Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä meitä muita,jotka ei osaa tehdä kanaviillokkia tai muita 80-90-luvun koulun ruokia?

Vierailija
09.09.2023 |

Ketään?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronilaatikko oli kans koulussa paljon parempaa kuin itsetehtynä. Ne makaronit oli jotenkin erilaisia se keskusaukko paljon isompi.

Vierailija
22/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuossahan pienitään broileria, sekoitetaan ja kuumennetaan kastikeainekset, lisätään se broileri, ja valmis. En suostu uskomaan että on olemassa aikuisia jotka eivät osaisi tuota tarvittaessa tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se kellään osaamisesta ole kiinni, jokainen lukutaitoinen osaa noudattaa reseptejä. Itse en ainakaan yksinkertaisesti halua tehdä tuota, koska en pidä siitä enkä oikeastaan mistään kouluruoasta mitä meille tarjottiin.

Soveltaa niitä sitten vain vähän herkullisemmiksi. Minäkään en juurikaan tykännyt kouluruuasta koskaan mutta kuin aikuisiällä menin maalaiskylän koulun keittiölle harjoittelemaan niin täytyi ihmetellä kuinka järkyttävän hyvää ruokaa siellä tehtiin. Puurotkin olivat aivan järkyttävän hyviä kun ne isossa padassa haudutettiin. Makkarakeittoa tulivat monet opettajat kehumaan kuinka hyvää. 

Minään päivänä ei ollut sellaista ruokaa joka ei olisi ollut todella hyvää ja olen tosi ronkeli. Kokit olivat ihan huippuja maalaisemäntiä. Ajattelin että jos tuollainen ruoka ei kelpaa niin sitten on siinä syöjässä se vika. Missään en ole niin hyvää perusruokaa saanut. Ja ihmettelin niiden taitoja taikoa halvalla niin hyvää ruokaa kun on määrä budjetit. 

Vierailija
24/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonainen pakastebroileri sulatetaan ja keitetään suolan, pippurin, porkkanoiden ja sipulin kanssa. Aluksi tulee vaahtoa joka kuoritaan pois. Kun kypsä, irrotetaan lihat ja kattilassa sulatetaan voita, siihen vehnäjauhoa, paista hetki. Siivilän läpi sitten liemi tähän, maustetaan currylla, pippurilla, suolalla ja kun liemi on valmis lihat sekaan.

Vierailija
25/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään kanaviillokkia semisäännöllisesti. Ostetaan lihatiskin grillipisteeltä aina kokonainen grillattu kana. Helppo tehdä ja hyvää. Jonkun verran aikaa menee siihen kananlihan irrotteluun, ennen kuin pääsee hommiin. Onnistuu haarukalla ja veitsellä hyvin kyllä.

Siihen voi-punainen maito-vehnäjauho suurustekastikkeeseen laitetaan reilusti emmental-raastetta ja samoin päälle ennen uuniin laittoa.

Vierailija
26/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se kellään osaamisesta ole kiinni, jokainen lukutaitoinen osaa noudattaa reseptejä. Itse en ainakaan yksinkertaisesti halua tehdä tuota, koska en pidä siitä enkä oikeastaan mistään kouluruoasta mitä meille tarjottiin.

Soveltaa niitä sitten vain vähän herkullisemmiksi. Minäkään en juurikaan tykännyt kouluruuasta koskaan mutta kuin aikuisiällä menin maalaiskylän koulun keittiölle harjoittelemaan niin täytyi ihmetellä kuinka järkyttävän hyvää ruokaa siellä tehtiin. Puurotkin olivat aivan järkyttävän hyviä kun ne isossa padassa haudutettiin. Makkarakeittoa tulivat monet opettajat kehumaan kuinka hyvää. 

Minään päivänä ei ollut sellaista ruokaa joka ei olisi ollut todella hyvää ja olen tosi ronkeli. Kokit olivat ihan huippuja maalaisemäntiä. Ajattelin että jos tuollainen ruoka ei kelpaa niin sitten on siinä syöjässä se vika. Missään en ole niin hyvää perusruokaa saanut. Ja ihmettelin niiden taitoja taikoa halvalla niin hyvää ruokaa kun on määrä budjetit. 

Ymmärsit väärin. En pidä tuon genren ruoista, valmistuksesta riippumatta. Samalla lailla kun joku ei vaikka voi sietää intialaista ruokaa. Ei sitäkään kukaan ihmettele ja ala vängätä että kyllä senkin hyväksi saa modattua.

Suomalainen perusruoka on minun makuuni todella raskasta ja tympeää sekä mautonta. Toki voisin vaikka karjalanpaistista jättää pois perunan ja veden ja mustapippurin jne, ja syödä pelkät lihat salaatin ja tulisten mausteiden kanssa, ihan esimerkkinä, mutta ei se enää karjalanpaistia olisi. Tai vaihtaa makkarakeitton makkarat oikeisiin maustettuihin lihamakkaroihin ja syödä pelkät makkarat vaikka bataatin ja hapankaali kanssa, mutta taas... Ei se ole makkarakeittoa.

Vierailija
27/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsit väärin. En pidä tuon genren ruoista, valmistuksesta riippumatta. Samalla lailla kun joku ei vaikka voi sietää intialaista ruokaa. Ei sitäkään kukaan ihmettele ja ala vängätä että kyllä senkin hyväksi saa modattua.

Suomalainen perusruoka on minun makuuni todella raskasta ja tympeää sekä mautonta. Toki voisin vaikka karjalanpaistista jättää pois perunan ja veden ja mustapippurin jne, ja syödä pelkät lihat salaatin ja tulisten mausteiden kanssa, ihan esimerkkinä, mutta ei se enää karjalanpaistia olisi. Tai vaihtaa makkarakeitton makkarat oikeisiin maustettuihin lihamakkaroihin ja syödä pelkät makkarat vaikka bataatin ja hapankaali kanssa, mutta taas... Ei se ole makkarakeittoa.

Makunsa kullakin eikä makuasioista kannata alkaa kiistelemään. Minua ei taas kiinnosta mikään erikoisista aineksista tehdyt gourmet ruuat. Ja ikinä en voisi juoda viinejä ja mitään alkoholipitoista ruuan kanssa muuta kuin maitoo tai piimää. Alkoholit pitää nauttia erikseen. 

Meille riittää ihan suomalainen perusruoka ja ne perus mausteet. Tykkään juureksista, perunasta ja sipulista. Perus paistijauheliha ja kananfile ruokaa syödään eniten. Juhlapyhinä ja lauantai viikonloppuisin uuni paistia ja savukalaa. Kotipizzan pitsaa lisä aineksilla haen kerran kuussa tai lemppari kebabbia sunnuntaisin leffa ruuaksi. 

Vierailija
28/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makunsa kullakin eikä makuasioista kannata alkaa kiistelemään. Minua ei taas kiinnosta mikään erikoisista aineksista tehdyt gourmet ruuat. Ja ikinä en voisi juoda viinejä ja mitään alkoholipitoista ruuan kanssa muuta kuin maitoo tai piimää. Alkoholit pitää nauttia erikseen. 

Meille riittää ihan suomalainen perusruoka ja ne perus mausteet. Tykkään juureksista, perunasta ja sipulista. Perus paistijauheliha ja kananfile ruokaa syödään eniten. Juhlapyhinä ja lauantai viikonloppuisin uuni paistia ja savukalaa. Kotipizzan pitsaa lisä aineksilla haen kerran kuussa tai lemppari kebabbia sunnuntaisin leffa ruuaksi. 

Miten ihmeessä alkoholin juominen liittyy aiheeseen? En juo ollenkaan alkoholia mutta ei se liity mitenkään siihen mistä ruoasta pitää.

Ja MOT: suomalaiselle jo salaatti ja hapankaali tai mausteet, todennäköisesti myös perunan poissaolo, ovat = "erikoisista aineksista tehdyt gourmet ruuat". 🙄

29/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa tehdä tillilihaa enkä edes halua yrittää.

🇺🇦🇮🇱

30/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa tehdä. Voisin kyllä opetella, kun on tulossa pikkujoulut, joiden teema on 90-luvun lama-aika.

Kanaviillokki pikkujouluissa ois kyl aika rok.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
31/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanaviillokki oli mun lempparia koulussa!

Samoin, ja näin melkoisesti vaivaa etsien sen ohjetta keittokirjoista. Turhaan.

Kanaviillokkia pidetään ilmeisesti niin alkeellisena ruokana ettei siihen tarvita edes reseptiä.

Se on keitettyjä broilerinpaloja valkokastikkeessa.

Mieluummin tietenkin kanaa.

Vierailija
32/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kanaviillokki oli mun lempparia koulussa!

Samoin, ja näin melkoisesti vaivaa etsien sen ohjetta keittokirjoista. Turhaan.

Kanaviillokkia pidetään ilmeisesti niin alkeellisena ruokana ettei siihen tarvita edes reseptiä.

Se on keitettyjä broilerinpaloja valkokastikkeessa.

Mieluummin tietenkin kanaa.

Oletko kuullut ikinä sellaisesta kuin Google? Löytyy kymmeniä ohjeita. Tulitko tänne aikakoneella 90-luvulta jos etsit ohjetta KeItToKiRjOiStA 🤣?

Vierailija
33/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään valmistaa täysin mauttomia kouluruokia. Kanaruoat tehdään yleensä intialaiseen tai marokkolaiseen tyyliin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi