Mistä tulee tää työttömien asenne että on ns paskaduuneja jotka ovat heille ihmisarvoa loukkaavia?
Ajatteletko sinäkin kaupan kassalla, että voi voi kun tuota poloista kun joutuu tuossakin duunissa olemaan?
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Taas jonkun fassaripersun propamöläytys.
Riistäjällä on riistäjän retoriikka: "Solvaan, jos minua ei elätetä". Tajuatko, miten kaukana olet hyvästä, työteliäästä ja rehellisestä ihmisestä?
No on sitä ongelmaa ihan työantajien puolellakin. Aika monta kertaa saanut kuulla olevani liian kokenut ja koulutettu. Joo, ihan huvikseen haen paskaduuneihin ja menen haastatteluunkin. En tietenkään kelpuuttaisi sitä paikkaa. Kunhan aikaani kulutan. Not.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten asenne on TÖRKEÄ. Työtä pitää jokaisen tehdä että ansaitsee omat rahansa. Tämän pitäisi olla lähtökohta. Ei se, että kannattaako joku työ. Eli tuet pois niinkuin nyt tehdään.
Mikä on sinusta se summa omaa rahaa, jonka pitäisi riittää kuukaudessa?
Vierailija kirjoitti:
Joissain siivouspaikoissa vaaditaan omaa autoa.
Noilla palkoilla ei autoa pysty ylläpitämään.
Aika suuressa osassa tosiaan autoa vaaditaan.
Perustappa sitten firma ja palkkaa työntekijät hyvällä palkalla esim ravintola tms.
He ovat vihervassareita ja takkuanarkisteja. Samoin opiskelijat. Tuet pois heiltä, niin oppivat isänmaallisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä säälin +50-vuotiaita kassamyyjiä. Annas kun selitän syyn:
Itse haluan ammatin, joka haastaa minut ainakin lähes päivittäin. Satunnainen aivoton päivä on ok, mutta muuten en kestä sellaista. Peilaan sitä sitten näihin vanhoihin myyjiin ja ihmettelen mielessäni, että miksi joku ei käytä potentiaaliaan johonkin muuhun. Nuorempana kassatyöt ymmärtää, koska se on useimmiten vain pienen lisätulon hankkimista ja tilapäistä. Nuoremmalla tarkoitan myös selkeästi aikuisia, mutta sellaisia jotka eivät ole lähelläkään 50-vuotiasta.
Kai joku nauttii aivottomasta työstä. Itse en, ja siksi automaattisesti säälin vanhoja myyjiä.
Oletpa yksinkertainen, aivoton.
Vierailija kirjoitti:
He ovat vihervassareita ja takkuanarkisteja. Samoin opiskelijat. Tuet pois heiltä, niin oppivat isänmaallisiksi.
Persuasenteella mikään firma pysy pystyssä. Suomalaisia on niin pieni määrä maailmassa ettei heille pelkästään myymällä mikään menesty eikä ne lähiötyypit osta muutenkaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Perustappa sitten firma ja palkkaa työntekijät hyvällä palkalla esim ravintola tms.
Ja myy vaan tuotteita jotka 100 % isänmaallisesti tuotettuja ja asiakkaat pelkiä isänmaallisia suomijuntteja, joilla ei ostovoimaa.
Varmaan tuotteissakin pitää lukea vain suomeksi kaikki selostukset ja suomilippu joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain siivouspaikoissa vaaditaan omaa autoa.
Noilla palkoilla ei autoa pysty ylläpitämään.
Aika suuressa osassa tosiaan autoa vaaditaan.
Autonkin pitåä sitten olla 100% suomalainen eikä esim. saksalainen. Bensa pitää olla 100% suomalainen.
"Sinä tulet menemään töihin" ai niiden rikosten ja ihmisoikeusrikkomusten jälkeen. Suorastaan velvollisuus.
Viikoittain mietin niitä ihmisiä, jotka tekevät saman virheen kuin minä ja erehtyvät menemään töihin työnantajille, jotka hoitavat kuukauden asiallisesti ja sitten alkaakin palkkojen maksamatta jättäminen yms.
Valmistetaanko Suomessa muuten autoja, entä bensaa? No, sitten persut ei voi käyttää autoja. Entä onko persun käyttämä juna tai bussi 100% isänmaallisesti suomalainen? Ei taida olla joten persu ei voi käyttää junaa tai bussia! Mitä se Purrakin matkustaa junalla? Eihän juna ole 100% valmistettu Suomessa edes! Entä vaatteet? Persujen vaatteet pitää olla 100% suomalaisia, mutta ovatko? Eivät ole! Eli persu ei voi käyttää vaatteita!
Minä taas ihmettelen työvoimapulasta mankuvien työnantajien asennetta. Onkohan liiketoimintamallissa jotain pielessä, jos koko liiketoiminta perustuu matalapalkattujen työntekijöiden kyykyttämiselle, kuten Woltilla? Miksi vaikkapa ruokaläheteillä ei palkkaa nosteta, jos kerran parempi palkka parantaisi työvoiman saatavuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ainakaan ole ollut varaa ajatella noin. Sen ansiosta en oo koskaan ollut työtön kun kaikki työ on kelvannut. Olen siis ihan kantasuomalaisena ollut siivoojana ja salaattipellolla. Nyt opinnot paketissa ja erittäin tyytyväisenä siistissä sisätyössä.
Niin, sinulle siivoaminen ja salaatinpoiminta oli väliaikaista kesätyötä ja tiesit sen jo tehdessäsi niitä.
Sitähän nämä tämän ketjun ja vastaavien ns. huonompia hommia ylevöittävät muistelot aina ovat: "olen tehnyt", "minäkin olen ollut muun muassa"... sitten luetellaan töitä, joissa on oltu muutama kuukausi tai puoli vuotta joskus nuorena tai kesätöissä samalla kun on kouluttauduttu sitä oikeaa uraa varten. Kuinkahan moni näistä olisi oikeasti valmis downgreidaamaan oman työuransa menemällä heti työttömäksi jouduttuaan koulutusta vaatimattomiin matalapalkkahommiin. Sieltä kun ei pian enää takaisin nousta, vaan sitten ollaan entinen asiantuntija/virkamies/markkinointipäällikkö ja nykyinen ja tuleva halpatyöläinen muistelemassa parempia aikoja.
Tämä😀
Mites persu pistäisi ravintolan pystyyn? No ei voi kun kaikki raaka-aineet, työvälineet, myytävät tuotteet, kalusteet ei ole 100 % isänmaallisesti Suomessa tuotettuja ja niissä lukee muutakin kieltä kuin suomea!
Suurin osa työhaluisista työttömistä ei ajattele noin kuten ap väittää. Se on vain ap:n omaa fantasiaa, ja valitettavasti moni työnantaja ja perusduunarikin ajattelee samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työn tekemisellä pitäisi tulla paremmin toimeen kuin kotona oleilulla.
Siltikin menisin itse töihin, vaikka saisin saman verran rahaa kotona olemisella. Syitä on useita:
1. Arkirytmi ja rutiinit. Pitävät osaltaan yllä ihmisen toimintakykyä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia.
2. Kokemus siitä että on hyödyksi, työyhteisölle ja laajemmin yhteiskunnalle.
3. Kotona tulisi tylsää.
4. Työn kautta mahdollisesti tulevat sosiaaliset kontaktit arjessa.
5. Pelkäisin pikkuhiljaa syrjäytyväni jos jäisin kotiin. Meinaan että pelkäisin työttömyysjakson pitenevän ja sen alkavan vaikuttaa negatiivisesti itsetuntooni yms.
Olen sitä mieltä että kaikki työ on arvokasta ja omalla tavallaan merkityksellistä. Toki se **tuttaa jos ei saakaan oman alan töitä tai pitkien opintojen päätteeksi jääkin työttömäksi.
Olen opiskellut sote-alalta maisteritutkinnon ja nykyään ns. siistissä sisätyössä. Olen kyllä tehnyt kaikenlaista työtä kalatehtaalta yökerhon blokkaajaksi ja esitanssijasta mäkkärin keittiöön. Hotellin siivousta ja henkilökohtaista avustamista.
Siinä taas jotain hoitsumaisterin tätimäistä lässytystä. Et varmaan siirtyisi nykytilasta sinne yökerhon blokkaajaksi tukia vastaavalla palkalla.
Et ehkä usko, mutta kyllä siirtyisin, jos ne olisivat ainoat kaksi vaihtoehtoa. Ehkä olen jollain tavalla kieroon kasvanut. Lapsuudessa kotona puhuttiin paljon kaikenlaisen työn tekemisen tärkeydestä, ja minulle on kunnia-asia pystyä elättämään itseni ja perheeni omalla työnteolla. Vaikka olen toki saanut esim. Kelan tukia opiskeluaikoina. En jotenkin kestäisi olla tekemättä työtä, jos tietäisin, että työhön pystyisin ja kykenisin. Vaikka se ei vastaisikaan omaa koulutusta.
T: lässyttävä tätimäinen hoitsumaisteri :)
Asiassa on vain se ongelma, että kokonaisuuden kannalta ei ole hyvä, jos koulutusta haaskataan noin sumeilematta ihan vain siksi, että kilteimmät hakeutuvat ennen aikojaan hukkaamaan ammattitaitoaan suorittavaan työhön, joka on joltain sellaiselta pois, joka olisi tarvinnut sitä ilman koulutusta ja taipumusta vaativampiin töihin.
Ihmettelen jatkuvasti sitä, miten paljon meidän työpaikalla tulee tilanteita, joissa työntekijän järki ei riitä etenemiseen. Kun arvostelukyky ja järki tuntuvat olevan harvinaisia ominaisuuksia, niin ei niitä pidä haaskata hommiin, jotka käyvät vähempilahjaiseltakin. Mutta kun katsoo työpaikkailmoituksia, niin siellä haetaan hyviä tyyppejä tai peräti rautaisia ammattilaisia, mutta eipä kukaan sano suoraan, että sinun pitää pystyä hahmottamaan kokonaisuuksia ja hallitsemaan poikkeustilanteita. Se ei onnistu ilman aika hyvää älykkyysosamäärää. Mutta sitä ei kysytä eikä siitä makseta palkkaa. Minusta tämä on outoa.
T. lässyttämätön maisteri, ei hoitsu
En ole missään pohjalla enkä halua mihinkään lähteä. Ammattini olen valinnut ja siinä haluan pysyä, vaikka palkka ei päätä huimaa. Juuri tällaista asennetta tarkoitan.
On mukavia ihmisiä rikkaissakin. Mutta sitten on sitä öykkärisaastaa, jotka pitävät itseään joka asiassa parempina ihmisinä.