Katja Grönstrandin lapsen kenkään tuli reikä, mutta uusiin ei ollut varaa: Mietin, miten tulemme pärjäämään
Lapset sanovat, että emme koskaan saa sitä, tai emme koskaan saa tätä. Yritä siinä sitten selittää, että ei vain ole rahaa millä ostaa.
Näin kuvailee paimiolainen neljän lapsen äiti Katja Grönstrand. Perheen arki nojaa tällä hetkellä sosiaaliturvaan, johon hallitus suunnittelee leikkauksia.
Perhe joutuu tinkimään monenlaisista asioista. Ruoan hinnan nousemisen myötä kauppalasku on kallistunut jopa sadalla eurolla.
Grönstrand ja hänen aviopuolisonsa kokivat erityisen kovan kolauksen, kun perheen 8-vuotias poika tuli koulusta kotiin, ja valitti sateessa kastuneista kengistään.
Hän näytti kengänpohjaa ja siinä oli reikä. Sillä hetkellä meillä ei ollut varaa ostaa uusia.
Grönstrand opiskelee terapeuttista sielunhoitoa, ja hänen puolisonsa aloitti hiljattain palkkatuetussa työssä. Grönstrand haaveilee, että voisi tulevaisuudessa opiskella ja työllistyä sairaanhoitajaksi.
En tiedä, pystynkö koskaan tekemään sitä, kun minulla on Sjögrenin oireyhtymä. Se on reumasairaus, joka on näkynyt käsissä sellaisena kipeytenä.
On kyllä suomessa asiat huonolla tolalla jos lapset joutuu vetelemään rikkinäisissä vaatteissa. Lasten eduthan ne aina pitäs etusijalla olla joka asiassa. Surullista.
Kommentit (417)
Minun teini-ikäiset poikani hankkivat merkkivaatteensa itse. Eivät ole koskaan niihin rahaa pyytäneet. Päinvastoin, tuovat rahaa kotiinkin. Yleensä 50 euron seteleitä rullalla. Ylpeä saan olla jälkikasvustani, vaikka yksinhuoltaja olenkin. Lasteni isä luikki ilmeisesti takaisin kotimaahansa, kun nuorimmaiseni oli 3-vuotias. Että semmoista vanhemmuutta häneltä. Onneksi pojat pärjäävät!
Täällä on taas kerran mennyt koko artikkelin ja A-studion aiheen pointti ohi. Puhutaan vain romaneista, kengistä ja kirppareista, kun kyse on siitä, että hallitus kaavailee todella isoja leikkauksia lapsiperheiden sosiaaliturvaan, mikä tarkoittaa sitä, että yhä useampi lapsi joutuisi elämään köyhyydessä.
Onko siis oikein olettaa, että vastaajille on ok, että tehdään useita leikkauksia, jotka osuvat samoille perheille? Että on ok, että lapsiperheköyhyys lisääntyy vauhdilla Suomessa? Ihan sama, kunhan vain saa päteä omilla vanhemmustaidoillaan, "oikealla koulutuksellaan", hyvillä kirpparilöydöillään jne.?
Mikä teidän ongelmanne on?
kirpparilta ostaminen on myös ekoteko
Kiinnostavaa, että aina kun joku tulee julkisuuteen kertomaan hankalasta taloustilanteestaan, hänet mollataan täysin. Ei ihme, ettei meillä keskustella talousasioista ja palkoista avoimesti.
Köyhiä ei ilmeisesti joittenkin mukaan ole ollenkaan. Pienellä eläkkeellä kitkuttava vanhuskin on itse syypää tilanteeseensa. Miksei hankkinut paremmin työssä ollessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla köyhillä syynä köyhyyteen on ammatti joka ei työllistä tai jos työllistää niin sitten siitä maksetaan orjapalkkaa.
Olen ikuisesti kiitollinen vanhemmilleni jotka käskivät lukioiässä minun, tyttärensä , opiskella ammatin mistä maksetaan ja joka työllistää. Ja käskivät pitää harrastukset harrastuksena.
No, opiskelin diplomi-insinööriksi ja saan todella hyvää palkkaa. Ja on muitakin työllistäviä ammatteja. Tuon rouvan opiskelema terapeuttinen sielunhoito on verorahojen haaskausta. Rouva olisi voinut opiskella vaikka veturinkuljettajaksi VR:llä ja palkka on noin 5000 kuussa ja sitä voi tehdä hame päällä.
Kuules sinä bestwisser diplomi insinööri, voisit mennä sulupuolenvaihdos leikkaukseen ja vaihtaa sukupuoltasi (oletan että nainen), etkö tajua että silloin saisit Vielä parempaa palkkaa? Hankkisit munat itsellesi etkä vinkuisi täällä palstalla. Ja millaisia muita!
Mikähän sinua vaivaa kun vastaat noin ilkeään sävyyn aivan asialliseen kommenttiin?
Ja miten moni ylipäätään katsoi sen A-studion ja kuunteli, mitä lapsiasiavaltuutetulla oli sanottavaa? Puhui todella painavaa asiaa ja harvinaisen selkeästi ja rauhallisesti, vaikka selvästi koki leikkaukset erittäin epäoikeudenmukaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Köyhillä ei saisi olla edes televisiota eikä tietokonetta eräiden AV-palstalaisten mielestä.
Nykyajan maailmassa on aika hankalaa hakea töitä ilman tietokonetta.
Jännä juttu, että hyvin harva tässä keskustelussa kritisoi hallituksen leikkauspäätöksiä, toisin kuin monissa muissa keskusteluissa.
Vierailija kirjoitti:
Minun teini-ikäiset poikani hankkivat merkkivaatteensa itse. Eivät ole koskaan niihin rahaa pyytäneet. Päinvastoin, tuovat rahaa kotiinkin. Yleensä 50 euron seteleitä rullalla. Ylpeä saan olla jälkikasvustani, vaikka yksinhuoltaja olenkin. Lasteni isä luikki ilmeisesti takaisin kotimaahansa, kun nuorimmaiseni oli 3-vuotias. Että semmoista vanhemmuutta häneltä. Onneksi pojat pärjäävät!
Muista säilyttää nuo 50 euron rullat pakastimessa. Sinustakin voi tulla siten mehumiljonääri eikä tarvi elää tuilla, paitsi koronatuilla, joita voi tulla sinunkin mehustamolle 1, 4 miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika! kirppikselle ostoksille, sieltä saa uudenveroisia kenkiä muutamalla eurolla.
Olen juristi ja tulot 7500 e/kk. Vaatteet lapsille ostan käytettynä. Kun ostaa laatumerkkejö käytettynä, saa kivoja ja hyvälaatuisia vaatteita. Minulla on kaksi alle 5 -vuotiasta.
On hullua ostaa pikkulapselle uutta. Ei lapsi ymmärrä eroa. Ja vaikka olisi riittävästi rahaa, voi silti ostaa järkevästi.
Kertokaapa nyt sitten, missä ne Turun hyvät kirppikset on? Asun itse Turussa ja olen ostanut ainoastaan UFF:ista ja jonkun pikkujutun joskus Lähimmäinen-kirppikseltä. Ovatko kaikki muut jossain kaukana keskustasta, eli tulee siis bussimatka jo maksamaan aika paljon? Joskus taisin käydä Länsikeskuksessa jossain kirpparilla, mutta mulla oli muuta asiaa sinne silloin. En muistaakseni löytänyt mitään.
Olen tässä jonkin verran lukenut näitä tekstejä ja herää kysymys teille suurimmalle osalle kirjoittavista.
Miksi tämä haastattelu nosti näin suuren negatiivisuuden sinussa?
Sinä joka kirjoitat asioita haastateltavasta ja hänen elämästään sekä perheestään, niin voitko sanoa tuntevasi hänet ja tiedät mistä puhut? Vai onko tosiaan niin että kirjoitat asioita omien asenteiden kautta?
Sinä joka tuomitsit tämän äidin huonoksi äidiksi, mm rikkinäisten kenkien takia, niin millä perusteella? Koetko olevasi parempi vanhempi, kun lapsellasi sattuu olemaan ehjät kengät jaloissa ja sinulle on kelvannut ne kirppareiden kengät? Mistä tiedät onko tälle äidille kelvannut? Vai Määritteleekö se hyvän vanhemman, kun ei tee monia lapsia?
Miksi loukkaannuit tämän Grönstrandin haastattelusta?
Rainer Frimanin tytär Reija Friman valmistuu muuten pian juristiksi.
Menetin mielenkiintoni kohdassa "neljän lapsen äiti". Onko ihme, että rahat on vähissä?
Ei kai tässä ne kengät olleet se juttu!
Vierailija kirjoitti:
Talvikenkiä Kosovon romanilapsille
Fida toimitti viime viikolla 1 365 kenkäparin lahjoituksen Kosovon köyhille romaniyhteisöille.Kengät lahjoitti upouutena eräs suomalainen kenkätehdas. Fida toimitti kengät perille Kosovoon, jossa ne jaettiin köyhissä oloissa eläville romaniperheille.
Avun toimitti perille Pristinassa sijaitseva Kosovon evankelinen seurakunta, jonka kanssa Fida tekee pitkäjänteistä avustustyötä romanivähemmistön parissa. Näissä yhteisöissä on pulaa laadukkaasta talvivaatteesta.
–Tämä lahjoitus edistää lasten koulunkäyntiä, koska ilman kenkiä lasten on vaikeaa kävellä kouluun talvella. Koulutus on avain romaniyhteisöjen muutokseen, johon Fidan pitkäjänteinen työ maassa tähtää, kertoo Fidan asiantuntija Sina Urmas, joka on tehnyt työtä Kosovossa romanien parissa.
–Kosovossa elää vähemmistönä arviolta 35 000–40 000 romania. Tarkkaa lukua ei tiedetä, koska monelta romanilta puuttuu syntymätodistus. Tämän vuoksi romanit jäävät myös kaiken sosiaaliturvan ulkopuolelle, Urmas sanoo.
Kosovon kunniakonsuli mukana auttamassa
Poikkeuksellinen projekti toteutettiin Fidan ja Helsingin lähetysseurakunnan yhteistyönä. Lähetysseurakunnan vapaaehtoinen Seppo Siren järjesti avustuskuormalle pakkaajat ja kuljettajat. Kuorman perillemenoa oli järjestelemässä myös Kosovon Suomen kunniakonsuli, varatuomari Jouni Lehtimäki.
–Työskentelin vuodet 2013-2017 Kosovossa EU-tehtävässä Kosovon oikeusministerin juridisena neuvonantajana ja näin jo silloin, kuinka huonossa asemassa romanit olivat, ja ovat vieläkin. Paitsi että pystyin työtehtävässäni syntyneiden kontaktien kautta auttamaan tätä projektia tulli- ja muissa muodollisuuksissa, pystyin myös toteuttamaan yhtä kunniakonsulipuheessa lupaamaani: Tehdä työtä tasa- ja ihmisarvoisen Kosovon hyväksi, jossa jokaisella kosovolaisella on etnisestä taustasta riippumatta mahdollisuus elää onnellisesti ja tulevaisuuteen luottaen, Lehtimäki kertoo.
Romanien heikko asema puhuttaa
Romanit ovat Euroopan suurin ja syrjityin vähemmistö. Balkanin alueella romanit asuvat usein huonokuntoisissa taloissa, ilman sähköä tai juoksevaa vettä. Slummimaiset asuinalueet sijaitsevat monesti muista yhteisöistä erillään. Lapset kulkevat talvisin heppoisissa vaatteissa, sillä varaa kunnollisiin talvivaatteisiin ei ole.
Laajempi keskustelu romanien asemasta Euroopassa on noussut esiin vasta kun romanikerjäläisiä on ilmestynyt suurten kaupunkien katukuvaan. Apu paikan päällä Itä-Euroopassa on nostettu keskustelussa tärkeäksi elementiksi romanien aseman parantamisessa.
Fida tekee ainoana suomalaisjärjestönä laajaa avustustyötä romanien parissa 11 Itä-Euroopan ja Balkanin maassa. Työn tavoitteena on tukea paikallisten seurakuntien diakoniatyötä ja lasten koulunkäyntiä. Esimerkiksi Kosovossa Fidan ja Kosovon evankelisen seurakunnan avun piirissä on 120 romaniperhettä, joiden lapsille pidetään muun muassa esikoulua, leirejä ja läksykerhoja.
Fida, helluntaiseurakunnat ja Elämä ja Valo -romanijärjestö tekevät yhdessä lähetystyötä 11 Euroopan maassa romanivähemmistön parissa.
https://www.fida.info/ajankohtaista/lahetystyo/talvikenkia-kosovon-roma…
TÄLLAISEEN KENKÄ- TAI MUUHUN KERÄYKSEEN LAHJOITTAISIN MIELELLÄNI!
Rahaongelmia ei ratkota rahalla. Se on loputon suo.
Luulisi 4 lapsen äidillä olevan organisointikykyä.
Vierailija kirjoitti:
Ja miten moni ylipäätään katsoi sen A-studion ja kuunteli, mitä lapsiasiavaltuutetulla oli sanottavaa? Puhui todella painavaa asiaa ja harvinaisen selkeästi ja rauhallisesti, vaikka selvästi koki leikkaukset erittäin epäoikeudenmukaisiksi.
KUKAAN ei jaksa kuunnella ko lapsiasiavaltuutettua.
Grönstrandin perheen ajoi ahdinkoon liiallinen lapsimäärä ja huonot vanhemmuustaidot.
Jos on haasteinen tausta, hidas ja avuton, ei todellakaan pidä hankkia noin montaa lasta, vaan 1-2 joiden hyvinvointiin sitten keskittyy kunnolla. Ja menee vaikka jonnekin Marttojen kurssille opettelemaan talouden pyörittämistä.
Sjögrenin syndrooma ei estä työntekoa. Elämänhallintataidot kuntoon ja vaatteet kirpparilta.
Tervetuloa työelämään?
Romanien kokema työsyrjintä alkaa usein jo yläkoulun tet-jaksolla. Dimitri Lindgren, 26, ja Ramona Lindeman, 27, kertovat omat kipeät kokemuksensa ennakkoluuloista ja sen, miten lopulta onnistuivat saamaan töitä.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009508176.html