Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HÄÄLAHJA? Toivottu ettei tavaraa, rahaa en vie periaatteesta

Vierailija
11.09.2023 |

En ala kenenkään häiden maksumieheksi, mikä tuntuu nykyään olevan tapana. Mitä veisitte lahjaksi, kun erikseen kielletty tuomasta tavaraa? Jonkun elämyksenkö? Vaiko kalliimpaa kuplivaa?

Kommentit (698)

Vierailija
61/698 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. hyvään ravintolaan lahjakortti.

Aika kallis lahja, jos kahdelle hengelle tulisi olla tarjoilut. Normaalistihan häälahjat ovat n. 50 e.

Ap

Meillä päin tuon verran annetaan lapsille synttärirahaa.

Vierailija
62/698 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahapyynnöissä on se kiusallinen puoli, että pakko antaa paljon tai vaikuttaa kitsaalta. Kylmiä summia ilman ajatusta.

Parempi olisi olla pyytämättä tosiaan mitään. Veisin ehkä lahjakortin, sillä se kunnioittaa toivetta muttei toimi häiden pääsymaksuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/698 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo pakkotilisiirrot ja ylipäätään rahalahjat ovat muuten pienituloisille vieraille tosi harmillisia. Nokkela ostaja voi tehdä todellisia megalöytöjä, itse esimerkiksi löysin kerran 20 eurolla lahjan, jonka normaali hinta oli 100 e (ja oli muuten saajalleen erittäin mieluinen).

Mutta kukaan ei kehtaisi laittaa tilille tai kirjekuoreen 20 euroa.

Vierailija
64/698 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna joku elämyslahjakortti, jossa on valinnanvaraa ja laita summaksi se, mitä antaisit, jos antaisit rahaa.

Itse kyllä tykkään tästä nykytyylistä, että kutsussa on tilinumero. Inhoan juoksennella kaupoissa lahjaa hakemassa, ja vielä enemmän ostaa joltain listalta nimettyjä tavaroita. Mieluummin annan lahjan rahana ja saaja hankkii haluamansa itse.

Silti tavallaan ymmärrän aloittajaa. Onhan se vähän noloa järjestää juhlat ja pyytää lahja rahana, eli käytännössä maksattaa bileet vierailla. Nykyään, kun suurin osa naimisiin menijöistä on ihmisiä, joilla on jo kaikkea, tavaran antaminen on toki tyhmää ja ymmärrän, ettei sitä haluta, ja tästä syystä voisikin olla aika alkaa laittaa kutsuihin "ei lahjoja".

"Ei lahjoja" olisi ok, sitten voisin viedä kuoressa setelin. Jos rahaa erikseen pyydetään, en vie mitään sillä tarkoittaa käytännössä että häät maksatetaan vierailla.

Ystäväni järjesti häät ja kirjoitti kutsuun tuon "ei lahjoja". Sukulaiset kyselivät sitten tilinumeron perään tai toivat tavaraa, koska "kyllähän nyt jotain on pakko antaa".

Vierailija
65/698 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. hyvään ravintolaan lahjakortti.

Aika kallis lahja, jos kahdelle hengelle tulisi olla tarjoilut. Normaalistihan häälahjat ovat n. 50 e.

Ap

Meillä päin tuon verran annetaan lapsille synttärirahaa.

Meilläpäin ei.

Ap

Vierailija
66/698 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna joku elämyslahjakortti, jossa on valinnanvaraa ja laita summaksi se, mitä antaisit, jos antaisit rahaa.

Itse kyllä tykkään tästä nykytyylistä, että kutsussa on tilinumero. Inhoan juoksennella kaupoissa lahjaa hakemassa, ja vielä enemmän ostaa joltain listalta nimettyjä tavaroita. Mieluummin annan lahjan rahana ja saaja hankkii haluamansa itse.

Silti tavallaan ymmärrän aloittajaa. Onhan se vähän noloa järjestää juhlat ja pyytää lahja rahana, eli käytännössä maksattaa bileet vierailla. Nykyään, kun suurin osa naimisiin menijöistä on ihmisiä, joilla on jo kaikkea, tavaran antaminen on toki tyhmää ja ymmärrän, ettei sitä haluta, ja tästä syystä voisikin olla aika alkaa laittaa kutsuihin "ei lahjoja".

"Ei lahjoja" olisi ok, sitten voisin viedä kuoressa setelin. Jos rahaa erikseen pyydetään, en vie mitään sillä tarkoittaa käytännössä että häät maksatetaan vierailla.

Ystäväni järjesti häät ja kirjoitti kutsuun tuon "ei lahjoja". Sukulaiset kyselivät sitten tilinumeron perään tai toivat tavaraa, koska "kyllähän nyt jotain on pakko antaa".

Ymmärrettävää, sillä häihin on tapana viedä lahja. Jos niitä ei oikeasti halua niin jonkun hyväntekeväisyysjärjestön tilille voi toivoa lahjoituksia, ilmainen vinkki!

Vierailija
67/698 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai hääpari on kertonut mitä toivovat, kun kerran tavaroita eivät halua?

Jos eivät ole mitään kertoneet, niin aika hankalaa on mitään lahjoittaa.

Jos ovat kertoneet tilinumeron, minne lahjoittaa rahaa, niin voihan sinne sen summan laittaa, millä ajatteli lahjan ostaa.

Otsikossa olen jo kertonut etten periaatteesta vie rahaa. Tuntuu pääsymaksulta, etenkin kun tilinro heti kutsussa... Ap

Mielipiteelläsi asiasta ei ole väliä, koska sinä olet vieras. Hääpari on se, jonka mielipiteellä on väliä, he päättävät. Koskee yleisesti kaikkia juhlia. Pukeutumiskoodin, lahjan, mahdollisesti lapsivapaiden juhlien ja ylipäätään juhlan sääntöjen suhteen.

Juhlien järjestäjä päättää säännöt, ja niitä tulee kunnioittaa, vaikka itse olisikin toista mieltä. Mikäli tähän ei pysty, on kaikille parasta kieltäytyä kohteliaasti kutsusta.

Vierailija
68/698 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta kauheasti pierettää. Mikähän mahtaa olla masussa pielessä? Olen syönyt tänään puuroa, kananmunan ja tonnikalapastaa. 

Vierailija
69/698 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ehdotus. Kieltäydy kauniisti kutsusta ja jätä menemättä. 

Tuskin kukaan haluaa ap kaltaista vierasta häihinsä syömään ja viettämään hääparille merkityksellistä iltaa.

En sitten millään ymmärrä näitä "priaatteen" ruikuttajia. Voi olla osallistumatta. Se on vähän joko tai homma. Mene ja mene hääparin säännöillä tai jää kotiin periaatteinesi.

Sori. Alkoi vaan ärsyttään. Periaatteet my ass

Ahaa, eli kyseessä siis ON käytännössä pääsymaksu mielestäsi?

Ap

Ei. Kyseessä on hääparin toive. Ihan vaan toive.  En ylipäätään epäile tai tongi ihmisten sieluja löytääkseni motiiveja tai syitä toivoa jotain. Kukin tekee kuin parhaaksi näkee. 

Vierailija
70/698 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai hääpari on kertonut mitä toivovat, kun kerran tavaroita eivät halua?

Jos eivät ole mitään kertoneet, niin aika hankalaa on mitään lahjoittaa.

Jos ovat kertoneet tilinumeron, minne lahjoittaa rahaa, niin voihan sinne sen summan laittaa, millä ajatteli lahjan ostaa.

Otsikossa olen jo kertonut etten periaatteesta vie rahaa. Tuntuu pääsymaksulta, etenkin kun tilinro heti kutsussa... Ap

Mielipiteelläsi asiasta ei ole väliä, koska sinä olet vieras. Hääpari on se, jonka mielipiteellä on väliä, he päättävät. Koskee yleisesti kaikkia juhlia. Pukeutumiskoodin, lahjan, mahdollisesti lapsivapaiden juhlien ja ylipäätään juhlan sääntöjen suhteen.

Juhlien järjestäjä päättää säännöt, ja niitä tulee kunnioittaa, vaikka itse olisikin toista mieltä. Mikäli tähän ei pysty, on kaikille parasta kieltäytyä kohteliaasti kutsusta.

Oletpa mölli

Vierailija
71/698 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esitä häissä lahjaksi oopperalaulua. Siinä on aineeton lahja. Eikä tarvitse periaatteesta rahaa lahjoittaa.

Vierailija
72/698 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä logiikalla kupliva ei ole tavaraa?

Ei jää nurkkiin pyörimään, kulutustavaraa.

Ap

Ai. Viimeksi kun sain samppanjapullon, meni 8 vuotta ja kolme muuttoa, ennenkuin avasin sen.

Juotiin kolme lasia ja reilu litra meni viemäriin, oli melko kookas pullo.

M40

Vierailija
73/698 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo pakkotilisiirrot ja ylipäätään rahalahjat ovat muuten pienituloisille vieraille tosi harmillisia. Nokkela ostaja voi tehdä todellisia megalöytöjä, itse esimerkiksi löysin kerran 20 eurolla lahjan, jonka normaali hinta oli 100 e (ja oli muuten saajalleen erittäin mieluinen).

Mutta kukaan ei kehtaisi laittaa tilille tai kirjekuoreen 20 euroa.

Tämäpä juuri! Ainoa tässä mielessä kiva tapa pyytää rahaa olisi sellainen, jossa summat ovat anonyymeja. Vaikkapa säästöpossu paikan päälle tms

Vierailija
74/698 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kukaan haluaa ap kaltaista vierasta häihinsä syömään ja viettämään hääparille merkityksellistä iltaa.

En sitten millään ymmärrä näitä "priaatteen" ruikuttajia. Voi olla osallistumatta. Se on vähän joko tai homma. Mene ja mene hääparin säännöillä tai jää kotiin periaatteinesi.

Ap

Ei. Kyseessä on hääparin toive. Ihan vaan toive.  En ylipäätään epäile tai tongi ihmisten sieluja löytääkseni motiiveja tai syitä toivoa jotain. Kukin tekee kuin parhaaksi näkee. 

En ole ap, mutta joskus nämä on kyllä kutsuissa muotoiltu enemmän vaatimukseksi kuin toiveeksi, tyyliin "laitathan lahjan tilille se ja se".

Vierailija
75/698 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esitä häissä lahjaksi oopperalaulua. Siinä on aineeton lahja. Eikä tarvitse periaatteesta rahaa lahjoittaa.

Ei ole valitettavasti musikaalisia taitoja tarjoutua ohjelmanumeroksi, ellei sitten haeta kiusallista komiikkaa.

Ap

Vierailija
76/698 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miksi joillekin on ongelma antaa rahaa lahjaksi. Nykypäivän parit ovat yleensä asuneet yhdessä jo vuosia eli mitään tavaraa ei tarvita. Mun mielestä on helppoa kun voi antaa rahaa lahjaksi ja pari saa käyttää sitten rahat miten tahtoo. 

Jollakin 50€:lla ei kukaan maksa osuuttaan kunnollisista häistä, joten naurettavaa vedota tuohon, että muka kustantaa häitä. 

Vierailija
77/698 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Ja mä kun olin ajatellut, että jos koskaan menen naimisiin (15 avoliittovuoden jälkeen tuntuisi kyllä helvetin typerältä), niin laitan kutsuun löytöeläinsuojan tilinron ja pyydän osoittamaan lahjat sinne.

Ehkä omat naimisiin menneet ystäväni ovat olleet jotenkin poikkeuksia, mutta en muista, että koskaan olisi ollut mitään ongelmaa häälahjojen suhteen. Joskus on pyydetty lahjoituksia remontti rahastoon, joskus ollut lahjalista, mutta koskaan en muista, että lahjat olisivat aiheuttaneet mitään sen isompia ahdistuksia. Jos et halua antaa rahaa, niin anna sitten se ajattelemasi muu lahja. Toki jos on vuokratila ja paljon väkeä, niin onhan se häälahjojen raahaaminen sieltä kotiin/hotelliin ihan oikeasti vähän haastavaakin.

Vierailija
78/698 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Nimenomaan näin. Kyseessä on lahjatoive. Sitä ei tarvitse mieltää pääsymaksuksi.

Vierailija
79/698 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä logiikalla kupliva ei ole tavaraa?

Ei jää nurkkiin pyörimään, kulutustavaraa.

Ap

Ai. Viimeksi kun sain samppanjapullon, meni 8 vuotta ja kolme muuttoa, ennenkuin avasin sen.

Juotiin kolme lasia ja reilu litra meni viemäriin, oli melko kookas pullo.

M40

Tämä hääpari kyllä tykkää kuohuvasta. Ongelmana on se, että on lahjana vähän tylsä mutta toki niin on rahakin.

Ap

Vierailija
80/698 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole valitettavasti musikaalisia taitoja tarjoutua ohjelmanumeroksi, ellei sitten haeta kiusallista komiikkaa.

Ap

Olisi siinä ainakin häävierailla muisteltavaa! :))