Kuntouttava työtoiminta
Suoraan sanottuna alkaa mennä hermot. Olen ollut kuntouttavassa työtoiminnassa kuukausitolkulla jo (kyllä, aivan liian kauan), ja aina siellä on ne samat ihmiset, jotka tulevat joka aamu myöhässä, vain maleksivat sen neljä tuntia ja eivät tee yhtään mitään. Pelaavat jotain peliä äänet päällä niin että se kilkatus tulee itselläkin kuulokkeista läpi. On ohjeistettu, että paikallaolon saa vain siitä, kun tuo jotain tekemäänsä näytille päivän päätteeksi. No nämä eivät tee mitään ja saavat kuitenkin sen 9 euroa, koska ovat kuitenkin olleet paikalla. Oma asenteeni on, että menen paikalle kuin menisin töihin, koska en tällä hetkellä voi oikeisiin töihin mennä, joten tällainen toiminta alkaa syödä motivaatiota tehdä itsekään mitään. Olen kysynyt te-henkilöltä, että miten tämä on mahdollista, ja hänkin myönsi ettei kuulosta reilulta, mutta mikään ei muutu. Onko muilla kokemusta? Pystyykö tuollaiseen saamaan muutosta vai pitääkö tässä itsekin alkaa sluibailla vaan ettei järki mene?
Kommentit (63)
Minut laitettiin kuntouttavaan, vaikutus oli päinvastainen. Jotenkin se lamautti ja vei elämånhalun
Vierailija kirjoitti:
Itselläni menossa viimeinen 3 kuukauden pätkä kuntouttavassa ja lopetan. Elämänhallinnassani ei ole mitään vikaa enkä ymmärrä miten tuo "työ" kuntouttaa 50 vuotiasta naista. Olen kirpputorilla nuorten parikymppisten kanssa ,(jotka mukavia) mutta mitään yhteistä meillä ei ole. Nuoret saa tulla ja mennä miten haluaa ja paljon poissa. Minulta moista ei suvaita. Älkää hyvät ihmiset suostuko kuntouttavaan.
Jokin syy sille on, että sinut on määrätty kuntouttavaan työtoimintaan. Ei sitä voi terveille edes tarjota.
Viimeisimmällä kerralla minut laitettiin yksikköön, jossa olin ainoa joka ei ollut edunvalvonnassa.
Seura oli samanlaista kuin suljetulla osastolla. Pomoa närkästi se että minut oli laitettu sinne, olin poikkeava muihin nähden. Ainoa joka hallitsi itse omaa pankkitiliään. Juu ei kiitos enää koskaan
Vanhempi ukko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni menossa viimeinen 3 kuukauden pätkä kuntouttavassa ja lopetan. Elämänhallinnassani ei ole mitään vikaa enkä ymmärrä miten tuo "työ" kuntouttaa 50 vuotiasta naista. Olen kirpputorilla nuorten parikymppisten kanssa ,(jotka mukavia) mutta mitään yhteistä meillä ei ole. Nuoret saa tulla ja mennä miten haluaa ja paljon poissa. Minulta moista ei suvaita. Älkää hyvät ihmiset suostuko kuntouttavaan.
Jokin syy sille on, että sinut on määrätty kuntouttavaan työtoimintaan. Ei sitä voi terveille edes tarjota.
Eipä ole itselleni tarjottu koskaan vaikka olin kaksi vuottakin työttömänä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä nyt taitaa parikin ettei ole mitään syitä. Tosiaan, kuntouttavaan työtoimintaan kun vaaditaan perusteet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole itselleni tarjottu koskaan vaikka olin kaksi vuottakin työttömänä
Hulluja ja humalaisia vartenhan tuo kuntouttava on.
Onko teille tarjottu k-piikkejä niissä paikoissa? Entä hengityssuojia? Entä nenätikkuja. Vai oma valinta.
Kuntouttavalle työtoiminnalle on oltava hyvät perusteet, kyllä aina on jokin syy jo sille että sitä edes ehdotetaan. Ei sitä noin vaan jokaiselle työttömälle tarjota
Mä ottaisin suurena henkilökohtaisena loukkauksena jos nyt olisin työtön ja tollaista ehdotettaisiin. Oon satavarma että ahdistuisin jos katsoisin sellaista "työntekoa". Ei toi voi olla oikea paikka suurimmalle osalle työttömistä.
Vierailija kirjoitti:
Mä ottaisin suurena henkilökohtaisena loukkauksena jos nyt olisin työtön ja tollaista ehdotettaisiin. Oon satavarma että ahdistuisin jos katsoisin sellaista "työntekoa". Ei toi voi olla oikea paikka suurimmalle osalle työttömistä.
Ja kun ei se sluibailu ole niissä edes se masentavin asia, vaan useinkin se seura.
Se on hemmetin huono idea pakottaa luuseri seurustelemaan toisten luuserien kanssa työkseen.
Ei mitään niitä ihmisiä vastaan, mutta seurana totaalisen masentavaa.
Linnakundeja, edunvalvottavia, narkomaaneja, mielisairaita, asunnottomia, juoppoja, kaikkea mitä laarin pohjalta nyt löytyy. Niiden kanssa istut sitten työmaakopissa neljä tuntia päivässä juomassa kahvia kun ne meuhkaa ja sekoilee ja selittää. Ei mitään tekemistä, muuta kuin se läpänheitto, kjäh kjäh kjäh.
Ei kuntouta.
Vierailija kirjoitti:
Siis tuota kuntouttavaa työtä voi tyyliin tehdä vaikka omassa lähikaupassa yleensä moni paikka on innokas ottaa ilmaista työvoimaa varsinkin sellaisen ihmisen joka tekee työnsä hyvin.
Kuntouttavaa työtoimintaa ei voi hankkia yrityksestä. Yrityksiltä hankkimista koskevan rajoituksen taustalla on se, että kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden työpanoksen ei tulisi korvata työsuhteista työtä.
Itse olin kaupungilla kuntouttavassa kaksi kuukautta, ja työkokeilun kautta nyt määräaikaisessa työssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et ehkä välttämättä sitten ees tarvitse tota mihinkään mun mielestä. Koska toihan epäkuntouttaa tavallaan sua. Jos on työmotivaatio oikeasti niin äkkiä tuolta pois. On sanonta että seura tekee kaltaisekseen. Tossahan masentuu oikeasti jos pitää tollaista lusmuilua katella. Tsemppiä!
Tämä. Kuntouttava työtoiminta on ihmisille joilla on arjessa ongelmia ja elämänhallinnassa. Ap ei tämmöiseltä kuulosta. Jos työttömyys kyllästyttää niin entä työkokeilu? Sinne pääsee aika helposti
Höpöhöpö. Mulla ei ole mitään ongelmia missään mutta tuollaiseen törkättiin vaikka olisin halunnut opiskella. Olisi ollut vieläpä sellainen ala, joka olisi takuuvarmasti työllistänyt.
Noh, lusitaan tämä nyt sitten loppuun (toisin sanoen, en tee "työpaikassa" yhtään mitään).
No se on oma valintasi. Itse valitsin maksimitunnit ja päivät viikossa ja lyhimmän mahdollisen ajan eli kaksi kuukautta ja tein kaiken mitä ehdotettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö työnantajat minkään arvoisena jos cv:ssä on merkintä että on ollut kuntouttavassa työtoiminnassa, vai onko se pikemminkin haitallinen merkintä, ennemmin vaikka tyhjä aukko kuin kuntouttava työtoiminta?
Työmarkkinatorin profiiliakin hehkutettiin että tämän avulla kyllä löytyy töitä, mutta mitään apua siitä ei ollut. Nyt se profiili vanhentui ja poistettiin ja en laita sitä takaisin.
Ei terveitä tarvitse kuntouttaa, joten kuntouttavassa ollutta en palkkaisi minkäänlaiseen työhön. Ei tuollainen henkilö kykene töihin.
Kuntouttavassa voi myös todistaa itselleen ja muille olevansa työkuntoinen. Oltiin yhden kuntoutettavan kanssa puoli vuotta palkkatuetulla ja tehtiin kimpassa mitä ikinä ohjaaja ehdotti.
Takaisin en tuonne mene, samasta syystä kuin mistä ap kertoo. Työmotivaatio riippuu paljon mitä muut siellä puuhaavat, jos on hyvää ja aktiivista kaveria, niin sittenhän siellä voi viihtyä.
Ap voisi kysellä kuntouttavaan jonnekin säätiöön tai kunnalle, missä on oikeitakin työntekijöitä ja töitä tehtävänä, niin kuntouttavasta voisi olla enemmän apua työllistymisessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin työtoiminnassa 15v
Tykkäsin tehdä neljä tuntia palapelejä ja lukea kuvakirjoja tai tehdä sanaristikoita. Joskus tein naisten kanssa rentoutushierontaa musiikin kanssa ja pelasimme skräpleä.
Toisinaan keskiviikkoisin oli ruuanlaittoa ja teimme lounaan toisillemme. Se oli siistiä.
Nyt nelikymppisenä on ikävä kuntouttavaa työtoimintaa ja työttömyys kotona on erilaista.
Sitä kaipaa naisten seuraa ja sitä kun oli tärkeä muille.
T. Samvel Tardy 41
Tuohan on päiväkoti eikä mikään työkokeilu.
Työkokeilu onkin ihan eri juttu, kun työtoiminta.
Niinpä - ei kaikki tiedä kaikkea. Olin muinoin kokkihommissa ja samaan keittiöön tuli työelämävalmennettava, joka luuli että hän valmistuu jaksolta a la carte-kokiksi, mutta ei oppinut edes ymmärtämään ettei tiskivettä viedä biojätteisiin vaan lasketaan viemäriin...
T: kokki evp
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö työnantajat minkään arvoisena jos cv:ssä on merkintä että on ollut kuntouttavassa työtoiminnassa, vai onko se pikemminkin haitallinen merkintä, ennemmin vaikka tyhjä aukko kuin kuntouttava työtoiminta?
Työmarkkinatorin profiiliakin hehkutettiin että tämän avulla kyllä löytyy töitä, mutta mitään apua siitä ei ollut. Nyt se profiili vanhentui ja poistettiin ja en laita sitä takaisin.
Ei terveitä tarvitse kuntouttaa, joten kuntouttavassa ollutta en palkkaisi minkäänlaiseen työhön. Ei tuollainen henkilö kykene töihin.
Sivusta: Miä kykenen, vaan 60v ei palkata. Aktiivimalli painosti ilmaseen puuhasteluun. Oon tään 3kk loppuun enkö jatka
Ap on tehnyt virheen siinä vaiheessa, kun on laittanut nimen alle sellaiseen aktivointisuunnitelmaan missä kuntouttava on mainittuna. Pakko kuntouttavaan ei ole suostua.
Työkykyinen ei lain mukaan edes saisi olla siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et ehkä välttämättä sitten ees tarvitse tota mihinkään mun mielestä. Koska toihan epäkuntouttaa tavallaan sua. Jos on työmotivaatio oikeasti niin äkkiä tuolta pois. On sanonta että seura tekee kaltaisekseen. Tossahan masentuu oikeasti jos pitää tollaista lusmuilua katella. Tsemppiä!
Tämä. Kuntouttava työtoiminta on ihmisille joilla on arjessa ongelmia ja elämänhallinnassa. Ap ei tämmöiseltä kuulosta. Jos työttömyys kyllästyttää niin entä työkokeilu? Sinne pääsee aika helposti
Höpöhöpö. Mulla ei ole mitään ongelmia missään mutta tuollaiseen törkättiin vaikka olisin halunnut opiskella. Olisi ollut vieläpä sellainen ala, joka olisi takuuvarmasti työllistänyt.
Noh, lusitaan tämä nyt sitten loppuun (toisin
Toi helevetin paskapuhe heräämisestä ja päivärytmistä on surkrhupaisaa. Ite tehny yöpainotteisesti kolmivuoroa yli 20 vuotta ja olin tossa lyhyen pätkän työttömänä. Jo oli te-täti saarnaamassa. Kysyin, että ootsä ollenkaan lukenu mun papereita? 20+ vuotta kolmivuoroa ja sä lässytät jostain säännöllisestä unirytmistä?
Vierailija kirjoitti:
Ap on tehnyt virheen siinä vaiheessa, kun on laittanut nimen alle sellaiseen aktivointisuunnitelmaan missä kuntouttava on mainittuna. Pakko kuntouttavaan ei ole suostua.
Mutta minkäs teet kun te-toimiston ja kuntouttavan virkailijat sanovat että jos et suostu tulee karenssi? Koska "kieltäydyt toimenpiteistä jotka saattavat edesauttaa työllistymistä".
Vierailija kirjoitti:
Meillä kyllä riittää työttömyys syyksi.
Meillä esim kuntosali päivänä ja kellon aikaan x, joten porukkaa tosiaan menee ja tulee miten sattuu, mutta ihan kuten heidän kuuluukin.