Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntouttava työtoiminta

vadelmamuffini
06.09.2023 |

Suoraan sanottuna alkaa mennä hermot. Olen ollut kuntouttavassa työtoiminnassa kuukausitolkulla jo (kyllä, aivan liian kauan), ja aina siellä on ne samat ihmiset, jotka tulevat joka aamu myöhässä, vain maleksivat sen neljä tuntia ja eivät tee yhtään mitään. Pelaavat jotain peliä äänet päällä niin että se kilkatus tulee itselläkin kuulokkeista läpi. On ohjeistettu, että paikallaolon saa vain siitä, kun tuo jotain tekemäänsä näytille päivän päätteeksi. No nämä eivät tee mitään ja saavat kuitenkin sen 9 euroa, koska ovat kuitenkin olleet paikalla. Oma asenteeni on, että menen paikalle kuin menisin töihin, koska en tällä hetkellä voi oikeisiin töihin mennä, joten tällainen toiminta alkaa syödä motivaatiota tehdä itsekään mitään. Olen kysynyt te-henkilöltä, että miten tämä on mahdollista, ja hänkin myönsi ettei kuulosta reilulta, mutta mikään ei muutu. Onko muilla kokemusta? Pystyykö tuollaiseen saamaan muutosta vai pitääkö tässä itsekin alkaa sluibailla vaan ettei järki mene?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuollaiseen Uostuu, joutuu kierteeseen.

Idea on vaan siivota työttömyystilastoa.

Sitä kannattaa aina puhua asioita, kun olisi faktaa tietämättä aiheesta kuitenkaan sen enempää :)

Parikin pitkäaikaistyötöntä tuttavaa on olleet kuntouttavassa ja taantuneet siellä tarhaikäisen tasolle samalla alkoholisoituen pahasti - raittiit miehet.

Vierailija
22/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä cv hen laittaisi "ysieuron" höpötyksiä. Kannattaa laittaa vain ne työt josta on saanut palkkaa. M38

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä et ehkä välttämättä sitten ees tarvitse tota mihinkään mun mielestä. Koska toihan epäkuntouttaa tavallaan sua. Jos on työmotivaatio oikeasti niin äkkiä tuolta pois. On sanonta että seura tekee kaltaisekseen. Tossahan masentuu oikeasti jos pitää tollaista lusmuilua katella. Tsemppiä!

Tämä. Kuntouttava työtoiminta on ihmisille joilla on arjessa ongelmia ja elämänhallinnassa. Ap ei tämmöiseltä kuulosta. Jos työttömyys kyllästyttää niin entä työkokeilu? Sinne pääsee aika helposti

Höpöhöpö. Mulla ei ole mitään ongelmia missään mutta tuollaiseen törkättiin vaikka olisin halunnut opiskella. Olisi ollut vieläpä sellainen ala, joka olisi takuuvarmasti työllistänyt. 

Noh, lusitaan tämä nyt sitten loppuun (toisin sanoen, en tee "työpaikassa" yhtään mitään).

Mitäs suostut. Itse sanoin omavalmentajalle ensimmäisenä että kuntouttavaan en ole sitten menossa koska osaan herätä aamuisin ja mennä nukkumaan oikeaan aikaan. Sen jälkeen ei ole puhunut yhtään mitään koko asiasta

Olisi tullut karenssi jos en olisi suostunut. Ei mies nyt niin hyvin tienaa, että pystyisi omalla palkallaan elättämään viisihenkisen perheen.

Vierailija
24/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuntouttavan työtoiminnan määrä ja sisältö mitoitetaan tarpeidesi mukaan." Tuossa on kuntouttavasta työtoiminnasta faktaa. Eli aloittaja tekee sen mitä olet sopinut ja nämä muut sen mitä ovat sopineet omat tekemiset. Osa voi olla siis vain siksi että oppivat ylipäätään johonkin lähtemään ja pysymään siellä.

Vierailija
25/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä kannattaa aina puhua asioita, kun olisi faktaa tietämättä aiheesta kuitenkaan sen enempää :)

Miksi hymiö? Oletko reppana työvalmentaja vai peräti vielä reppanampi valmennetteva?

Vierailija
26/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä et ehkä välttämättä sitten ees tarvitse tota mihinkään mun mielestä. Koska toihan epäkuntouttaa tavallaan sua. Jos on työmotivaatio oikeasti niin äkkiä tuolta pois. On sanonta että seura tekee kaltaisekseen. Tossahan masentuu oikeasti jos pitää tollaista lusmuilua katella. Tsemppiä!

Tämä. Kuntouttava työtoiminta on ihmisille joilla on arjessa ongelmia ja elämänhallinnassa. Ap ei tämmöiseltä kuulosta. Jos työttömyys kyllästyttää niin entä työkokeilu? Sinne pääsee aika helposti

Höpöhöpö. Mulla ei ole mitään ongelmia missään mutta tuollaiseen törkättiin vaikka olisin halunnut opiskella. Olisi ollut vieläpä sellainen ala, joka olisi takuuvarmasti työllistänyt. 

Noh, lusitaan tämä nyt sitten loppuun (toisin sanoen, en tee "työpaikassa" yhtään mitään).

Mitäs suostut. Itse sanoin omavalmentajalle ensimmäisenä että kuntouttavaan en ole sitten menossa koska osaan herätä aamuisin ja mennä nukkumaan oikeaan aikaan. Sen jälkeen ei ole puhunut yhtään mitään koko asiasta

Olisi tullut karenssi jos en olisi suostunut. Ei mies nyt niin hyvin tienaa, että pystyisi omalla palkallaan elättämään viisihenkisen perheen.

Miksi et ehdottanut työkokeilua virkailijalle. Siinä sentään saa valita paikan minne mennä ja hyvällä tuurilla järkevää tekemistä

Vierailija
27/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin työtoiminnassa 15v

Tykkäsin tehdä neljä tuntia palapelejä ja lukea kuvakirjoja tai tehdä sanaristikoita. Joskus tein naisten kanssa rentoutushierontaa musiikin kanssa ja pelasimme skräpleä.

Toisinaan keskiviikkoisin oli ruuanlaittoa ja teimme lounaan toisillemme. Se oli siistiä.

Nyt nelikymppisenä on ikävä kuntouttavaa työtoimintaa ja työttömyys kotona on erilaista.

Sitä kaipaa naisten seuraa ja sitä kun oli tärkeä muille.

T. Samvel Tardy 41

Vierailija
28/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä cv hen laittaisi "ysieuron" höpötyksiä. Kannattaa laittaa vain ne työt josta on saanut palkkaa. M38

Entä jos on tehnyt vaan ysieuron höpötyksiä, jätän tyhjäksi kokonaan?

Vierailija
29/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkäsin tehdä neljä tuntia palapelejä ja lukea kuvakirjoja tai tehdä sanaristikoita. Joskus tein naisten kanssa rentoutushierontaa musiikin kanssa ja pelasimme skräpleä.

Toisinaan keskiviikkoisin oli ruuanlaittoa ja teimme lounaan toisillemme. Se oli siistiä.

Nyt nelikymppisenä on ikävä kuntouttavaa työtoimintaa ja työttömyys kotona on erilaista.

T. Samvel Tardy 41

Kouluttaudu lähihoitajaksi, saat naisten seuraa ja olet tärkeä muille, sekä menet töihin

Vierailija
30/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parikin pitkäaikaistyötöntä tuttavaa on olleet kuntouttavassa ja taantuneet siellä tarhaikäisen tasolle samalla alkoholisoituen pahasti - raittiit miehet.

Ei aina onnistuta ja hutejakin tehdään. Itse esimerkiksi en juo alkoholia ollenkaan, en ole juonut 12 vuoteen. En ole koskaan kuppia pahemmin ottanutkaan, mutta en nyt sitä vähääkään enää. Minulle ehdotettiin paikkaa nimenomaan päihdekuntoutujien yksikössä, missä on kuulemma myös aamuisin kuulemma jokin tukipiiri, jossa jutellaan tästä päihteiden käytöstä :::D Ei ehkä ihan minulle suunnattu! Mutta kyllä se sitten huomioitiin, kun sanoin että eihän tuo nyt ole minun paikkani!

Vierailija
31/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kuntouttavan työtoiminnan määrä ja sisältö mitoitetaan tarpeidesi mukaan." Tuossa on kuntouttavasta työtoiminnasta faktaa. Eli aloittaja tekee sen mitä olet sopinut ja nämä muut sen mitä ovat sopineet omat tekemiset. Osa voi olla siis vain siksi että oppivat ylipäätään johonkin lähtemään ja pysymään siellä.

Tuo kyllä kuulostaa aika älyttömältä ja ei-työelämälähtöiseltä. Ei sellaisessa työpaikassakaan ilmapiiri ole kovin hyvä jos osa saa mennä ja tulla miten tahtoo ja osa ei. Liian eri lähtötasoisia ihmisiä samassa paikassa tuolla varmaankin.

Vierailija
32/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aina onnistuta ja hutejakin tehdään. Itse esimerkiksi en juo alkoholia ollenkaan, en ole juonut 12 vuoteen. En ole koskaan kuppia pahemmin ottanutkaan, mutta en nyt sitä vähääkään enää. Minulle ehdotettiin paikkaa nimenomaan päihdekuntoutujien yksikössä, missä on kuulemma myös aamuisin kuulemma jokin tukipiiri, jossa jutellaan tästä päihteiden käytöstä :::D Ei ehkä ihan minulle suunnattu! Mutta kyllä se sitten huomioitiin, kun sanoin että eihän tuo nyt ole minun paikkani!

Tässä erinomainen esimerkki siitä että se omakin suu kannattaa avata ja sanoa mitä haluaa ja mitä ei. Ei ne työkkärissä tunne täysin ihmistä ja ehdottavat sitten juurikin kuntouttavaa varsinkin jos työttömyys pitkittynyt. Viimeksi kirjoitin paperille ylös oman suunnitelman ja luettelin sen tunnin aikana työkkärille ja hän vain kirjoitti kaiken ylös, sillä selvä

Vierailija
33/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Samvel Tardy 41

Olet ollut todella lainvastaisesti 14 vuotta. Ei siellä kuulu olla noin kauan.

Vierailija
34/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa työkokeilussa yksi outo ja hiljainen tyyppi sai ihan rauhassa päivät pitkät vaan istua ja tuijotella seinää. Välillä näpräsi kännyään. Kukaan ei välittänyt, mutta itse kun yhden ainoan kerran en heti ruokatauolta kävellyt suoraan jatkamaan töitä, vaan siinä matkan varrella pysähdyin juttelemaan toisen työkokeilijan kanssa, niin heti sain valitukset yhdeltä vanhemmalta työkokeilijalta.

Vierailija
35/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tuota kuntouttavaa työtä voi tyyliin tehdä vaikka omassa lähikaupassa yleensä moni paikka on innokas ottaa ilmaista työvoimaa varsinkin sellaisen ihmisen joka tekee työnsä hyvin.

No totta helvetissä, koska se on ilmaista! Siksi ei työpaikkoja synny eikä työnantajat ole halukkaita maksamaan palkkaa.

Vierailija
36/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Samvel Tardy 41

Tuohan on päiväkoti eikä mikään työkokeilu.

Vierailija
37/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopa työkokeilussa yksi outo ja hiljainen tyyppi sai ihan rauhassa päivät pitkät vaan istua ja tuijotella seinää. Välillä näpräsi kännyään. Kukaan ei välittänyt, mutta itse kun yhden ainoan kerran en heti ruokatauolta kävellyt suoraan jatkamaan töitä, vaan siinä matkan varrella pysähdyin juttelemaan toisen työkokeilijan kanssa, niin heti sain valitukset yhdeltä vanhemmalta työkokeilijalta.

Mitä hittoa sun tekemiset kuuluu toiselle työkokeilijalle. Itse en saanut edes tehdä työkokeilussa mitään ellei joku työntekijä ollut ihan vieressä. En saanut edes mennä toiseen huoneeseen yksin kun "työkokeilijaa ei saa jättää yksin" Mieluummin olisin töitä tehnyt vaikkakin ilmaiseksi

Vierailija
38/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisit sanonu että mitä valitat, et ole mun pomo

Vierailija
39/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni menossa viimeinen 3 kuukauden pätkä kuntouttavassa ja lopetan. Elämänhallinnassani ei ole mitään vikaa enkä ymmärrä miten tuo "työ" kuntouttaa 50 vuotiasta naista. Olen kirpputorilla nuorten parikymppisten kanssa ,(jotka mukavia) mutta mitään yhteistä meillä ei ole. Nuoret saa tulla ja mennä miten haluaa ja paljon poissa. Minulta moista ei suvaita. Älkää hyvät ihmiset suostuko kuntouttavaan.

Vierailija
40/63 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Samvel Tardy 41

Tuohan on päiväkoti eikä mikään työkokeilu.

Työkokeilu onkin ihan eri juttu, kun työtoiminta.