Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntouttava työtoiminta

vadelmamuffini
06.09.2023 |

Suoraan sanottuna alkaa mennä hermot. Olen ollut kuntouttavassa työtoiminnassa kuukausitolkulla jo (kyllä, aivan liian kauan), ja aina siellä on ne samat ihmiset, jotka tulevat joka aamu myöhässä, vain maleksivat sen neljä tuntia ja eivät tee yhtään mitään. Pelaavat jotain peliä äänet päällä niin että se kilkatus tulee itselläkin kuulokkeista läpi. On ohjeistettu, että paikallaolon saa vain siitä, kun tuo jotain tekemäänsä näytille päivän päätteeksi. No nämä eivät tee mitään ja saavat kuitenkin sen 9 euroa, koska ovat kuitenkin olleet paikalla. Oma asenteeni on, että menen paikalle kuin menisin töihin, koska en tällä hetkellä voi oikeisiin töihin mennä, joten tällainen toiminta alkaa syödä motivaatiota tehdä itsekään mitään. Olen kysynyt te-henkilöltä, että miten tämä on mahdollista, ja hänkin myönsi ettei kuulosta reilulta, mutta mikään ei muutu. Onko muilla kokemusta? Pystyykö tuollaiseen saamaan muutosta vai pitääkö tässä itsekin alkaa sluibailla vaan ettei järki mene?

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä voisit pyytää että vaitaisit paikkaa johonkin muualle, sun oma asenne on hyvä, noilla muilla se ei sitä ole, eikä sinun pitäisi siitä joutua kärsimään.

Vierailija
2/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuota kuntouttavaa työtä voi tyyliin tehdä vaikka omassa lähikaupassa yleensä moni paikka on innokas ottaa ilmaista työvoimaa varsinkin sellaisen ihmisen joka tekee työnsä hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä sä teet siellä?

Tuo paikalle tuleminenhan riittää siihen, että siitä saa sen 9 euroa päivässä, ymmärrän että jotkut ajattelee miksi sitä tekiskään enempää sillä rahalla.

Itse tein kuntouttavassa omia hommia, jotka myin itse eteenpäin ja käytin lähinnä hyväkseni työkoneita ja -tiloja. Sillä kännykällä kävin nettilukion kursseja ja etsin ideoita.

Vierailija
4/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä kuntouttavillahan on tarkoitus vain siivota työttömyystilastoja, harva sieltä mihinkään työelämään "kuntoutuu".

Tee mitä haluat siellä.

Vierailija
5/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttavassa työtoiminnassa on jokaisella omat tavoitteet. Toisen tavoite on poistua sieltä kotoa, eli saapua paikalle. Toisen tavoite on saada elämälle rytmiä, eli saapua paikalle. Kolmannen tavoite on sosiaalinen, nähdä ihmisiä ja poistua sieltä kotoa. Neljännen tavoite on päihteettömyys, viidennen tavoite on paluu työmarkkinoiden piiriin. Eli vastaus, heillä voi olla erilainen tavoite ja eri peruste kuntoutuksessa oloon kun sinulla. Sun tehtäväsi on keskittyä itseesi.

Vierailija
6/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä voi niitä muita käskeä tekemään mitään. Hae paikan ohjaajaksi jos haluat oikeita töitä ja muillekin hommia.

Vierailija
7/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttavassa ei ole lain mukaista velvoitetta tehdä yhtään mitään, se on sosiaalipalvelua jossa paikalla olo sen neljä tuntia riittää.

Vierailija
8/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuollaiseen Uostuu, joutuu kierteeseen.

Idea on vaan siivota työttömyystilastoa.

Vierailija
9/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et ehkä välttämättä sitten ees tarvitse tota mihinkään mun mielestä. Koska toihan epäkuntouttaa tavallaan sua. Jos on työmotivaatio oikeasti niin äkkiä tuolta pois. On sanonta että seura tekee kaltaisekseen. Tossahan masentuu oikeasti jos pitää tollaista lusmuilua katella. Tsemppiä!

Vierailija
10/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuollaiseen Uostuu, joutuu kierteeseen.

Idea on vaan siivota työttömyystilastoa.

Sitä kannattaa aina puhua asioita, kun olisi faktaa tietämättä aiheesta kuitenkaan sen enempää :)

Vierailija
11/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö työnantajat minkään arvoisena jos cv:ssä on merkintä että on ollut kuntouttavassa työtoiminnassa, vai onko se pikemminkin haitallinen merkintä, ennemmin vaikka tyhjä aukko kuin kuntouttava työtoiminta?

Työmarkkinatorin profiiliakin hehkutettiin että tämän avulla kyllä löytyy töitä, mutta mitään apua siitä ei ollut. Nyt se profiili vanhentui ja poistettiin ja en laita sitä takaisin.

Vierailija
12/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä et ehkä välttämättä sitten ees tarvitse tota mihinkään mun mielestä. Koska toihan epäkuntouttaa tavallaan sua. Jos on työmotivaatio oikeasti niin äkkiä tuolta pois. On sanonta että seura tekee kaltaisekseen. Tossahan masentuu oikeasti jos pitää tollaista lusmuilua katella. Tsemppiä!

Tämä. Kuntouttava työtoiminta on ihmisille joilla on arjessa ongelmia ja elämänhallinnassa. Ap ei tämmöiseltä kuulosta. Jos työttömyys kyllästyttää niin entä työkokeilu? Sinne pääsee aika helposti

Vierailija
13/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö työnantajat minkään arvoisena jos cv:ssä on merkintä että on ollut kuntouttavassa työtoiminnassa, vai onko se pikemminkin haitallinen merkintä, ennemmin vaikka tyhjä aukko kuin kuntouttava työtoiminta?

Työmarkkinatorin profiiliakin hehkutettiin että tämän avulla kyllä löytyy töitä, mutta mitään apua siitä ei ollut. Nyt se profiili vanhentui ja poistettiin ja en laita sitä takaisin.

Esim puolisoni oli kuntouttavassa työtoiminnassa vuosia. Tästä sitten kaupunki nappasi hänet palkkatuella samoihin töihin. Palkkatuki pätkän jälkeen lähti opiskelemaan ammatin, jossa eräs firma halusi kouluttaahänet loppuun oppisopimuksella ja on siitä saakka saakka ollut kyseisellä yrityksellä kokoaikaisena vakituisena työntekijänä ja pari vuotta. Ja palkkataso on keskiluokkaa, ei matala.

Myös ystäväni kävi kuntouttavana ensin yhdellä alalla ja sitten toisella. Työskenteli noin vuoden ja nyt palkattiin toiseen yritykseen tekemään samaa työtä vakituisena, kokoaikaisena työntekijänä.

Kuntouttava työtoiminta ei ole mörkö, se voi olla myös portti :)

Vierailija
14/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Kuntouttava työtoiminta on ihmisille joilla on arjessa ongelmia ja elämänhallinnassa. Ap ei tämmöiseltä kuulosta. Jos työttömyys kyllästyttää niin entä työkokeilu? Sinne pääsee aika helposti

Höpöhöpö. Mulla ei ole mitään ongelmia missään mutta tuollaiseen törkättiin vaikka olisin halunnut opiskella. Olisi ollut vieläpä sellainen ala, joka olisi takuuvarmasti työllistänyt. 

Noh, lusitaan tämä nyt sitten loppuun (toisin sanoen, en tee "työpaikassa" yhtään mitään).

Vierailija
15/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sun ei kannata käyttää aivojasi ton paikan työolojen kehittämiseen koska sä voit päästä sata kertaa parempaan paikkaan eli töihin. Eihän toi mikään ratkaisu voi olla että jää sinne. Laittaisin itse kaikki paukut oikeiden töiden saamiseen. Ei niissäkään oo loppuelämää jumissa jos haluaa vaikka kokeilla jotain ihan uutta.

Vierailija
16/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus kuntouttavassa vuosia. Itsellä kans kova halu tehdä ja touhuta, siinähän se aika menee nopeammin.

Sit aloin katselemaan ympärilleni ja mietin sitä työmäärää, mitä tein vs mitä muut teki ja totesin että eihän tässä ole mitään järkeä, ei tää mua minnekään vie, mä en saa siitä raatamisesta sen enempää rahaa. Ohjaajat oli tottunut siihen, että mähän teen mitä käsketään ja enemmänkin.

Aloin sit tekemään mitä huvittaa ja vetosin sääntöihin joissa lukee että "kaikille tulee etsiä kykyjään, taitojaan ja jaksamistaan vastaavaa työtä". Eniten otti päähän, kun ne ohjaajat istui siinä neljän tunnin aikana taukohuoneessa tunnin välein juomassa kahvia ja räpläämässä kännykkää ja he nosti palkkaa siitä sit samalla kun laittavat asiakkaat tekemään työt ilman ohjausta.

Ei noissa paikoissa ole mitään järkeä. Kuulostat muutenkin työkykyiseltä, ja noihinhan ei saisi edes pistää työkykyisiä ihmisiä.

Nyt oon taas työtön ja ne ei suostu ottamaan mua sinne takaisin kun oon hankala ja oikeutensa tietävä asiakas :D

Vierailija
17/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laittanut kuntouttavan työtoiminnan tilalle ihan vaan työn, ei niitä kukaan ole tarkastellut. Tein näin koska kuntouttavaa työtoimintaa ei arvostettu CV:ssä, kyseltiin lisäkysymyksenä että niin et siis ole palkkatöissä ollut. Tyhjäksi en viitsinyt jättää, kuusi vuotta tyhjää olisi ollut aika paha näky CV:ssä

Vierailija
18/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei terveitä tarvitse kuntouttaa, joten kuntouttavassa ollutta en palkkaisi minkäänlaiseen työhön. Ei tuollainen henkilö kykene töihin.

Vierailija
19/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni on ihan hyvä että ihmiset olisivat enemmän tekemättä yhtään mitään jos siitä niin sanotusta työpanoksesta ei makseta käytännöllisesti katsoen yhtään mitään.

Vierailija
20/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Mulla ei ole mitään ongelmia missään mutta tuollaiseen törkättiin vaikka olisin halunnut opiskella. Olisi ollut vieläpä sellainen ala, joka olisi takuuvarmasti työllistänyt. 

Noh, lusitaan tämä nyt sitten loppuun (toisin sanoen, en tee "työpaikassa" yhtään mitään).

Mitäs suostut. Itse sanoin omavalmentajalle ensimmäisenä että kuntouttavaan en ole sitten menossa koska osaan herätä aamuisin ja mennä nukkumaan oikeaan aikaan. Sen jälkeen ei ole puhunut yhtään mitään koko asiasta