Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saisin viimein aloitettua vaatehuoneen tyhjennyksen jonka olen jo ainakin 4v siirtänyt ensi viikolle?

Vierailija
07.09.2023 |

Tänään ei voi, huomenna lähdetään reissuun😁

Mut joo. Piti tuon reissun vuoksi taas käydä vaatehuoneessa. Vituttaa kohdata kaikki se rahamäärä, aika ja vaiva mitä on saatu kulumaan kun noita vaatteita on hankittu ja kaikki vain siksi että 97% niistä lojuu käyttämättömänä ja mitä en tule varmuudella enää ikinä käyttämään, jos koskaan käytinkään.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko missään uffin laatikkoa yms mihin voit nakata ehjät säkissä?Jos en myisi mitään ottaisin käyttöön 3kasan taktiikan, jätteeseen, eteenpäin ja säästän.

30km matkaa lähimpään, mutta ei se varsinaisesti ole se syy miksen saa aikaiseksi. On siellä osa jo laitettu poismeneväksi, joskus kun korona alkoi innostuin siivoamaan huushollin ja pistin käyttämätöntä vaatetta muovikasseihin. Jotka vieläkin odottavat poisviejäänsä. En tiedä miksi toi vaatteiden sorttaaminen on niin iso kynnys. Tai no se vitutus on se syy. Ja alkaa ärsyttää kun niitä pyöritellessä emmin että no jos mä kuitenkin tätä käytän vaikka TIEDÄN sisimmässäni että ikinä en tule sitä laittamaan päälleni. Joku luopumisen tuska. Ne vaatteet on jotenkin niin henkilökohtaisia. Ihan hullua, tiedän. Ap

Vierailija
42/59 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opettelen nyt ensin etten osta lisää vaatteita. Onnittelut sulle että oot päässy siitä jo yli/ohi. Ainoo mitä tarviin varmaan vuosiin on talvikengät ja alusvaatteet. Muuten on vaatteita yllin kyllin ja jaettavaksikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/59 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai hyllyn kokoamisen, vuoden jo odotellut nurkassa

tätönen 23

Vierailija
44/59 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronan alkaessa mä lopetin vaatteiden ja kenkien sekä korujen ostamisen. Nyt ne vaatteet on helppo vetää vaatehuoneesta ja - kaapeista lattialle ja surutta siivota virttyneimmät uffille. Tästä ok-talosta on paljon helpompi tehdä kohta muutto kerrostaloon, koska muulle rojulle olen tehnyt saman.

Ja luonto kiittää. Tsemppiä kaikille, tästä voi selvitä.

Vierailija
45/59 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronan alkaessa mä lopetin vaatteiden ja kenkien sekä korujen ostamisen. Nyt ne vaatteet on helppo vetää vaatehuoneesta ja - kaapeista lattialle ja surutta siivota virttyneimmät uffille. Tästä ok-talosta on paljon helpompi tehdä kohta muutto kerrostaloon, koska muulle rojulle olen tehnyt saman.

Ja luonto kiittää. Tsemppiä kaikille, tästä voi selvitä.

Virttyneet kuuluvat jäteastiaan, ei UFFiin!

Vierailija
46/59 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

krak kirjoitti:

hommaat alastoman pelottavan isokaluisen miehen huutamaan

korvan viereen niin alkaa tapahtumaan

Onkohan tällaista palvelua jostain saatavilla?

Vierailija
47/59 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankit uuden asunnon, koska tämän vaatekaappi on jo liian täynnä. Sitten tilaat muuttofirman pakkaamaan ja siirtämään kaiken. Päälle muuttopäivänä laitat mieluisimmat vaatteesi ja sitten uudessa asunnossa alat täyttää kaappia uusilla ostoksilla. Vanhat siirrät muuttolaatikoissa varastoon. 

Vierailija
48/59 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sellainen auttaisi, että joka päivä poistat 5 vaatetta, joita et enää käytä, ja laita laatikkoon tai muovikassiin odottamaan poisvientiä? Joka päivä 5 vaatetta. Jos alkaa tuntua liian helpolta, sitten 7.

Vierailija
49/59 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti sitä hukkaan mennyttä aikaa ja rahamäärää, kun istut keksimässä meille tekosyitä sen sijaan että olisit naputtelemassa vaatteiden tietoja Toriin.

Vierailija
50/59 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

krak kirjoitti:

hommaat alastoman pelottavan isokaluisen miehen huutamaan

korvan viereen niin alkaa tapahtumaan

Onkohan tällaista palvelua jostain saatavilla?

Mua kiinnostais kans 🤔

Vierailija
51/59 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjennä yksi hylly tai pätkä hyllyä. Levitä vaikka sängylle mitä sieltä löytyy. Sen jälkeen jaottelet mitkä säästät aktiivikäyttöön, mitkä laitat syrjempään harvempaa käyttöä varten ja mistä luovut kokonaan. Tuo on lopulta melko nopeaa hommaa.

Vierailija
52/59 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kikka kolmonen millä saan nämä ei niin mieleiset hommat aloitettua. Jos katson jotain lempiohjelmaa telkkarista niin teen sitä työtä mainoskatko ajan. Kun aika on palasteltu niin pieniksi eriksi, niin sen saa aloitettua kun tietää että tätä kestää sen viisi minuuttia. Välillä sitten voi innostua niin että haluaa jatkaa pidempään.

Jos katsoo jotain suoratoistopalvelusta niin tää ei toimi, tai en ole siihen keksinyt keinoa.

Testatkaa! Monesti se ensimmäinen askel on se vaikein.

Ja karsimisesta on tosi tärkeää viedä ne tavarat pois heti kun mahdollista, muuten käy niin että heikkona hetkenä menee kaivelemaan tavaroita takaisin kun miettii että ehkä tätä tulisi käytettyä. No ei tule, on kokemusta. Siksi ne on kelkottava heti pois kotoa.

Vierailija
53/59 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkien vaatteiden kohtaloa tarvitse heti päättää. Silmäile kaappi läpi. Jos ensimmäinen ajatus jonkun vaatteen nähdessäsi on lannistus tai "voihan ny v*ttusaatana", heitä se saman tien keräyskassiin.

Vie kassi kauppareissulla kierrätyspisteeseen.

Toista sama uudelleen parin viikon kuluttua.

Mikäli et halua käyttää vapaa-aikaasi myyntirumban pyörittämiseen, laita vain muutamia parhaassa kunnossa olevia myyntiin.

Vierailija
54/59 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama tilanne kuin ap:lla. Vaatehuone pursuaa, mutta en pääse alkuun sen siivoamisessa. Ennen koronaa olin mekkoihminen, hyviä toimistomekkoja tuli hankittua päivittäisiä toimistokäyntejä varten. Sitten alkoivat etätyöt, jotka jatkuvat edelleen. Nyt työvaatteina ovat trikoohousut ja neulepaidat. Mekot roikkuvat käyttämättöminä vaatehuoneessa. En edes uskalla miettiä, mitä sille vaatemäärälle tekisin. Pakko olisi jotain tehdä, sillä tuo nykyinen kaaos aiheuttaa jo pelkoa ja ahdistusta.

Jos tekemättömästä työstä on jotain iloa, niin vedin tällä viikolla jalkaani housut, jotka olen jo vuosia sitten hylännyt liian pieninä ja lykännyt hävitettävien kasaan. Nyt palautin ne käyttöön. Eli joudun varmaan sovittamaan jokaisen vaatteen siitä kaaoksesta.

Vierailija
55/59 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on se, että jos niitä hilloaa kaapissa liian pitkään, ne alkaa olla jo vanhanaikaisia eikä kelpaa kellekään, vaikka kuinka ois uusia ja käyttämättömiä. Ajattele mikä määrä luonnonvaroja ja ihmisten työpanosta on mennyt niihin vaatteisiin! Niitä on vielä kuskattu ympäri maailmaa, ennen kuin ne ovat päätyneet sinun vaatekaappiisi. Ja siellä ne ovat hylättynä, vaikka kaupassa olivat niin innoissaan, kun luulivat löytäneensä omistajan, joka rakastaa heitä ja jonka päällä ne vaatteet ajattelivat pääsevänsä oikeuksiin. Ne haluaa olla ihmisille iloksi ja saada ihmiset tuntemaan itsensä kauniilta. Nyt ne on hylättynä siellä pimeässä vaatekomerossa eikä kukaan rakasta niitä :-(

Mut miten paha mieli niille tuleekaan kun tietävät olevansa jo vanhoja ja epämuodikkaita ja nyt minäkin, ikuinen vaatteiden hilloaja, menen ne eläkekodistaan heittämään pois :(

Ap

Etkö sä ajattele, miltä niistä tuntuu, kun joutuvat olemaan kaapin perällä pölyttymässä, pääsemättä täyttämään olemassaolonsa tarkoitusta? :-( Mitä jos niille löytyykin rakastava koti muualta?

Vierailija
56/59 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei muuten onnistu joku ikävä / tylsä juttu, olen omaksunut 'yksi asia päivässä' -metodin. Tätä voi käyttää ihan siivoamiseen jos löytyy muitakin kuin minä, jotka ei ole niin innostuneita siitä. Ei tarvitse vetää koko kotia läpi kerralla, vaan joka päivä yksi asia. Se voi olla ihan sekin, että nostaa yhden sukan lattialta ja vie pesuun. Sit voi olla tyytyväinen että nyt tein sen yhden jutun!

Ainakin itselläni tämä useimmiten toimii niin, että kun tekee yhden asian niin tulee yleensä tehneeksi samalla muitakin. Eli sinulle sanoisin, otat sieltä yhden vaatteen päivässä - ja laitat sen mihin ikinä niitä aiotkaan tyhjentää.

Vierailija
57/59 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen tsekkaamaan Alison Bornsteinin 3 word method. Siinä mm yhdistetään niitä harvemmin käytettyjä vaatteita useammin pidettyihin jolloin ne pääsevät käyttöön. Auttaa myös hahmottamaan omaa tyyliä, niin tulee vähemmän vikaostoksia.

Vierailija
58/59 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n vaatehuone kuulostaa ihan mun gradulle

Mulla sama. Harmi kun sitä ei voi viskata olkkarin lattialle.

Tai mun opparille :D Oon käyttänyt siihen ihan hävettävän paljon aikaa. Tai siis en ole, muutenhan se olis jo valmis. Mut siihen itseni motivoimiseen oon käyttänyt ehkä 98% ajasta ja tehnyt sitä sen 2%. Huoh, ei tää vauvapalstalla roikkuminen ainakaan edistä asiaa.

Vierailija
59/59 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko missään uffin laatikkoa yms mihin voit nakata ehjät säkissä?Jos en myisi mitään ottaisin käyttöön 3kasan taktiikan, jätteeseen, eteenpäin ja säästän.

30km matkaa lähimpään, mutta ei se varsinaisesti ole se syy miksen saa aikaiseksi. On siellä osa jo laitettu poismeneväksi, joskus kun korona alkoi innostuin siivoamaan huushollin ja pistin käyttämätöntä vaatetta muovikasseihin. Jotka vieläkin odottavat poisviejäänsä. En tiedä miksi toi vaatteiden sorttaaminen on niin iso kynnys. Tai no se vitutus on se syy. Ja alkaa ärsyttää kun niitä pyöritellessä emmin että no jos mä kuitenkin tätä käytän vaikka TIEDÄN sisimmässäni että ikinä en tule sitä laittamaan päälleni. Joku luopumisen tuska. Ne vaatteet on jotenkin niin henkilökohtaisia. Ihan hullua, tiedän. Ap

Aloita viemällä ne valmiit muovikassit heti autoon ja keräykseen. Vaatehuone muuttuu hetkessä siistimmäksi ja se motivoi.

Ota kaveri tai useampi seuraksi ja käy loput vaatteet läpi. Pue vaikka jokainen päälle ja he äänestävät meneekö vaate jatkoon vai ei.

Tai jos et saa ketään kaveria, niin sovita vaatteet kategoria kerrallaan läpi ja päätä etukäteen, että 5 mekkoa on sinulle sopiva määrä. Sitten valitset niistä mekoista 5 mieluisinta ja käyttökelpoisinta. Voit vaikka kuvata vaihtoehdot. Karsi ensin pois ne, jotka istuvat huonosti tai joiden väri ei ole sinulle paras mahdollinen. Sitten mietit käyttötarkoitusta. Yksi mekko, joka käy hautajaisiin, yksi arkeen, yksi kesään ja yksi juhlaan. Yksi voi olla vaikka villikortti. Mieti kategoriat ja määrät sen mukaan millaisia vaatteita käytät oikeasti.

Ja kun saat karsittua ne vaatteet, niin saman tien kassit autoon ja kierrätykseen. Ne alkavat muuten haista ja eipä ne muovikassit siellä vaatehuoneen lattialla auta siisteyteen.