Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saiko työkkärin kautta ennen töitä?

Vierailija
12.09.2023 |

Olen sen verran nuori etten tiedä saivatko ihmiset työkkäristä työpaikkoja vai onko tämä urbaanilegendaa? Ja jos on totta niin miksi asia on muuttunut

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain ainakin, vuonna 2011. Ilmoittauduin työttämäksi työnhakijaksi, kun tuli YT:ssä kenkää ja työkkärissä oli eräällä yrityksellä ns. hiljainen haku sopivalle tyypille. Sain yhteystiedot, kävin haastattelussa ja sain paikan. Oli ensin 9 kuukauden määräaikaisuus, mutta minut vakinaistettiin jo puolen vuoden jälkeen.

Vierailija
2/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain ainakin, vuonna 2011. Ilmoittauduin työttämäksi työnhakijaksi, kun tuli YT:ssä kenkää ja työkkärissä oli eräällä yrityksellä ns. hiljainen haku sopivalle tyypille. Sain yhteystiedot, kävin haastattelussa ja sain paikan. Oli ensin 9 kuukauden määräaikaisuus, mutta minut vakinaistettiin jo puolen vuoden jälkeen.

Lisäyksenä vielä, että siihen aikaan ei ollut niin paljon näitä oikoteitä ja rekryfirmoja, nykyään yritykset käyttävät ehkä enemmän niitä rekrytointiin kuin perinteistä työkkäriä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ?Olen kyllä kuullut sanan mutta mitä se on?

Vierailija
4/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut useimmat työpaikkani TE-toimiston kautta. Yleensä kyseessä on ollut sijaisuus (esim. vuorotteluvapaan) tai palkkatukityö. Viimeksi olin palkkatukityössä vuonna 2008. Vieläkin siihen olisi mahdollisuus, mutta en ole enää työkykyinen.

Vierailija
5/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain tietoa Lontoossa avoinna olevista työpaikoista, kun Suomessa oli korkea työttömyys. Hain ja pääsin.

Vierailija
6/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kesätyöpaikkani ulkomailla peruutettiin paria päivää ennen lähtöä, joten menin työkkäriin kesäkuun alussa - kun kesätyöpaikat oli jo täytetty - ja poistuin tapaamisesta kaksi puhelinnumeroa taskussani. Toinen paikka oli rihkamamyyjän ja toinen tehdassiivoojan paikka. Valitsin jälkimmäisen.

Oltiin siis 1980-luvun puolivälissä ja minä olin ensimmäisen vuoden opiskelija. Nyt olen kokenut maisteri ja työtön eläkeikään saakka. Ei tipu määräaikaisia eikä vakituisia.

Vierailija
7/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, oon saanut.

N30+

Vierailija
8/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työkkärin asiakkana joskus 1980-luvulla. Vastaus: en saanut työpaikkaa sen avulla.

Vierailija
9/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain yo-kirjoitusten jälkeen 1980-luvulla.

Vierailija
10/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työ?Olen kyllä kuullut sanan mutta mitä se on?

Jos se olisi herrojen herkku, niin herrat tekisivät sitä itse.

Vierailija
11/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäristä sai töitä ja apua työnetsintään ja koulutuksen harkintaan ja ties mihin. Silloin sen tarkoitus oli auttaa työtöntä työllistymään. Nythän sen tarkoitus on kytätä olisiko työtön jättänyt täyttämättä työnhakuvelvoitteensa, että tuet voidaan poistaa. 

Vierailija
12/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain, vuonna -79, samalla alalla vieläkin eikä päivääkään irtisanottuna tai lomautettuna

Vierailija
13/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko kuvitella, että työvoimatoimistoon sai mennä noin vain sisälle kyselemään apua, jos tarvitsi! Pystyi helposti varaamaan ajan virkailijalle ja muutenkin oli tapaamisia virkailijan kanssa. Ihan sellaisia joissa tilanteesta keskusteltiin, eikä keskitytty etsimään tekosyitä tukien leikkaamiseen. 

Vierailija
14/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinmyyjäksi sitä kautta voi päästä.

Vierailija
15/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko kuvitella, että työvoimatoimistoon sai mennä noin vain sisälle kyselemään apua, jos tarvitsi! Pystyi helposti varaamaan ajan virkailijalle ja muutenkin oli tapaamisia virkailijan kanssa. Ihan sellaisia joissa tilanteesta keskusteltiin, eikä keskitytty etsimään tekosyitä tukien leikkaamiseen. 

Voi sinne nytkin mennä. Siellähän niitä tukityöllistettyjä pyörii auttamassa ihmisiä löytämään töitä yms.

Vierailija
16/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut kaksi työpaikkaa työkkärin kautta, molemmat 1980-luvun lopulla.

Vierailija
17/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna -98 olin vajaan vuoden työttömänä. Hain jatkuvasti paikkoja, joihin minulla oli koulutus ja pätevyys. Ainoa työpaikka, jota työkkäri käski minun tuona aikana hakea, oli täysin minulle sopimaton. Työpaikkaan vaadittiin saksan kielen taito, jota minulla ei ole, enkä ole koskaan saksaa opiskellut. Työkkärin neuvo oli vain, että kyllä minun pitää sitä paikkaa hakea, koska se on minulle osoitettu! No, minua ei yllättäen siihen valittu. Lopulta löysin itse hyvän työpaikan, jossa olen edelleen, yli 24 vuoden jälkeen.

Vierailija
18/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa sieltä edelleen mutta ne alat on niitä joihin pääsee kyllä muutenkin.

Vierailija
19/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

heh, ennen nettiä se oli ainoa paikka aamun lehtien lisäksi mistä voi katsoa työpaikkoja

Vierailija
20/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut kaksi työpaikkaa työkkärin kautta, molemmat 1980-luvun lopulla.

Tuolloin oli Hesarissa työpaikkoja sivukaupalla,sieltä hain työpaikkani.