Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa hallituksen kannattajat, että millä köyhät sitten elää?

Vierailija
08.09.2023 |

Kun työttomyystukea ja asumistukea leikataan? Siis jos ei silti työllisty tai ei pysty töihin?

Niin millä sitten eletään, kun tulot putoaa nykyisestä 300-600€/kk? Luuletteko että meillä on vielä varaa pärjätä sitten enää mitenkään?

Kommentit (1103)

Vierailija
121/1103 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän kysymykseen on tullut/tulee näitä äärettömän fiksuja vastauksia tyyliin "mene töihin". Mistä moinen korkeampi äly liekään kotoisin - jostain maapallon ulkopuolelta?

Se on fiksu neuvo ihmiselle joka ihmettelee että miten tulee toimeen kun vastikkeeton raha loppuu.

Miten sairas ja korkeintaan vajaatyökykyinen menee kokoaikatyöhön? Tai sitten ne jotka eivät työllisty yrityksestä huolimatta.

Jos ei pysty eikä halua niin sitten laittaa suuta soukemmalle ja elää sillä mitä saa. En kertakaikkiaan ymmärrä tätä asennetta, että aina vaan pitäisi saada lisää. Olen ollut itsekin työkyvytön ja työttömänä, elänyt opintotuella ja vaikka mitä, mutta en ole koskaan valittanut tukien pienuutta vaan ollut kiitollinen siitä, millainen tukijärjestelmä meillä on.

Vierailija
122/1103 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhiä vaanivat haukkujat oikein etsiytyvät näihin ketjuihin, lyömään kaikki alas ja lyttäämään. Kammottavaa. Mitä jos joku käsittelisi heitä samoin, ei olisi kivaa sekään? Niinpä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/1103 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhiä vaanivat haukkujat oikein etsiytyvät näihin ketjuihin, lyömään kaikki alas ja lyttäämään. Kammottavaa. Mitä jos joku käsittelisi heitä samoin, ei olisi kivaa sekään? Niinpä.

Kyllä he saavat vielä osansa. Karma aina kostaa.

Vierailija
124/1103 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä "mene töihin"-huutelijat on väkisin jotain parikymppisiä. Sen ikäisenä omat mielipiteet oli viimeksi yhtä tyhmiä.

Mä oon 49. Ja saan valita työni. Usein houkutellaan uusiin paikkoihin. En ole ollut päivääkään työtön.

Vierailija
125/1103 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu suurella osalla leikkausten kannattajista olevan sellainen outo ajatus, että työttömyys tai vajaatyöllisyys on vain sitä, ettei ota töitä vastaan. Hah! Outo käsitys että niitä töitä ja palkanmaksajia vain on kaikille aina tarjolla.

Jos töitä löytyy välivuotta viettäville ylioppilaille eli täysille raakileille ilman mitään kunnon osaamista, niin miten ihmeessä fiksumpi, osaavampi ja taidokkaampi aikuinen ihminen ei töitä löytäisi. Millaista elämää on oikein eletty?

Raakileille tarjotaan töitä, joiden palkalla ei elä. Raakileet asuvat vielä vanhempien luona niin siksi sillä ei ole niin väliä. Aikuiselle itsenäistä elämää viettävälle on tärkeää, että työllä tulee toimeen. Aikuinen ihminen on elämää nähnyt ja kokenut, siksi lähes teinin tasoinen työ ei enää ole sopiva. 20-30 vuodessa myös maailma muuttuu ja moni ammatti poistui tai ainakin muuttaa muotoaan. Kaikille ei ole mahdollista enää palata siihen teiniajan ammattiin syystä tai toisesta.

Ei ole sopiva? Eli toisin sanoen ei kiinnosta tehdä "pas$atöitä" huonolla palkalla. Minä tein vielä melkein nelikymppisenä. Jos CV olisi ollut tyhjä niin tuskinpa päässyt nykyiseen työhöni.

Vierailija
126/1103 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on elänyt elämää 20-30 vuotta eteenpäin niin voi olla, että on muuttunut henkisesti ehkä myös fyysisesti. Silloin ei enää aikuinen ihminen ole se sama ihminen kuin oli joskus teininä.

Vierailija
127/1103 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä "mene töihin"-huutelijat on väkisin jotain parikymppisiä. Sen ikäisenä omat mielipiteet oli viimeksi yhtä tyhmiä.

Mä oon 49. Ja saan valita työni. Usein houkutellaan uusiin paikkoihin. En ole ollut päivääkään työtön.

Ja tunnustaudut huutelijaksi? Koska kaikkien elämähän menee just samalla tavalla kuin sulla?

Vierailija
128/1103 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän kysymykseen on tullut/tulee näitä äärettömän fiksuja vastauksia tyyliin "mene töihin". Mistä moinen korkeampi äly liekään kotoisin - jostain maapallon ulkopuolelta?

Se on fiksu neuvo ihmiselle joka ihmettelee että miten tulee toimeen kun vastikkeeton raha loppuu.

Miten sairas ja korkeintaan vajaatyökykyinen menee kokoaikatyöhön? Tai sitten ne jotka eivät työllisty yrityksestä huolimatta.

Jos ei pysty eikä halua niin sitten laittaa suuta soukemmalle ja elää sillä mitä saa. En kertakaikkiaan ymmärrä tätä asennetta, että aina vaan pitäisi saada lisää. Olen ollut itsekin työkyvytön ja työttömänä, elänyt opintotuella ja vaikka mitä, mutta en ole koskaan valittanut tukien pienuutta vaan ollut kiitollinen siitä, millainen tukijärjestelmä meillä on.

Joillakin on voinut olla jo 25 vuotta suu soukemmalla ja kipuja. Vain sunkaltaisten vuoksi ja tuo asenne. Muille käy huonosti, kun sitä vaaditaan joukolla, teidän jengillä? Maailma voisi olla hyvin toisenlainen ja hyvä, kaikkia kohtaan. Istut itse paksun lompakon päällä ja kivasta asunnosta kirjoittelet. Haluaisitko että sua kohtaan kaikki ovat yhtä kylmiä? Usein yksinelävät sinkut pahimmassa pulassa, teidän sanat niin raukkamaisia.

Vierailija
129/1103 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tunnustaudut huutelijaksi? Koska kaikkien elämähän menee just samalla tavalla kuin sulla?

Kaikkien elämä menee just niinkun sen elää.

Vierailija
130/1103 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei työllisty nykyisellä ammatilla, niin menee koulun penkille opiskelemaan työllistävän ammatin. Opintotukea ei olla leikkaamassa.

Ei ole taloudellisesti mahdollista opiskella. Sairaana ei paukut riitä sekä opiskelemaan että käymään töissä samaan aikaan. Ja pelkkä tyotylmyystuki ei riitä. On velkainen omistusasunto, joten ei tule muita tukia. Vuokralle en mene

Kuole sitten vaikka pois. Ei kuulosta siltä että menetys olisi kovinkaan suuri.

Vierailija
131/1103 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu suurella osalla leikkausten kannattajista olevan sellainen outo ajatus, että työttömyys tai vajaatyöllisyys on vain sitä, ettei ota töitä vastaan. Hah! Outo käsitys että niitä töitä ja palkanmaksajia vain on kaikille aina tarjolla.

Jos töitä löytyy välivuotta viettäville ylioppilaille eli täysille raakileille ilman mitään kunnon osaamista, niin miten ihmeessä fiksumpi, osaavampi ja taidokkaampi aikuinen ihminen ei töitä löytäisi. Millaista elämää on oikein eletty?

Joo, nuorille antaisin ohjeeksi mennä töihin mihin vaan, eikä jäädä loisimaan. Kun muutaman vuoden loisii suu auki sohvalla, ei todellakaan kykene enää mihinkään. Meillä nuoret meni lukion aikana töihin ja kesällä löytyi kaikenlaista työtä, kuten nytkin. Työstä saa paljon muutakin kuin rahan, se opettaa elämää.  Aikanaan oli kunniakasta tehdä töitä,  työttömänä loisimisen sijaan. Nyt vain vaaditaan kaikkea, mulle mulle kaikki ja heti, ei mietitä että joku kaiken maksaa.

Vierailija
132/1103 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kuntoutustuella, mutta kaikki alkaa olemaan niin kallista että pitää itsekin katsella jotain osa-aikaista työtä. Mikä olisi sellaista, missä ei tarvitse kävellä yhtään?

Vierailija
133/1103 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan ole enää se sama ihminen kuin vuonna 2003, vuonna 1998 tai vuonna 1993.

Vierailija
134/1103 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien elämä menee just niinkun sen elää.

Anteeksi, mutta sun älykkyystasolla oikeasti olet töissä? Vaikea uskoa.

Vierailija
135/1103 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei työllisty nykyisellä ammatilla, niin menee koulun penkille opiskelemaan työllistävän ammatin. Opintotukea ei olla leikkaamassa.

Ei ole taloudellisesti mahdollista opiskella. Sairaana ei paukut riitä sekä opiskelemaan että käymään töissä samaan aikaan. Ja pelkkä tyotylmyystuki ei riitä. On velkainen omistusasunto, joten ei tule muita tukia. Vuokralle en mene

Tämä on aika erikoista, kun osa nokkii työssäkäyviä ja välitetään, kun ei työllistytä, mutta mitään ei sen eteen tehdä. On työvoimapoliittista koulutusta, on opintotuki ja laina, on omaehtoinen tuki. Itse sain omaehtoisen tuen ja opiskelen terveyden takia etänä. Tulot nousseet köyhyysrajalta muutamassa vuodessa bruttona 1700 euroa. Toki olisin voinut jäädä kotiin makaamaan ja itkemään tukien perään...ja on asuntolaina, 2 teiniä ja mies, joka tienaa alle keskituloisen verran.

No moni ei kyllä työllisty, vaikka miten yrittäisi. Tiedän 50+ ikäisiä, joilla on työkokemusta ja kaksi tutkintoa, mutta töitä ei vain löydy.

Jos ei edes yritä niin ei ainakaan työllisty.

Kerropa tuo ikäsyrjityille, jotka tekevät vuodessa satoja hakemuksia - tuloksetta. Mutta sinultahan puuttuu empatia ja ymmärrys.

Vierailija
136/1103 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Jos nyt pakotetaan kaikki puolikuntoiset ja muuten työllistymättömät myymään asunto laman aikana halvalla ja nopeasti ja vuokralle. Niin mikä säästö se on, kun sitten sille maksetaan vuokralla myös asumistukea ja toimeentulotukea, kun nyt maksetaan vain soviteltua työttömyysetuutta?

Jotkut tahot saa ostettua ne asunnot. Olisiko sitäkin sitten taustalla suunnitelmissa?

Vierailija
137/1103 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 57v työtön merkonomi enkä kelpaa työnantajille, hoitoala ja siivoustyö eivät käy terveydellisten syiden takia, millä logiikalla työllistyn mitä enemmän tukia leikataan?!

Vierailija
138/1103 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sairauksia teillä sitten on? Työnteko ahdistaa, vanne kiristää päätä? Ylipainosta johtuen nivelet paukkuu? Mitä?

Vierailija
139/1103 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain tienestiä teidän varmaan pitää keksiä?

Tai sitten muuttaa edullisempaan asuntoon ja mahdollisesti eri paikkakunnalle niin, että ne tuet riittää paremmin.

Onhan noita vaihtoehtoja. Suomi on ainakin vielä vapaa maa.

Vierailija
140/1103 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat saisivat vastata tuohon. Miksi 19-vuotias tyttö kelpaa, mutta 41-vuotias nainen ei?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme