Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järki lähtee tämän nykyajan koulunkäynnin kanssa

Vierailija
11.09.2023 |

Kamalaa syynäyskulttuuri, ei saa olla liikaa poissaoloja, kamalat kaavakelitaniat koukuterveyskyselyihin ja lapset puheeksi keskustelut. Lisäksi vanhempainillat, kehityskeskustelut yms. ramppaamiset. Wilman kautta tulee muistettavia asioita, muistakaa se, tämä ja tuo, täyttäkää lippulappusia. Kaipaan todella sitä entistä peruskoulua.

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu uskonattomalle, että olet juuri käynyt 1. luokkalaisen kanssa terveystarkastuksessa, jossa täytetään monisivuinen lomake ja keskustellaan sen pohjalta perheestä ja lapsesta. Seuraavalla viikolla esitellään vanhempainillassa lapset puheeksi keskustelua, jossa noota lähestulkoon samoja asioita pitäisi keskustella opettajan kanssa.

Älä käy siellä terveystarkastuksessa äläkä täytä niitä lappuja.

Suurinpiirtein jo puolet jättää terveystarkastussirkuksen ja lappusirkuksen väliin.

Se on ihan aikuisten oikeasti vapaaehtoista!!!

Vierailija
42/113 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joskus 20 vuotta sitten ei saanut olla liikaa poissaoloja, kouluterveyskyselyssä vastattiin optimaalisimmalla mahdollisella tavalla (ei juoda viinaa, nukutaan hyvin, ei tupakoida, syödään terveellisesti jne.) ja opettajan kanssa keskusteltiin kahdesti vuodessa. Oli vanhempainiltoja, oli yhteisiä keskusteluja oppimisesta, osaamisesta ja koulussa olemisesta. Wilmaa ei ollut, oli reissuvihko.

Mitä entistä peruskoulua kaipaat?

Et todellakaan tiedä mitään.

Eka poissaolokategoria menee jo viikon sairastamisella rikki... Kuka näitä keksii???

Niin suomalaista taas ku olla voi.. Huomataan poissaoloihin liittyvää ongelmaa osalla oppilaista, joten keksitään systeemi, joka kuormittaa valtavasti kaikkia mahdollisia tahoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös ope kaipailee vanhoja aikoja, kun lapset itse huolehtivat omista kouluasioistaan. Ei tarvinnut open laittaa läksyjä, kokeita jne. Wilmaan vanhemmille, kun oppilaat muistivat ihan itse. Ei tarvinnut merkitä Wilmaan hienoa-merkintöjä vanhempia varten, kun sai sanoa asian suoraan lapselle.

Luulin et merkinnät on ope itseään varten.

Ennen oli täysin pärstäkertoimen mukaan mielivaltaista vähän korotella ja ja pyöristellä miten haluaa. Nyt arvosanojen perustaksi on merkinnät, joista kaiķki voi asian tarkistaa.

Jotkut opet toki nurisee tuostakin

Ennen opettaja merkitsi itselleen paperille ylös mitä kukin oppilas oli unohtanut tai toilaillut. Opettajilla on aina ollut velvollisuus pystyä konkreettisesti perustelemaan miksi on antanut jonkun arvosanan.

Vierailija
44/113 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kaipaan aikaa, kun lukiolaisten äidit eivät kysele opelta läksyjä ja jälkikasvun pärjäämistä yms. Kyllä 16-17-vuotiaan pitäisi itse jo osata hoitaa opintonsa.

T: lukion opettaja

(vanhempainillat yms ovat vanhemmille vapaaehtoisia, mutta opettaja ei voi jättää vastaamatta typeriin viesteihin, tyyliin: Villen vihko oli hukassa, voitko lähettää päivän muistiinpanot, T: Villen 16v äippä)

Kylläpäs Villellä on nuori äiti.

Vierailija
45/113 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joskus 20 vuotta sitten ei saanut olla liikaa poissaoloja, kouluterveyskyselyssä vastattiin optimaalisimmalla mahdollisella tavalla (ei juoda viinaa, nukutaan hyvin, ei tupakoida, syödään terveellisesti jne.) ja opettajan kanssa keskusteltiin kahdesti vuodessa. Oli vanhempainiltoja, oli yhteisiä keskusteluja oppimisesta, osaamisesta ja koulussa olemisesta. Wilmaa ei ollut, oli reissuvihko.

Eka poissaolokategoria menee jo viikon sairastamisella rikki... Kuka näitä keksii???

Näin on. Kun googlaa hakusanoilla esim flunssan kesto

esim:

https://www.itsehoitoapteekki.fi/artikkelit/flunssan-oireet-ja-hoito/na…

flunssan kesto vähintään 4-5 päivää

Aikuinen sairastaa ton artikkelin mukaan 2-4 flunssaa ja pieni lapsi jopa kymmenen.

Kun itse olin koululainen, oli kielto että ei saa tulla kipeänä eikä edes toipilaana kouluun.

Olen omin korvin kuullut, kun yksi opettaja puhui että laittaa oman lapsensa kouluun kipeänä buranan voimalla. Tätäkö tämä on??!! Missä on todellinen vastuu.

Vierailija
46/113 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kaipaan aikaa, kun lukiolaisten äidit eivät kysele opelta läksyjä ja jälkikasvun pärjäämistä yms. Kyllä 16-17-vuotiaan pitäisi itse jo osata hoitaa opintonsa.

(vanhempainillat yms ovat vanhemmille vapaaehtoisia, mutta opettaja ei voi jättää vastaamatta typeriin viesteihin, tyyliin: Villen vihko oli hukassa, voitko lähettää päivän muistiinpanot, T: Villen 16v äippä)

16 v äippä lukiolaisella Villellä? On tosiaan hurjaksi mennyt nykymeno

Vierailija
47/113 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poissaoloihin puututaan nyt ja se on hyvä. Lapset ja nuoret lintsaavat koulusta aivan älyttömän paljon ja huoltajat ilmoittavat lapsensa/nuorensa sairaaksi. Jo alakouluikäiset lapset saattavat olla vuoden aikana yhteensä 2-3 kk kotona "sairaana".

Ennen isoista poissaolomääristä tuli automaattisesti luokalle jääminen.

Mun lapsi on usein sairaana, tiedätkö miksi? Kuormituksen takia. Nykypäivän koulu on herkälle lapselle todella raskas paikka. Vähintään joka kolmas viikko nousee mysteerikuume, eikä sitä tule lomilla lainkaan.

Mulla on yksi tuollainen työntekijä firmassani, siis ihan aikuinen iso mies. Ei se koskaan pitkillä kesälomilla ole kipeä, eikä syyslomalla, ei joululomalla, ei talvilomalla, ei koskaan. Mutta heti lomalta töihin tullessa iskee aina joku tauti JUST sopivasti. Miten se voikin AINA osua noin kivasti, hmmm on kyllä tosi ihme juttu......................

Ymmärrän turhautumisen. Mieti, onneksi se ei ole keksinyt sairastua lomilla, joutusit siirtämään sen lomapäiviä.

Vierailija
48/113 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vastaan typeriin viesteihin viiveellä tai en vastaa ollenkaan. Joillekin vanhemmille on mennyt "viesti perille" ja typerät kyselyt loppuivat ja jotenkin kummasti se lapsikin alkoi huolehtia itse läksymerkinnät ja muut.

Vierailija
49/113 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös ope kaipailee vanhoja aikoja, kun lapset itse huolehtivat omista kouluasioistaan. Ei tarvinnut open laittaa läksyjä, kokeita jne. Wilmaan vanhemmille, kun oppilaat muistivat ihan itse. Ei tarvinnut merkitä Wilmaan hienoa-merkintöjä vanhempia varten, kun sai sanoa asian suoraan lapselle.

Ennen oli täysin pärstäkertoimen mukaan mielivaltaista vähän korotella ja ja pyöristellä miten haluaa. Nyt arvosanojen perustaksi on merkinnät, joista kaiķki voi asian tarkistaa.

Ennen opettaja merkitsi itselleen paperille ylös mitä kukin oppilas oli unohtanut tai toilaillut. Opettajilla on aina ollut velvollisuus pystyä konkreettisesti perustelemaan miksi on antanut jonkun arvosanan.

Pliis. Kaikki muistaa, miten mielivaltaista touhu oli.

Joo, varmaan oli opella omat mustat listat ja lellikkien kultaiset listat. Sitä en epäile, etteikö jos jonkinlaista merkintää löytynyt.

Wilma-merkinnät on oikein hyvä juttu!

Vierailija
50/113 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Kun googlaa hakusanoilla esim flunssan kesto

esim:

https://www.itsehoitoapteekki.fi/artikkelit/flunssan-oireet-ja-hoito/na…

flunssan kesto vähintään 4-5 päivää

Aikuinen sairastaa ton artikkelin mukaan 2-4 flunssaa ja pieni lapsi jopa kymmenen.

Kun itse olin koululainen, oli kielto että ei saa tulla kipeänä eikä edes toipilaana kouluun.

Olen omin korvin kuullut, kun yksi opettaja puhui että laittaa oman lapsensa kouluun kipeänä buranan voimalla. Tätäkö tämä on??!! Missä on todellinen vastuu.

No just sen takia se laittaa ettei sitten olis niitä sijaisista vinkuvia huoltajia.

Vierailija
51/113 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, varmaan oli opella omat mustat listat ja lellikkien kultaiset listat. Sitä en epäile, etteikö jos jonkinlaista merkintää löytynyt.

Itse en muista mitään mielivaltaista touhua koko koulutaipaleeni aikana. Mulla oli hyvin järkeviä opettajia lukioon asti.

Vierailija
52/113 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samanlaista paperien täyttelyä oli ennenkin. Ennen piti vielä poissaololappu allekirjoittaa joka kerta kun lapsi oli pois koulusta. Läksyjä ei minusta pitäisi Wilmaan merkitä. Jos lapsi ei merkkaa läksyjä tunnilla itse ylös niin voivoi. Saa vastata itse seurauksista sitten.

Kyllä on hyvä, että poissaolijoillekin välittyy tieto mitä pitää tehdä.

Omien lasten luokkatoverit ei ainakaan koskaan kerro mitään, jos kysyvät läksyjä luokan wa-ryhmässä.

Vierailija
53/113 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pro gradu tutkielma kouluterveydenhoitajien näkemyksiä ...

--- Lukekaa!!!! ---

https://www.utupub.fi/bitstream/handle/10024/150961/Gronlund_Minna_opin…

Alussa vasta menossa mulla tuon lukeminen, mutta mielenkiinnolla jatkan lukemista, miten esim. flussaa, tiedossa olevaa flunssan nykyistä kestoa, ja näita muita ketjussa nousseita huomioita ja asioita käsitellään ko. tutkielmassa.

Vierailija
54/113 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en muista mitään mielivaltaista touhua koko koulutaipaleeni aikana. Mulla oli hyvin järkeviä opettajia lukioon asti.

Joo, niin varmaan ja lehmät lentelee.. "ei mitään" ja "koko koulutaipaleen aikana". Ei kehenkään kohdistuvaa mielivaltaa koskaan?

No oli miten oli, tosiasia kuitenkin on, minkä useammat varmaan myöntää, että koulu oli selvästi oma maailmansa ja siellä tapahtuneet jutut jäivät pitkälti seinien sisälle. Vanhemmilla ei ollut mitään käryä... Ja tämä mahdollisti opettajien auktoriteettiaseman väärinkäytön.

Vierailija
55/113 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vastaan typeriin viesteihin viiveellä tai en vastaa ollenkaan. Joillekin vanhemmille on mennyt "viesti perille" ja typerät kyselyt loppuivat ja jotenkin kummasti se lapsikin alkoi huolehtia itse läksymerkinnät ja muut.

Tässä on just hyvä merkki sekopäisestä opettajasta.

Tämäkin vois vaan asettaa rajansa asialliseen aikuismaiseen tyylìin, mutta taantuu pikkulapsen kiukuttelevalle tasolle (tosin kiukutteleva lapsikin osaa ilmasta itseään suoremmin) ja passiivis-aggressiiviseen tyyliin sitten yrittää saada "viestiä perille"

Miten hemmetin vaikeaa on kohdata ihmiset suoraselkäisesti? Ja nämä on sit opettamassa ja kasvattamassa lapsia ja nuoria 🙄

Vierailija
56/113 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pro gradu tutkielma kouluterveydenhoitajien näkemyksiä ...

--- Lukekaa!!!! ---

https://www.utupub.fi/bitstream/handle/10024/150961/Gronlund_Minna_opin…

Alussa vasta menossa mulla tuon lukeminen, mutta mielenkiinnolla jatkan lukemista, miten esim. flussaa, tiedossa olevaa flunssan nykyistä kestoa, ja näita muita ketjussa nousseita huomioita ja asioita käsitellään ko. tutkielmassa.

Tuo ei halua käsitellä ollenkaan sitä tärkeintä vaikutuskeinoa eli KOULUN TOIMINTAAN PUUTTUMISTA.

Absurdia vanhempien syyttämistä, kun koulu wilmoineen, kuraattoreineen ja terkkareineen on organisaationa täysin víturallaan.

Saksassa homma toimii hienosti täysin ilman tuota sirkusta.

Vierailija
57/113 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on just hyvä merkki sekopäisestä opettajasta.

Tämäkin vois vaan asettaa rajansa asialliseen aikuismaiseen tyylìin, mutta taantuu pikkulapsen kiukuttelevalle tasolle (tosin kiukutteleva lapsikin osaa ilmasta itseään suoremmin) ja passiivis-aggressiiviseen tyyliin sitten yrittää saada "viestiä perille"

Miten hemmetin vaikeaa on kohdata ihmiset suoraselkäisesti? Ja nämä on sit opettamassa ja kasvattamassa lapsia ja nuoria 🙄

Hyvässä Wilmaviestissä tuodaan vastuulliselle opettajalle esille seuraavat teemat:

a) ymmärrätkö?

b) hyväksytkö?

c) mitä aiot tehdä asialle?

Vierailija
58/113 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen lapset ja nuoret osasivat itse hoitaa koulunkäyntinsä, eikä se ollut ns. vanhempien kuormana. Nykylapset ja -nuoret tarvitsevat ihan älyttömän paljon ohjaamista kaikessa. Ei oteta vastuuta omista asioista. Se tietenkin kuormittaa vanhempia. Toisaalta, vanhemmat itse ovat kasvattaneet lapsensa avuttomiksi.

Ai tämä onkin lasten vika? Mielenkiintoinen näkökulma :D

Hekö on ihan todella päättänyt että nyt tulee wilmat ja kaikki mahdolliset syynäykset ja lippulappuset ja keskustelut?

Ehkä nyt ei kuitenkaan.

Luulen, että moni oppilas huokaisis helpotuksesta kun pääsis sinne ysäri/2000 luvun alkupuoliskon koulumaailmaan. Sinne missä itsekin olin.

Äiti 36v.

Vierailija
59/113 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian vaativaa kaikki tänäpäivänä. Rimaa pitäisi laskea ja reippaasti niin ei uuvu oppilaat eikä vanhemmat. Niin kouluissa kuin työmailla ja ihan yleisesti koko meidän yhteiskunnassa.

Vierailija
60/113 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen lapset ja nuoret osasivat itse hoitaa koulunkäyntinsä, eikä se ollut ns. vanhempien kuormana. Nykylapset ja -nuoret tarvitsevat ihan älyttömän paljon ohjaamista kaikessa. Ei oteta vastuuta omista asioista. Se tietenkin kuormittaa vanhempia. Toisaalta, vanhemmat itse ovat kasvattaneet lapsensa avuttomiksi.

Lapset ja nuoret ei kaipaa ohjaamista. Heiltä vaan vaaditaan ihan h*lvetisti paljon enemmän, kuin naperoilta menneillä vuosikymmenillä. Kuin myös opettajilta.