Järki lähtee tämän nykyajan koulunkäynnin kanssa
Kamalaa syynäyskulttuuri, ei saa olla liikaa poissaoloja, kamalat kaavakelitaniat koukuterveyskyselyihin ja lapset puheeksi keskustelut. Lisäksi vanhempainillat, kehityskeskustelut yms. ramppaamiset. Wilman kautta tulee muistettavia asioita, muistakaa se, tämä ja tuo, täyttäkää lippulappusia. Kaipaan todella sitä entistä peruskoulua.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kaipaan aikaa, kun lukiolaisten äidit eivät kysele opelta läksyjä ja jälkikasvun pärjäämistä yms. Kyllä 16-17-vuotiaan pitäisi itse jo osata hoitaa opintonsa.
T: lukion opettaja
(vanhempainillat yms ovat vanhemmille vapaaehtoisia, mutta opettaja ei voi jättää vastaamatta typeriin viesteihin, tyyliin: Villen vihko oli hukassa, voitko lähettää päivän muistiinpanot, T: Villen 16v äippä)
Minä vastaan typeriin viesteihin viiveellä tai en vastaa ollenkaan. Joillekin vanhemmille on mennyt "viesti perille" ja typerät kyselyt loppuivat ja jotenkin kummasti se lapsikin alkoi huolehtia itse läksymerkinnät ja muut.
Tässä on just hyvä merkki sekopäisestä opettajasta.
Tämäkin vois vaan asettaa rajansa asialliseen aikuismaiseen tyylìin, mutta taantuu pikkulapsen kiukuttelevalle tasolle (tosin kiukutteleva lapsikin osaa ilmasta itseään suoremmin) ja passiivis-aggressiiviseen tyyliin sitten yrittää saada "viestiä perille"
Miten hemmetin vaikeaa on kohdata ihmiset suoraselkäisesti? Ja nämä on sit opettamassa ja kasvattamassa lapsia ja nuoria 🙄
Hyvässä Wilmaviestissä tuodaan vastuulliselle opettajalle esille seuraavat teemat:
a) ymmärrätkö?
b) hyväksytkö?
c) mitä aiot tehdä asialle?
Sössöti sössöti.
Jos joku ei toimi mielestäsi oikein, OHJEISTA HÄNTÄ. Todella raukkamaista touhua. Ei voi puolustella mitenkään.
Minulla ei ole mitään intressejä kuormittaa opettajia turhilla viesteillä tms. Ymmärrän hyvin, että viestitulva on melkoinen. Käsittääkseni välimme kaikkiin opettajiin ovat kaikin puolin kunnossa (tosin mistä sitä tietää, jos on tällainen nilviäinen, joka esittää muuta kuin ajattelee, kuten eräärät..) Osan kanssa jopa hyvin lämpimät ja ystävälliset välit.
Se perustuu vastavuoroiseen, luottamukselliseen ja kunnioittavaan kommunikointiin. Kokeile joskus! On itsellesikin varmaan helpompaa kuin tuollainen pelkurien näpäyttelytyyli.
Olisiko Kansalaisaloitteen paikka? Mm. sairaspoissaoloja tarkasteltaessa sairaspoissaolot tulisi kyllä huomioida oikeasti realistiselle ja järkevälle tasolle jos sairastaa esim flunssaa; nykyflunssan kesto, ym, kouluympäristössä flunssan herkkä leviäminen, tarttuminen, pöpöjen lähes jatkuva jyllääminen ym. Jo yksi flunssa voi kestää siis eri nettilähteiden mukaan 4-5 päivää, toisessa lähteessä maininta jopa 1-2 viikkoa (sanahaku google flunssan kesto). Varhaisen tuen puuttumisen ja mallin mukaan tuota määrää pidetään ilmeisesti jo suht isona poissaolotuntimääränä. Järki päähän tässä!!!
Yleisessä tiedossa on että esim aikuinen sairastaa 2-4 flunssaa vuodessa. Pienet lapset jopa 10 flunssaa vuodessa. Oppilas lienee keskimäärin sairastaa tuolta ja väliltä flunssaa?
Kouluissa myöskin pääsee leviämään pöpöt koko ajan, kun oppilaat tulevat toipilaina ja jopa sairaina kouluun, jopa opettajat itse tekevät tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu uskonattomalle, että olet juuri käynyt 1. luokkalaisen kanssa terveystarkastuksessa, jossa täytetään monisivuinen lomake ja keskustellaan sen pohjalta perheestä ja lapsesta. Seuraavalla viikolla esitellään vanhempainillassa lapset puheeksi keskustelua, jossa noota lähestulkoon samoja asioita pitäisi keskustella opettajan kanssa.
Älä käy siellä terveystarkastuksessa äläkä täytä niitä lappuja.
Suurinpiirtein jo puolet jättää terveystarkastussirkuksen ja lappusirkuksen väliin.
Se on ihan aikuisten oikeasti vapaaehtoista!!!
No ehkä niissä terveystarkastuksissa kannattaa lapsen kuitenkin käydä? Vai meinasitteko jättää kokonaan välistä? Minun opiskeluaikaan , kuin myös omien lapsieni kohdalla lapsi haetaan luokasta tarkastukseen. Ei sinne vanhemman tarvitse mukaan mennä... mitä luultavimmin perästä kuuluu jos ilmenee jotain mistä vanhemman on hyvä olla tietoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kaipaan aikaa, kun lukiolaisten äidit eivät kysele opelta läksyjä ja jälkikasvun pärjäämistä yms. Kyllä 16-17-vuotiaan pitäisi itse jo osata hoitaa opintonsa.
T: lukion opettaja
(vanhempainillat yms ovat vanhemmille vapaaehtoisia, mutta opettaja ei voi jättää vastaamatta typeriin viesteihin, tyyliin: Villen vihko oli hukassa, voitko lähettää päivän muistiinpanot, T: Villen 16v äippä)
Minä vastaan typeriin viesteihin viiveellä tai en vastaa ollenkaan. Joillekin vanhemmille on mennyt "viesti perille" ja typerät kyselyt loppuivat ja jotenkin kummasti se lapsikin alkoi huolehtia itse läksymerkinnät ja muut.
Tässä on just hyvä merkki sekopäisestä opettajasta.
Tämäkin vois vaan asettaa rajansa asialliseen aikuismaiseen tyylìin, mutta taantuu pikkulapsen kiukuttelevalle tasolle (tosin kiukutteleva lapsikin osaa ilmasta itseään suoremmin) ja passiivis-aggressiiviseen tyyliin sitten yrittää saada "viestiä perille"
Miten hemmetin vaikeaa on kohdata ihmiset suoraselkäisesti? Ja nämä on sit opettamassa ja kasvattamassa lapsia ja nuoria 🙄
Hyvässä Wilmaviestissä tuodaan vastuulliselle opettajalle esille seuraavat teemat:
a) ymmärrätkö?
b) hyväksytkö?
c) mitä aiot tehdä asialle?
Sössöti sössöti.
Jos joku ei toimi mielestäsi oikein, OHJEISTA HÄNTÄ. Todella raukkamaista touhua. Ei voi puolustella mitenkään.
Minulla ei ole mitään intressejä kuormittaa opettajia turhilla viesteillä tms. Ymmärrän hyvin, että viestitulva on melkoinen. Käsittääkseni välimme kaikkiin opettajiin ovat kaikin puolin kunnossa (tosin mistä sitä tietää, jos on tällainen nilviäinen, joka esittää muuta kuin ajattelee, kuten eräärät..) Osan kanssa jopa hyvin lämpimät ja ystävälliset välit.
Se perustuu vastavuoroiseen, luottamukselliseen ja kunnioittavaan kommunikointiin. Kokeile joskus! On itsellesikin varmaan helpompaa kuin tuollainen pelkurien näpäyttelytyyli.
Ei ole minullakaan, mutta oletan, että opettaja suoriutuu lakisääteisistä velvoitteistaan, josta hänelle maksetaan palkkaa.
Mikäli ongelmia kuitenkin esiintyy, niitä katsotaan em. oletuksen perusteella.
Selkokielellä:
Jos joku menee vtuks, opettaja on siitä ensimmäisenä vastuussa ja sitten mietitään, miten se opettaja voi parantaa toimintaansa, ettei menis enää vtuiks.
On juurikin sitä pelkurimaisuutta olla sanomatta, että opettajalla on suurin vastuu oppilaidensa oppimisesta.
Eikä pelkuruuden päälle voi rakentaa minkäännäköistä tasa-arvoista kommunikaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen lapset ja nuoret osasivat itse hoitaa koulunkäyntinsä, eikä se ollut ns. vanhempien kuormana. Nykylapset ja -nuoret tarvitsevat ihan älyttömän paljon ohjaamista kaikessa. Ei oteta vastuuta omista asioista. Se tietenkin kuormittaa vanhempia. Toisaalta, vanhemmat itse ovat kasvattaneet lapsensa avuttomiksi.
Lapset ja nuoret ei kaipaa ohjaamista. Heiltä vaan vaaditaan ihan h*lvetisti paljon enemmän, kuin naperoilta menneillä vuosikymmenillä. Kuin myös opettajilta.
Lapsilta vaadittiin menneinä vuosikymmeninä paljon enemmän osaamista kuun nykyään. Koulussa täytyi todellakin osata asioita. Nyt tasoa on laskettu aivan valtavasti.
Selviö oli myös, että lapsi noin 20 vuoden takaa osasi kuoria perunat, juosta sujuvasti, ajaa polkupyörällä, solmia kengännauhansa, kirjoittaa sujuvasti järkeviä tarinoita, joissa piti käyttää omaa mielikuvitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen lapset ja nuoret osasivat itse hoitaa koulunkäyntinsä, eikä se ollut ns. vanhempien kuormana. Nykylapset ja -nuoret tarvitsevat ihan älyttömän paljon ohjaamista kaikessa. Ei oteta vastuuta omista asioista. Se tietenkin kuormittaa vanhempia. Toisaalta, vanhemmat itse ovat kasvattaneet lapsensa avuttomiksi.
Ai tämä onkin lasten vika? Mielenkiintoinen näkökulma :D
Hekö on ihan todella päättänyt että nyt tulee wilmat ja kaikki mahdolliset syynäykset ja lippulappuset ja keskustelut?
Ehkä nyt ei kuitenkaan.Luulen, että moni oppilas huokaisis helpotuksesta kun pääsis sinne ysäri/2000 luvun alkupuoliskon koulumaailmaan. Sinne missä itsekin olin.
Äiti 36v.
Ymmärsit väärin. Vanhemmat ovat kasvattaneet lapsistaan avuttomia. Johan tuossa lukion opettajakin kirjoitti, että äidit kyselevät lukiolaistensa läksyjä opettajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ja nuoret ei kaipaa ohjaamista. Heiltä vaan vaaditaan ihan h*lvetisti paljon enemmän, kuin naperoilta menneillä vuosikymmenillä. Kuin myös opettajilta.
Lapsilta vaadittiin menneinä vuosikymmeninä paljon enemmän osaamista kuun nykyään. Koulussa täytyi todellakin osata asioita. Nyt tasoa on laskettu aivan valtavasti.
Selviö oli myös, että lapsi noin 20 vuoden takaa osasi kuoria perunat, juosta sujuvasti, ajaa polkupyörällä, solmia kengännauhansa, kirjoittaa sujuvasti järkeviä tarinoita, joissa piti käyttää omaa mielikuvitusta.
Nykyään vaaditaankin USEAMPIA asioita. Ennen riitti nuo perus 10 taitoa, nykyään vaaditaan kymmeniä. Lisäksi tietotekniikka. Ehkä pitäisi tosiaan palata perusasioiden äärelle. Siinä olen kanssasi aivan samaa mieltä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu uskonattomalle, että olet juuri käynyt 1. luokkalaisen kanssa terveystarkastuksessa, jossa täytetään monisivuinen lomake ja keskustellaan sen pohjalta perheestä ja lapsesta. Seuraavalla viikolla esitellään vanhempainillassa lapset puheeksi keskustelua, jossa noota lähestulkoon samoja asioita pitäisi keskustella opettajan kanssa.
Älä käy siellä terveystarkastuksessa äläkä täytä niitä lappuja.
Suurinpiirtein jo puolet jättää terveystarkastussirkuksen ja lappusirkuksen väliin.
Se on ihan aikuisten oikeasti vapaaehtoista!!!
No ehkä niissä terveystarkastuksissa kannattaa lapsen kuitenkin käydä? Vai meinasitteko jättää kokonaan välistä? Minun opiskeluaikaan , kuin myös omien lapsieni kohdalla lapsi haetaan luokasta tarkastukseen. Ei sinne vanhemman tarvitse mukaan mennä... mitä luultavimmin perästä kuuluu jos ilmenee jotain mistä vanhemman on hyvä olla tietoinen.
Siellä on ehkä lääkärikin, muttei tarkastamassa, vaan antamassa sen vanhentuneen hpv-rokotuksen, joka ei suojaa siltä v-syylältä, koska Suomen rokotusohjelma lääketehtaiden kaatopaikka. (cervarix/gardasil)
150-200€/3v yksityisellä lastenlääkärillä. Onko muka liikaa lapsesi terveydestä?
Ps. Lasten terveydenhuolto ei kuulu sivistysvaltioissa koulun hoidettavaksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hekö on ihan todella päättänyt että nyt tulee wilmat ja kaikki mahdolliset syynäykset ja lippulappuset ja keskustelut?
Ehkä nyt ei kuitenkaan.Luulen, että moni oppilas huokaisis helpotuksesta kun pääsis sinne ysäri/2000 luvun alkupuoliskon koulumaailmaan. Sinne missä itsekin olin.
Äiti 36v.
Ymmärsit väärin. Vanhemmat ovat kasvattaneet lapsistaan avuttomia. Johan tuossa lukion opettajakin kirjoitti, että äidit kyselevät lukiolaistensa läksyjä opettajalta.
Ei vaan sinä ymmärsit väärin. Äidit eivät ole pilanneet lapsiaan vaan koko tää yhteiskunta on mennyt ihan älyttömäksi byrokratiaksi ja koulunkäyminenkin on jo lähestulkoon ydinfysiikkaa. Se ei ole äitien tai niiden lukiolaisten vika.
-vähemmän on enemmän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti 36v.
5.lk vanhempienilta meni teemoilla.
Poliisi puhu:
Lapsoset ostaa snäpistä pillereitä, lapsoset tekee tiktok yllytysjuttuja, lapsoset tekee pahoinpitelyvideoita, netissä on pskja aikuisia vaanimassa.
Kuraattori puhu:
Lapsoset ei nuku tarpeeksi, kun ne kattoo kännykkää, lapsoset kiusaa somessa, lapsoset ei ymmärrä totta ja satua netissä.
Opettaja puhu:
Aatelkaas sen Wilman laittamista lapsen kännyyn, meillä on kolmen kustantajan appeja ladatkaa niitä lapsen kännyyn, opettakaa lasta käyttää kännyy...
Tulin johtopäätökseen:
Opettajat vetää takapihan sílokkeja.
Joka vuosi samat ohjelmanumerot. Eli sanoma on aina se , että meidän lapset ja nuoret on aivan ä*äliöitä ja täysin toivottomia tapauksia. Vaara vaanii ja susi syö.
Koulussa opeteltavia/hallittavia asioita on vähennetty roimasti. Ennen piti todellakin osata enemmän. Olen ope jo kymmenten vuosien työkokemuksella, joten olen nähnyt "kehityskaaren".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pro gradu tutkielma kouluterveydenhoitajien näkemyksiä ...
--- Lukekaa!!!! ---
https://www.utupub.fi/bitstream/handle/10024/150961/Gronlund_Minna_opin…
Alussa vasta menossa mulla tuon lukeminen, mutta mielenkiinnolla jatkan lukemista, miten esim. flussaa, tiedossa olevaa flunssan nykyistä kestoa, ja näita muita ketjussa nousseita huomioita ja asioita käsitellään ko. tutkielmassa.
Tuo ei halua käsitellä ollenkaan sitä tärkeintä vaikutuskeinoa eli KOULUN TOIMINTAAN PUUTTUMISTA.
Absurdia vanhempien syyttämistä, kun koulu wilmoineen, kuraattoreineen ja terkkareineen on organisaationa täysin víturallaan.
Saksassa homma toimii hienosti täysin ilman tuota sirkusta.
Miksihän siinä ei käsitellä koulun toimintaan puuttumista? Onko siis jostain syystä rajattu juuri noin?
Joka vuosikymmen ollaan huolissaan jostakin.. haasteet on vaan erilaiset. Ihan hyviä niistä meidän lapsista tulee <3 ja äideille armoa! Ja iseille. Ja opettajille!
Vierailija kirjoitti:
Koulussa opeteltavia/hallittavia asioita on vähennetty roimasti. Ennen piti todellakin osata enemmän. Olen ope jo kymmenten vuosien työkokemuksella, joten olen nähnyt "kehityskaaren".
Niin se maailma muuttuu. Enää ei opettaja lyö karttakepillä sormille ja lapset istu kuin tinasotilaat pulpetissa.. a ehkä ihan hyvä niin? Asioilla on monta puolta.
Kouluterveydenhuollosta on laki
Tää maailma oli nyt ehkä muutenkin hieman yksinkertaisempi 20-30 vuotta sitten.. asioita on turha verrata. Nykyajan lapset ja nuoret osaa paljon sellaista mitä minä en. Esimerkiksi digitaidot .. heille tää elämä näyttäytyy sellaisena mihin he on tottunut. En minäkään osaa samaistua 50 - luvulla syntyneeseen anoppiini ja hänen kouluhistoriaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti 36v.
Poliisi puhu:
Lapsoset ostaa snäpistä pillereitä, lapsoset tekee tiktok yllytysjuttuja, lapsoset tekee pahoinpitelyvideoita, netissä on pskja aikuisia vaanimassa.
Kuraattori puhu:
Lapsoset ei nuku tarpeeksi, kun ne kattoo kännykkää, lapsoset kiusaa somessa, lapsoset ei ymmärrä totta ja satua netissä.
Opettaja puhu:
Aatelkaas sen Wilman laittamista lapsen kännyyn, meillä on kolmen kustantajan appeja ladatkaa niitä lapsen kännyyn, opettakaa lasta käyttää kännyy...
Tulin johtopäätökseen:
Joka vuosi samat ohjelmanumerot. Eli sanoma on aina se , että meidän lapset ja nuoret on aivan ä*äliöitä ja täysin toivottomia tapauksia. Vaara vaanii ja susi syö.
Kännyt alakouluikäisillä on täysin /C:stä, mutta yritetään niivittää pakolla käyttämään.
Lapsien aeliöoitüminen suurimmaksi kännyköistä kiinni.
Ei kannata pelätä, että jotain helkkarin tärkeetä jää väliin jos 5./6. luokkalaisella ei ole kännykkää.
Peruskoulussa ei vaan kannata panostaa kavereihin tai kannattaa jopa pyytää lasta välttämään kaverisuhteiden luomista, jos kavereita on harratuksen kautta.
Meillä laulaa wilman lisäksi Whatsapp jatkuvasti. Tulen hulluksi, tai olen jo tullut. En tiennyt että lapsen myötä joudun peruskouluun uudestaan. Olisi jäänyt lapsi tekemättä. Jatkuvasti kytätään ja kyylätään ja ollaan huolissaan huoli huoli huoli saata*a. Lapsella on flunssa niin jo ollaan huolisssaan ja otetaan puhutteluun ja ehdotellaan ties mitä. Tämä maa on niin sekaisin.
Pahoinvointikoneisto luotiin varmaan sen takia, että päästään syynäämään ja vahtimaan kuinka pahoin ihmiset saadaan voimaan.
Miten monta sairasta päänuppia onkaan saanut aikaan tämän hullun tilan tähän yhteiskuntaan.
Tyhmyys on pahuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsista kasvaa monitaitureita. He osaa navigoida tässä kaoottisessa maailmassa paremmin kuin edelliset sukupolvet. Heillä on sellaisia taitoja joita niillä ei ole, ketkä osaa kuoria perunat ja solmia kengännauhat sieville ruseteille.
Poliisi puhu:
Kuraattori puhu:
Opettaja puhu:
Tulin johtopäätökseen: