Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meidän perheen ostovoima on heikentynyt vuodessa niin, että mitään ylimääräistä ei tarvitse ostaa.

Vierailija
11.09.2023 |

Kesälomalla käytiin kaksi kertaa kebabilla koko perhe, muuten ei "ulkoruokaa" olla syöty vuoteen.

Lasten maksulliset harrastukset on lopetettu. Superparkkiin/ym. ovat päässeet pari kertaa, kun sukulaiset ovat lahjaksi ostaneet, kiva!

Mistään reissuista minnekään lomakohteisiin Suomessa tai ainakaan ulkomaille ei voi kuin haaveilla, onneksi on mökki.

Nämä vain huomiota, miten talous on kiristynyt. Onko muilla sama? Me ollaan siis viisihenkinen perhe ja vanhemmat olleet vakitöissä ikuisuuden.

Kommentit (180)

Vierailija
41/180 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on mediaanitulot ja puolisolla tulot vähän yli mediaanin. Tämä tilanne on ollut noin kolme vuotta. Aikaisemmin meillä oli huomattavasti pienemmät tulot, saimme käteen yhteensä sen verran kuin mitä puoliso nykyään yksinään saa. Nyt tuntuu siis edelleen, hintojen noususta huolimatta, että meillä on paljon rahaa, koska olemme tottuneet huomattavasti alhaisempaan elintasoon. Nykyään on vara käydä leffassa, kerran kuussa ravintolassa syömässä ja mä olen jopa ostanut moottoripyörän. Lapsillekin on vara ollut ostaa skootteri, läppäri ja uusi Pleikkari, ja me käytiin ensimmäisellä ulkomaanlomalla tänä kesänä. Toki mua vähän pelottaa, että kun tähän tottuu ja inflaatio jatkuu, niin jossain välissä varmaan alkaa tuntua siltä, että rahat loppuu. Mutta nyt ei vielä tunnu siltä, niin olen vain iloinen.

Vierailija
42/180 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marin vei meidänkin rahat. Odotan veroalea, että jos sitten saatais jotain takaisin.

Ei vienyt, älä valehtele.

Kyllä vei. Sen hallitus oli pahin mun koko 50 vuotisen elämäni aikana. En ikinä enää äänestä vasemmistoa. Inhoan niitä syvästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/180 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuan hinta on noussut ja sen huomaa. Kauankohan kaupat kehtaavat väittää että kaikki johtuu Ukrainan sodasta? Ampuvat omaan nilkkaansa kun nostavat hintoja. Pizzalla ja hampurilaisilla käymme vain tilipäivänä. Loppukuusta menee kirjaimellisesti laskemiseksi miten raha riittää laskuihin ja ruokaan.

Vierailija
44/180 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei aiemminkaan olis laittanut rahojaan siihen ylimääräiseen, niin nyt olis säästöjä mitä käyttää.... Mutta sehän ei oo mediaseksikästä.

Vierailija
45/180 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marin vei meidänkin rahat. Odotan veroalea, että jos sitten saatais jotain takaisin.

Kyllä vei. Sen hallitus oli pahin mun koko 50 vuotisen elämäni aikana. En ikinä enää äänestä vasemmistoa. Inhoan niitä syvästi.

Kerrotko vielä, miten vasemmisto heikensi elämääsi? Ajattelitko, että vasemmisto nosti korkoja ja käynnisti inflaation? Siinä sivussa aloitti pandemian, energiakriisin ja sodan?

Alan todellakin ymmärtää, että meillä Suomessa peruskoulutus on kriisissä.

Vierailija
46/180 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruuan hinta on noussut ja sen huomaa. Kauankohan kaupat kehtaavat väittää että kaikki johtuu Ukrainan sodasta? Ampuvat omaan nilkkaansa kun nostavat hintoja. Pizzalla ja hampurilaisilla käymme vain tilipäivänä. Loppukuusta menee kirjaimellisesti laskemiseksi miten raha riittää laskuihin ja ruokaan.

Erityisesti edullisen ruuan hinta on noussut. 

Lehdissä kirjoitetaan, että nousu on 10 -20 %. Kuitenkin jo valmiiksi edullisen ruuan nousu on huomattavasti enemmän. Ja tarjoukset koskevat nykyään lähinnä vain kalliimpia ruokia tai valmisruokia.

Ennen esim. ostamani leipäpaketti maksoi 0,39 euroa, nyt hinta on 0,79 euroa. Kaurahiutaleissa sama. Ennen 0,89 euroa, nyt 1,39 euroa. Vehnäjauhoissa nousu on ollut 0,79 eurosta 1,29 euroon, jne. jne.. Tätä luetteloa voisi jatkaa hamaan tulevaisuuteen. Totuus kuitenkin on, että  ihan perusruoka-aineiden hinta on noussut noin 50 - 100 %. 

Vierailija
47/180 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kauan Suomi pysyy pystyssä, kun kellään ei ole enää varaa tehdä mitään? Luulisi rikkaitakin kiinnostavan, jos lempiravintola pistää lapun luukulle. 

Tätä olen miettinyt jo kauan, kun oma rahankäyttöni on ollut viimeiset 10 vuotta sitä, että kaiken muun vaatetuksen paitsi kengät ostan kirpputoreilta ja kaupasta ostan vain ruokaa, pesuaineita ja hygieniatarvikkeita. Loppu meneekin sitten lääkkeisiin ja lääkäreihin. Vuokra-asuntokin on kaupungin yhtiössä, joka pyrkii lähelle plus miinus nollaa, joten kukaan ei edes rikastu asumisellani.

Vierailija
48/180 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi ostaa ylimääräistä?

Maailma pyörii rahalla. Vai ilmaiseksiko parturi hiuksia leikkaa? Millä hän sitten elää?

Parturien hintoja en ole ymmärtänyt enää vuosiin. 160€ olisi maksanut raidat ja leikkaus ja asun pikkupaikkakunnalla, en missään suuren kaupungin keskustassa. Ei kiitos pitäkää tunkkinne.

Vierailija
49/180 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessa perheessä on kulutettu mielihalu edelle, ei tarve edellä. Ilmasto kiittää, kun joudutaan miettimään, mitä todella tarvitsee.

Säästövinkeistä paraimpia on esim. ostoslapun tekeminen kauppaan mennessä.

Joo, ilmasto kiittää kun vaihdan lähiruuan puolaiseen tuotantoon. 

Hallituksella olisi ollut mahdollista laskea esim. kotimaisten kasvisten, hedelmien ja marjojen arvonlisäveroa. He päättivät kuitenkin laskea oluen verotusta ja nostaa lääkkeiden.

Vierailija
50/180 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei aiemminkaan olis laittanut rahojaan siihen ylimääräiseen, niin nyt olis säästöjä mitä käyttää.... Mutta sehän ei oo mediaseksikästä.

Onneksi olen jossain vaiheessa pystynyt lapsille jotain ylimääräistä tarjoamaan. Työelämä on niin kuluttavaa ja opiskelukin aika raskasta, jos sen tosissaan tekee, että mielelläni olen lapsille jotain hauskaa arjesta poikkeavaa tekemistä silloin tällöin suonut.

Vierailija
51/180 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on heikentynyt niin paljon, että kesälomaakaan ei pidetty. Ulkona syöty viimeksi 2019.

Vierailija
52/180 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä elintaso on noussut, koska eläminen ei ole kallistunut kiitos omistusasunnon ja tasaerälyhennyksen.

Tämän päivän vuokriin verrattuna meidän asuntolainan kk-erä on naurettavan pieni. Ja lainahan loppuu kohta ja sitten jää tonni kuussa enemmän käteen. Ja hups: meille on kertynyt varallisuutta 300 000 euroa eli tämän verran näistä nykyään saa.

Että ei eläminen mitään ihan hirveän kallista ole, kun kerta tällainen lapsiperhekin pystyy säästämään tuollaisen summan. :)

Vierailija
53/180 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhan kansan viisautta on ollut hyvinä aikoina varautua huonoihin, ns. pahan päivän varalle. Pitkään jatkunut kulutusjuhla on saanut ihmiset uskomaan ikuisiin hyviin aikoihin ja nyt maksetaan sitä hintaa.

Vierailija
54/180 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 vuoteen en ole ostanut mitään ylimääräistä. Nyt en enää tiedä mistä voisi säästää. Pitää kai ruveta varastamaan ruokansa. Ai niin, tammikuussa kävin ostamassa yhden euron juuston Mäkistä ja se maksoi 2 e!!!

Vierailija
55/180 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa kaikki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan mun lapsuudelta 80-luvulla. Olen kasvanut siihen ajatukseen että vähälläkin tulee toimeen. Harmi että useimmilla ei ole samaa ajatusta.

Ja maailma ei muutu ollenkaan kulutuksen ja tulojen suhteen vuosikymmenissä? Jos ennen riitti että oli ruokaa nytkin pitäisi riittää? Ihmiset on köyhissäkin maissa niin onnellisia, vaikka heillä ei ole mitään eks niin?

Aivan. Ja 1980-luvulla kaikilla on ollut kaikkea, mitä kellään ei ollut 1920-luvulla.

Vierailija
56/180 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko vielä, miten vasemmisto heikensi elämääsi? Ajattelitko, että vasemmisto nosti korkoja ja käynnisti inflaation? Siinä sivussa aloitti pandemian, energiakriisin ja sodan?

Vasemmisto on tuonut Suomeen byrokratian ja ylenmääräiset palvelut, joiden johdosta valtio on velkaa 150 miljardia ja korot ovat valtavat. Kommunistithan pandemian aloittivat. Sodankin aloitti entiset kommunistit.

Vierailija
57/180 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasemmisto on tuonut Suomeen byrokratian ja ylenmääräiset palvelut, joiden johdosta valtio on velkaa 150 miljardia ja korot ovat valtavat. Kommunistithan pandemian aloittivat. Sodankin aloitti entiset kommunistit.

Kiitos vaan, nyt tiedämme, että Suomen hallitus aloitti pandemian ja sodan. Vielä kun saadaan inflaatio ja korkojen nousu oikeille syyllisille, jonkun mutkan kautta varmaankin on jokin suomalainen puolue syyllinen. Ihan varmaan syynä on jokin salaliitto.

Vierailija
58/180 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä ostin tasan kerran mansikoita, täytekakun päälle koristeeksi. Jopa 90-luvun laman aikaan meidän perhe osti 5kg laatikon tai useammankin/kesä.

Lapsille ostin sitten mansikoiden sijaan välipalaksi banaaneita, jotka on roudattu tuhansien kilometrien takaa.

Mustikat ja puolukat ollaan saatu onneksi itse kerättyä pakkaseen.

Vierailija
59/180 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauppiaat, matkailu-ja ravintola-ala etc. ovat nostaneet hinnat pilviin. Ei oikeasti tartte, mutta sota on hyvä syy korottaa kaiken hintaa. Toivottavsti kusevat omiin muroihinsa, ahneet.

Tämä ei mene ihan näin. Yrittämisen kustannukset on niin järjettömät etten tajua kuin joku vielä viitsii kituuttaa pienyrittäjänä. Hyvä jos saa pitää 30% tienaamaataan.

Yrityksiä kaatuu ja lopettaa ennätysmäärin.

Vierailija
60/180 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas on ketjusta poistettu viestejä jos kertoo totuuden että Marin ex viisikko hallinto tuhosi suomalaisten ostovoiman vuosina 2020-2023, jokainen näki tämän verratessaan tulojaan ja menojaan ei tarvittu muita faktoja enää...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi