Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järki lähtee tämän nykyajan koulunkäynnin kanssa

Vierailija
11.09.2023 |

Kamalaa syynäyskulttuuri, ei saa olla liikaa poissaoloja, kamalat kaavakelitaniat koukuterveyskyselyihin ja lapset puheeksi keskustelut. Lisäksi vanhempainillat, kehityskeskustelut yms. ramppaamiset. Wilman kautta tulee muistettavia asioita, muistakaa se, tämä ja tuo, täyttäkää lippulappusia. Kaipaan todella sitä entistä peruskoulua.

Kommentit (113)

Vierailija
101/113 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä kuume on tulehdustilasta merkki. Ja voi kieliä siitä että koulun sisäilmassa on vikaa jos tulee vain koulussa. Myrkyt kertyvät elimistöön ja oireet pahenevat ajan myötä, vaikka ongelmia vähätellään ja piilotellaan, itse vaihtaisin lasten koulua jos oireilisivat siellä.

Vierailija
102/113 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen varmaan poikkeusvanhempi kun minusta se Wilma on älyttömän hyvä verrattuna aiempaan katoavien lippulappulipettien kuskaukseen. Siellä ne infot sun muut pysyy tallessa jos tarttee myöhemmin tarkistaa mitähän siellä lukikaan. Mun lapsi toki on sillä tavoin helppo, ettei se perseile koulussa vaan hoitaa hommansa ja muistaa itsekin aika hyvin kaikki erikoispäivät sun muut, ja ope on sillä tavoin hyvä että tiedottaa hyvissä ajoin milloin on vaikkapa luistelua ja milloin tarvitaan niitä maitopurkkeja askarteluun, ei ikinä viime hetkellä edellisenä iltana.

Päiväkotiaikana olin paljon enemmän stressissä niistä kaikista muistettavista lapuista ja hoitoaikojen ilmoittamisesta. Tosin viime aikoina sinnekin ilmestyi sähköinen järjestelmä mikä oli kätevää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/113 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lopuksi joudut ottamaan lapsesi pois koulusta hakkaavan mutiaispennun takia, koulun mielestä mitään ongelmaa ei ole.

t. turkulainen

Vierailija
104/113 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kaipaan sitä aikaa, kun ei ollut opettajan kanssa kehityskesteluja, eikä reissuvihkoa.Ainoastaan vanhempainillat ja allekirjoitus kokeisiin.

Milloin tuo v***n "reissuvihko" tuli? 70/80-luvun taitteessa tuollaista kyttäilyä vielä ollut. Ei ihme että nörtit keksivät siitä seuraabåvan asteen eli tuon saatanan Wilman!

90-luvulla oli reissuvihko. Minulla ei siis ole mitään tietoa sellaisesta kouluajasta jolloin reissuvihkoa ei olisi ollut. Ja sen lisäksi muistan että kotiin piti kuskata mitä milloinkin lappusia ja pyytää vanhemmat täyttämään.

Vierailija
105/113 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka mitään oppivat, eivät opi koulun takia, vaan koulusta huolimatta.

Vierailija
106/113 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lopuksi joudut ottamaan lapsesi pois koulusta hakkaavan mutiaispennun takia, koulun mielestä mitään ongelmaa ei ole.

t. turkulainen

Mutiaispentu? Laitaks pari selventävää adjektiiviattribuuttia?

Vierailija
107/113 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin mukana rakentamassa sellaista "tulevaisuuden koulua" jossa kaikki opetus tapahtui samassa valtavassa hallissa. Jotain väliverhoja ripustettiin, joilla erotettiin ryhmiä toisistaan. 

Vierailija
108/113 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä kuume on tulehdustilasta merkki. Ja voi kieliä siitä että koulun sisäilmassa on vikaa jos tulee vain koulussa. Myrkyt kertyvät elimistöön ja oireet pahenevat ajan myötä, vaikka ongelmia vähätellään ja piilotellaan, itse vaihtaisin lasten koulua jos oireilisivat siellä.

Sulla on mennyt tuo sisäilmahössötys hermoihin? Siihen ei auta keltatakkiset (= rakennusmiehet), hyvä jos auttaa valkotakkiset.

Vierailija
109/113 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kaipaan aikaa, kun lukiolaisten äidit eivät kysele opelta läksyjä ja jälkikasvun pärjäämistä yms. Kyllä 16-17-vuotiaan pitäisi itse jo osata hoitaa opintonsa.

T: lukion opettaja

(vanhempainillat yms ovat vanhemmille vapaaehtoisia, mutta opettaja ei voi jättää vastaamatta typeriin viesteihin, tyyliin: Villen vihko oli hukassa, voitko lähettää päivän muistiinpanot, T: Villen 16v äippä)

Minä vastaan typeriin viesteihin viiveellä tai en vastaa ollenkaan. Joillekin vanhemmille on mennyt "viesti perille" ja typerät kyselyt loppuivat ja jotenkin kummasti se lapsikin alkoi huolehtia itse läksymerkinnät ja muut.

Tässä on just hyvä merkki sekopäisestä opettajasta.

Tämäkin vois vaan asettaa rajansa asialliseen aikuismaiseen tyylìin, mutta taantuu pikkulapsen kiukuttelevalle tasolle (tosin kiukutteleva lapsikin osaa ilmasta itseään suoremmin) ja passiivis-aggressiiviseen tyyliin sitten yrittää saada "viestiä perille"

Miten hemmetin vaikeaa on kohdata ihmiset suoraselkäisesti? Ja nämä on sit opettamassa ja kasvattamassa lapsia ja nuoria 🙄

Hyvässä Wilmaviestissä tuodaan vastuulliselle opettajalle esille seuraavat teemat:

a) ymmärrätkö?

b) hyväksytkö?

c) mitä aiot tehdä asialle?

Sössöti sössöti.

Jos joku ei toimi mielestäsi oikein, OHJEISTA HÄNTÄ. Todella raukkamaista touhua. Ei voi puolustella mitenkään.

Minulla ei ole mitään intressejä kuormittaa opettajia turhilla viesteillä tms. Ymmärrän hyvin, että viestitulva on melkoinen. Käsittääkseni välimme kaikkiin opettajiin ovat kaikin puolin kunnossa (tosin mistä sitä tietää, jos on tällainen nilviäinen, joka esittää muuta kuin ajattelee, kuten eräärät..) Osan kanssa jopa hyvin lämpimät ja ystävälliset välit.

Se perustuu vastavuoroiseen, luottamukselliseen ja kunnioittavaan kommunikointiin. Kokeile joskus! On itsellesikin varmaan helpompaa kuin tuollainen pelkurien näpäyttelytyyli.

Ei ole minullakaan, mutta oletan, että opettaja suoriutuu lakisääteisistä velvoitteistaan, josta hänelle maksetaan palkkaa.

Mikäli ongelmia kuitenkin esiintyy, niitä katsotaan em. oletuksen perusteella.

Selkokielellä:

Jos joku menee vtuks, opettaja on siitä ensimmäisenä vastuussa ja sitten mietitään, miten se opettaja voi parantaa toimintaansa, ettei menis enää vtuiks.

On juurikin sitä pelkurimaisuutta olla sanomatta, että opettajalla on suurin vastuu oppilaidensa oppimisesta.

Eikä pelkuruuden päälle voi rakentaa minkäännäköistä tasa-arvoista kommunikaatiota.

Ja kyllä se niin vaan on, että oppilaalla on vastuu ottaa sitä opetusta vastaan ja tehdä kotona oppimisensa eteen kaikkensa. Näin ei monenkaan kohdalla nykyisin tapahdu. Valitettavasti.

Vierailija
110/113 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen lapset ja nuoret osasivat itse hoitaa koulunkäyntinsä, eikä se ollut ns. vanhempien kuormana. Nykylapset ja -nuoret tarvitsevat ihan älyttömän paljon ohjaamista kaikessa. Ei oteta vastuuta omista asioista. Se tietenkin kuormittaa vanhempia. Toisaalta, vanhemmat itse ovat kasvattaneet lapsensa avuttomiksi.

Siis tämä nykyinen järjestelmä opettaa lapsille ja nuorille sen, että itse ei olla mistään vastuussa. Se on äiti ja isä kun käy koulua lapsensa keholla ja aivoilla. Nämä lapaset on vain liikuteltavia ameeboja. Minun vanhempani tiesi missä käyn koulua. Sen enempää ei asioista tienneet. Koulu oli ihan omalla vastuullani. Nykyään se on vanhempien vika jos on jotain ongelmaa. Lapset vain ajelehtii.

Vierailija
111/113 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kaipaan aikaa, kun lukiolaisten äidit eivät kysele opelta läksyjä ja jälkikasvun pärjäämistä yms. Kyllä 16-17-vuotiaan pitäisi itse jo osata hoitaa opintonsa.

T: lukion opettaja

(vanhempainillat yms ovat vanhemmille vapaaehtoisia, mutta opettaja ei voi jättää vastaamatta typeriin viesteihin, tyyliin: Villen vihko oli hukassa, voitko lähettää päivän muistiinpanot, T: Villen 16v äippä)

Minä vastaan typeriin viesteihin viiveellä tai en vastaa ollenkaan. Joillekin vanhemmille on mennyt "viesti perille" ja typerät kyselyt loppuivat ja jotenkin kummasti se lapsikin alkoi huolehtia itse läksymerkinnät ja muut.

Tässä on just hyvä merkki sekopäisestä opettajasta.

Tämäkin vois vaan asettaa rajansa asialliseen aikuismaiseen tyylìin, mutta taantuu pikkulapsen kiukuttelevalle tasolle (tosin kiukutteleva lapsikin osaa ilmasta itseään suoremmin) ja passiivis-aggressiiviseen tyyliin sitten yrittää saada "viestiä perille"

Miten hemmetin vaikeaa on kohdata ihmiset suoraselkäisesti? Ja nämä on sit opettamassa ja kasvattamassa lapsia ja nuoria 🙄

Hyvässä Wilmaviestissä tuodaan vastuulliselle opettajalle esille seuraavat teemat:

a) ymmärrätkö?

b) hyväksytkö?

c) mitä aiot tehdä asialle?

Sössöti sössöti.

Jos joku ei toimi mielestäsi oikein, OHJEISTA HÄNTÄ. Todella raukkamaista touhua. Ei voi puolustella mitenkään.

Minulla ei ole mitään intressejä kuormittaa opettajia turhilla viesteillä tms. Ymmärrän hyvin, että viestitulva on melkoinen. Käsittääkseni välimme kaikkiin opettajiin ovat kaikin puolin kunnossa (tosin mistä sitä tietää, jos on tällainen nilviäinen, joka esittää muuta kuin ajattelee, kuten eräärät..) Osan kanssa jopa hyvin lämpimät ja ystävälliset välit.

Se perustuu vastavuoroiseen, luottamukselliseen ja kunnioittavaan kommunikointiin. Kokeile joskus! On itsellesikin varmaan helpompaa kuin tuollainen pelkurien näpäyttelytyyli.

Ei ole minullakaan, mutta oletan, että opettaja suoriutuu lakisääteisistä velvoitteistaan, josta hänelle maksetaan palkkaa.

Mikäli ongelmia kuitenkin esiintyy, niitä katsotaan em. oletuksen perusteella.

Selkokielellä:

Jos joku menee vtuks, opettaja on siitä ensimmäisenä vastuussa ja sitten mietitään, miten se opettaja voi parantaa toimintaansa, ettei menis enää vtuiks.

On juurikin sitä pelkurimaisuutta olla sanomatta, että opettajalla on suurin vastuu oppilaidensa oppimisesta.

Eikä pelkuruuden päälle voi rakentaa minkäännäköistä tasa-arvoista kommunikaatiota.

Ja kyllä se niin vaan on, että oppilaalla on vastuu ottaa sitä opetusta vastaan ja tehdä kotona oppimisensa eteen kaikkensa. Näin ei monenkaan kohdalla nykyisin tapahdu. Valitettavasti.

Suurin osa opetuksesta tapahtuu koulussa, joten ongelmia ei pidä alkaa etsimään ensimmäisenä kotoa vaan sieltä koulusta ja opettajista.

Onko koulussa esiintynyt kiusaamista, mikä kertoo opettajien huolestuttavan heikosta läsnäolosta?

Onko opettajan opettamiseen liittyvä ammattitaito hyvä?

Onko opettajalla hyvä motivaatio?

Haluaako hän kehittää osaamistaan aktiivisesti?

Kehittääkö hän aktiivisesti opetusmateriaalejaan?

Onko opettaja valmis antamaan tarvittaessa kaikkensa?

Mitä opettaja kertoi viimeisessä kehityskeskustelussa?

Onko opettajan luontainen auktoriteetti heikko ja soveltuuko opettaja persoonallisuudeltaan ylempien luokkien opettajaksi ensinkään?

Onko opettaja terve?

Mitä lukee opettajan omakannassa?

Jne...

Vierailija
112/113 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lukee opettajan omakannassa?!! Just juu...

Vierailija
113/113 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lukee opettajan omakannassa?!! Just juu...

Tottakai pitää saada tietää onko mielenterveysjuttuja, alko-ongelmaa, erodraamaa tms. muuta huolta aiheuttavaa.