Uusioperheen pian 18-vuotiaan ei tarvitse tehdä mitään??
Onko muilla uusioperheen "uutena" jäsenenä vastaavaa tilannetta, jossa olette jo lähes epätoivoisia??
Minä ja lapsen isä muutimme yhteen yli 10 vuotta sitten. Isän aiemmasta liitosta syntynyt lapsi on nyt 18-vuotias.
Hänen ei isän tai muualla asuvan äidin mukaan tarvitse tehdä kodin tai edes itsenä takia mitään. Minä kun huomautan jostakin hänen turvallisuuteen, puhtauteen, hyvinvointiin ylipäätään, ravintoon, pukeutumiseen liittyen olen aina kuulemma "väärässä" tai vain "nalkutan ja valitan". Viimeksi tänään erehdyin kommentoimaan, että poika pyöräilee koulumatkat pimeässä täysin ilman valoja, heijastimia, huomioliivejä ja tummissa vaatteissa. Ja niin sain kuulla, kuinka ole sekaisin ja aina vaan raivoan. Poika kuulemma huomenna laittaa valot pyöräänsä. Poika on kiltti ja tottelevainen mutta isänsäkin aina puolustaa kaikkea väärintekemistä. Ja lähinnä, että pojan ei tarvitse tehdä kotona mitään. Minä pyydän imuroimaan huoneen, hän tekee sen. Mutta ei mitään ylimääräistä.
Kommentit (60)
Sinkku velana ei ole tätä(kään) ongelmaa.
18-vuotias on täysi-ikäinen. Täysi-ikäinen ei tarvitse eikä halua kuulla vanhemmiltaan "huomautuksia" tai neuvoja pukeutumiseen tai puhtauteen.
Teinin kanssa voi riidellä joka päivä jos haluaa Ja niin moni tekeekin. Neuvot turvaliiveistä ja heijastimista kuulostavat pikkulapsen neuvomiselta. Kohdellaan nuorta miestä kuin lasta. Neuvotaan pukeutumisessa, puhtaudessa ja heijastimissa. Ikään kuin täysi-ikäinen ei itse asiaa ymmärtäisi. Tarkoitus on hyvä, mutta ei tue nuoren itsenäistymistä.
Nuori tekee kuten pyydetään. Pyynnöstä. Koska siihen hänet on mikromanageromalla ohjattu. Passiivisuus ei aina ole saamattomuutta. Eikä edes haluttomuutta. Se voi olla myös viesti. Jatkuva pikkuasioihin puuttuminen on liikaa.
Nuoruuden tehtävä on tehdä irtiotto vanhemmista. Ja Vanhempien on opittava päästämään irti.
Antaa vanhempien hoitaa asian. Miksi sinä menet siihen väliin päsmäröimään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiahan ei kuulu sinulle.
Eli voinko mielestäsi jättää asian vaan sikseen?? Eli olla sanomatta mitään.
Jos siis poika lähtee huomenna pyöräilemään vesisateessa kouluun ilman takkia, valoja ja heijastimia, voinko oikeasti vaan antaa asian olla??!! Olen pian 10 vuotta pitänyt lasten kohdalla näistä asioista huolta. Nyt kun lapsi on 18, en enää jaksa, tai lähinnä en ymmärrä miksi minun pitäisi :(
Anna sen "pojan" pyöräillä vaikka alastomana lumisateessa valottomalla pyörällä, jos jää auton alle niin siinähän sitä oppii :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiahan ei kuulu sinulle.
Eli voinko mielestäsi jättää asian vaan sikseen?? Eli olla sanomatta mitään.
Jos siis poika lähtee huomenna pyöräilemään vesisateessa kouluun ilman takkia, valoja ja heijastimia, voinko oikeasti vaan antaa asian olla??!! Olen pian 10 vuotta pitänyt lasten kohdalla näistä asioista huolta. Nyt kun lapsi on 18, en enää jaksa, tai lähinnä en ymmärrä miksi minun pitäisi :(
Anna sen "pojan" pyöräillä vaikka alastomana lumisateessa valottomalla pyörällä, jos jää auton alle niin siinähän sitä oppii :)
Joo tuon ikäisen luulisi tietävän jo mitä tekee.
Valottomalla pyörällä ajaminen pimeässä ilman mitään heijastimia ei ole mikään perheensisäinen pelisääntö.
Se on nykyajan trendi, ettei lasten tarvitse tehdä kotitöitä tai olla muutenkaan omatoimisia
siis ihan tyypillinen teini vaikka on 18v. Ei mitään tekemistä uusperheen kanssa. Uusperheen äiti nyt ei vaan tajua mikä on 18v teini :)
Viime syksynä estin tuntematonta humalaista miestä lähtemästä pihastamme autolla. Olisi varmaan pitänyt antaa olla päsmäröimättä ja jättää asia hänen vanhempiensa huoleksi.
Christiiina kirjoitti:
Se on nykyajan trendi, ettei lasten tarvitse tehdä kotitöitä tai olla muutenkaan omatoimisia
En minä tehnyt kotona yhtään mitään muuta kuin pyyhit pölyt kerran viikossa ja olen syntynyt 70-luvulla. Nautin vaan lapsuudesta ja kouluvuosista. Ruoanlaittoa opin kyllä jo kotitaloustunneilla ja ei ollut mikään ongelma, kun muutin kotoa sitten pois.
Vierailija kirjoitti:
Viime syksynä estin tuntematonta humalaista miestä lähtemästä pihastamme autolla. Olisi varmaan pitänyt antaa olla päsmäröimättä ja jättää asia hänen vanhempiensa huoleksi.
Lähtikö aloituksen teini humalassa ajamaan autolla`?
Anna olla. Aikuinen hoitaa itse asiansa kuten huvittaa. Oli lapsi sitte oma tai toisen.
Vierailija kirjoitti:
siis ihan tyypillinen teini vaikka on 18v. Ei mitään tekemistä uusperheen kanssa. Uusperheen äiti nyt ei vaan tajua mikä on 18v teini :)
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
No tuo on jo kansalaisuusvelvollisuus puuttua asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hengenvaarallien muille. Vähäpukeinen pimeä pyöräilijä saa aikaiseksi vahinkoa lähinnä itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on syyskuun alku. Edes kasin kouluaamuina ei vielä tarvitse valoa eikä heijastinta. Eikä tarvitse myöskään iltapäivällä edes neljän aikoihin. Tässä kohtaa niistä raivoaminen kuulostaa pelkältä riidan haastamiselta.
Jos olet 10 vuotta kiinnittänyt sen heijastimen pojan reppuun, niin eikös kannata kiinnittää nytkin ja sit siirtyä muihin aiheisiin. Aikaa menee n. 5 sekuntia?
Onhan se 18 vuotias jo sen ikäinen että jos vaikka palelee kun ei älyä laittaa vaatteita niin siitähän se oppii laittamaan. Eri asia joku pikkulapsi jota hoidetaan koska ei voi itse mitään tehdä. Itse ainakin ajattelen että mitä isompi lapsi niin välillä pitääkin oppia kantapään kautta. Silloin se oppi menee perille.
Minkäs teet, jos vanhemmuus on ollut hukassa alun pitäen?!
Mitä sinuun tulee, ei kuulu sinulle pätkääkään, vaikka nuori päällään seisois päivät. Elatuskaan ei alunperiään ole sinulle kuulunut.
Loppulukema: nuori on nyt 18v, ette kukaan voi puuttua hänen tyyliin.
Yritä sanoa ystävällisesti, jos jostain täytyy huomauttaa. Pyri olemaan kritisoimatta liikaa, se ei tee hyvää nuoren itsetunnolle. Onkohan hänellä masennusta tms? Sanot ettei nuori tee mitään, mutta pelkässä koulussa on jo paljon työtä, etenkin jos nuorella adhd tms.
Toiset sopeutuvat, toiset ei koskaan.