HÄÄLAHJA? Toivottu ettei tavaraa, rahaa en vie periaatteesta
En ala kenenkään häiden maksumieheksi, mikä tuntuu nykyään olevan tapana. Mitä veisitte lahjaksi, kun erikseen kielletty tuomasta tavaraa? Jonkun elämyksenkö? Vaiko kalliimpaa kuplivaa?
Kommentit (698)
Minä en vie koskaan mitään ja olen tämän kertonut myös kaikille. Samoin olen sanonut, että en itse halua mitään lahjoja jouluina tai synttäreinä tai muutoinkaan. Kaikki pääsevät helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Osta niille nimikkovuohi tai kummipoika afrikasta. Muista ottaa ilmeistä kuva.
Näin viisikymppisenä jos pitäisin mitä tahansa juhlia, voisin laittaa kutsuun, että toivon mahdolliset muistamiset tiettyyn hyväntekeväisyyteen, minun kohdalla esim. eläinsuojelutyöhön. Olennaista on, että lahjoitus menee lahjansaajalle tärkeään kohteeseen.
Ylipäänsä pitäisi noudattaa esitettyjä toiveita. Jos siitä tulee periaatekysymys, on parasta jäädä kotiin periaatteineen murjottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tyylitöntä on pyytää rahaa? Mitä jos pari ei tarvitse mitään juuri nyt, mutta säästää vaikka matkaan tai remonttiin? Nykyään on aika tiukkaa nuorilla aikuisilla, asumiskustannukset on niin korkeat ja palkat eivät ole seuranneet perässä 15 vuoteen. Ihan eri tilanne kuin boomereilla ja vaikka 80-luvulla omaisuutta kerryttäneillä.
Sellaiset häät mihin on varaa.
Eihän tuossa lainaamassasi viestissä sanottu, ettei häihin olisi rahaa. Pointtina oli, että jos jotain lahjoja saa, mieluummin se on rahaa kuin turhaa tavaraa.
Eri
Rahaa on tökeröä vaatia. Sitä se käytännössä on ainoana lahjatoiveena.
Jos mitään lahjatoivetta ei ole, vieraat (etenkin vanhemmat) kyselevät toiveiden perään tai tuovat jotain turhaa tavaraa.
Yleensä kyllä kutsuissa on muotoiltu asia niin, että "mahdolliset lahjat/muistamiset" tms pyydetään rahana. Tuo ei ole mikään vaatimus, ja on vieraan oma ongelma, jos hän sellaisena väkisin haluaa sen nähdä. Eivät ne hääparit (ehkä jotain pientä vähemmistöä lukuunottamatta) pidä mitään kirjanpitoa siitä, ketkä kaikki antoivat rahaa ja kuinka paljon.
En ole itse järjestänyt häitä, mutta olen ollut monissa häissä ja puhunut naimisiin menevien ystävien kanssa asiasta. Kukaan ei ole rahan kiilto silmissä järjestänyt häitään.
Pelkkää liibalaabaa kun kaikki tietävät että häihin tuodaan aina lahja.
Jospa uskoisit sitä kutsua. Vai onko se jotenkin vaikea uskoa, että joku oikeasti ei kaipaa lahjojasi tai rahaasi? Oletko itse kovin ahne tai epärehellinen, kun uskot muidenkin olevan?
Ilmeisesti olet aika pihalla sosiaalisista kuvioista. Ei se mitään. Mutta vie kuitenkin häihin lahja, vinkki.
Me pyysimme laittamaan mahdolliset lahjarahat häämatkatilille. Siinähän sitä on unohtumatonta elämystä kerrakseen, kun pääsemme yhdessä paikkaan, johon ei ehkä muuten raatsisi matkustaa :)
Toisella tavalla ajatellen saamamme lahjat kattoivat aika pitkälti ruokatarjoilut. Paikka, koristeet, bändi, juhlapuhuja, juhlavaatteet yms. jäi silti itselle maksettavaksi.
Yhtään ei kaduta, oli mahtavat kekkerit kaikin puolin vaikka kymppitonni tuli turpaan vielä häälahjarahojen jälkeenkin.
Muistoksi pyysimme, että ihmiset tekisivät käsintehtyjä kortteja. Ne olivat aivan todella liikuttavia ja huomasin että moni jolla ei ole niin paljon rahaa oli panostanut korttiin. Näistä on paljon enemmän iloa kuin tavaroista, joita emme tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Minä en vie koskaan mitään ja olen tämän kertonut myös kaikille. Samoin olen sanonut, että en itse halua mitään lahjoja jouluina tai synttäreinä tai muutoinkaan. Kaikki pääsevät helpommalla.
Voi päättää ja ilmoittaa, ettei itse halua mitään lahjoja. Lähipiirinkin kanssa voi sopia, ettei ostella lahjoja ristiin rastiin (lapset ja nuoret pois lukien). Mutta jos vaan ilmoittaa, ettei vie koskaan mitään kenellekään, se on pelkästää tökeröä ja antaa ikävän kuvan ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
Me pyysimme laittamaan mahdolliset lahjarahat häämatkatilille. Siinähän sitä on unohtumatonta elämystä kerrakseen, kun pääsemme yhdessä paikkaan, johon ei ehkä muuten raatsisi matkustaa :)
Toisella tavalla ajatellen saamamme lahjat kattoivat aika pitkälti ruokatarjoilut. Paikka, koristeet, bändi, juhlapuhuja, juhlavaatteet yms. jäi silti itselle maksettavaksi.
Yhtään ei kaduta, oli mahtavat kekkerit kaikin puolin vaikka kymppitonni tuli turpaan vielä häälahjarahojen jälkeenkin.
Muistoksi pyysimme, että ihmiset tekisivät käsintehtyjä kortteja. Ne olivat aivan todella liikuttavia ja huomasin että moni jolla ei ole niin paljon rahaa oli panostanut korttiin. Näistä on paljon enemmän iloa kuin tavaroista, joita emme tarvitse.
Todella noloa että vieraat maksoivat oman tarjoilunsa. Tuota varten on olemassa maksulliset ravintolat ja siellä voi sitten tilata mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanan suomalaista. Kaikille olis helpoin ratkaisu, jos ap veisi vain nyt sitä rahaa ja se olisi parille miellyttävin vaihtoehto, mutta ap ei "periaatteesta" halua viedä.
Mielummin tuhlaa aikaansa tällaiseen sössötykseen ja kuluttaa sen summan johonkin paskaan.
😄
Pikemminkin tuo "tilinumero kutsussa" on ihanan suomalaista. Monessa maassa sitä pidettäisiin ihan junttiuden huippuna, täällä se on "hääparin juhlat, joten hääpari saa päättää etiketin 😊"
Rahan antaminenhan on hyvin monessa maassa tavallista. Toki niissä maissa, joissa muutenkin käytetään paljon käteistä tai esim. shekkejä, on raha luontevaa antaa käteen. Suomessa pankkipalvelut vähenee ja käteistä käytetään yhä vähemmän, joten tilisiirto alkaa normalisoitua. Tavat muuttuvat, kun maailma kehittyy. Niitä syvälle juurtuneita perinteisiä tapoja on ihan hyvä joskus vähän ravistella ja miettiä, onko niissä nykymaailmassa enää järkeä.
Viime vuosina kaikissa hääkutsuissa, jotka olen kaksi-kolmekymppisiltä saanut, on lahjatoive ollut joko rahaa tai ei mitään. Tilinumero on yleensä ollut mukana. Tuo on hyvin vahvasti normalisoitunut viime vuosina.
Hyvin moni vieras pitää sitä töykeänä pyyntönä.
Ehkä osa vanhemmista ihmisistä, joille tapa tuntuu vielä hieman vieraalta. Nuoremmat päinvastoin näkevät tämän pääosin hyvänä asiana. Turhan tavaran haalimista pidetään aina vain hölmömpänä.
Nuoremmille ihmisille tämä on nimenomaan kiusallinen lahja, kun rahaa ei kehtaa antaa opiskelijabudjetilla mutta samalla budjetilla keksisi kyllä muuten oikein hyvän lahjan.
T. Opiskelija
Vie vain kortti hyvä ihminen. Ihan oikeasti suuri osa hääpareista haluaa vain sinut paikalle eikä sinun lahjojasi tai rahojasi. On aika päästää irti tuosta "on pakko viedä jotain" mentaliteetista.
Jos olisit itse vakavarainen ja omistaisit jo kaiken haluamasi, odottaisitko opiskelijavieraan käyttävän lahjaasi viimeisiä pennosiaan? Tärkeintä on vieraan läsnäolo.
Voi jösses tätä valitusta rahalahjoista!
Meille neljännet häät tulossa vuoden sisään ja onneksi kaikissa on ollut lahjatoiveena esim. häämatkakassan kartuttaminen. Ei tarvitse miettiä päätään puhki, mistähän se hääpari tykkäisi, tai vielä pahempaa: juosta kaupoissa etsimässä lahjalistan mukaista toivottua tavaraa. Helppo homma, kun iskee pari sataa euroa tilille ja eikun juhlimaan!
Minusta on ok, jos pitkään yhdessä asunut pari ei halua mitään tavaraa ( jos ei ole tarvetta) ja pyytää kartuttamaan häämatkatiliä. Omantunnon ja mahdollisuuksien mukaan. Sitä ihmettelen, että järjestetään isot häät, jos rahasta ylipäätään tiukkaa ja häiden kuluihin pyydetään rahaa. Naimisiin pääsee ilman isoja häitäkin, romanttisesti kahvit vaikka puistonpenkillä muutamalle todistajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tyylitöntä on pyytää rahaa? Mitä jos pari ei tarvitse mitään juuri nyt, mutta säästää vaikka matkaan tai remonttiin? Nykyään on aika tiukkaa nuorilla aikuisilla, asumiskustannukset on niin korkeat ja palkat eivät ole seuranneet perässä 15 vuoteen. Ihan eri tilanne kuin boomereilla ja vaikka 80-luvulla omaisuutta kerryttäneillä.
Eihän tuossa lainaamassasi viestissä sanottu, ettei häihin olisi rahaa. Pointtina oli, että jos jotain lahjoja saa, mieluummin se on rahaa kuin turhaa tavaraa.
Eri
Jos mitään lahjatoivetta ei ole, vieraat (etenkin vanhemmat) kyselevät toiveiden perään tai tuovat jotain turhaa tavaraa.
Yleensä kyllä kutsuissa on muotoiltu asia niin, että "mahdolliset lahjat/muistamiset" tms pyydetään rahana. Tuo ei ole mikään vaatimus, ja on vieraan oma ongelma, jos hän sellaisena väkisin haluaa sen nähdä. Eivät ne hääparit (ehkä jotain pientä vähemmistöä lukuunottamatta) pidä mitään kirjanpitoa siitä, ketkä kaikki antoivat rahaa ja kuinka paljon.
En ole itse järjestänyt häitä, mutta olen ollut monissa häissä ja puhunut naimisiin menevien ystävien kanssa asiasta. Kukaan ei ole rahan kiilto silmissä järjestänyt häitään.
Jospa uskoisit sitä kutsua. Vai onko se jotenkin vaikea uskoa, että joku oikeasti ei kaipaa lahjojasi tai rahaasi? Oletko itse kovin ahne tai epärehellinen, kun uskot muidenkin olevan?
Ilmeisesti olet aika pihalla sosiaalisista kuvioista. Ei se mitään. Mutta vie kuitenkin häihin lahja, vinkki.
Ehkä sitten vain liikumme todella erilaisissa sosiaalisissa piireissä. Meillä on tapana sanoa mitä tarkoittaa. Eikä kukaan järjestä häitä yli varojensa ja toivo kustantavansa ne vieraiden antamilla rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Ehkä sitten vain liikumme todella erilaisissa sosiaalisissa piireissä. Meillä on tapana sanoa mitä tarkoittaa. Eikä kukaan järjestä häitä yli varojensa ja toivo kustantavansa ne vieraiden antamilla rahoilla.
Voi ollakin. Meilläpäin ei ole olemassa sellaista mahdollisuutta kuin häihin osallistuminen ilman lahjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Voi ollakin. Meilläpäin ei ole olemassa sellaista mahdollisuutta kuin häihin osallistuminen ilman lahjaa.
Ja tämä on mielestäsi hieno perinne, jota kannattaa jatkaa? Ok.
Vierailija kirjoitti:
Voi jösses tätä valitusta rahalahjoista!
Meille neljännet häät tulossa vuoden sisään ja onneksi kaikissa on ollut lahjatoiveena esim. häämatkakassan kartuttaminen. Ei tarvitse miettiä päätään puhki, mistähän se hääpari tykkäisi, tai vielä pahempaa: juosta kaupoissa etsimässä lahjalistan mukaista toivottua tavaraa. Helppo homma, kun iskee pari sataa euroa tilille ja eikun juhlimaan!
Kaikilla ei ole heittää paria sataa jokaiselle kesän hääparille. Tai sitten se on omista kesämenoista pois.. Rahaa antaessa pieni summa on nolo eli pyyntö käytännössä nolaa vieraat joilla ei ole varaa antaa suuria summia. Vieraiden nolaaminen on aika huono idea.
Luulen että suurin osa häävieraista jo nykyään antaa sen rahalahjan ihan pyytämättäkin. Olen itse aina antanut kirjekuoressa rahaa ja jotain hyvälaatuista juomaa.
Maksattaa vierailla häänsä? Oletko varma? Jospa heillä on mielessä jotain isompaa hankintaa vaikka? Ja vaikka raha menisikin häistä aiheutuneiden kulujen peittämiseen niin miuä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Ja tämä on mielestäsi hieno perinne, jota kannattaa jatkaa? Ok.
Lahjojen antaminen ja saaminen on harvinaisen universaali tapa, tehän tässä olette hyvin erikoinen "piiri".
100€ lahjakortti hyvään ravintolaan
Miksi ei voi vaan tehdä niin kuin hääpari toivoo!? Ihan oikeasti...
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voi vaan tehdä niin kuin hääpari toivoo!? Ihan oikeasti...
Koska toive on tökerö ja suorastaan nolo.