Nordean kysely: Suomella ei ole varaa nykyiseen eläkejärjestelmään
VAIN reilu kolmannes eli 37 prosenttia suomalaisista uskoo, että Suomella on tulevaisuudessakin varaa ylläpitää nykyistä työeläkejärjestelmää, kertoo Nordea Henkivakuutuksen teettämä tuore kyselytutkimus.
Vastinetta maksamilleen eläkemaksuille luotti saavansa 43 prosenttia suomalaisista, ja vain 40 prosenttia uskoi tulevansa toimeen saamallaan eläkkeellä.
Lähes kaksi kolmesta kannatti kyselyn mukaan mallia, jossa voisi itse valita, mihin osa eläkemaksuista sijoitetaan.
SELVÄSTI yli puolet eli 58 prosenttia alle 40-vuotiaista on jo varautunut tai suunnittelee varautuvansa eläkeajan toimeentuloon sijoittamalla, kysely kertoi.
Vain 16 prosenttia alle 40-vuotiaista arvioi eläkejärjestelmän kohtelevan nuoria ja varttuneempia tasapuolisesti.
Aula Researchin tekemään kyselyyn vastasi 1 118 henkilöä maalis–huhtikuussa 2026.
SUOMEN eläkejärjestelmä on osin rahastoiva, ja pääosin eläkemaksut katetaan eläkemaksuina palkoista.
Eläkerahastojen varojen määrä on ylittänyt jo 300 miljardia euroa.
Eurooppalaisessa vertailussa Suomen eläkevarojen määrä on poikkeuksellisen suuri maan kokoon nähden.
Kyselyn tulokset eläkemaksujen ja etuustasojen kehityksestä ovat jonkinmoisessa ristiriidassa Eläketurvakeskuksen kesällä julkaiseman lakisääteisten eläkkeiden vuoteen 2 100 ulottuvien laskelmien kanssa.
Pitkän aikavälin laskelma arvioi, että osin rahastojen sijoitustuottojen kasvun takia palkoista kerättäviä työeläkemaksuja olisi jopa vara alentaa laskentajakson jälkeen.
Kommentit (18)
Ratkaisu: Hankitaan lisää maahan muuttajia korjaamaan ongelma.
Suomalaiset poliitikotkin ovat tottuneet elintasoon johon Suomalaisilla veronmaksajilla ei ole enää varaa.
Nielaiskaa Nordean mainosjuttu siekailematta, mutta meidän eläkejärjestelmä on ihan hyvä vaikka sitä arvostellaan viikottain, maksoin työurani aikana eläkemaksut kitisemättä ja nyt nautin eläkettä. Ainahan on viisasta säästää lisää ja niin tein minäkin asumalla omistusasunnossa, jokainen tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Nielaiskaa Nordean mainosjuttu siekailematta, mutta meidän eläkejärjestelmä on ihan hyvä vaikka sitä arvostellaan viikottain, maksoin työurani aikana eläkemaksut kitisemättä ja nyt nautin eläkettä. Ainahan on viisasta säästää lisää ja niin tein minäkin asumalla omistusasunnossa, jokainen tavallaan.
Suomen eläkejärjestelmä toimii vielä niille jotka on eläkkeellä.
Niille jotka eivät ole eläkkeellä se esittäytyy lähinnä maksuina palkkakuitissa kun eläkkeelle pääsy aika siirtyy kohti hamaata tulevaisuutta.
Lienee nuorien eläkeikä nyt jossain 70v+ kohdalla kun nyt eläkkeellä olevat lähtivät eläkkeelle 62v kohdalla.
Ainoa oikea tapa on se, että eläkejärjestelmä yksilöllistetään siten, että kukin maksaa eläkemaksut itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se eläkejärjestelmä oikein hyvä, jos sattuu olemaan saajapuolella kuten sinä. Muilla ei sitten olekaan mitään väliä. Minä-minä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niille jotka eivät ole eläkkeellä se esittäytyy lähinnä maksuina palkkakuitissa kun eläkkeelle pääsy aika siirtyy kohti hamaata tulevaisuutta.
Lienee nuorien eläkeikä nyt jossain 70v+ kohdalla kun nyt eläkkeellä olevat lähtivät eläkkeelle 62v kohdalla.
Ainoa oikea tapa on se, että eläkejärjestelmä yksilöllistetään siten, että kukin maksaa eläkemaksut itselleen.
Eläkeikä on politikkojen säätämä siitä vaan politiikkaan mukaan vaikuttamaan.
Elekää nyt alakako säätämään, mulla on kaksi vuotta aikaa eläkkeelle.
Eikö aina ole säästetty eläkepäiviä varten myös itse? Itse aloitin 2000-luvun alussa parikymppisenä. Sokea luotto siihen että kaikki järjestyy on tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se eläkejärjestelmä oikein hyvä, jos sattuu olemaan saajapuolella kuten sinä. Muilla ei sitten olekaan mitään väliä. Minä-minä
En tunne olevani minä-minä ihminen, menin töihin 17vuotiaana ja jäin työkyvyttömyyseläkkeelle 59vuotiaana, työura 42vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset poliitikotkin ovat tottuneet elintasoon johon Suomalaisilla veronmaksajilla ei ole enää varaa.
Olisiko korkea aika leikata kansanedustajien määrää ja lakkauttaa puoluetuet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkä projekti vain tuo, että rahastoitaisiin henkilökohtaiseen rahastoon ne eläkemaksut. Nykyisestä järjestelmästä pitää maksaa vielä eläkkeitä sellaisille henkilöille, jotka on nyt alle kaksikymppisiä ja tehneet jo töitä. Eli osa saa nykyisestä järjestelmästä vielä eläkkeitä 80 vuoden päästä.
Itselläni eläkekertymä nyt 2500€, eläkeikään vielä 15 vuotta. Olen tässä muutaman vuoden säästänyt puhtaasti eläkepäivilleni 500€ kuussa indeksirahastoon. Nyt 50 tuhatta kasassa. Nuo on oma eläketurvani, että eläkepäivillä pystyy jotain muutakin tekemään kuin vain syömään kaupan halvintaa ruokaa ja elämään pihisti.
Suomella ei ole varaa eläkejärjestelmään, terveydenhoitoon eikä koulutukseen. Ainoa mihin näyttäisi olevan varaa on pienen eliitin ylläpitoon muiden kustannuksella.
Suurin osa tulevista eläkeläisistä saa vain minimi eläkettä pienen palkan ja pätkätöiden ansiosta. Todellinen vaara on että uhkarohkea pörssi sijoittaminen tuhoaa eläke järjestelmän ja varat.
"Eurooppalaisessa vertailussa Suomen eläkevarojen määrä on poikkeuksellisen suuri maan kokoon nähden."
Jutun oleellisin lause. Eläkemassipussin päällä istujat eivät ole huolissaan.
Nyt pitäisi huolestuneen nuoren vaan alkaa kerryttämään sitä työeläkettä eikä reppureissailla ja ikiopiskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko korkea aika leikata kansanedustajien määrää ja lakkauttaa puoluetuet?
Tämäkin on täysin totta, kansanedustajien määrän voisi puolittaa, avustajat maksettaisiin omasta pussista, puoluetukien poisto, sopeutumisrahan poisto. Lista on loputon ja tärkeämpänä virkavastuu teoista ja puheista.
Onko Suomella varaa? Ehkä ei, mutta ei siihen vastaus kyllä mitään tavankansalaisten mielipiteitä kyselemällä selviä.
Vierailija kirjoitti:
"Eurooppalaisessa vertailussa Suomen eläkevarojen määrä on poikkeuksellisen suuri maan kokoon nähden."
Jutun oleellisin lause. Eläkemassipussin päällä istujat eivät ole huolissaan.
Nyt pitäisi huolestuneen nuoren vaan alkaa kerryttämään sitä työeläkettä eikä reppureissailla ja ikiopiskella.
Ok boomer. Hyvin näytät olevan perillä asiosta.
Ja hyvä muistaa ettei nuoret yleensä osallistu tällaisiin kyselyihin lainkaan, joten luvut todellisuudessa paljon heikommat.