Onko tämä oikein, että henkilö pitää omasta tahdostaan työstä "taukoa" ja asuu ulkomailla, mutta saa silti työttömuuskorvauksia?
En ymmärrä.
"En ole historiassani hirveästi ollut työttömänä, mutta nyt pidän pikkuisen tauon. Välillä pitää levätäkin"
"hän saa ansiosidonnaista päivärahaa ammattiliiton työttömyyskassasta"
"Tällä hetkellä hän asustaa ulkomailla aurinkoisemmassa paikassa"
Kommentit (195)
Korona-aikana ystäväni muutti vanhempiensa kotiin Espanjaan ja nosti liiton korvauksia.
Ei Suomessaollut töitä ja vanhemmat saivat olla tyttörensä kanssa ja lapsenlapsen.
Ei hirveen pahana pidä. Otti lapsen pois päiväkodistakin, joka oli hyvä juttu
Vierailija kirjoitti:
Korona-aikana ystäväni muutti vanhempiensa kotiin Espanjaan ja nosti liiton korvauksia.
Ei Suomessaollut töitä ja vanhemmat saivat olla tyttörensä kanssa ja lapsenlapsen.
Ei ulkomailla oleminen olekaan tässä väärin, koska työtä haetaan netin kautta ja jos voi tarvittaessa tulla haastattetteluun Suomeen.
Väärin tässä on se, henkilö sanoo tarkoituksella pitävänsä taukoa, mutta ottaa silti työttömyyskorvausta.
Vierailija kirjoitti:
On oikein. Liiton maksamaa ansiosidonnaista päivärahaa tämä jutun henkilö saa, eikä mitään sossutukia.
Vakituisissa työsuhteissa olevilla on palkalliset lomat, pätkätyöläinen, jos haluaa lomaa viettää, pitää työsuhteiden välissä hieman taukoa. Niin tekisin itsekin, jos en olisi vakkarina.
Näin tekisin minäkin ja mun mielestä se on aivan kohtuullista. Ihmisellä, joka on joutunut työskentelemään pelkillä ketjutetuilla pätkäsopimuksilla, on aina ylimääräinen stressi töiden jatkumisesta ja epävarmuudesta. Jos nyt pitää jonkin ajan vapaata, hyvä vaan. Hänen oman terveytensä vuoksi.
Kun itsellä loppui (pätkä)työt kuin seinään, pidin itsekin muutaman kuukauden taukoa ansiosidonnaisella ennen aktiivista työnhakua, koska olin tuossa vaiheessa aivan loppu. Romahdin ihan täysin, enkä ollut päästä edes kotoa ulos. Kun pääsin lopulta lääkäriin sainkin masennusdiagnoosin, joka todennäköisesti johtui loppuunpalamisesta. Ei musta realistisesti tuolloin olis edes ollutkaan töihin.
Kun en ihmisen taustoista ja tilanteesta mitään tiedä, en lähde moralisoimaan. Kunhan ei pidä vuosikausia taukoa ilman syytä, mun mielestä tuo on lähtökohtaisesti aivan ok.
Vierailija kirjoitti:
On oikein. Liiton maksamaa ansiosidonnaista päivärahaa tämä jutun henkilö saa, eikä mitään sossutukia.
Vakituisissa työsuhteissa olevilla on palkalliset lomat, pätkätyöläinen, jos haluaa lomaa viettää, pitää työsuhteiden välissä hieman taukoa. Niin tekisin itsekin, jos en olisi vakkarina.
Ei sitä tukea maksa liiton kassa kuin pieneltä osin. Loput kustannamme me muut veronmaksajat.
Maksan mielelläni veroja, jos tukia ei käytetä väärin. Tämä nainen ei ole jäänyt työttömäksi, vaan jättäytynyt vapaalle.
Sikamaista maksattaa se muilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakituisissa työsuhteissa olevilla on palkalliset lomat, pätkätyöläinen, jos haluaa lomaa viettää, pitää työsuhteiden välissä hieman taukoa. Niin tekisin itsekin, jos en olisi vakkarina.Näin tekisin minäkin ja mun mielestä se on aivan kohtuullista. Ihmisellä, joka on joutunut työskentelemään pelkillä ketjutetuilla pätkäsopimuksilla, on aina ylimääräinen stressi töiden jatkumisesta ja epävarmuudesta. Jos nyt pitää jonkin ajan vapaata, hyvä vaan. Hänen oman terveytensä vuoksi.
Kun itsellä loppui (pätkä)työt kuin seinään, pidin itsekin muutaman kuukauden taukoa ansiosidonnaisella ennen aktiivista työnhakua, koska olin tuossa vaiheessa aivan loppu. Romahdin ihan täysin, enkä ollut päästä edes kotoa ulos. Kun pääsin lopulta lääkäriin sainkin masennusdiagnoosin, joka todennäköisesti johtui loppuunpalamisesta. Ei musta realistisesti tuolloin olis edes ollutkaan töihin.
Kun en ihmisen taustoista ja tilanteesta mitään tiedä, en lähde moralisoimaan. Kunhan ei pidä vuosikausia taukoa ilman syytä, mun mielestä tuo on lähtökohtaisesti aivan ok.
Ei, vaan taustoista riippumatta työttömyyskorvauksen nostaminen omasta halusta pidettäviin taukoihin on väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas kunnon naisvihaa tässäkin ketjussa.
On ihan se ja sama mitä sukupuolta tuo jutun "työtön" on. Hän ei aidosti ole työtön eikä ole työmarkkinoiden käytössä. Ei voi esim. käydä työhaastatteluissa eikä ottaa työtä vastaan jos sellaista hälle tarjotaan. Hänellä ei siten ole oikeutta työttömyysetuuteen. Turha vedota naiseuteen, sillä ei tässä tapauksessa ole mitään merkitystä.
Eletään vuotta 2023. Haastatteluja voidaan suorittaa nykyään vaikka netin kautta. Tai puhelimitse.
Ulkomailta yleensä pääsee myös takaisin Suomeen.
Minusta ei ole moraalisesti oikein.
Toki saa olla pois työelämästä, jos tahtoo, mutta ei sitä pitäisi saada yhteiskunnalla eli toisilla veronmaksajilla maksattaa.
Pitäisi ensin säästää varat, joilla taukonsa rahoittaa. Se on varmasti mahdollista hyvin harvoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö työttömän pidä olla koko ajan kotimaassa TE-toimiston tavoitettavissa?
Puhelimella ja netillähän kaikkia tavoitellaan? Käsittääkseni ne toimii ulkomaillakin? Itse olin Virossa kun soittivat. Ihan kuin niitä kiinnostaisi olinko siellä vai jossain takahikiällä.
Kyllä ennen on pitänyt ilmoittaa, jos poistuu maasta ja muistaakseni sai max viikon olla pois. Kotonahan sitä pitää kykkiä ja olla "työvoiman käytettävissä". Auta armias jos olet vessassa silloin kun TE-täti soittaa. Vapaaehtoistyö on tietenkin kielletty. Ja opiskelu edes itsekseen.
Nykyäänkö saa siis reissata vapaasti? Ilmankos tänne on tunkua t p hakijana. Sitten vaan tuet juoksemaan ja takaisin kotimaahan lomailemaan.
Ei tietenkään ole. Toisaalta ymmärrän, jos henkilö seilaa pätkätyöstä toiseen. Tällöin ei kerry täysimääräisiä vuosilomia, mistä suurin osa vakityöläisistä pääsevät nauttimaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos ja kun se on lakien ja asetusten mukaista, niin oikein on.
Ei noin voi perustella moraalikysymyksiä. Laki ja moraali voivat käytännössä olla kaksi eri asiaa. Lakipykälät eivät voi huomioida kaikenlaisia elämässä eteen sattuvia tilanteita. Ihmisen moraali on käsitys oikeasta ja väärästä.
Jos ulkomailla lomaileva oikeasti keskittyy työnhakuun ulkomailla lomaillessaan, eipä lomailussa mitään väärää ole. Jos taas lomailijan asenne on keskittyä lomailuun anssin rahoittamana, se ei silloin ole oikein moraaliselta näkökannalta, vaan on anssin väärinkäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakituisissa työsuhteissa olevilla on palkalliset lomat, pätkätyöläinen, jos haluaa lomaa viettää, pitää työsuhteiden välissä hieman taukoa. Niin tekisin itsekin, jos en olisi vakkarina.Näin tekisin minäkin ja mun mielestä se on aivan kohtuullista. Ihmisellä, joka on joutunut työskentelemään pelkillä ketjutetuilla pätkäsopimuksilla, on aina ylimääräinen stressi töiden jatkumisesta ja epävarmuudesta. Jos nyt pitää jonkin ajan vapaata, hyvä vaan. Hänen oman terveytensä vuoksi.
Tällä naisella on ollut töitä, joista hän on vapaaehtoisesti jättäytynyt pois. Hän ei myöskään ole romahtanut tai masentunut, vaan lekottelee täysin työkykyisenä auringossa.
Se olisi erittäin ok, JOS hän tekisi sen omin varoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan taustoista riippumatta työttömyyskorvauksen nostaminen omasta halusta pidettäviin taukoihin on väärin.
Mä olen eri mieltä.
Suotta pilkataan tontun työtä. Miten se käytännössä eroaa esim. lastenhoitajan tai kerhonvetäjän jne töistä? Tarkoitan, että ihan oikea työhän se on hassusta nimestä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Jos ja kun se on lakien ja asetusten mukaista, niin oikein on.
Näinhän virolaiset rakennusmiehet ovat tehneet Suomessa jo 25 vuotta. Muutavat hetkeksi Helsinkiin ja kun pääsevät rakennusliiton ansiosidonnaiselle Suomi maksaa asumistuen, lapsilisän ja jatko-opiskelut Tallinnaan.
Hän on pätkätöiden välissä työttömänä vaan. Seuraava työpaikka on jo tiedossa ja kesälläkin oli osa-aikaisessa työssä. Ei tuossa mitään väärää ole. Asian vaan ehkä huonosti ilmaisi, kun ei etsi uutta pätkätyötä tuohon väliin. Ei välttämättä edes löytyisi sopivaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelimella ja netillähän kaikkia tavoitellaan? Käsittääkseni ne toimii ulkomaillakin? Itse olin Virossa kun soittivat. Ihan kuin niitä kiinnostaisi olinko siellä vai jossain takahikiällä.
Kyllä ennen on pitänyt ilmoittaa, jos poistuu maasta ja muistaakseni sai max viikon olla pois. Kotonahan sitä pitää kykkiä ja olla "työvoiman käytettävissä". Auta armias jos olet vessassa silloin kun TE-täti soittaa. Vapaaehtoistyö on tietenkin kielletty. Ja opiskelu edes itsekseen.
Nykyäänkö saa siis reissata vapaasti? Ilmankos tänne on tunkua t p hakijana. Sitten vaan tuet juoksemaan ja takaisin kotimaahan lomailemaan.
Ei tarvitse ilmoittaa eikä ole mitään viikon rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Koronavuonna 2020 lomatetuilla ja työttömiksi jääneillä ei ollut työnhakuvelvollisuutta. Rahat tuli ihan normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin tämä, kuin vaikka jatkuva saikuttaminen sitten töissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei
Työkkäri kommentoi:
"hakijasta lähteviin taukoihin työstä ei työttömyysturvaa ole tarkoitettu"
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009847225.html