Kertokaa hallituksen kannattajat, että millä köyhät sitten elää?
Kun työttomyystukea ja asumistukea leikataan? Siis jos ei silti työllisty tai ei pysty töihin?
Niin millä sitten eletään, kun tulot putoaa nykyisestä 300-600€/kk? Luuletteko että meillä on vielä varaa pärjätä sitten enää mitenkään?
Kommentit (1103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei työllisty nykyisellä ammatilla, niin menee koulun penkille opiskelemaan työllistävän ammatin. Opintotukea ei olla leikkaamassa.
Ei ole taloudellisesti mahdollista opiskella. Sairaana ei paukut riitä sekä opiskelemaan että käymään töissä samaan aikaan. Ja pelkkä tyotylmyystuki ei riitä. On velkainen omistusasunto, joten ei tule muita tukia. Vuokralle en mene
Tämä on aika erikoista, kun osa nokkii työssäkäyviä ja välitetään, kun ei työllistytä, mutta mitään ei sen eteen tehdä. On työvoimapoliittista koulutusta, on opintotuki ja laina, on omaehtoinen tuki. Itse sain omaehtoisen tuen ja opiskelen terveyden takia etänä. Tulot nousseet köyhyysrajalta muutamassa vuodessa bruttona 1700 euroa. Toki olisin voinut jäädä kotiin makaamaan ja itkemään tukien perään...ja on asuntolaina, 2 teiniä ja mies, joka tienaa alle keskituloisen verran.
No moni ei kyllä työllisty, vaikka miten yrittäisi. Tiedän 50+ ikäisiä, joilla on työkokemusta ja kaksi tutkintoa, mutta töitä ei vain löydy.
Jos ei edes yritä niin ei ainakaan työllisty.
Kerropa tuo ikäsyrjityille, jotka tekevät vuodessa satoja hakemuksia - tuloksetta. Mutta sinultahan puuttuu empatia ja ymmärrys.
Vuodessa satoja hakemuksia? Herranjumala. Laita nyt tänne sun hakemus niin autetaan sua. Jotainhan tuossa täytyy olla pielessä. Haetko paikkoja joihin sinulla olisi edes teoreettista osaamista?
Ei välttämättä ole mitään pielessä. Samassa tilanteessa olevia on vaan todella paljon. Niin mitenkäs saat myytyä itsesi työnantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 57v työtön merkonomi enkä kelpaa työnantajille, hoitoala ja siivoustyö eivät käy terveydellisten syiden takia, millä logiikalla työllistyn mitä enemmän tukia leikataan?!
Kaupan kassalle tai baariin tiskin taakse. Kouluun avustajaksi? Töitä löytyy, jos haluaa ja on valmis tekemään joustoja oman arjen suhteen.
Sinulla on vielä 11 vuotta työuraa jäljellä. Se on pitkä aika olla mukana työelämässä. Ja samalla eläke karttuu.
Koulunköyntiavustajan työ on muuten pääosin osa-aikaista. Hyvin harva on kokoaikainen. Samoin kaupan kassan työt ja baarityöntekijän työt ovat osa-aikaisia. Hallitushan haluaa nyt sitäpaitsi kieltää kaikki osa-aikatyöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 57v työtön merkonomi enkä kelpaa työnantajille, hoitoala ja siivoustyö eivät käy terveydellisten syiden takia, millä logiikalla työllistyn mitä enemmän tukia leikataan?!
Miten olet kehittänyt osaamistasi tuon työttömyysjakson aikana ja ennen sitä töiden ohessa?
Syöksy sementtiin pää edellä.
Jos tässä pitää jotain rakentavaa nähdä, niin ainakin työnteko tulee rahallisesti kannattamaan enemmän kuin joutenolo.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen etsinyt töitä pitkään. Hakenut myös paikoista, joissa muka huutava työvoimapula. En päässyt. Ensi vuonna alan varastamaan ruokaa, hygieniatarvikkeita yms. Jos joku asioista tietävä haluaa oikeasti auttaa, niin voisiko kirjoittaa tähän ne paikat, joihin voi vain mennä töihin? Eli kävelen rakennukseen, ja se on moi, tulin tänne töihin.
Älä ainakaan HSL:lle. Ne laittaa poliisit perään, jos meet sinne bussia ajamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassalle tai baariin tiskin taakse. Kouluun avustajaksi? Töitä löytyy, jos haluaa ja on valmis tekemään joustoja oman arjen suhteen.
Sinulla on vielä 11 vuotta työuraa jäljellä. Se on pitkä aika olla mukana työelämässä. Ja samalla eläke karttuu.
Älä unta näe että tuon ikäistä noihin tehtäviin otettaisiin, pitää olla nuori ja nätti.
No ei meidän kaupan kassalla kaikki ole nuoria ja nättiä. Osa ei oo kumpaakaan ja osa vaan toista.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen onneksi jo työkyvyttömyys eläkkeellä, ikää 55, ihan vaan vitutuksen takia (virallinen syy ahdistus ja masennus).
Mulla sama, siis täsmälleen sama.
Vierailija kirjoitti:
Tekemällä töitä. Ihan niin kuin me muutkin. Jos ei ole työkyvytön, jotain pystyy aina tekemään. Jaa vaikka hesaria. Jos on työkyvytön, on työkyvyttömyyseläkkeellä.
Maailman pienin viulu soi, kun kuulen itkua siitä ettei enää voi elää veronmaksajien rahoilla.
Mua harvoin ärsyttää mikään, mitä palstalla kirjoitetan. Mutta tuo boldaamani kommentti ärsyttää. Tästä on jo vuosia, kun Suomessa työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyn ehtoja kiristettiin. Ihan vain siksi, että työttömyyskorvauksen peruspäiväraha on huomattavasti pienempi kuin mitä olisi työkyvyttömyyseläke. Siksi - JA VAIN SIKSI - edes neljän eri erikoislääkärin antamasta lausunnosta huolimatta kansalainen ei välttämättä pääse eläkkeelle. Pilapiirros, jossa Kelan asiantuntijalääkäri seisoo Virtasen haudalla ja toteaa Virtasen täysin työkykyiseksi, ei oikeasti enää edes naurata.
Yrittäjän ja työnantajan näkökulmastakin on aivan älytöntä, että työkyvyttömän työttömän pitää hakea työpaikkoja saadakseen edelleen työttömyyskorvausta. Ihan turhia hakemuksia, kun sekä työtön että työnantaja tietää, ettei kyseinen henkilö ole enää työkykyinen. Mutta taha. Raha se on tässä se, joka ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei työllisty nykyisellä ammatilla, niin menee koulun penkille opiskelemaan työllistävän ammatin. Opintotukea ei olla leikkaamassa.
Ei ole taloudellisesti mahdollista opiskella. Sairaana ei paukut riitä sekä opiskelemaan että käymään töissä samaan aikaan. Ja pelkkä tyotylmyystuki ei riitä. On velkainen omistusasunto, joten ei tule muita tukia. Vuokralle en mene
Tämä on aika erikoista, kun osa nokkii työssäkäyviä ja välitetään, kun ei työllistytä, mutta mitään ei sen eteen tehdä. On työvoimapoliittista koulutusta, on opintotuki ja laina, on omaehtoinen tuki. Itse sain omaehtoisen tuen ja opiskelen terveyden takia etänä. Tulot nousseet köyhyysrajalta muutamassa vuodessa bruttona 1700 euroa. Toki olisin voinut jäädä kotiin makaamaan ja itkemään tukien perään...ja on asuntolaina, 2 teiniä ja mies, joka tienaa alle keskituloisen verran.
No moni ei kyllä työllisty, vaikka miten yrittäisi. Tiedän 50+ ikäisiä, joilla on työkokemusta ja kaksi tutkintoa, mutta töitä ei vain löydy.
Kerropa tuo ikäsyrjityille, jotka tekevät vuodessa satoja hakemuksia - tuloksetta. Mutta sinultahan puuttuu empatia ja ymmärrys.
Vuodessa satoja hakemuksia? Herranjumala. Laita nyt tänne sun hakemus niin autetaan sua. Jotainhan tuossa täytyy olla pielessä. Haetko paikkoja joihin sinulla olisi edes teoreettista osaamista?
Mä laiton hakemuksen yhteen Kelan paskaduuniin. Hakemuksia oli tullut yli 200. Laskepa todennäköisyys saada paikka, jos yksi valitaan. Yleensä töihin tulee hakemus muiltakin kuin minulta.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutuksesta leikataan ja opintotuessa on ollut jo pitkään raja. Työn ohessa voi opiskella, olen tehnyt sen perheellisenä. Aika moni luottaa vanhentuneeseen koulutukseen, mutta myös työn ohessa olisi hyvä aina välillä kerrata edes jotain. Somettelut lopettemalla löytää ihan helvetisti aikaa.
Samaa olen tehnyt, opiskelu työnohessa on ok. Ihmeen paljon alapeukkuja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olet kehittänyt osaamistasi tuon työttömyysjakson aikana ja ennen sitä töiden ohessa?
No äkkiäpä selvisi miksi et töitä saa. Kuka nyt umpihullua palkkaisi?
Kun se on jokaisen ihan oma ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sairauksia teillä sitten on? Työnteko ahdistaa, vanne kiristää päätä? Ylipainosta johtuen nivelet paukkuu? Mitä?
Entinen työkaverini sai infarktin ja siitä johtuen aivovamman, muisti heikkeni, näkö meni toisesta silmästä ym. Hän ei selviä töistään, fyysisesti kevyestä toimistotyöstä ja on nyt palkattomalla lomalla. Sairausloma ja kuntoutustuki olivat ja menivät, eläkettä ei myönnetä. Työnantaja sanoo kohta irti, koska hän ei yrityksistä huolimatta ole onnistunut palaamaan työhön.
Tässä nyt vain yksi esimerkki tulevista "työttömistä". Teille idiooteille, jotka kuvittelette kaikkien olevan samasta muotista.
Lähdin yhdestä duunista, johon ei vaadita ammattitutkintoa kummempaa. Hakemuksia korvaajakseni tuli joku 800. Aika heikoilla todennäköisyyksillä työllistyy, jos näillä mennään..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä laiton hakemuksen yhteen Kelan paskaduuniin. Hakemuksia oli tullut yli 200. Laskepa todennäköisyys saada paikka, jos yksi valitaan. Yleensä töihin tulee hakemus muiltakin kuin minulta.
-eri
Mä en taas ole poliittisesti sopiva. En ole kepulainen ja olen liian hidas enkä puhu sujuvaa suomenruotsia. Itse tein viikossa satoja hakemuksia, ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No äkkiäpä selvisi miksi et töitä saa. Kuka nyt umpihullua palkkaisi?
Juuri näin. Tuosta täällä riehuvasta kyllä näkee, miksei kukaan palkkaa.
Kyllä tekevälle töitä löytyy ja jos olet oikeasti työkyvytön, pääset työkyvyttömyyseläkkeelle. Lorvikatarri vaivaa suurinta osaa "työkyvyttömistä".
Mulla lähtee koko asumistuki ja menee tulot miinuksen puolelle. Omistan vajaa neljäsosan hyvin huonokuntoisesta asunnosta, jossa 80 v. äitini asuu ja josta hän omistaa puolet. Pikkasen katkera olen siitä, että esim. kesämökin saa tässä uudessa systeemissä omistaa, mutta ei muullaista tuottamatonta kiinteistöä.
Minun kaltaisten vuoksi? Istun paksun lompakon päällä? Luitko sä edes minun viestiä? Juu, asunto on ihan kiva. Vanha ja kaipaisi kipeästi remonttia ja ainoastaan lapsilla on omat huoneet. Ei tällainen kelpaisi monillekaan, mutta meille kelpaa ja eletään sen mukaan mihin rahat riittää. Fakta on kuitenkin se, että valtiolla ei ole varaa enää maksaa tukia kotiin ja silloin on elettävä sillä mitä saa. Meillä on kuitenkin hyvä tukijärjestelmä. Minimieläkekin taitaa olla peräti 900 euroa. Meneeköhän siitä veroja ollenkaan?