HÄÄLAHJA? Toivottu ettei tavaraa, rahaa en vie periaatteesta
En ala kenenkään häiden maksumieheksi, mikä tuntuu nykyään olevan tapana. Mitä veisitte lahjaksi, kun erikseen kielletty tuomasta tavaraa? Jonkun elämyksenkö? Vaiko kalliimpaa kuplivaa?
Kommentit (698)
Minä jäisin kotiin ja antaisin toisten maksaa kalliit prinsessapäivät. Voisin ehkä lähettää jälkikäteen vaikka onnittelukortin.
Annan oikein mielelläni rahaa lahjaksi ja näin pääsen itse helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko hääpari siis erikseen sanonut, että mahdolliset muistamiset tilille? Jos on, kunnioittaisin sitä. Eli joko annat rahaa tai sitten et mitään.
Tyylintöntä pyytää pelkkää rahaa, rahaa vien vain teineille rippikoulu- tai ylioppilaslahjaksi. Ei tietenkään voi mennä ilman lahjaa.
Ap
Tyylitöntä on periaatteesta olla ilahduttamatta muita ja kunnioittaa heidän toiveitaan. Kääntää ilahduttaminen valtataisteluksi ja itseensä. Jos ei kiinnosta muiden toiveet, mitä sitä turhaan jaloa esittämään tyyliin "ilman lahjaa ei voi mennä". Voit tehdä ihan mitä haluat ja varmasti tulet tekemäänkin tuolla asenteella. Jos et välitä muiden tunteista, miksi välität ylipäänsä, millaisen kuvan muille annat. Perushankala ihminen olet, anna sen vaan ihan vapaasti näkyä myös.
&n
Höpöhöpö. Hääpari ilmoittaa että ainoa tapa ilahduttaa heitä on raha? He ovat tyylittömiä tässä tilanteessa ja asettavat vieraat outoon tilanteeseen, jos eivät halua rahaa antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. hyvään ravintolaan lahjakortti.
Aika kallis lahja, jos kahdelle hengelle tulisi olla tarjoilut. Normaalistihan häälahjat ovat n. 50 e.
Ap
Kyllä meilläpäin häälahja on kolminumeroinen summa , mutta meillä on häätkin sen mukaiset. 150 henkeä kun laittaa satasesta ylöspäin niin on asialliset häät.
Vierailija kirjoitti:
Olisi törkeää viedä lahjaksi jotain tavaraa jos toiveena on raha. Tämä on mielestäni hyväksyttävää vain siinä tapauksessa, että tuntee lahjan saajan niin hyvin, että tietää hänen tarvitsevan jotain tiettyä tavaraa. Ainakin meillä olisi 60-neliöisessä varastottomassa asunnossa kaappitilaa niin vähän, että sinne ei kerta kaikkiaan mahtuisi enempää mitään, ja joutuisimme pistämään tavaraa myyntiin tai lahjoittamaan ne, missä on oma vaivansa.
Käyttötavaran tuomisessakin on riskinsä. Olen esim. ollut häissä, joissa kasvissyöjä-morsiamen naama venähti kun herkkukorista paljastui lihasäilykkeitä. Ja kun isäni täytti pyöreitä, hän laittoi kutsuun, että vieraiden saapuminen juhliin on tärkeintä, ja toivoi, ettei rahaa tai tavaraa tuotaisi. Tästä huolimatta suurin osa vieraista toi jotain. Moni oli valinnut tuovansa kalliin viski- tai konjakkipullon. Ihan hieno ele, mutta isäni on raitistunut alkoholisti, joka on ollut ottam
Törkeää on pyytää pelkästään rahaa. Olisi ok pyytää vaikkapa aineettomia lahjoja (joihin raha myös kuuluu), mutta rahaa ei tule koskaan itselleen pyytää käsi ojossa jos ei ole jotain myymässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämme hyvinvointiyhteiskunnassa, jossa nuorellakin parilla voi jo olla paljon tavaraa. Saati sitten uusioperhettä väsäävillä. Ei voi olettaa, että ihmiset haluaisivat lisäksi toisten ostamia tavaroita kotiinsa, jotka usein eivät edes ole omaa makua.
Sitten pitää vain korttia, kukkia yms. kuluvaa antaa lahjaksi, mikä ei säily, jos ei rahan antaminen kiinnosta.
Jos on tuollainen tilanne että kaikkea löytyy, on erityisen mautonta lätkäistä kutsuun tilinumero. Siitähän tässä puhutaan.
Mutta kun yleensä annetaan joku lahja. Ja jos kerran tavaraa jo on, niin sitten se lahja on jotain muuta kuin tavaraa. Ei se tilinumero velvoita ketään maksamaan tilille, vaan voi antaa jotain sellaistakin lahjaksi, mikä kuluu. Tilinumero on hä
Ei vaan ihan paras juttu on tilinumero kutsussa. Siirrän rahat ja lahjatoive on toteuttettu vähällä vaivalla.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi joillekin on ongelma antaa rahaa lahjaksi. Nykypäivän parit ovat yleensä asuneet yhdessä jo vuosia eli mitään tavaraa ei tarvita. Mun mielestä on helppoa kun voi antaa rahaa lahjaksi ja pari saa käyttää sitten rahat miten tahtoo.
Jollakin 50€:lla ei kukaan maksa osuuttaan kunnollisista häistä, joten naurettavaa vedota tuohon, että muka kustantaa häitä.
Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? Jos häälahjaksi saadaan vaikka käteistä rahaa tonni ja bändi häissä velottaa 1500 euroa, saa lahjarahoilla jo kustannettua 2/3 bändikuluista. Kyllä itsellenikin tuollainen rahaa lahjaksi -toive on pelkkä rahastuskeino ja herättää ärtymystä. Varsinkin, kun budjetti vaihtelee erituloisilla ihmisillä aivan valtavasti. Tilinumero kutsussa ei todellakaan herätä fiilistä, että nämä ihmiset saavat itse päättää mihin lahjarahani käyttävät ja voivat vielä jälkikäteen tarkastella ja naureksia kuka laittoi mitäkin. Minä haluan tehdä lahjavalinnan ja jättää vähän pysyvämmän muiston lahjallani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi törkeää viedä lahjaksi jotain tavaraa jos toiveena on raha. Tämä on mielestäni hyväksyttävää vain siinä tapauksessa, että tuntee lahjan saajan niin hyvin, että tietää hänen tarvitsevan jotain tiettyä tavaraa. Ainakin meillä olisi 60-neliöisessä varastottomassa asunnossa kaappitilaa niin vähän, että sinne ei kerta kaikkiaan mahtuisi enempää mitään, ja joutuisimme pistämään tavaraa myyntiin tai lahjoittamaan ne, missä on oma vaivansa.
Käyttötavaran tuomisessakin on riskinsä. Olen esim. ollut häissä, joissa kasvissyöjä-morsiamen naama venähti kun herkkukorista paljastui lihasäilykkeitä. Ja kun isäni täytti pyöreitä, hän laittoi kutsuun, että vieraiden saapuminen juhliin on tärkeintä, ja toivoi, ettei rahaa tai tavaraa tuotaisi. Tästä huolimatta suurin osa vieraista toi jotain. Moni oli valinnut tuovansa kalliin viski- tai konjakkipullon. Ihan hieno ele, mutta is
No ei ole törkeää vaan hyvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä muuten on sopiva häälahja rahamäärä? 60e?
Sen verran kuin haluaa antaa. Nyrkkisääntö on 50 e, mutta opiskelijalta ei tule pyytää rahaa ollenkaan vaan sitten pelkkä kortti jos tavara ei kelpaa. Läheiselle voi antaa enemmänkin kuin 50 e.
Tässä on se ongelma: mitä jos ei ole opiskelija mutta on opiskelijan rahatilanne. Ei sitä halua kuuluttaa ja pelkkä kortti on sosiaalisesti hyväksyttävää vain opiskelijalta.
Ei näitä hääpareja tuollainen kiinnosta. Täällähän on toivottu että jää häistä pois jos ei ole varaa antaa tarpeeksi suurta summaa. Mutta silti kyseessä ei missään nimessä ole pääsymaksu, ei.
Kortti jossa lukee että herrasväellä on nyt Afrikassa vuohi. Bääää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokin kiva esiintyjä häissä, joku joka osaa esim. lausua runoja, pitää puheen, laulaa hyvin jne.
Elämyslahjakortti varmaan sopisi. Sarjakortti elokuviin. Tavaran antaminen ei helppoa monilla pareilla on jo "kaikkea".
Meillä on ainakin jäänyt kaikki elämyslahjat käyttämättä. Ei ole tullut mentyä ajoissa, kun ei ole kauheasti kiinnostanut pakkohupi. Sitten päivämäärä onkin mennyt umpeen.
No se on teidän ongelmanne. Ainakin raha meni paikalliselle yrittäjälle eikä häävieraan tarjoiluihin.
Tyypillistä suomalaista kateutta ja ilkeyttä.
Minä laitan aina rahaa vaikka ei se kattaisikaan juhlien kustannuksia, kuitenkin edes jonkin verran.
Häissä joissa olen ollut on läheiset hääpari ja suku. En kehtaisi edes mennä naama norsunveellä, pysyisin sitten kokonaan pois.
Ei tule mieleenkään tuollainen ilkeys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi joillekin on ongelma antaa rahaa lahjaksi. Nykypäivän parit ovat yleensä asuneet yhdessä jo vuosia eli mitään tavaraa ei tarvita. Mun mielestä on helppoa kun voi antaa rahaa lahjaksi ja pari saa käyttää sitten rahat miten tahtoo.
Jollakin 50€:lla ei kukaan maksa osuuttaan kunnollisista häistä, joten naurettavaa vedota tuohon, että muka kustantaa häitä.
Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? Jos häälahjaksi saadaan vaikka käteistä rahaa tonni ja bändi häissä velottaa 1500 euroa, saa lahjarahoilla jo kustannettua 2/3 bändikuluista. Kyllä itsellenikin tuollainen rahaa lahjaksi -toive on pelkkä rahastuskeino ja herättää ärtymystä. Varsinkin, kun budjetti vaihtelee erituloisilla ihmisillä aivan valtavasti. Tilinumero kutsussa ei todellakaan herätä fiilistä, että nämä ihmiset saavat itse päättää mihin lahjarahani käyttäv
Onko sulla tapana naureskella muille ihmisille, kun tuollaista mietit? Rahalahja on ihan paras näin vieraan kannalta ainakin omasta mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Annan oikein mielelläni rahaa lahjaksi ja näin pääsen itse helpommalla.
Minä olen samoilla linjoilla sillä rahatilanne on tällä hetkellä hyvä, mutta ajattelen että pelkän rahan pyytäminen on silti huonotapaista. Huonommassa tilanteessa en osallistuisi tuollaisiin häihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokin kiva esiintyjä häissä, joku joka osaa esim. lausua runoja, pitää puheen, laulaa hyvin jne.
Elämyslahjakortti varmaan sopisi. Sarjakortti elokuviin. Tavaran antaminen ei helppoa monilla pareilla on jo "kaikkea".
Meillä on ainakin jäänyt kaikki elämyslahjat käyttämättä. Ei ole tullut mentyä ajoissa, kun ei ole kauheasti kiinnostanut pakkohupi. Sitten päivämäärä onkin mennyt umpeen.
No se on teidän ongelmanne. Ainakin raha meni paikalliselle yrittäjälle eikä häävieraan tarjoiluihin.
Tyypillistä suomalaista kateutta ja ilkeyttä.
Minä laitan aina rahaa vaikka ei se kattaisikaan juhlien kustannuksia, kuitenkin edes jonkin verran.
Häissä joissa olen ol
Ilkeää on maksattaa vierailla omat tarjoilunsa.
Tyylitöntä jonkun mielestä, mutta rahalahjat ovat myös perinne, joka on kuulunut suomalaisiin häihin satoja vuosia. Aina sotavuosiin saakka oli ihan kunnia-asia antaa hääparille lahjaksi myös ja eritoten rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko hääpari siis erikseen sanonut, että mahdolliset muistamiset tilille? Jos on, kunnioittaisin sitä. Eli joko annat rahaa tai sitten et mitään.
Tyylintöntä pyytää pelkkää rahaa, rahaa vien vain teineille rippikoulu- tai ylioppilaslahjaksi. Ei tietenkään voi mennä ilman lahjaa.
Ap
Tyylitöntä on periaatteesta olla ilahduttamatta muita ja kunnioittaa heidän toiveitaan. Kääntää ilahduttaminen valtataisteluksi ja itseensä. Jos ei kiinnosta muiden toiveet, mitä sitä turhaan jaloa esittämään tyyliin "ilman lahjaa ei voi mennä". Voit tehdä ihan mitä haluat ja varmasti tulet tekemäänkin tuolla asenteella. Jos et välitä muiden tunteista, miksi välität ylipäänsä, millaisen kuvan muille annat. Perushankala ihminen olet, ann
No heitä ilahduttaa mikä ilahduttaa, et sinä siitä voi määrätä omien mieltymyksesi mukaan. Sinä sitten valitset haluatko ilahduttaa, tai voit viedä lahjan joka ei ilahduta. Älä kuitenkaan leiki, että tämä ilahduttaisi sen enempää kuin täysin ilman lahjaa osallistuminen. Et halua ilahduttaa, se on se pointti. Se, että muka-ilahdutat viemällä kuitenkin jotakin, ei tietenkään muuta luonnettasi yhtään huomaavaisemmaksi kuin omissa kuvitelmissasi.
Vierailija kirjoitti:
Tyylitöntä jonkun mielestä, mutta rahalahjat ovat myös perinne, joka on kuulunut suomalaisiin häihin satoja vuosia. Aina sotavuosiin saakka oli ihan kunnia-asia antaa hääparille lahjaksi myös ja eritoten rahaa.
Mutta sitä rahaa ei PYYDETTY, etenkään laittamalla tilinumero kutsuun, mikä on nykyään tapana. Ja ilmoittamalla ettei mikään muu käy.
Tuohon aikaan naimisiin menevä pari oli myös hyvin paljon nuorempi ja oikeasti tarvi sitä rahaa muuhun kuin matkusteluun.
Sellainen pari, joka ilahtuu pelkästä rahasta ei ole ansainnut häävieraita ollenkaan. Kyllä häissä tulisi jonkun muun asian olla se mikä ilahduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. hyvään ravintolaan lahjakortti.
Aika kallis lahja, jos kahdelle hengelle tulisi olla tarjoilut. Normaalistihan häälahjat ovat n. 50 e.
Ap
Kyllä meilläpäin häälahja on kolminumeroinen summa , mutta meillä on häätkin sen mukaiset. 150 henkeä kun laittaa satasesta ylöspäin niin on asialliset häät.
Onko teilläkin häät vanhan kaavan mukaan ja morsiamen vanhemmat kustantaa juhlat? Perinteitä kuuluu kunnioittaa. Muuten menee köyhäilyksi koko homma.
Periaatteessa lahjan on tarkoitus ilahduttaa ja monet tähän varmaan pyrkivätkin. Naaman venytyksiä en siksi aikuisilta ymmärrä; voi ottaa lämpimän ajatuksen vastaan ja laittaa tavaran eteenpäin. Ei aiheudu mitään haittaa ja itsellekin jää parempi mieli. Okei, tuo ei tiennyt että olen kasvissyöjä, mitä sitten. Olen itse vastuussa arvoistani ja annan säilykkeet jollekin, joka niistä nauttii. Lahjan antaja antoi minulle mahdollisuuden puolestani ilahduttaa jotain toista. Mieli on joustava, enkä odota koko maailman pyörivän ympärilläni. Ihmisten kanssakäymisessäkään ei yhtäkkiä ole niin paljon riskejä siellä ja täällä.