin esikoinen on jo yli 10-vuotias, hänelläkään ei ihan lähimuistissa nämä jutut ole.
-Ap
Suosittele olemaan yhteydessä perheoikeudelliseen yksikköön kotikaupungissanne ja varaamaan ajan lastenvalvojalle, jonka kanssa näistä vanhemmuutee liittyvistä asioista voi jutella ja tehdä sopimus miten hoidetaan. Siellä asiantuntijuus lapsen edun mukaisesta tavasta hoitaa asia.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku väittänyt niin? Kyse on siitä, onko lapselle hyvä olla vuoroviikkosysteemillå vastasyntyneestä. Ei ole, tästä asiantuntijat on yksimielisiä. Yksikään oikeus ei sellaista järjestelyä vauvalle määrää tässä maassa, jos kiistellä aletaan.
Perhevapaitakaan ei voi pitää vuoroviikkoina.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi sinunkin luottaa vaan tutkittuun tietoon ja lastenpsykologeihin.
Niin siinä tahtoo ero herkästi tulla jos tulee sattumalta raskaaksi toiselle miehelle.
Oisko kannattanut miettiä ensin? Miten meni,niinku omasta mielestä?