Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä meitä muita,jotka ei osaa tehdä kanaviillokkia tai muita 80-90-luvun koulun ruokia?

Vierailija
09.09.2023 |

Ketään?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes tekisin kun en ole koskaan kyseisistä ruoista tykännyt yhtään.

Vierailija
2/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanaviillokki oli mun lempparia koulussa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanaviilokkia tarjoiltiin kouluissa myös 2000-luvulla.

Vierailija
4/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan Saarioisten valmisruokana kanaviillokkia. Ihan ok.

Vierailija
5/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan koettanutkaan tehdä kanaviillokkia. En kyllä varmaan osaisi.

Vierailija
6/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko jollain kanaviillokin resepti?

Vierailija
7/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko jollain kanaviillokin resepti?

Joskus kotoa pois muutettuani yritin tehdä kanakastiketta joka nykyään jo sujuu paljon paremmin mutta silloinen resepti oli jotain aivan kamalaa, tämän tapaista: Paistetaan kanasuikaleita pannulla, lisätään jauhot ja ruskistetaan vähän jauhelihakastikkeen tyyliin. Maustetaan ja päälle vettä, annetaan porista kypsäsi. Jos tuosta lähdet tuunaamaan? Itsellä ei ole enää yhtään samaa ainesta omassa "kanakastikkeen" luottoreseptissä (jonka teen fileistä)

Vierailija
8/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa tehdä kanaviillokkia ja tillilihaakin olen tehnyt kerran elämässäni (ei maksanut vaivaa). N55+

Vierailija
9/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tais olla ihan parasta kouluruokaa uunimakkaran kanssa?

Vierailija
10/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa tehdä. Voisin kyllä opetella, kun on tulossa pikkujoulut, joiden teema on 90-luvun lama-aika.

Vierailija
11/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa 80-luvun alussa Helsingissä löysin tartar-kastikkeen, kalan ja perunan pyhän kolmiyhteyden.

Toinen hyvä kombo oli pinaattiletut ja nakit suolakurkuilla.

80-luvun alun kouluruoka oli pääosin erittäin hyvää, ainakin Laajasalossa.

Vierailija
12/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo yrittänyt, koska mun keittokirjan reseptin mukaan ensimmäiseksi keitetään kokonainen kana. Maissikananpoika on lähin versio kokonaisesta kanasta, jonka olen nähnyt, mutta hinta ei innosta kokeilemaan.

Vierailija
13/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan tehdä kanaviillokkia ja se on hyvää. Otse tehty, mudtaherukkahillon kanssa tarjoitu kanaviillokki on myös noun 17 kertaa parempaa kuin einesversio.

Sen tekemistä ei kuitenkaan kannata aloittaa keittämällä kokonainen kana. Kokonaisia kanoja/broilereita saa pakasteina, mutta vaiva on turhan iso. Kannattaa joko ostaa grillibroileri tai paistaa uunissa koipia ja repiä ne kypsinä kastikkeeseen. Kanalla ja nroilerilla ei ole tässä eroa. Pääasia että liha on kypsää ja revittyä.

Olen tehnyt myös tillilihaa, mutta siitä en saanut yhtä hyvää kuin alakoulussa. Meillä oli hyvä keittäjä silloin.

14/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 80-luvulla ala-asteen kouluruokailussa tosi hyvää hernekeittoa. Se oli laihaa liemimäistä, maukasta, siinä oli jauhelihaa. Täytyy joskus koettaa tehdä sellaista. 

Muistan yhden laskiaisen, jolloin koulussa oli sitä. Olimme olleet laskemassa mäkeä ja sen jälkeen palattiin kouluun syömään hernekeittoa ja laskiaispullaa. Ennen 90-luvun alun lamaa koulussa oli ihanat ruoat.

Vierailija
15/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se kellään osaamisesta ole kiinni, jokainen lukutaitoinen osaa noudattaa reseptejä. Itse en ainakaan yksinkertaisesti halua tehdä tuota, koska en pidä siitä enkä oikeastaan mistään kouluruoasta mitä meille tarjottiin.

Vierailija
16/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa 80-luvun alussa Helsingissä löysin tartar-kastikkeen, kalan ja perunan pyhän kolmiyhteyden.

Toinen hyvä kombo oli pinaattiletut ja nakit suolakurkuilla.

80-luvun alun kouluruoka oli pääosin erittäin hyvää, ainakin Laajasalossa.

Teillä on ollut luksusruokaa.

Meillä kasarilla Savossa ei ollut todellakaan mitään tartarkastikkeita (ainoat vaihtoehdot oli vehnäjauhokastike tai ruskistettu vehnäjauhokastike, molemmat pelkästään suolalla maustettu), suolakurkkuja ei ollut koulussa ikinä, pinaattiletut tarjottiin puolukkahillon kanssa eikä olisi tullut kuuloonkaan että samana päivänä olisi kahta eri ruokaa (pinaattiletut JA nakkeja?! Poltetaanko samaan syssyyn satasen seteleitä??)

Vierailija
17/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Curry-broileri uunipasta on herkkuani.

Raaka-aineet

½ kplSipuli

1-2 kplvalkosipulinkynttä

oliiviöljyä

1-1½ dlKermaa

suolaa ja pippuria

1-2 rklcurry-maustetta

1 kplpunainen paprika

100-200 gkanasuikaleita

Tagliatelle-tuorepastaa

https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/194914/Kermainen%20currykanapa…

Näitä on monenlaista ohjetta ja laitan Torinon simpukka pastaa jotka esikypennän al dente ja huuhtelen kylmällä vedellä siivilässä. En osta valmiita suikaleita vaan leikkelen kanan fileistä suikaleita. Sitten vaan valurautapataan kaikki sekaisin ja uuniin. 

Vierailija
18/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa itse laittaa, mutta hyviä olivat kanaviilokki ja tillilihakin, vaikka eivät mitenkään ulkomuotonsa perusteella kovin herkullisilta näyttäneetkään.

Vierailija
19/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa itse laittaa, mutta hyviä olivat kanaviilokki ja tillilihakin, vaikka eivät mitenkään ulkomuotonsa perusteella kovin herkullisilta näyttäneetkään.

Etkö oikeasti osaisi noudattaa reseptiä?

Vierailija
20/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo koskaan tehnyt, mutta eiköhän tuohonkin resepti löydy kuten moneen muuhunkin ruokaan jota vasta ensimmäistä kertaa koittaa tehdä.