Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko normaalia että omaa lasta on ikävä koko ajan?

Vierailija
11.09.2023 |

Iltaisin kun lapsi on nukkumassa, tulee usein ikävä ja joudun menemään katselemaan kun lapsi nukkuu.

Töihin lähtiessä maanantaiaamuisin tulee niin kova ikävä että rintaa puristaa.

En mitenkään näytä asiaa lapselle että on näin kova ikävä, vaan iloisesti vilkuttaen erotaan aamulla.

Onko normaalia? Helpottaako ikävä kun lapsi kasvaa? Milloin?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia on rakastaa omaa lasta ja ymmärtää, että hän on erillinen ihminen, joka viettää omaa elämäänsä. Lasta voi olla ikävä välillä. Kun on koko ajan ikävä lasta, aivan tavallisissa arkipäivissä, niin se voi olla jonkinlaista riippuvuutta. Ei ehkä ole ihan normaalia.

Vierailija
22/65 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ovat tunteellisempia kuin toiset. Toisten välinen kiintymyssuhdekin voi olla tiukempi.

On ihan normaalia. Lapsesi on onnekas, häntä rakastetaan ja kaivataan paljon. Itsekin kaipaan lastani välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut lapsi jonka äiti itki ikäväänsä mm. kun muutin kotoa. Ei ollut kivaa. Olisin kaivannut iloista kannustusta, en syyllistämistä siitä että halusin elää omaa tavallista elämääni.

Ymmärrän että uuteen elämänvaiheeseen siirtyminen voi olla äidille hankalaa ja haikeaa, mutta kannattaa opetella käsittelemään tunteitaan niin ei jää niiden vangiksi.

Vierailija
24/65 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on usein ikävä omaa puolisoa ja vanhempia, ihan päivittäinkin, miksi omaa lasta ei saisi myös ikävöidä? Aika tunnevammaista porukkaa

Minulla ei ainakaan ole ikävä vainoavaa persoonallisuushäiriöistä vanhempaa, joka pyrkii estämään oman elämäni ja tyydyttämään minulla läheisriippuvuuttaan.

Vierailija
25/65 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut lapsi jonka äiti itki ikäväänsä mm. kun muutin kotoa. Ei ollut kivaa. Olisin kaivannut iloista kannustusta, en syyllistämistä siitä että halusin elää omaa tavallista elämääni.

Ymmärrän että uuteen elämänvaiheeseen siirtyminen voi olla äidille hankalaa ja haikeaa, mutta kannattaa opetella käsittelemään tunteitaan niin ei jää niiden vangiksi.

Ei lapsen tarpeet ole tärkeimmät vaan äidin. Vanhemmalla on tarpeita, joita tyydyttämään on lapsi hankittu.

Vierailija
26/65 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MINÄMINÄMINÄ tahdon

-tekemistä

-tuntea itseni tärkeäksi

-merkitystä elämääni

-seuraa joka ei voi päättää siitä itse

-valta-aseman toiseen nähden

-todistelun omasta aikuisuudesta

-identifioitua ja olla titteliltäni lapseni vanhempi, en vanhempieni lapsi

-jonkun jolle sälyttää vastuu huolehtimisestani sitten kun rahani loppuvat

Täysin toisarvoista on että pakotan samalla hänet kuolemaan. Minulla on tarpeeni.

Vierailija
28/65 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset ovat tunteellisempia kuin toiset. Toisten välinen kiintymyssuhdekin voi olla tiukempi.

On ihan normaalia. Lapsesi on onnekas, häntä rakastetaan ja kaivataan paljon. Itsekin kaipaan lastani välillä.

Mun mielestä tuo on jo vähän pelottavaa ikävöintiä aapeeltä. Jos tuossa ei pidä varaansa niin tukehduttaa lapsensa "rakkauteensa". Jos ikävöi niin että on käytävä lasta jo sängyssäkin katsomassa kun ei kestä, niin en pidä ihan normina. Tottakai sitä tunnepuuskia tulee ja haluaisi rutistaa lasta täysillä kun niin välittää, mutta alituinen valtava ikävä kertoo kyllä jotain muuta.

Vierailija
29/65 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas huokaisen helpotuksesta kun lapsi lähtee päiväkotiin ja jään omaan rauhaan kotiin etätöihin, ihanan hiljaista!! Ei tule kyllä ikävä ihan heti.

Vierailija
30/65 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi lapsiraukkaa. Suostuukohan vapaaehtoisesti peräkammariin vai joutuuko riuhtaisemaan itsensä kovalla vaivalla väkisin irti. Traumoilta ja kyyneleiltä ei ainakaan tulla välttymään.

Vierailija
31/65 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas huokaisen helpotuksesta kun lapsi lähtee päiväkotiin ja jään omaan rauhaan kotiin etätöihin, ihanan hiljaista!! Ei tule kyllä ikävä ihan heti.

Ansioistasi hän pääsee myös joskus kuolemaan. Sinä mahdollistit kärsimyksen hänelle!

Vierailija
32/65 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on usein ikävä omaa puolisoa ja vanhempia, ihan päivittäinkin, miksi omaa lasta ei saisi myös ikävöidä? Aika tunnevammaista porukkaa

Pitääkö sun käydä katsomassa välillä nukkuvaa puolisoasi tai vanhempiasi iltaisin kun ikävä äityy liian suureksi? Kun miehesi lähtee töihin niin puristaako sun rintaa joka kerta järkyttävästä ikävästä? Jos, niin jollain tavalla olet riippuvainen.

Vierailija
33/65 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ansioistasi hän pääsee myös joskus kuolemaan. Sinä mahdollistit kärsimyksen hänelle!

Sulla on joku pakkomielle kuolemasta, suosittelen hakemaan siihen apua. Ja mitä kärsimystä kuolemassa on, oletko joskus kuollut ja tiedät?

Vierailija
34/65 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin, no, perverssiä.

🤢🤮

Vierailija
35/65 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAHDON LEIKKIÄ TEINILLÄ KOTIA 👶

Menen hänen huoneeseen lässyttämään pikkuiselle 💋 💕

Rakastan häntä, aion pyyhkiä hänen pyllyään, poistan lukon vessasta kun tämä on minun maksamani koti

Olen tärkeä, menen teinin huoneeseen ja kohta minullakin on teini jota hoivata 👶

Vierailija
36/65 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on joku pakkomielle kuolemasta, suosittelen hakemaan siihen apua. Ja mitä kärsimystä kuolemassa on, oletko joskus kuollut ja tiedät?

Tämä. Saattohoito on iloinen asia.

Vierailija
37/65 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet läheisriippuvainen.

Vierailija
38/65 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MINÄMINÄMINÄ tahdon

-tekemistä

-tuntea itseni tärkeäksi

-merkitystä elämääni

-seuraa joka ei voi päättää siitä itse

-valta-aseman toiseen nähden

-todistelun omasta aikuisuudesta

-identifioitua ja olla titteliltäni lapseni vanhempi, en vanhempieni lapsi

-jonkun jolle sälyttää vastuu huolehtimisestani sitten kun rahani loppuvat

Täysin toisarvoista on että pakotan samalla hänet kuolemaan. Minulla on tarpeeni.

Harmi jos sun vanhemmat on tuollaisia. Omat vanhempani halusivat minut, koska teen heidät onnelliseksi ja he tekevät minut onnelliseksi. Se on totta, että jonakin päivänä kuolen, mutta kaikkina muina päivinä ELÄN! Ja kiitos siitä kuuluu vanhemmilleni!

Vierailija
39/65 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tarhan aloittava lapsi kaipaa vanhempiaan, mutta tottuu uuteen rutiiniin viikossa, parissa. Tällöin tulevat (toivottavasti vasta tällöin) ensimmäiset kokemukset hylkäämisestä. Lapsella ei ole vielä kykyä säädellä tunteitaan. Ei sitä kyllä löydy kaikilta aikuisiltakaan ja on aika normaalia, että äiti kaipaa lastaan. Ensimmäiset viikot tarhassa ja koulussa sekä kotoa muutto ovat kovia aikoja. Tottakai niiden yli pääsee. Lapset ovat meillä vain lainassa ja tulee aika, jolloin on osattava antaa lapselle löysää ja tuettava kasvuun sekä itsenäistymiseen. Miten, se onkin sitten jo toisen kirjoitelman aihe.

Jos lapsen nukkumaan laitto on äidille kova paikka, iltarutiinit ja iltasatu saattavat auttaa myös äitiä.

Vierailija
40/65 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkinukella leikkimisestä pitäisi tehdä sosiaalisesti hyväksyttävämpää. Sitä ei tarvitse saattohoitaa eikä haudata, mutta emä pääsee silti tuuppaamaan vankkureita ja terhakkaasti huoltamaan.