Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi mä en vaan löydä kanttarelleja metsästä?

Vierailija
12.09.2023 |

Kaikki julkaisee mahtavia kuvia kanttarellisaaliistaan ja minä, joka ulkoilen paljon metsässä en ikinä näe yhtään kanttarellia. Mitä teen väärin?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä päin Suomea (Pohjois-Pohjanmaan eteläosa) ei ainakaan ole yhtään kantarellia ikinä missään. Ehkä ne kasvaa vain etelämpänä. Surku, haluaisin kovasti poimia niitä :(

Vierailija
22/45 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyskuussa löytää vain kokeneemmat, paras aika heinäkuun lopusta elokuun alkuun, samaan aikaan kuin mitä mustikka kypsyy.

Höpsis. Tänä vuonna on toisin, ehkä kuivan alkukesän vuoksi. Heinäkuussa ei ollut yhtään, nyt syyskuussa valtavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi selitys voi olla että joku on ehtinyt ne jo poimimaan. Ulkoilen alueella jossa on nykyisin aina sienestäjiä ja sen huomaa kun katselee vähän näkyisikö sieniä. Löytyy vain sienien jalkoja kun joku on ne jo poiminut.

Vierailija
24/45 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei sellaisia ole olemassakaan.

Kantarelleja sen sijaan kyllä löytyy metsistä.

Vierailija
25/45 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sä keräillä muita sieniä, jos kanttarelleja ei löydy. Mun siskokin kävi sienessä ja toi eri lajikkeita mukanaan. Hänenkin korissaan oli kanttarelleja muutama.

Vierailija
26/45 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää valita valoisa ja kostea sekapuumetsä. Kanttarelli pitää valosta, joten tiheistä havupuumtesästä niitä ei löydä. 

Voi löytää myös hämärästä havupuumetsästä. Mun parhaat paikat on tällä hetkellä isohkot kuusikot jossa ei ole juuri muuta aluskasvillisuutta kuin sammal, siellä kasvaa kanttiksia hyvin.

Vierailija
27/45 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanttarellit ovat välillä ihan piilossa pudonneitten koivunlehtien alla. Kun kävelee hitaasti,voi löytää kirkkaankeltaisen pilkahduksen. Sitten siinä on ympärillä vaikka kuinka monta,osa sammalen peitossa. Ne kasvavat yleensä samoilla paikoilla ja ne paikat kerrotaan parhaalle ystävälle vasta kuolinvuoteella!

Vierailija
28/45 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on pienempiä kuin luulisi. Ja kasvaa koivujen lähellä.

Aina löytynyt parhaiten tiheämmistä kuusimetsistä

Vierailija
29/45 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat yllättävän hyviä piiloutumaan! Itse menin kokeneen sienestäjäkaverin kanssa metsään. Itse en nähnyt mitään, mutta hän bongaili kantarelleja sieltä sun täältä. Koitin pistää merkille, minkälaisista paikoista niitä löytyi. Itsekin aloin löytämään kun maltoin hidastaa vauhtia metsässä, usein ihan pysähdellen, ja tarkkailla ympäristöä herkemmällä silmällä. Nyt kun silmä on kesän mittaan harjaantunut, sienet bongaa jo kauempaakin ja osaa katsoa, näyttääkö metsässä "kantarellimaastolta".

Vierailija
30/45 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä päin Suomea (Pohjois-Pohjanmaan eteläosa) ei ainakaan ole yhtään kantarellia ikinä missään. Ehkä ne kasvaa vain etelämpänä. Surku, haluaisin kovasti poimia niitä :(

Ei kasva Lapissakaan. Eikä suppilovahveroita eikä mustia torvisieniä, joita etelässä keräsin. Niitä pitää oppia katsomaan. Herkkutatteja täällä on, ja niitäkin pitää osata katsoa. Pitkään voi kulkea näkemättä yhtäkään sientä, mutta kun havaitsee ensimmäisen, niitä sitten onkin paljon.

Vierailija
31/45 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sellaisia ei ole olemassa. Etsi jatkossa kantarelleja.

Vierailija
32/45 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kantarelli. Etsit olemattomia sieniä. ;) Kannattaa myös katsoa paikkoja, joihin paistaa aamuaurinko.

Vierailija
33/45 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kanTTarelleista kuittailevat, ettekö ihan oikeasti tajunneet, mistä on kyse? 

Vierailija
34/45 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on ap liian negatiivinen asenne. Voisin antaa sulle esim äänimaljahoitoa, niin sitten löytäisit.

Vierailija
35/45 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuljet väärissä paikoissa, vaihda metsää. Tänä vuonna on todella paljon, ja sellaisissakin paikoissa joissa ei ole ennen ollut.

En usko.

Vierailija
36/45 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä löysin tänä vuonna jopa sellaisia keltavahveroita, joissa kasvoi toisia, harmaan värisiä sieniä! Niitä en uskaltanut käyttää ruoaksi ollenkaan.

Vierailija
37/45 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso koivuisia (sekametsää) harjuja maastokartasta. Näin tein aikanaan ja löysin hienot sienimestat. Kasvaa aina samassa paikassa, vuosi toisensa jälkeen.

Vierailija
38/45 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuljet väärissä paikoissa, vaihda metsää. Tänä vuonna on todella paljon, ja sellaisissakin paikoissa joissa ei ole ennen ollut.

En usko.

On ollu ihan uusissa paikoissa sientä tosi hyvin tänä vuonna.

T. Eri kirjoittaja.

Vierailija
39/45 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et löydä koska piritorin nurtsi ei ole metsä !

Vierailija
40/45 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tänä vuonna ole löytänyt metsässä kulkiessaan yhtään kanttarellia, niin suosittelisin käymään näöntarkastuksessa. Niitä on ollut niin paljon. Kaikenlaisissa metsissä, ei tarvitse olla koivuvaltainen, riittää että jokin yksittäinen koivu on jossain. Olen löytänyt mäntyvaltaista kangasmetsistä, kuusikoista, lehtipuuryteiköistä, metsäkoneen urista, sammalikoista, varvikosta, heinikosta. Ja seutu oli minulle entuudestaan vierasta, ei ollut mitään vakipaikkoja. Ei vaan voinut olla törmäämättä kanttarelleihin. Etelä-Suomi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä