"Naisen pitää antaa miehen olla mies"
Mitä tuo konkreettisesti tarkottaa? No, jokaiselle miehelle varmaan eri asioita, mutta voisiko miehet avata tätä jotenkin. Naisena ajattelen miehen olevan joka tapauksessa mies riippumatta siitä, miten hänet kohtaan ja miten toimin suhteessa.
Kommentit (986)
Onkohan minun mieheni nainen, kun mielellään hoitaa kotia ja puuhastelee lasten kanssa? Minä taidan sitten olla se mies, kun tienaan paremmin ja olen kehnompi ruuanlaittaja. Eiku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mies saa olla mies. Pääosa kotitöistä, ruuanlaitosta ja lasten hoidosta on minun. Hän tekee pitkiä päiviä ja taloudellisesti antaa perheeseen enemmän. Miehen vastuulla nikkaroinnit, auto, lamput, kassien kanto ym. Minä puolestaan teen asioita mitkä sujuu minulta paremmin, kodinhoito, kukat, vaatehuolto, sisustus, ruokasuunnittelu.
Ei ongelmaa, seksi sujuu ja elämä on hyvää. En myöskään ole nalkuttava vaimo, molemmat saa omaa tilaa tarpeen tullen.
Mies osallistuu vapaapäivinä kodinhoitoon ja lasten hoitoon.
Arvostan miehen loogista ja suoraviivaista ajattelutapaa, itse rönsyilen monesti. Molemmat saamme toisiltamme ja koen, että nainen ja mies täydentää toisiaan, näin siis meillä.Tarkoittaako "olla mies" sitä, ettei tee kotitöitä ja hoida lapsia ja käy töissä? Huhhuh.
Jos naisesta tulee perheen suorittaja, kaiken ylläpitäjä, nainen luopuu omasta naiseudestaan, eikä miehellä ei ole mitään tilaa olla mies.
Vierailija kirjoitti:
Totuus on hyvin yksinkertainen, me vain olemme naisena ja miehenä erilaisia. Samanlaisia meistä ei tule, koska se olisi täysin luonnotonta.
Mutta myös miehet ovat erilaisia keskenään eikä heistä samanlaisia tule, samoin naiset keskenään. Aiheuttaa pelkkää harmia, jos yrittää lokeroida sukupuolen perusteella kovin tiukkaan lokeroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu, että tässä miehenä olo määritellään taas hyvin ahtaan sukupuolistereotypian kautta.
Minä annan mieheni olla juuri sellainen mies kuin hän on. Minun miesystävälläni on peukalo keskellä kämmentä, eikä hän osaa mitään perinteisiä miesten töitä. Hän on täysi "kaupunkilaispoika", eikä hänessä ole rahtuakaan erähenkisyyttä. Sen sijaan hän on tarkka ulkonäöstään, hänellä on tarkat ihon- ja hiustenhoitorutiinit, sekä harkittu tyyli ja vaatteet aina viimeisen päälle. Hänestä puuttuu kaikki juro "äijämäisyys" ja vastaavasti hän on herkkä ja keskusteleva.
Minusta olisi aina tärkeää kun sanonaat jotain tällaista "naisen tulee antaa miehen olla mies" avata myös sitä mitä sillä miehenä olemisella tarkoitetaan. Tarkoitetaanko tässä sitä, että miehen on saatava olla rauhassa oman sukupuolensa stereotypia vai kenties sitä, että mies saa olla oma itsensä?
Kiitos! Aina ei ns "oikeana" miehenä huomaa tätä kuinka edelleen se miehen rooli on todella ahdas. Minä näen sen roolin niin, että saa olla sellainen kuin on. Nykyään valkoista heteromiestä solvataan, koska hän on valkoinen hetero ja vielä mieskin. Kun heistä puhutaan, niin unohtuu että miehissä ja naisissa on melkein joka asiassa suurempi vaihteluväli sukupuolien sisällä kuin sukupuolien välillä. Miehiä ja naisia on moneen junaan.
Kirjaimellisesti kukaan ei solvaa valkoista heteromiestä vaan rakentamaanne järjestelmää jota pidätte yllä pelolla ja lasikatoilla ja seinillä. Ja siitä kärsii kaikki. Te kyllä syyllistätte kovasti naisia siitä, että ette saisi jatkaa toksisia ja tuhoavia mallejanne jotka aiheuttaa miehillekin kärsimystä. Mutta samaa portinvartijana toimimista tekee myös naisvihan sisäistäneet naiset muille naisille. Mitä nopeammin miehet tajuavat itse vihaansa miehiä ja sen että vihaatte myös naisia ja näette kaiken sen vihan läpi, sitä nopeammin löydätte kyvyn purkaa näitä itsellenne järjestämiä mielen vankiloita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vielä jatkaa.
Itselle tulee mieleen, että tämä vaatimus pitäisi sisällään sen aatteen, että miehen ei kuulu tehdä kotitöitä tai hoitaa lapsia. Olenko oikeassa?
Et minusta. Se että saan olla mies tarkoittaa sitä että saan olla sellainen joka olen. Seksuaalisuuttani ei demonisoida siksi että olen mies ja eroan naisesta. Minulle mieleisiä harrastuksia ja tapoja ei määritellä oikeiksi ja vääriksi siksi että nainen ei niitä ymmärrä, vaan antaa minun olla sellainen kuin olen. Meillä näkyy kotona että siellä asuu myös mies.
Jos mennään sukupuolirooleihin, niin kyllä meillä vaimo tekee niitä asioita joita osaa ja minulle jää ne joista tarvitsee ottaa selvää miten mikäkin toimii tai miten ne tehdään. Halutessaan vaimo saa asentaa asuntoautoon aurinkopaneelin jos hän haluaa ja minä voin tehdä perinteisiä kotitöitä sillä aikaa, siitä se ei ole kiinni.
Kiitos kommentista. Tietojen ja taitojen mukaiset perinteiset sukupuoliroolit Ymmärrän hyvin. Sehän vain on järkevää.
En kuitenkaan ymmärtänyt kohtaa, jossa puhut omista harrastuksista ja mielenkiinnonkohteista. Olet mies ja sinua kiinnostaa tehdä tiettyjä asioita. Etkö tunne itseäsi mieheksi, jos vaimo kritisoi? Kysyn siksi, että tunnen itseni naiseksi, vaikka mies kritisoisi minun mielenkiinnonkohteita.
Vai onko kyse siitä, että pidät itseäsi miehenä, kun saat toteuttaa perinteisesti miehelle miellettyjä mielenkiinnonkohteita?
Tunnen itseni mieheksi, mutta minä en kritisoi vaimon mielenkiinnonkohteita, eikä hän minun. Olemme aikuisia, me kysymme ymmärtääksemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mies saa olla mies. Pääosa kotitöistä, ruuanlaitosta ja lasten hoidosta on minun. Hän tekee pitkiä päiviä ja taloudellisesti antaa perheeseen enemmän. Miehen vastuulla nikkaroinnit, auto, lamput, kassien kanto ym. Minä puolestaan teen asioita mitkä sujuu minulta paremmin, kodinhoito, kukat, vaatehuolto, sisustus, ruokasuunnittelu.
Ei ongelmaa, seksi sujuu ja elämä on hyvää. En myöskään ole nalkuttava vaimo, molemmat saa omaa tilaa tarpeen tullen.
Arvostan miehen loogista ja suoraviivaista ajattelutapaa, itse rönsyilen monesti. Molemmat saamme toisiltamme ja koen, että nainen ja mies täydentää toisiaan, näin siis meillä.Tarkoittaako "olla mies" sitä, ettei tee kotitöitä ja hoida lapsia ja käy töissä? Huhhuh.
Jos naisesta tulee perheen suorittaja, kaiken ylläpitäjä, nainen luopuu omasta naiseudestaan, eikä miehellä ei ole mitään tilaa olla mies.
Totta, mutta ei kukaan voi yksin tuollaiseen rooliin päätyä, kyllä se perheen kaiken ylläpitäjän rooliin päätyminen vaatii sen, että toinen mieluusti sen vallan luovuttaa pois itseltään. Jostain syystä miehet halutaan nähdä jotenkin vajaakykyisinä, että he vaan tekee niinkuin nainen sanoo, ja miehuuskin vaatii sen että nainen erikseen sen mahdollisuuden heille antaa. Melko sairas ajattelutapa eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus on hyvin yksinkertainen, me vain olemme naisena ja miehenä erilaisia. Samanlaisia meistä ei tule, koska se olisi täysin luonnotonta.
Mutta myös miehet ovat erilaisia keskenään eikä heistä samanlaisia tule, samoin naiset keskenään. Aiheuttaa pelkkää harmia, jos yrittää lokeroida sukupuolen perusteella kovin tiukkaan lokeroon.
Suomessa pyritään vahvasti samalle viivalle, mutta sekin johtaa epätasa-arvoon: kaikki eivät halua juuri sille määritellylle viivalle. On paljon naisia (ja miehiä), joita ei kiinnosta johtotehtävät, koska se ei sovi luonteelle. Kuin myös heitä, joita ei kiinnosta uralla eteneminen ykkösprioriteettina tai lainkaan, vaan perhearvoihin tai muuhun perustuva elämä. Silti monet naiset pitävät tasa-arvon mittarina sitä, kuinka monta naista on johtotehtävissä, armeijassa, tohtorina, eduskunnassa, kuinka monta äitiä töissä ja kuinka monta isää kotona.
Tasa-arvossa kai on kysymys kuitenkin siitä, että on valinnanvapaus tehdä sitä, mikä kiinnostaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu, että tässä miehenä olo määritellään taas hyvin ahtaan sukupuolistereotypian kautta.
Minä annan mieheni olla juuri sellainen mies kuin hän on. Minun miesystävälläni on peukalo keskellä kämmentä, eikä hän osaa mitään perinteisiä miesten töitä. Hän on täysi "kaupunkilaispoika", eikä hänessä ole rahtuakaan erähenkisyyttä. Sen sijaan hän on tarkka ulkonäöstään, hänellä on tarkat ihon- ja hiustenhoitorutiinit, sekä harkittu tyyli ja vaatteet aina viimeisen päälle. Hänestä puuttuu kaikki juro "äijämäisyys" ja vastaavasti hän on herkkä ja keskusteleva.
Minusta olisi aina tärkeää kun sanonaat jotain tällaista "naisen tulee antaa miehen olla mies" avata myös sitä mitä sillä miehenä olemisella tarkoitetaan. Tarkoitetaanko tässä sitä, että miehen on saatava olla rauhassa oman sukupuolensa stereotypia vai kenties sitä, että mies saa olla oma itsensä?
Kiitos! Aina ei ns "oikeana" miehenä huomaa tätä kuinka edelleen se miehen rooli on todella ahdas. Minä näen sen roolin niin, että saa olla sellainen kuin on. Nykyään valkoista heteromiestä solvataan, koska hän on valkoinen hetero ja vielä mieskin. Kun heistä puhutaan, niin unohtuu että miehissä ja naisissa on melkein joka asiassa suurempi vaihteluväli sukupuolien sisällä kuin sukupuolien välillä. Miehiä ja naisia on moneen junaan.
Mielestäni tämä on melko monitahoinen asia, mikä liittyy miesten ahtaisiin rooleihin.
Kun kerroin mieheni stereotypisesti naisellisista piirteistä, se ikään kuin laski mieheni arvoa miehenä. Heti joku oli kertomassa kuinka kamala hän on ja epäilemässä hänen seksuaalista suuntautumistaan. Kun taas minä naisena kerron hoitavani meillä sellaisia asioita jotka stereotypisesti ovat miesten juttuja se nostaa arvoani naisena. Nainen saa ihailua, kun hänellä pysyy työkalut kädessä ja pärjää ns. miesten töissä, kun taas ns. naisten jutuista kiinnostunut mies saa osakseen neidittelyä ja homottelua.
Onko tässä sitten kyse ahtaasta miesroolista vai naisvihasta?
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa sitä, että nainen hoitaa yksin kodin ja lapset. Naisen täytyy myös näiden lisäksi pitää vähintään 50% talouden menoista huolta. Lasten vaatteet yms nainen maksaa 100%. Mies juoksee omilla menoillaan kun haluaa eikä hänen tarvitse miettiä, kuka hoitaa lapsia. Naisella ei tällaiseen mahdollisuutta ole.
Miestä pitää myös ylistää kun hän kaksi kertaa vuodessa ajaa auton huoltamolle renkaiden vaihtoa varten ja vie kerran kahdessa viikossa roskat.
Seksiä pitää haluta kerran päivässä. Vähintään.
Näin on meillä ollut aina. Omia menoja ei minulla ole. Olen niin ruma ja lihava että pakko tyytyä tähän elämään lasten takia, heillä on kuitenkin 2 vanhempaa elämässään. Jos eroaisimme mies löytäisi uuden ja olisin totaali yh. Nyt miehestä on jotain apua silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen pitää suorittaa koska mies ei tee mitään. Vaikka miestä ei huvita tehdä mitään niin silti pitää varmistaa suoja ja ruoka perheelle. Toisin kuin moni mies luulee niin tämän päivän asiaa ei voi lykätä 6kk päähän koska joka päivä tulee uusia asioita hoidettavaksi.
Nykyisin lakipykälillä torpataan miehenä oleminen yksi vaihtoehto olisi kivesten leikkaaminen jo syntymän jälkeen jotta testoa ei muodostuisi.
Vain naiset ovat oikeutettuja elämään hormoniensa ja viettiensä kanssa vapaasti miehet tuomitaan oikeudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta ei kukaan voi yksin tuollaiseen rooliin päätyä, kyllä se perheen kaiken ylläpitäjän rooliin päätyminen vaatii sen, että toinen mieluusti sen vallan luovuttaa pois itseltään. Jostain syystä miehet halutaan nähdä jotenkin vajaakykyisinä, että he vaan tekee niinkuin nainen sanoo, ja miehuuskin vaatii sen että nainen erikseen sen mahdollisuuden heille antaa. Melko sairas ajattelutapa eikö?
Hyvin usein juuri näillä toimilla työntää miehen pois luotaan, joko vain henkisesti tai myös fyysisesti. Nainen saattaa ottaa hartioilleen kaikki miehenkin ongelmat ja haluaa ratkaista nekin. Säteileekö nainen silloin rakkautta ja hyväksyntää, vai oliko mies täysin itsestäänselvä, että hän on siinä?
Jotenkin tuo lausahdus on todella vanhanaikainen ja siihen sisältyy todella kapea mieskäsitys ja rooli.
Meillä me molemmat saadaan olla ihan ihmisiä, joissa on eroavaisuuksia, joista jotkut ehkä voi sukupuoleen liittyä, mutta suurin osa ihan perusluonteeseen ja aiempiin kokemuksiin. Kuitenkaan kumpikaan ei vähättele toista tai toisen perinteisiä naisellisia tai miehekkäitä piirteitä eikä myöskään arvota niitä huonoiksi tai typeriksi. Oli ne sitten kummalla tahansa.
Se että ihmisen koko identiteetti tulee jonkun ahtaan sukupuolen läpi on ajatuksena aivan naurettava ja uskon että osaltaan vaikuttaa yhteiskunnassa laajemmin ihmisiin. Se että ollaksesi mies tai nainen ei se tarkoita että sinun pitäisi mitään checklistaa täyttää vaan ihan vaan että mitkä ne kromosomit ja biologia on ja loppu on vain yhteiskunnan asennetta.
Mieheni on fyysisesti vahvempi kuin minä, häntä kiinnostaa autot ja urheilu, minua ei sellaiset asiat kiinnosta pätkääkään.
Mieheni on seksuaalisesti aktiivisempi kuin minä, hän tekee suurimman osan alotteista ja seksissä on aktiivisempi osapuoli.
Miehelläni on suuri kilpailuvietti, itselläni ei niinkään sellaista ole.
Mieheni ajattelu on loogisempaa kuin minun. Ulkonäkö ei ole kovin tärkeää miehelleni, perussiisteys ja hygienia kunnossa, uusia vaatteita ei oikein hanki, minä puolestan ostelen itselleni ja hänelle vaatteita ja tavaroita.
Suhteemme toimii hyvin, sillä olemme hyväksyneet erilaisuuden.
Sanoisin, että mieheni saa olla mies, koska en pyri häntä muuttumaan tai olemaan toisenlainen. Erilaisuus naisen ja miehen välillä on voimavara ja rikkaus.
Vierailija kirjoitti:
Arvostan miehen loogista ja suoraviivaista ajattelutapaa, itse rönsyilen monesti. Molemmat saamme toisiltamme ja koen, että nainen ja mies täydentää toisiaan, näin siis meillä.
No multa ei suju ruuanlaitto eikä sisustus, tekisin ne mitkä sinä koet miesten työksi. Nainen ja mies voivat olla mun mielestä ihan mitä vaan, eikä tartte täydentää toistaan sukupuolen takia, persoonina vaan. Häiritsis jos mun oletettais sukupuoleni takia olevan kodinhengetär tai olevan kiinnostunut ns.naisten asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen pitää suorittaa koska mies ei tee mitään. Vaikka miestä ei huvita tehdä mitään niin silti pitää varmistaa suoja ja ruoka perheelle. Toisin kuin moni mies luulee niin tämän päivän asiaa ei voi lykätä 6kk päähän koska joka päivä tulee uusia asioita hoidettavaksi.
Ja taas naista kuvataan lapsen tasolle typistettynä viattomana uhrina. Mitä jos kaikki ei olekaan vain miesten syytä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin usein juuri näillä toimilla työntää miehen pois luotaan, joko vain henkisesti tai myös fyysisesti. Nainen saattaa ottaa hartioilleen kaikki miehenkin ongelmat ja haluaa ratkaista nekin. Säteileekö nainen silloin rakkautta ja hyväksyntää, vai oliko mies täysin itsestäänselvä, että hän on siinä?
Naisille on suurimmassa osin annettu malli palvelevasta, hoivaavasta ja tunteellisesta naiseudesta, ehkä jopa draamantäyteisestä tunnemaailmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjaimellisesti kukaan ei solvaa valkoista heteromiestä vaan rakentamaanne järjestelmää jota pidätte yllä pelolla ja lasikatoilla ja seinillä. Ja siitä kärsii kaikki. Te kyllä syyllistätte kovasti naisia siitä, että ette saisi jatkaa toksisia ja tuhoavia mallejanne jotka aiheuttaa miehillekin kärsimystä. Mutta samaa portinvartijana toimimista tekee myös naisvihan sisäistäneet naiset muille naisille. Mitä nopeammin miehet tajuavat itse vihaansa miehiä ja sen että vihaatte myös naisia ja näette kaiken sen vihan läpi, sitä nopeammin löydätte kyvyn purkaa näitä itsellenne järjestämiä mielen vankiloita.
Missä syyttely auttaa? Miten minä hallitsen pelolla? Lasikattosta voidaan vääntää, mutta on se vähän ironista kun meillä oli juuri naisvoittoinen hallituskin. Minä en vihaa naisia kollektiivina, mutta en totisesti pidä siitäkään että määritellään asioita yksipuolisesta vinkkelistä valikoiduilla perusteilla, tyoeriä yksilöitö on naisissa ja miehissä. Sinä sanot ettei kukaan solvaa ja samassa kommentissa syytät naisvihasta. Ajat kaksilla rattailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vissiin nuo tarkottaa ettei mies saisi tehä ruokaa tai siivota. Emmie tiiä, teen huushollihommia ja oon aina tehny, ketä muu ne tekisi.
Samoin teki isäni.
Mitä lie se miehuus näille tarkoittaa. Mie poimin marjojaki ja sienestän. Kai mie oon marjanpoimija enkä mies ollenkaan. 😂Hih hih
Hihhih vaan ja hyvät huomenet.
Hassua luettavaa.
-m