Paras ja huonoin työpaikka lakimiehelle
Valmistun pian lakimieheksi. Mitkä ovat parhaat ja huonoimmat työpaikat lakimiehelle?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ministeriötyö edellyttää kiinnostusta kyseiseen hallinnonalaan ja vahvaa motivaatiota. Pääsee tekemään vaativia tehtäviä ja vaikuttamaan yhteiskuntaan, ympäristöön, yrityksiin, ihmisiin Tuntipalkka on kilpailukykyinen, vapaa-aikaa jää riittävästi, toisinaan voi kerryttää työaikasaldoa tai tehdä ylitöitä, jos on kiireellisempiä hankkeita. Työtä voi myös priorisoida itsenäisesti. Vakituisessa virassa ei ole huolta työttömyydestä, pitkät lomat ovat plussaa (7,5 viikkoa vuodessa 15 vuoden jälkeen), lisäksi saldopäivät. Voi ottaa sivutoimisia tehtäviä, joista saa mukavasti lisätuloja palkan päälle, jos niitä haluaa tehdä, näistä ei yleensä tiedetä.
Osaatko vertailla eri ministeriöitä siitä näkökulmasta, pääseekö mielenkiintoisimpiin tehtäviin nimenomaan juristin koulutuksella vai olisiko kyseisen hallinnonalan substanssiin liittyvä korkeakoulututkinto parempi valinta, ehkä juristitutkinnon lisäksi? Esimerkiksi oikeusministeriön valmisteluvastuulla on kiistämättä suuri osa useiden keskeisten oikeudenalojen lainsäädännöstä, mutta siellä näkökulma on jonkin verran etäällä siitä maailmasta, jossa lainsäädäntö konkreettisesti vaikuttaa yhteiskuntaan, ympäristöön, yrityksiin ja ihmisiin. Sen sijaan esimerkiksi liikenne, viestintä, sosiaali ja terveys ovat aloja, jotka vaikuttavat jatkuvasti sekä yksilön että yhteiskunnan normaaliin elämään nyt ja tulevaisuudessa, mutta jotenkin kuvittelisi, että näillä aloilla mennään kyseisen alan asiantuntemus edellä ja juristit hoitavat asiasta lähinnä juridisen sanoituksen osuuden, mukaan lukien yhteensovitus muiden alojen lainsäädännön kanssa.
Juristin tutkinnolla ei kannata mennä nk heikosti arvostettuun ministeriöön. Niissä nimenomaan substanssitutkinto on se juttu. Ei-juristipaikkoihin on hakijoitakin, juristipaikkoihin ei. Juristille arvostettuja ovat aiemminkin mainitut Om, vm, tem, um, ehkä lvm:kin voi olla. Tiettävästi sosiaali ja terveys ovat ministeriöitä, joihin ei saada hakijoita ja juristien keskuudessa ne ovat alinta paarialuokkaa. Voi sinne eksyä joku hyväkin kaksoistutkinnolla eli kiinnostuksesta. Pelkällä juristin tutkinnolla voi olla kyse siitä, ettei ole päässyt muualle.
Mutta jos itse olisin kiinnostunut valtion töistä, menisin substanssitutkinnolla substanssiministeriöihin. Olen rahoitusalalla kaksoistutkinnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä juristin palkka on eri sektoreilla ?
Mulla ministeriössä kuukausipalkka on noin 6350 euroa.
Esihenkilö- vai asiantuntijatehtävissä? Ja monenko vuoden työkokemuksella?
Eri
Tämä ilmiö osittain, kun ilmoittaa, että on niin kova kiire, että tarvitsee ylityömääräyksen. Siitä palkka hivutellaan ylöspäin. Sama peli yksikönpäälliköllä, jonka yksikkö ei saa mitään konkreettista aikaan 🤣
Julkinen salaisuus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Tämä ilmiö osittain, kun ilmoittaa, että on niin kova kiire, että tarvitsee ylityömääräyksen. Siitä palkka hivutellaan ylöspäin. Sama peli yksikönpäälliköllä, jonka yksikkö ei saa mitään konkreettista aikaan 🤣
Tuo on ihan mun kuukausipalkka, ylityökorvaukset ovat asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Olet luultavasti niissä paremmissa ministeriöissä, joissa on pääsyvaatimuksia ja parempi tehtäväkohtainen palkka. Tai sitten olet ns heikossa ministeriössä ja niistänyt itsellesi hyvän nimikkeen uhkaamalla lähdöllä: pakko antaa nimike, jotta saadaan edes joku pysymään virassa.
Olin oikiksen korkeakouluharjoittelussa stm:ssä.aivan jäätävän tylsää,mutta pahinta oli,etten oppinut mitään.ei sopinut minulle tuo paikka,olkoonkin lokoisa vaihtoehto !
Vierailija kirjoitti:
Olin oikiksen korkeakouluharjoittelussa stm:ssä.aivan jäätävän tylsää,mutta pahinta oli,etten oppinut mitään.ei sopinut minulle tuo paikka,olkoonkin lokoisa vaihtoehto !
Oletko Lapin yliopistosta, kun et osaa kirjoittaakaan?
Tässä ois yks paja. Voiko uimalippuja antaa palkkana?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17343343/asianajotoimisto-heikkila--co-…
Pahin mun mielestä olisi joku yleinen syyttäjä jolla on enemmän kuin 24/7 töitä ja palkka kärpäsen pieru.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Outoa, meillä ei sisäisissä tilastoissa ole sinua ollenkaan. Tavisjuristi ei ministeriössä saa tuollaista palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla palkka noin 7000 aa-toimistossa. Saa painaa pitkää päivää.
Aika huono palkka jos saa otsa hiessä töitä painaa.
Jep, kuulostaa isolta palkalta mutta kun laskee työajan mukaan, se onkin jotain 6e per tunti. Aika huono verrattuna lääkäriin.
Osaatko vertailla eri ministeriöitä siitä näkökulmasta, pääseekö mielenkiintoisimpiin tehtäviin nimenomaan juristin koulutuksella vai olisiko kyseisen hallinnonalan substanssiin liittyvä korkeakoulututkinto parempi valinta, ehkä juristitutkinnon lisäksi? Esimerkiksi oikeusministeriön valmisteluvastuulla on kiistämättä suuri osa useiden keskeisten oikeudenalojen lainsäädännöstä, mutta siellä näkökulma on jonkin verran etäällä siitä maailmasta, jossa lainsäädäntö konkreettisesti vaikuttaa yhteiskuntaan, ympäristöön, yrityksiin ja ihmisiin. Sen sijaan esimerkiksi liikenne, viestintä, sosiaali ja terveys ovat aloja, jotka vaikuttavat jatkuvasti sekä yksilön että yhteiskunnan normaaliin elämään nyt ja tulevaisuudessa, mutta jotenkin kuvittelisi, että näillä aloilla mennään kyseisen alan asiantuntemus edellä ja juristit hoitavat asiasta lähinnä juridisen sanoituksen osuuden, mukaan lukien yhteensovitus muiden alojen lainsäädännön kanssa.