Voisitko muuttaa pikkukaupunkiin elääksesi siellä loppu elämän?
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko järjetöntä ostaa omaa pikkupaikkakunnalta, josta tuskin saisi omiaan pois mikäli haluaisi myydä?
Vuokrasta et saa senttiäkään takaisin koskaan. Et voi tietää mihin suuntaan maailma kehittyy. Voi olla, että maaseutua aletaankin taas arvostamaan ja hinnat nousee tulevaisuudessa, niin tapahtui hetkeksi korona-aikana.
Jos tulee sota, niin kaupungit pommitetaan maantasalle ensin ja pikkupaikkakunnilla elämä jatkuu.
Pankille maksetuista isoista koroista et saa penniäkään takaisin koskaan. Tällä hetkellä monen lainaansa lyhentävän omaisuus lisääntyy ehkä muutamalla kympillä kuukaudessa. Vuokraa maksava voi sijoittaa paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä lasketaan nyt isoiksi ja mitkä pieniksi?
Suurin osa Suomen kaupungeista on pikkukaupunkeja ja osa on todellisuudessa vain isoja kyliä, joita jostain syystä kutsutaan kaupungeiksi.
Asun Lontoossa. Haluaisin muuttaa jossain vaiheessa muuttaa pienempään kaupunkiin, mutta sen pitäisi olla lähellä suurkaupinkia, että siellä suuressa kaupungissa on helppo käydä esim. kerran tai kaksi viikossa. Samaten sen pikkukaupungin on oltava kaunis ja viehättävä ja sieltäkin on löydyttävä hyvät palvelut.
En ellei se pikkukaupunki sijaitse lähellä isoa kaupunkia, esim. Vaikka Orivesi ja Ikaalinen sijaitsevat niin lähellä Tamperetta, että jotkuthan kulkevat töissä siellä
No jonkun mielestä Helsinki on pikkukaupunki, niin miksikäs ei.
Vierailija kirjoitti:
Muutin Helsingistä miehen kuoleman jälkeen täysin vieraaseen "arvalla valittuun" pikkukaupunkiin. Oikein hyvin olen viihtynyt jo monta vuotta, eikä mitään aikeita enää muuttaa muualle.
Mihin kivaan pikkukaupunkiin arpa osui?
Työtön.- kirjoitti:
Olen asunut pienellä paikkakunnalla ikäni eikä täältä löydä töitä edes joten ole ollut työtönkin jo 12 vuotta.
Sinuna olisin muuttanut isommalle paikkakunnalle jo 10 vuotta sitten. Tiedän kokemuksesta että pikkupaikkakunnalla on ankeaa elellä työttömänä, muutin sitten hieman isompaan pikkukaupunkiin 300 kilometrin päähän ja täällä olen viihtynyt jo lähes 20 vuotta. Tunnelma on mukavampi kuin tuolla pienellä syrjäisellä paikkakunnalla josta olen kotoisin, olen nyt käymässä vanhempieni luona ja eipä täällä ole juuri tekemistä.
Suositelkaa kivoja pikkukaupunkeja. Olisi kiva jos vesistöä olisi lähellä, ihmiset olisivat ulospäinsuuntauneita ja palveluita riittävästi. Sellainen energinen pikkukylä olisi mieleeni.
Vierailija kirjoitti:
Suositelkaa kivoja pikkukaupunkeja. Olisi kiva jos vesistöä olisi lähellä, ihmiset olisivat ulospäinsuuntauneita ja palveluita riittävästi. Sellainen energinen pikkukylä olisi mieleeni.
Vierailija kirjoitti:
Voisin muuttaa pieneen kuntaankin, sen keskukseen, kaupan ja apteekin lähelle.
Pienissä kunnissa ei enää välttämättä ole sitä apteekkia.
Itse en mistään hinnasta muuttaisi pikkukuntaan tai pikkukaupunkiin. Kaikki tietävät toistensa asiat tai luulevat tietävänsä. Terveyskeskuksessa yms.ei noudateta vaitiolovelvollisuutta, kaikki juorutaan ja kälkätetään ja juorut höystetään pahansuopuudella. Kateus ja vahingonilo ovat päällimmäisiä tunteita, erilaisia ihmisiä tuijotetaan ja hyvä veli -verkostot kukoistavat. Ihmiset jaotellaan arvostettuihin ja luusereihin, ja auta armias, jos suvussasi on musta lammas ja se tiedetään kylillä, huh huh. Samaten, jos joku pahansuopa henkilö ottaa sinut silmätikuksi ja levittää sinusta ilkeitä juoruja, on maineesi mennyt, vaikka et olisi mitään tehnyt. Esim.toispaikkakuntalaisen on todella vaikea saada hoidettua asioita, jos pikkukaupungin pahansuopa juoruilija on levittänyt ilkeitä valheita jopa viranomaisille asti. Sitä juoruilijaa kun uskotaan, koska on "omaa väkeä".Tiedän tällaisen tapauksen, ja oli todella inhottava juttu.
En suosittele, kokemusta on Etelä- ja Länsi-Suomesta.
En usko. En keksi yhtäkään pikkukaupunkia Suomessa, joka kiinnostaisi niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkialta pikkukaupungeistakaan ei saa tyyliin 30 00e kivaa asuntoa.
Itse katsellut rivitaloja niin perheasunnot 120 000 ylöspäin. Vielä jos haluaa hyväkuntoisen. Siitä jos sitten ei saa omiaan pois tai myytyä tarpeen vaatiessa..
Mikä kellekin on kiva, ja jos on asunto-kaupoilla vasta siinä vaiheessa kun on perhettä, niin tietysti tilanne on ihan eri.
- se joka puhui 30 000 euron asunnoista
No - itse olin useamman polven hesalainen - lapseni asuvat vielä siellä, mutta itse muutin mieheni kanssa pieneen kylään tunnin matkan päähän hesasta. Talo oli halpa - tontti iso -ja ne palvelut, joita välttämättä tarvitsee ovat lähellä. Eikä ole ongelmia naapurustoista. En muuttaisi takaisin. Meillä sinänsä eri juttu, koska eläkkeellä - työelämä esti aikaisemman muuton. Eläkkeellä hesassa asuminen olisi tullut meille liian kalliiksi - täällä pärjäämme oikein hyvin. Koska matka hesaan ei ole liian pitkä, niin lapsiakin tulee nähtyä jopa enemmän kuin pääkaupungissa asuessamme ja lisäksi voimme majoittaa yöpyjät mikä ei onnistunut hesassa kun kaksiossa siellä asuimme vuokralla. Täällä pelaa terveyskeskuskäynnit ihan eri tavalla - pääset vastaanotolle nopeasti. En voi muuta kuin suositella.
Vierailija kirjoitti:
No - itse olin useamman polven hesalainen - lapseni asuvat vielä siellä, mutta itse muutin mieheni kanssa pieneen kylään tunnin matkan päähän hesasta. Talo oli halpa - tontti iso -ja ne palvelut, joita välttämättä tarvitsee ovat lähellä. Eikä ole ongelmia naapurustoista. En muuttaisi takaisin. Meillä sinänsä eri juttu, koska eläkkeellä - työelämä esti aikaisemman muuton. Eläkkeellä hesassa asuminen olisi tullut meille liian kalliiksi - täällä pärjäämme oikein hyvin. Koska matka hesaan ei ole liian pitkä, niin lapsiakin tulee nähtyä jopa enemmän kuin pääkaupungissa asuessamme ja lisäksi voimme majoittaa yöpyjät mikä ei onnistunut hesassa kun kaksiossa siellä asuimme vuokralla. Täällä pelaa terveyskeskuskäynnit ihan eri tavalla - pääset vastaanotolle nopeasti. En voi muuta kuin suositella.
Mikä kaupunki? Kuulostaa että voisi harkita samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin. Suurehkossa liki koko aikuisikäni asuneena muuttaisin mielelläni vaikka 5-15.000 asukkaan paikkaan kunhan peruspalvelut löytyy. Lieveilmiöitä vähemmän ja enemmän luontoa lähellä.
Mitkä peruspalvelut olisi edellytys?
Mitä jos terveyskeskus päivisin, mutta iltaisin ja viikonloppuisin vaatii matkan esim tunnin päähän?
Mites usein sitä yöllä tarttee lekuriin lähteä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin muuttaa pieneen kuntaankin, sen keskukseen, kaupan ja apteekin lähelle.
Pienissä kunnissa ei enää välttämättä ole sitä apteekkia.
Itse en mistään hinnasta muuttaisi pikkukuntaan tai pikkukaupunkiin. Kaikki tietävät toistensa asiat tai luulevat tietävänsä. Terveyskeskuksessa yms.ei noudateta vaitiolovelvollisuutta, kaikki juorutaan ja kälkätetään ja juorut höystetään pahansuopuudella. Kateus ja vahingonilo ovat päällimmäisiä tunteita, erilaisia ihmisiä tuijotetaan ja hyvä veli -verkostot kukoistavat. Ihmiset jaotellaan arvostettuihin ja luusereihin, ja auta armias, jos suvussasi on musta lammas ja se tiedetään kylillä, huh huh. Samaten, jos joku pahansuopa henkilö ottaa sinut silmätikuksi ja levittää sinusta ilkeitä juoruja, on maineesi mennyt, vaikka et olisi mitään tehnyt. Esim.toispaikkakuntalaisen on todella vaikea saada hoidettua asioita, jos pikkukaupungin pahansuopa juoruilija on levittänyt ilkeitä valheita jopa viranomaisille asti. Sitä juoruilijaa kun uskotaan, koska on "omaa väkeä".Tiedän tällaisen tapauksen, ja oli todella inhottava juttu.
En suosittele, kokemusta on Etelä- ja Länsi-Suomesta.
Minua tuollainen ei haittaisi, koska aikomukseni ei ole olla ihmisten kanssa missään tekemisissä. Muutan yksin ja jatkan erakkona olemista. Kummallisen maine pitää väkisintutustujat loitolla, eikä minua haittaa mulkoileminen ja juoruileminen, kunhan ei tulla ilkivaltaa tekemään.
Minähän asun jo syrjäisessä pikkukaupungissa eli Helsingissä.
Joku vähän vähemmän suuruudenhullu ja omahyväinen pikkukaupunki on kyllä seuraavaksi haussa kunhan nuorinkin lähtee opiskelemaan.
Eihän Suomessa muita olekaan joten valinnanvaraa riittää.
Jos olisin yksin niin joo. Työkin on sellaista että saa tehdä etänä niin plajon kuin tahtoo. Lapsi jo sen verran iso että kaverit, harrastukset ja koulut on tärkeitä, joten ei ehkä kaipaisi tuollaista muutosta.
En halua, mutta minun on pakko. Ongelmana on se, että kukaan ei halua vuokrata minulle asuntoa peruspalvelujen läheltä rauhalliselta paikalta.
t. Työtön, köyhä ja sairas