Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saiko työkkärin kautta ennen töitä?

Vierailija
12.09.2023 |

Olen sen verran nuori etten tiedä saivatko ihmiset työkkäristä työpaikkoja vai onko tämä urbaanilegendaa? Ja jos on totta niin miksi asia on muuttunut

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan saanut. Työ pitää etsiä itse ja jos ei löydy niin sitten ollaan työttömänä.

Vierailija
42/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen työvoimatoimiston kautta oli mahdollista päästä hyviinkin työllisyystöihin valtion tai kaupungin hommiin, joissa työaika ja palkka oli 85 % oman alan töistä. Yleensä riitti että oli ollut vuoden työttömänä, niin sitten oli viimeistään tiedossa uusia töitä. Monesti kyse oli töistä, joihin ei olisi saatu muuta kautta palkattua henkilökuntaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha instanssi, kukaan ei työllisty työkkärin kautta, ei nyt, eikä 90-luvulla.

Vierailija
44/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

heh, ennen nettiä se oli ainoa paikka aamun lehtien lisäksi mistä voi katsoa työpaikkoja

Kyllä, näin minäkin hain töitä aikoinani, no, netti oli silloin aika uusi asia eikä kaikilla ollut vielä kotona koneita eikä mitään nettiä (moni vannoi etteivät ikinä hankikaan). 

Yhdestä työpaikasta kuulin kaverin kautta, hakemusta ei edes tarvinnut laittaa, kävelin ovesta sisään ja pyysin puhua pomon kanssa, sain heti paikan (v 1998). Pari vuotta sen jälkeen hain virallisella hakemuksella uutta työtä ja tulin valituksi 40 hakijan joukosta (tämä oli suuri hakijamäärä silloin).

Kyllä on ajat muuttuneet, huonommiksi sanoisin.

Vierailija
45/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus oli enemmän juurikin niitä "pupukursseja" Tykkäsin käydä vaikka niistä ei niin hyötyä ollut, mutta auttoi ettei ihan syrjäytynyt

Onhan niitä, tosin vaan nuorille. Ikäsyrjintää om kaikkialla

Oli niitä aikuisillekin. Tiedän, olin itse niitä järjestämässä. Silloin ne ei vielä pupukursseja olleet vaan tietokoneen ajokorttia, työhakemuksen tekoa muita työelämän perustaitoja sellaisillekin aikuisille, jotka olivat olleet jostakin syytä pitempään poissa töistä. Tai jotka olivat ensimmäistä kertaa elämässään oikeasti hakemassa töitä, kun olivat jääneet työttömäksi ensimmäisestä vuosikymmeniä kestäneestä työsuhteesta-

Joo muistan itsekin olleeni tämmöisellä, siellä oli kiva käydä. Ikäluokkaa oli vaikka millaista ja osa vanhempaa väkeä ja eivät oikein konetta osannut käyttää ja itse neuvoin tämmöistä henkilöä:) Sai jutella muiden työttömien kanssa ja oli sellainen tsemppaava yhteishenki ja kova usko siihen että meistä jokainen työllistyy. Tärkeää oli olla samanhenkisten kanssa ja ei tarvinnut yksinään kotona surkutella työttömyyttä. Asenne oli jotenkin erilainen tuolloin

Vierailija
46/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus oli enemmän juurikin niitä "pupukursseja" Tykkäsin käydä vaikka niistä ei niin hyötyä ollut, mutta auttoi ettei ihan syrjäytynyt

Onhan niitä, tosin vaan nuorille. Ikäsyrjintää om kaikkialla

Oli niitä aikuisillekin. Tiedän, olin itse niitä järjestämässä. Silloin ne ei vielä pupukursseja olleet vaan tietokoneen ajokorttia, työhakemuksen tekoa muita työelämän perustaitoja sellaisillekin aikuisille, jotka olivat olleet jostakin syytä pitempään poissa töistä. Tai jotka olivat ensimmäistä kertaa elämässään oikeasti hakemassa töitä, kun olivat jääneet työttömäksi ensimmäisestä vuosikymmeniä kestäneestä työsuhteesta-

Joo muistan itsekin olleeni tämmöisellä, siellä oli kiva käydä. Ikäluokkaa oli vaikka millaista ja osa vanhempaa väkeä ja eivät oikein konetta osannut käyttää ja itse neuvoin tämmöistä henkilöä:) Sai jutella muiden työttömien kanssa ja oli sellainen tsemppaava yhteishenki ja kova usko siihen että meistä jokainen työllistyy. Tärkeää oli olla samanhenkisten kanssa ja ei tarvinnut yksinään kotona surkutella työttömyyttä. Asenne oli jotenkin erilainen tuolloin

Onko työttömiä kohdeltu aina kuten nykyään? Että pitäisi suunnilleen painua maan rakoon häpeämään työttömyyttään. Vai johtuuko netin tulosta ja keskustelupalstoista. En nimittäin edelleenkään kuule työttömien haukkumista tosielämässä

Vierailija
47/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei ole urbaanilegenda. Nimi oli ennen työnvälitystoimisto ja he oikeasti yhdistivät työttömän ja työntekijää hakevan yrityksen. Työtön sai kolme korttia, kävi jokaisessa paikassa ja palautti ne 2 joihin ei mennyt. Töitä oli aina tarjolla eikä työttömyyttä juurikaan tunnettu. Sitten se jossain välissä muuttui työvoimatoimistoksi eli paikaksi missä työttömien massat olivat reservissä. Kun toimintoja uudelleen organisointiin, heille lyötiin uusia velvollisuuksia ja pikkuhiljaa rooli on muuttunut työllistävästä valvontaorganisaatioksi. Kuten nykyään tiedetään työ-ja elinkeinotoimistolla työllistämiselle jäävä aika on jatkuvasti supistunut. Samaan aikaan kukaan ei valvo työnantajia. Rekisterissä on aina työnantajia keillä on samoja paikkoja auki jatkuvasti. Työtön saa ilmoituksia, että hakua siirretään tulevaisuuteen tai ei mitään ilmoitusta. Seassa on myös yrittäjiä keillä ei ole aikomustakaan palkata. Jonkun pitäisi huolehtia myös väärin toimivien yritysten poistosta ta-rekisteristä.

Vierailija
48/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sieltä töitä nykyäänkin. Töiden palkkataso vain on laskenut ja on tätä nykyä 9 euroa päivässä.

Vierailija
49/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, opiskeluaikaan 80-luvulla hommasin kesätyöt itse ja myös valmistumisen jälkeiseksi kesäksi. Ja kun ilmoittauduin työkkäriin, sain heti haastattelukutsun kaupungin virastoon, oli sellainen puolen vuoden paikka. Ja kun siinä olin viimeistä viikkoa, soittivat työkkäristä, että eräs yksityinen hoitoalan yritys tarvitsisi sihteeriä ja antoivat yhteystiedot. En ehtinyt olla työttömänä päivääkään.

Siitä jatkui 10 vuoden tauoton työputki välillä paikkaa vaihtaen. Sitten jäin työttömäksi hetkeksi, mutta ihan muutaman viikon vaan lorvailin ja pääsin parille kurssille. Sitten syntyi lapsi, hommasin itse lyhytaikaisen työn ja sitten pääsin kurssille ja toiselle kurssille, josta työllistyin suoraan harjoittelupaikkaan 15 vuodeksi.

Työkkäri toimi oikeasti hyvin ennen muinoin ja myös kursseille pääsi aina kun oli itse aktiivinen

Vierailija
50/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaan, 80-luvulla työkkärin ilmoitustaululla oli paikat rivissä ja sieltä sitten katsottiin ja sitten vaan haettiin ja mentiin sinne töihin. Oli myös työkkärin oma lehti, jossa paikat oli ilmoitettu. Kerran rahat sattui rälläämisen jälkeen olemaan vähissä ja poikaystävän kanssa ympyröitiin lehdestä paikat ja käveltiin suoraan sisään kysymään. Me molemmat saimme suoraan ne ympyröidyt paikat, jotka halusimmekin.

Mitään ihmetemppuja ja kolmivaiheisia haastatteluja ei todellakaan tarvittu. Koulutustakaan meillä ei silloin ollut kuin pelkkä yo-todistus. Nyt on maisterit ja monet muut tutkinnot, mutta töihin ei pääse.

Vierailija
51/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun TE-toimisto oli vielä Työvoimatoimisto/Työnvälitystoimisto, niin sieltä ihan oikeasti tarjottiin työtä. Ehkä noin 10 vuotta sitten tuli raju muutos, ja sen jälkeen sieltä ei ole tarjottu enää yhtäkään työpaikkaa, vain pelkkää harjoittelua, jos sitäkään. TE-toimisto on enemmänkin työttömien kyttäys- ja rangaistustoimisto.

Vierailija
52/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden '92 tarjottiin ekan kerran töitä vuonna... 2000. En ottanut vastaan, tuli karenssi eikä sen jälkeen ole tarjottu. Ei kursseja eikä töitä. Menee se näinkin.

Vierailija
53/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai ja tukea myös. Naureskelin tuossa joku päivä takaperin, että koko kuntakokeilu fiasko on ammattitaitoisille työttömille muutama askel takapakkia perinteiseen TE-toimistopalveluihin nähden.

Vierailija
54/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut viimeksi työtön vuonna 2016 ja silloin sain työkkärin kautta puoli vuotta kestävän palkkatukityön. Toki haastattelussa piti käydä mutta varmasti sinne olisi päässyt lähes kuka vaan.

Vierailija
55/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saanut. Sinne ilmoitettiin on vain sellaiset työt missä kukaan ei viihtynyt.

Vierailija
56/56 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin työkkäriin ja pääsin sinne heti töihin ,sit etsin sieltä oman alani työpaikan. Kävi onni.