Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko laillista kieltää työkavereiden välinen seurustelu?

Vierailija
08.09.2023 |

Jos alkaa seurustelemaan työkaverin kanssa, joutuu siirtymään muualle töihin, toiseen työpisteeseen toiseen kaupunkiin. Onko tämä laillista? En ole ikinä aikaisemmin vastaavaan törmännyt.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurustelun kieltäminen ei ole laillista mutta toisaalta ei ole kiellettyä sijoittaa parisuhteen osapuolia työskentelemään eri toimipisteissä. Useat yritykset pyrkivät välttelemään esimerkiksi sellaista tilannetta, että esimies on parisuhteessa alaisensa kanssa.

Totta, mutta ei voi vaatia esim. menemään toiselle paikkakunnalle kauas töihin tämän takia. Jos onnistuu saman toimipisteen tai kaupungin sisällä, voidaan siirtää.

Vierailija
22/47 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastuin silmittömästi uuteen työkaveriini ja suhde eteni nopeasti. Samoihin aikoihin koin tarpeelliseksi hakeutua muualle töihin, ensisijaisesti tylsistymisen (olin ollut samassa firmassa töissä 8v ja kaipasin jotain muuta) vuoksi, mutta myös siksi ettei miehelle tulisi mitään harmia suhteestamme. Työpaikalla romansseja ei ollut kielletty, mutta henk.koht. en koe että siviilielämääni pitäisi tuoda työpaikalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei helvetti mitkä käytännöt. Ei ole muuten laillista tämä, että joutuisi toinen menemään toiselle paikkakunnalle töihin tämän takia. 

Kannattaa huomioida, ettei yksikään kerro tahoa, missä olisi tuollaisia käytäntöjä. 

Vierailija
24/47 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakastuin silmittömästi uuteen työkaveriini ja suhde eteni nopeasti. Samoihin aikoihin koin tarpeelliseksi hakeutua muualle töihin, ensisijaisesti tylsistymisen (olin ollut samassa firmassa töissä 8v ja kaipasin jotain muuta) vuoksi, mutta myös siksi ettei miehelle tulisi mitään harmia suhteestamme. Työpaikalla romansseja ei ollut kielletty, mutta henk.koht. en koe että siviilielämääni pitäisi tuoda työpaikalle.

Ei kait sitä parisuhdetta sinne töihin tarvitse viedä jos ei halua, vaikka onkin rakastunut työkaveriin tai on suhteessa hänen kanssaa . Töissä ollaan töissä ja vapaalla vapaalla ja silloin hoidetaan suhdekuviotkin.

Vierailija
25/47 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole mitään sääntöjä asian suhteen, mutta ollaan muuten vaan päätetty pitää suhteemme salassa muulta työyhteisöltä.

Vierailija
26/47 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuruteleehan helsinkiläinen plastiikkakirurgia firman tj Karl Johan Svedjeholm alaisensa kanssa toista kertaa. Ekaa kertaa sh:n kanssa, joka sai lapsen. Nainen muutti muualle ja nyt taas töissä tuolla. Lapsi jäi lehtolapseksi. Nyt Svedjeholmilla on taas alainen kierroksensa, jonkun vuoden nakki kivi -missi. Somalitaustainen vielä, eli ei korvien välissä paljon heilu. Lähihoitaja eli naiivi ja ei tajua hra tj:n pehvailuista tuon taivaallista esim.vireillä olevasta talousrikostutkinnasta: 

https://yle.fi/a/74-20043210

Jos olet yrittäjä, voit sekaantua näemmä alaisiisi ihan kuten lystäät. Kaksikin kertaa! Ainoa, että ihmiset puhuvat, rikokset tulevat pintaan ja jossain kohtaa nainenkin tajuaa millaisen ihmisen on valinnut rinnalleen. Törppöä ja syö uskottavuutta. 

Minusta seurustelu, jos kaksi ihmistä rakastuu työpaikalla on varsin tavallista. Ainoa, miten sitten käyttäytyy työpaikalla asian suhteen ja häiritseekö se työtä. Jotkut pystyvät elämään asian kanssa hyvin ja se ei haittaa mitään. 

Vierailija
27/47 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei helvetti mitkä käytännöt. Ei ole muuten laillista tämä, että joutuisi toinen menemään toiselle paikkakunnalle töihin tämän takia. 

Kannattaa huomioida, ettei yksikään kerro tahoa, missä olisi tuollaisia käytäntöjä. 

Justhan aloittaja kertoi, että hänen työpaikallaan matalapalkkaisessa aspatyössä oli toimittu näin.

Vierailija
28/47 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä ihan normaalia, että kuormasta syödään. On noita esimies - suora-alainen parejakin ollut. Ei se ketään haittaa. Miksipä haittaisi?

No tuohan riippuu töistä. Olen talousassistentti ja meillä liikkuu tosi isot rahat. Ei onnistu, että seurustelukumppani hyväksyy niitä laskuja. Meillä on kuukausi maksuaikaa ja siinä ehtisi kerätä todella hyvät rahat ja lähteä sitten yhdessä paratiisisaarelle loppuelämäksi.

Vierailija
29/47 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä ihan normaalia, että kuormasta syödään. On noita esimies - suora-alainen parejakin ollut. Ei se ketään haittaa. Miksipä haittaisi?

Anna kun arvaan, ravintola-ala.

Vierailija
30/47 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siitä seurustelusta tarvi kertoa työpaikalla, jos kerran tuollaisia sääntöjä on. Tosin laitonta se on, eli voi myös kertoa ja olla yhteydessä liittoon. Ei voi vaatia toiselle paikkakunnalle lähtemään tuollaisen takia.

Vierailija
31/47 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen naimisissa työkaverini kanssa. Seurustelimme noin kolmisen vuotta, kun olimme samassa työpaikassa ja vain muitama harva tiesi asiasta. Emme kuherrelleet yhtään, vaan olimme niin kuin työkaverit yleensäkin ovat ja tulimme aamulla samaan aikaan, siinä kaikki.

Miten heidän seurustelu siis haittaa sinua ap? Vaikuttaako se voimakkaasti työhön vai pahastutko siitä vain itse?

Ap on törmännyt siihen ja kummeksuu tilannetta, mutta voi tosiaan vaikuttaa jos jompikumpi joutuu sen suhteensa vuoksi jääväämään itsensä päätöksenteosta jatkuvasti jonka vuoksi aiheuttaa hankaluutta järjestelyjen vuoksi ja voi olla myös uskottavuusongelma muulle henkilöstölle joissakin tapauksissa vaikka ei aiheuttaisi varsinaisesti mitään estettä. 

Näinpä, ja kun siihen rakkauteen syntyy joku ryppy, niitä sitten ruoditaan siellä työpaikalla. Näin se vaan valitettavasti aina menee. Eikä ole työnantajan, eikä kolleegoiden ongelma, jäädä siihen ristituleen.

Vierailija
32/47 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuohan riippuu töistä. Olen talousassistentti ja meillä liikkuu tosi isot rahat. Ei onnistu, että seurustelukumppani hyväksyy niitä laskuja. Meillä on kuukausi maksuaikaa ja siinä ehtisi kerätä todella hyvät rahat ja lähteä sitten yhdessä paratiisisaarelle loppuelämäksi.

Meillä sihteeri kavalsi ison summan rahaa, kun pomo luotti häneen ihan täysin. Oli kyllä melkoinen pommi, kun asia tuli julki ja ihan lehdissä siitä kirjoitettiin. Tästä on kuitenkin jo aikaa. 

Vierailija
33/47 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun entisessä työpaikassa oli useampi seurusteleva pari. Osalla oli lapsiakin. Sit firma myytiin, mut työntekijät jäi uuteen firmaan vanhoina työntekijöinä samoihin hommiin. Vuosi tämän jälkeen jokaisesta pariskunnasta toinen oli siirretty toiseen yksikköön

Vierailija
34/47 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nousukauden aikaan it-firmassa. Töissä syntyi pareja jatkuvasti. Eri puolilta maailmaa tulleet menivät naimisiin. Osa on eronnut ja osa yhä yhdessä. Mielenkiintoisesti yhä yhdessä pysyneet ovat jääneet Suomeen.

Ainoa mihin kiinnitettiin huomiota oli jääviys. Jos toinen päätyi esimieheksi, puoliso ei voinut olla hänen alaisenaan. Yl.ylennetyt vaihtoivat toiselle osastolle.

Vierailija
35/47 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin nousukauden aikaan it-firmassa. Töissä syntyi pareja jatkuvasti. Eri puolilta maailmaa tulleet menivät naimisiin. Osa on eronnut ja osa yhä yhdessä. Mielenkiintoisesti yhä yhdessä pysyneet ovat jääneet Suomeen.

Ainoa mihin kiinnitettiin huomiota oli jääviys. Jos toinen päätyi esimieheksi, puoliso ei voinut olla hänen alaisenaan. Yl.ylennetyt vaihtoivat toiselle osastolle.

Tuo jääviys on varmaan se ongelma, mutta tuskin muuten haittaisi tällaiset parisuhteet. 

Vierailija
36/47 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen naimisissa työkaverini kanssa. Seurustelimme noin kolmisen vuotta, kun olimme samassa työpaikassa ja vain muitama harva tiesi asiasta. Emme kuherrelleet yhtään, vaan olimme niin kuin työkaverit yleensäkin ovat ja tulimme aamulla samaan aikaan, siinä kaikki.

Miten heidän seurustelu siis haittaa sinua ap? Vaikuttaako se voimakkaasti työhön vai pahastutko siitä vain itse?

Ap on törmännyt siihen ja kummeksuu tilannetta, mutta voi tosiaan vaikuttaa jos jompikumpi joutuu sen suhteensa vuoksi jääväämään itsensä päätöksenteosta jatkuvasti jonka vuoksi aiheuttaa hankaluutta järjestelyjen vuoksi ja voi olla myös uskottavuusongelma muulle henkilöstölle joissakin tapauksissa vaikka ei aiheuttaisi varsinaisesti mitään estettä. 

Näinpä, ja kun siihen rakkauteen syntyy joku ryppy, niitä sitten ruoditaan siellä työpaikalla. Näin se vaan valitettavasti aina menee. Eikä ole työnantajan, eikä kolleegoiden ongelma, jäädä siihen ristituleen.

Ei niitä ruodita työpaikalla. Olen itse ollut työpaikalla parisuhteessa, joka on päättynyt, ja nähnyt useamman tällaisen. Ei ole mitenkään vaikuttanut työntekoon tai ruodittu näitä työpaikalla. Töissä hoidetaan työt asiallisesti, mahdolliset ruotimiset sitten vapaa-ajalla. Omassa tapauksessa ei kyllä mitään ruotimisia ihmeemmin tarvittukaan, koska kavereiksi jäätiin ja ollaan sitä vielä edelleen, monta vuotta myöhemmin. 

Vierailija
37/47 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnanataja ei voi kieltää mitään tuollaista parisuhteisiin liittyvää, mutta jääviysasiat on otettava huomioon.

Esim. alainen/esimies ei yleensä ole ok asetelma, ja yleensä (jos mahdollista) pariskunnat sijoitetaan eri tiimeihin.

Minusta ihan fiksua, sillä työn ja perheen ei tulisi sekoittua. Useimmat varmasti osaavat pitää asiat luontevasti erillään.

Mutta sitten on tapauksia, jotka saattaisivat "perhesyistä" esim. kannnattaa puolisonsa tekemää ehdotusta, vaikka toisen kollegan tekemä olisi yritykselle parempi.

Vierailija
38/47 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksuaalisuhteileva pari pilaa työpaika ilmapiirin. Vakituinen parisuhde, avioliitto on vähemmän paha. Ymmärrän hyvin miksi jenkkifirmoissa suhteet on usein kielletty.

Vierailija
39/47 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työpaikassa, jossa se on ollut ihan aukikirjoitettu sääntö, että pariskunta ei saa työskennellä samassa yksikössä. Siellä oli kyllä mahdollista sitten siirto toiseen yksikköön saman kaupungin sisällä, mutta työnkuva sitten olisi muuttunut merkittävästi (siis sisällöltään, vaikka olisi ns. samantasoinen tehtävä ollut).

Vierailija
40/47 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä ruodita työpaikalla. Olen itse ollut työpaikalla parisuhteessa, joka on päättynyt, ja nähnyt useamman tällaisen. Ei ole mitenkään vaikuttanut työntekoon tai ruodittu näitä työpaikalla. Töissä hoidetaan työt asiallisesti, mahdolliset ruotimiset sitten vapaa-ajalla. Omassa tapauksessa ei kyllä mitään ruotimisia ihmeemmin tarvittukaan, koska kavereiksi jäätiin ja ollaan sitä vielä edelleen, monta vuotta myöhemmin. 

Mulla toisenlainen kokemus. Eronnut pariskunta huusi toinen toisilleen niin että käytävä raikui ja esihenkilö joutui puuttumaan. Samoin orastavan parisuhteen alku oli kiusallista katsoa, kun flirttailivat toisilleen tiimipalaverissa.