5v tyttö ei halua olla yksin pihalla. Ei edes 4v pikkuveljensä tai kavereiden kanssa.
Onko muita, joitten 5v tytöt ei lähde yksin turvalliselle rivitalonpihalle, vaan haluaa, että äiti tulee aina mukaan viereen seisomaan? Sitten kyllä leikkii ihan itsenäisesti, eikä äitiä kaipaa?
Miten kannattaisi " opettaa" lasta olemaan hetken yksin tai pikkuveljen tai kaverin kanssa ulkona? Asiasta ollaan puhuttu tytön kanssa, mutta mitään syytä hän ei sano miksi ei mene ulos.
Kannattaisiko mun vaan " pakottaa" lapset ulos joka päivä samaan aikaan, vaikka vain hetkeksi vai kannattaisiko odottaa, että lapsi itse haluaa olla yksin?
Tietysti myös yhdessä ulkoillaan, mutta kun meillä on pikkuinen vauva, jonka unet ei aina osu ulkoiluun ja hän ei meinaa viihtyä vaunuissa, jos on hereillä...
Vinkkejä, kiitos!
Kommentit (3)
yksin tai kavereitten kanssa. En o pakottanu...oon joko menny itse mukaan tai sanonut että jos et mene yksin niin nyt joudut sitten olemaan sisällä, koska en tällä hetkellä pysty lähtemään ulos.
7v. taas on mielummin kotona kuin ulkona, häntä pitää vähän kannustaa että lähtisi kavereiden kanssa ulos edes pari kertaa viikossa.
Tuo taitaa olla aika yleistä just 4-5 -vuotiailla, että äiti pitää olla näkyvillä koko ajan : )
Etenkin jos lapsi on päivähoidossa, tai niinkun teillä, että on vauva äidillä hoidettavana. Teidän isolla tytöllä on vaan huomiovajetta ja vähän äitiä ikävä - kyllä se menee ohi ajan kanssa.