Saiko työkkärin kautta ennen töitä?
Olen sen verran nuori etten tiedä saivatko ihmiset työkkäristä työpaikkoja vai onko tämä urbaanilegendaa? Ja jos on totta niin miksi asia on muuttunut
Kommentit (56)
90-luvulla olin työttömänä, vähän väliä tuli osoituksia hakea sitä ja sitä työpaikkaa, ja kyllä sitä kautta monet työpaikat sain.
Muistaakseni vuoteen 2012 asti työpaikat piti ilmoittaa työkkärille, joten heillä oli tieto kaikista avoimista työpaikoista. Mol.fi oli työkkärin palvelu ja sieltä moni löysi työpaikkansa, vaikka inttää, että ei työkkäri auttanut.
Nyt ei vastaavaa enää ole, te-palvelut.fi -sivuilta löytyy enää alle 50% paikoista ja Työmarkkinatorilla on niin paljon virheitä ja hankala hakutoiminto, ettei sitä kannata käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Työ?Olen kyllä kuullut sanan mutta mitä se on?
Se on sitä kun osa kansasta raataa itsensä hengiltä muita palvellen.
Avoimet työpaikat-sivustolta löytyneitä paikkoja ainakin minä olen saanut aikoinaan, viimeksi muutama vuosi sitten ja haastattelukutsuja myös. Siis ihan hakemalla itse kuten muitakin työpaikkoja.
Joskus 35 vuotta sitten sain sieltä lastentarhaharjoittelijan paikan, eli olin jättänyt tietoni ja sieltä soitettiin että olisi paikka. Tuosta sai vielä palkkaakin.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni vuoteen 2012 asti työpaikat piti ilmoittaa työkkärille, joten heillä oli tieto kaikista avoimista työpaikoista. Mol.fi oli työkkärin palvelu ja sieltä moni löysi työpaikkansa, vaikka inttää, että ei työkkäri auttanut.
Nyt ei vastaavaa enää ole, te-palvelut.fi -sivuilta löytyy enää alle 50% paikoista ja Työmarkkinatorilla on niin paljon virheitä ja hankala hakutoiminto, ettei sitä kannata käyttää.
Itse etsin sieltä työkkärin vanhalta sivustolta, en työmarkkinatorilta. Vanhassa sivustossa voi etsiä selkeästi kohderyhmittäin ja kunnittain, hyvä ja selkeä. Monella kaupallisellakin sivustolla on surkea haettavuus, sivukaupalla listauksia joita ei saa mihinkään järjelliseen järjestykseen. Ei noillakaan ole mitään sadan prosentin kattavuutta, ei millään sivulla ole.
Vierailija kirjoitti:
Vuonna -98 olin vajaan vuoden työttömänä. Hain jatkuvasti paikkoja, joihin minulla oli koulutus ja pätevyys. Ainoa työpaikka, jota työkkäri käski minun tuona aikana hakea, oli täysin minulle sopimaton. Työpaikkaan vaadittiin saksan kielen taito, jota minulla ei ole, enkä ole koskaan saksaa opiskellut. Työkkärin neuvo oli vain, että kyllä minun pitää sitä paikkaa hakea, koska se on minulle osoitettu! No, minua ei yllättäen siihen valittu. Lopulta löysin itse hyvän työpaikan, jossa olen edelleen, yli 24 vuoden jälkeen.
Olin noin 2005 muutaman kuukauden työttömän. Työkkärissä kysyttiin millaisia työpaikkoja haen, niin vastasin, että mitä tahansa. Siihen tuli vastauksena, että et sinä nyt mitä tahansa voi alkaa tekemään. Oli pakko ilmoittautua hakijaksi omalle alalle.
Sehän oli aikoinaan nimeltäänkin Työnvälitystoimisto.
Sitten siitä tuli Työvoimatoimisto.
Ja viimeksi TE-toimisto.
Joskus ysärin lopulla oli vielä ilmoitustaulu työkkärin seinällä mihin oli tulostettu tietoja avoimista työpaikoista ja koulutuksista. Itse en ole ikinä saanut oikeita töitä työkkärin kautta, mutta olen saanut tosi hyvää henkilökohtaista opastusta ja mahdollisuuden päästä mm ammatinvalintapsykologille. Työpaikat olen hankkinut itse.
Joskus oli enemmän juurikin niitä "pupukursseja" Tykkäsin käydä vaikka niistä ei niin hyötyä ollut, mutta auttoi ettei ihan syrjäytynyt
Vierailija kirjoitti:
Joskus oli enemmän juurikin niitä "pupukursseja" Tykkäsin käydä vaikka niistä ei niin hyötyä ollut, mutta auttoi ettei ihan syrjäytynyt
Onhan niitä, tosin vaan nuorille. Ikäsyrjintää om kaikkialla
Vierailija kirjoitti:
Itse sain ainakin, vuonna 2011. Ilmoittauduin työttämäksi työnhakijaksi, kun tuli YT:ssä kenkää ja työkkärissä oli eräällä yrityksellä ns. hiljainen haku sopivalle tyypille. Sain yhteystiedot, kävin haastattelussa ja sain paikan. Oli ensin 9 kuukauden määräaikaisuus, mutta minut vakinaistettiin jo puolen vuoden jälkeen.
Trolli. Mitään hiljaisia hakuja ei ole olemassa. Kaikki, aivan kaikki, työpaikat aina ilmoitetaan auki, niin se saadaan tilastoitua. Ja niitäkään työpaikkoja ei ole ja jos on, niin ne menee talossa jo olevalle pomon sukulaiselle. Nih.
Vierailija kirjoitti:
Sehän oli aikoinaan nimeltäänkin Työnvälitystoimisto.
Sitten siitä tuli Työvoimatoimisto.
Ja viimeksi TE-toimisto.
Ja joka vaihdoksessa työnvälitys väheni ja byrokratia kasvoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain ainakin, vuonna 2011. Ilmoittauduin työttämäksi työnhakijaksi, kun tuli YT:ssä kenkää ja työkkärissä oli eräällä yrityksellä ns. hiljainen haku sopivalle tyypille. Sain yhteystiedot, kävin haastattelussa ja sain paikan. Oli ensin 9 kuukauden määräaikaisuus, mutta minut vakinaistettiin jo puolen vuoden jälkeen.
Lisäyksenä vielä, että siihen aikaan ei ollut niin paljon näitä oikoteitä ja rekryfirmoja, nykyään yritykset käyttävät ehkä enemmän niitä rekrytointiin kuin perinteistä työkkäriä.
No tasan on ollut jo vuonna 2011 oikotiet ja rekryfirmat. Mutta totta on se, ettei työkkäri ole monellekaan firmalle se ensimmäinen kanava. Tätäkin palstaa kun lukee, niin mikään ei pelota palstatyötöntä enemmän kuin työkkärin työnhakukehoitus ja sitten joukolla pohditaan, miten ei tule valituksi.
Senhän takia sitä työkkäriä ei kannata käyttäkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa ole koskaan ollut mitään pakkoa ilmoittaa työpaikkoja yhtään minnekään. Kyllä firmat saivat rekrytä myös avoimien hakemusten tai omien verkostojen perusteella. Vaikka tämä on ihan uutta palstatyöttömälle.
1983 olen ensimmäisen kerran asioinut Työvoimatoimistossa. Ei siellä sen enempää apua annettu kuin nykyisin, mutta se oli hankalampaa, koska nähdäkseen avoimet työpaikat piti mennä aina paikan päälle. Virkailijaa tavattiin muistaakseni kerran kuussa, mutta en muista, että olisin koskaan häneltä saanut mitään työpaikkoja mihin hakea.
Ensimmäinen työpaikkani oli lähetin tehtävä ja sen sain, koska kummitätini vinkkasi minulle, että heidän tehtaaseensa haetaan lähettiä. Sitä seuraavaan hain muistaakseni nähtyäni lehti-ilmoituksen, samoin sitä seuraavaan. Sen jälkeen minua pyydettiin työhön, jota tein seuraavat vuodet, jonka jälkeen jälleen näin työpaikkailmoituksen joko lehdessä tai TE-toimiston verkkosivuilla, se oli jo internetin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko kuvitella, että työvoimatoimistoon sai mennä noin vain sisälle kyselemään apua, jos tarvitsi! Pystyi helposti varaamaan ajan virkailijalle ja muutenkin oli tapaamisia virkailijan kanssa. Ihan sellaisia joissa tilanteesta keskusteltiin, eikä keskitytty etsimään tekosyitä tukien leikkaamiseen.
Voi sinne nytkin mennä. Siellähän niitä tukityöllistettyjä pyörii auttamassa ihmisiä löytämään töitä yms.
Älä valehtele. Ei tavallisiin työvoimatoimistoihin, vai mitä lie ne nykyään ovat, pääse sisään kuin aulaan. Siellä on itsepalvelukoneet ja tuntuihan se typerältä soittaa jonkun palvelunumeron kautta lukitun oven takaa virkailija tuomaan joku paperi, jota siellä aulan puolella ei ollut.
Vuonna 1983 minulle tuli työnvälityksestä viimeksi ilmoitus työpaikasta. Myös lapseni sai oikean työpaikan vuonna 2012.
Ennen nettiä oli Työmarkkinat-lehti, joka oli työnvälityksen julkaisema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trolli. Mitään hiljaisia hakuja ei ole olemassa. Kaikki, aivan kaikki, työpaikat aina ilmoitetaan auki, niin se saadaan tilastoitua. Ja niitäkään työpaikkoja ei ole ja jos on, niin ne menee talossa jo olevalle pomon sukulaiselle. Nih.
Ei tosiaan ilmoiteta! Tämän tietäisit, jos olisit jollakin tavalla työelämässä. Olen joskus kysellyt työntekijää työkkärin kautta. Ei niitä paikkoja mitenkään auki ilmoitettu. Kysyttiin vaan, olisiko heillä sopivia työntekijöitä, ja siihen aikaan työnantaja oli se, jolle tuli tarjouksia työntekijöistä.
Tällä vuosituhannella olen löytänyt enemmän töitä työvoimatoimiston pihalla kuin toimiston sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä, tosin vaan nuorille. Ikäsyrjintää om kaikkialla
Oli niitä aikuisillekin. Tiedän, olin itse niitä järjestämässä. Silloin ne ei vielä pupukursseja olleet vaan tietokoneen ajokorttia, työhakemuksen tekoa muita työelämän perustaitoja sellaisillekin aikuisille, jotka olivat olleet jostakin syytä pitempään poissa töistä. Tai jotka olivat ensimmäistä kertaa elämässään oikeasti hakemassa töitä, kun olivat jääneet työttömäksi ensimmäisestä vuosikymmeniä kestäneestä työsuhteesta-
Ennen piti välillä käydä fyysisesti ilmoittautumassa. Korona-aika oli parasta, kun piti välttää ihmiskontakteja.