Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt kun itsellä on lapsenlapsia on vaikea käsittää niitä mummoja jotka

Vierailija
05.09.2023 |

pitkin hampain ottavat lapsenlapsia hoitoon. Muistan yhdenkin joka irvisteli kuinka joutui hoitamaan heitä. Eikä ollut mkään jatkuva hoidontarve.

Kommentit (340)

Vierailija
61/340 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on mieheni kanssa oma elämämme ja kotimme, emme kaipaa lapsenlapsia niitä sotkemaan ja pilaamaan. Vanhemmat huolehtikoon vain omista lapsistaan ja jos tarvitsevat apua soittakoot vaikka sosiaalitoimistoon.

Vierailija
62/340 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummot eivät ole mitään hoitotätejä.he ovat jo lapsensa hoitaneet.

Joku itsekäs boomer-isovanhempi keksi tämän mantran, ja sitä toistellaan, vaikka se ei edes pidä paikkaansa. Missään perhekeskeisessä kulttuurissa ei ajatella noin, että vastuu sukulaisista (etenkään omista lapsista!) lakkaisi kun ovat isoja. 

Eikä meilläkään noin ajateltu ennen. Vasta boomer-sukupolvi sanoutui irti siitä lastenlasten hoidosta, jota aiemmat sukupolvet olivat tehneet automaationa.

"Koko kylä kasvattaa", on meikäläinen sananlasku. 

Nykyään sen voisi muuttaa muotoon "äiti yksin kasvattaa." 

En tiedä mikä meidän suvussa oli eniten vikana (oli paljonkin vikana) mutta kyllä mun, neljäkymppisen ihmisen jo edesmenneet isovanhemmat irtisanoutui lastenhoidosta jo 80-90-luvuilla.

En tiedä oliko hyvä vai huono asia koska sekä kotona että isovanhemmilla oli erittäin kylmäkiskoinen ympäristö.

Noilla asioilla on hyvin todennäköisesti yhteys.

On varmasti.

Yritin lähinnä kertoa siitä että ei se välttämättä 50-60 luvuilla syntyneiden keksintö ole.

No jokatapauksessa, itse yritän tehdä parhaani että se kylmäkiskoisuus loppui minun lapsuuteen, minun perheeni kohdalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/340 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 v tein  ympärivuotisesti  7 pv viikossa  työtä yrittäjänä ja kasvatin omat lapset kotona . Nyt on minun omaa aikaa . Nyt saan levätä ja mennä miten haluan

Ei ole velvollisuutta  hoitaa ketään. Omat lapset hoitavat omansa

Vierailija
64/340 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki vanhemmat ole kovin lapsirakkaita/sukurakkaita, joillekin se lasten kanssa oleminen on tosi uuvuttavaa ja odottavat milloin omat lentävät pesästä, ilmoittavat sitten että lapset on tehty ja enää en hoida jne.

Mutta hieman häiritsevää kyllä, että tässä kysellään taas vain naisten eli mummojen perään?

Mikä naispakkomielle tällä palstalla ja netissä ylipäätään on?

Itse olin lapsena paljon isoisieni hoidossa, kun toinen jäi jo viiskymppisenä päivätyöstä pois ja toisella oli opettajana pitkät lomat (isoäidit taas oli ns. uranaisia, johtotehtävissä ja enempi töissä).

Vierailija
65/340 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukapa ei ottaisi hoitoon hyvin käyttäytyviä lapsia. Niitä, joille kotona on opetettu peruskäytöstavat. Hyvin kasvatettujen lastenlasten mummojen on helppo arvostella muiden mummojen ratkaisuja. Nainen on naiselle susi.

Jos vierailu mummon luona on aina pelkkää riehumista, sotkemista ja huutoa, en ihmettele ettei hoitoa tai yökylää tarjota. 

Vierailija
66/340 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ota ja syy on omat selkäkivut. En jaksa kumarrella lasten takia ja juoksemaan en pysty ollenkaan. Sekin saattuu selkään kun istun ja lapsi on sylissä ja heiluu.

Syitä on kymmeniä, mutta eihän se toisen kipu näy ja valittaakaan en halua.

Miksi et hoida itseäsi kuntoon? Ei vanheneminen ole mikään tekosyy lössähtää. Selkäkipu tulee sohvalla makaamisesta. Hanki kävelysauvat ja painele lenkille, osa uimahallikortti ja treenaa keskivartalon syvät lihakset kuntoon. Se duuni pitäisi aloittaa jo 30-40v mutta vieläkin ehdit saada kuntoa. Kivempi elää kun jaksat tehdäkin sitten jotain.

Kommenttisi kertoo tietämättömyydestä.😕

On monta syytä miksi selkä voi  olla huono

Ei sitä aina niin vaan  " kuntoilla kuntoon "

Tätä mäkin meinasin sanoa vaikka olen vielä suht nuori ja kunnossa.

Jos kaiken voisi tuosta vaan itse halutessaan laittaa kuntoon niin täällähän ois kaikki huippukunnossa, ei kenelläkään mitään terveysongelmia ja kaikki eläis ikuisesti.

Mutta kun se ei mene niin.

Vierailija
67/340 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen etämummu. Se on kipeä asia, että lapsenlapset asuu vanhempineen eri paikkakunnalla.

Menettää paljon iloa, mitä voisi olla. Se on kuin olisi saanut lottovoiton, mutta rahoja ei saisi nostaa tililtä.

Vierailija
68/340 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole vielä lapsenlapsia, ehkä onneksi, kun kädet ovat täynnä lähipiirin avuntarpeisia vanhuksia (5 kpl) työelämän lisäksi. Pidän outona ajatusta, että ensin pitäisi hoitaa lapset ja sitten lapsenlapset, meillä jokainen on ikääntyessään enemmän saamapuolella. Voi tietysti johtua siitäkin, että genetiikka ei tee meikäläisistä teräsmummoja.

Joka tapauksessa vaarejakin saa ja pitää osallistua etteivät koko ikäänsä vaan kellu menemään, ja lasten kanssa soisi olevan samanikäisiä turvaverkkoja. Eipä silti, ei mullakaan ollut edes sisaruksia, eikä ole omallanikaan.

Vierailija
69/340 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun minulla on omia lastenlapsia, ymmärrän hyvin niitä mummoja, jotka eivät ota lastenlapsia hoitoon.

Ja kun me mummot, jotka otamme, kohtaamme marisemme keskenämme miten hoito väsyttää, sotkuja saa siivota ja tekemämme ruoka, itse tehtyä luomua ja muutenkin maanläheistä, ei maistu lapsille. Siinä sitten voivotellaan kipeää selkää ja polvea. Lopuksi todetaan on ne ihania ja ikävä on kun ei pariin päivään saati viikkoon näe, mutta on niin raskaita hoitaa kun töissäkin vielä täytyy käydä.

Vierailija
70/340 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei voimat enää riitä ja nykyään mummot on piikoja ei mummoja.

Vierailija
71/340 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki vanhemmat ole kovin lapsirakkaita/sukurakkaita, joillekin se lasten kanssa oleminen on tosi uuvuttavaa ja odottavat milloin omat lentävät pesästä, ilmoittavat sitten että lapset on tehty ja enää en hoida jne.

Mutta hieman häiritsevää kyllä, että tässä kysellään taas vain naisten eli mummojen perään?

Mikä naispakkomielle tällä palstalla ja netissä ylipäätään on?

Itse olin lapsena paljon isoisieni hoidossa, kun toinen jäi jo viiskymppisenä päivätyöstä pois ja toisella oli opettajana pitkät lomat (isoäidit taas oli ns. uranaisia, johtotehtävissä ja enempi töissä).

Niinpä! "Äiti yksin kasvattaa" siis mitä?

Missä lasten isät on?

Minulla ei ole lapsenlapsia vaan omat lapset opiskelevat vielä.

Sitä mitä ei ole, ei kaipaa.

Vierailija
72/340 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on mieheni kanssa oma elämämme ja kotimme, emme kaipaa lapsenlapsia niitä sotkemaan ja pilaamaan. Vanhemmat huolehtikoon vain omista lapsistaan ja jos tarvitsevat apua soittakoot vaikka sosiaalitoimistoon.

Ette ole edes ansainneet lapsenlapsia. Onneksi lapsesi ymmärtävät pysyä teistä kaukana! Hävetkää!

-mummu-

Vierailija
73/340 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tämä on outo kysymys, mutta rakastaako sellainen ihminen omia lapsiaan oikeasti, joka pystyy sanomaan että "minä olen omani hoitanut ja sinä hoidat omasi"?

Mietin vain, kun itse olen elänyt aika tukiverkottoman elämän kun lapsia sain. Eli tiedän miltä tuntuu, kun oma äiti sanoo ettei "äpärääni" hoida. Kaikkien unettomien öiden, miehen työmatkan aikaan osuneiden vatsatautien, kaikkien peruuntuneiden omien menojen yms jälkeen en voisi koskaan asettaa omaa lastani samaan tilanteeseen.

Voin totta kai sairastua, tilanteet voi muuttua, mutta ensinnäkin uskallan puhua myös vaikeista asioista, ja toiseksi rakastan lapsiani. En halua heille tällaista oloa kuin minulla on ollut.

En vaan tule koskaan käsittämään, miten joku ei halua edes tuntea omia lapsenlapsiaan, ei halua heitä tavata (Huom, ei tarkoita hoitamista!), ei kutsua omaan kotiinsa, ei mitään.

Vierailija
74/340 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ei voimat enää riitä ja nykyään mummot on piikoja ei mummoja.

Heh. Oma mummini oli piikojen kasvattama, ja itsellään oli taloudenhoitaja apuna ja lastenhoitajakin kaksosilleen.

Ja mitä hän teki, kun isovanhemmaksi tuli? Hoiti ja hemmotteli minua

Ja niin minä tulen tekemään myös.

Vierailija
75/340 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40 v tein  ympärivuotisesti  7 pv viikossa  työtä yrittäjänä ja kasvatin omat lapset kotona . Nyt on minun omaa aikaa . Nyt saan levätä ja mennä miten haluan

Ei ole velvollisuutta  hoitaa ketään. Omat lapset hoitavat omansa

Pahinta mitä voi suustaan päästää on velvollisuuden tunne hoitaa! Minun sydämeni suli, kun poikani lähetti kuvan vastasyntyneestä lapsenlapsestani. Hän on vieläkin mummun kulta ja on jo koululainen. Se leveä hymy ja halaus kun tavataan. Käy myös yökylässä, ei tule hoitoon. Rakastamme lasta paljon. Meillä on myös hyvä ja terve suhde pienokaisen vanhempiin.

Vierailija
76/340 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukapa ei ottaisi hoitoon hyvin käyttäytyviä lapsia. Niitä, joille kotona on opetettu peruskäytöstavat. Hyvin kasvatettujen lastenlasten mummojen on helppo arvostella muiden mummojen ratkaisuja. Nainen on naiselle susi.

Jos vierailu mummon luona on aina pelkkää riehumista, sotkemista ja huutoa, en ihmettele ettei hoitoa tai yökylää tarjota. [/quote

Niin makaa, kuin petaa! Jostainhan tämä rajattomuus kumpuaa 🙄

Vierailija
77/340 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ota ja syy on omat selkäkivut. En jaksa kumarrella lasten takia ja juoksemaan en pysty ollenkaan. Sekin saattuu selkään kun istun ja lapsi on sylissä ja heiluu.

Syitä on kymmeniä, mutta eihän se toisen kipu näy ja valittaakaan en halua.

Rikot siis suhteesi perheeseen ihan silkkaa hienotunteisuuttasi? 

Kerro syysi, ole nainen! Se auttaa myös vanhuudessasi, kun lapsesi ja lastenlapset ymmärtävät tarpeitasi, koska ne eivät silloin lävähdä heidän silmilleen ensimmäistä kertaa. Lisäksi he eivät ymmärrä, mikseivät kelvanneet sinulle. Kaikki kärsivät haluttomuutesi takia. 

Olen kertonut että nivelvälit on madaltuneet ja on kulumia. Aamuisin tai jos istun pitempään paikallani, en pysty kävelemään kuin huonekaluja pitkin. Saan neuvoja mennä lääkäriin, käyä osteopaatilla, syödä särkylääkkeitä ja kaikkea  mahdollista, että voisin vielä olla käytettävissä, kuten koko tähänastisen elämäni olen ollut. Olen harmillisesti epäkunnossa tarvitsijoideni kannalta, mutta en kaipaa myötätuntoa, vain sitä, että uskotaan kun sanon että en pysty enää.

Ken vaivojansa valittaa, on vaivojensa vanki.

Tämän vuoksi juuri en ole valittanut. Sekään ei palstan mielestä ole hyvä, koska se luemma etäännyttää sukulaisista. Teen päivittäin kaiken mahdollisen kuntoni hyväksi: kuntosali kahdesti viikossa, vesivoimistelu 3 kertaa viikossa, kävelyä joka päivä vähntään tunti.

Vierailija
78/340 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alottaja on taas näitä ittensä ylentäjiä ja muiden alentajia.

En pitänyt alentajana tai ylentäjänä. Itsekin mummuna tapaan ja otan yökylään aina kun mahdollista. Ei minua pyydetä koskaan HOITAMAAN lapsen lasta.

Vierailija
79/340 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ketju kaikessa raadollisuudessaan, kiitos tästä. Meillä on kolme lasta, joilla on neljä isovanhempaa eikä heistä yksikään hoida lapsenlapsiaan tai auta meitä arjessa millään tavalla. Tämä keskustelu avaa silmiä ja niitä syitä, miksi hekään eivät todennäköisesti halua osallistua elämäämme.

Miinuspuolena on lasten jääminen vieraiksi, eivätkä lapset varmaan halua osallistua aikanaan 70-, 80- tai 90-vuotisjuhliinkaan. Toivon, etteivät isovanhemmat tällaista meidän perheeltä edellytä, vaan juhlivat vaikka etelän lämmössä. Lahjakortin toki laitamme, vähän matkarahaa, ettei tässä nyt ilkeitä sentään olla.

Vanhin lapsemme kirjoittanee ylioppilaaksi ensi keväänä, se on jo sovittu ettei isovanhemmille kutsua lähde, kun ei välejään oikein ole. Vietämme iloiset juhlat ystäväperheiden ja nuoren ystävien kanssa, heitä onneksi riittää. Naapurustomme vanha lapseton pariskunta on innoissaan auttamassa, rouva leipoi jo testikakkujakin, ihanaa oli! Oli voileipäkakkua, juustokakku sekä perinteinen kermakakku. He ovat kunniavieraita totta kai. Mies auttelee vastapalveluksena lumitöissä ja teinimme leikkaavat näiden ihanien seniorien nurmikon, joten pärjäilevät kotona asuen vielä monta monituista vuotta. Näiden kultaisten vanhusten kauppa- ja apteekkiasiatkin voimme hoitaa ilomielin omien asioiden ohessa.

Vierailija
80/340 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppohan se, jos on eläkkeellä ja muutenkin helppo elämä. Mutta hoida työt, koti, omat vanhat vanhemmat ja kaikki muukin. Siihen päälle passaat lapsenlapset vanhempineen ja siivoat sotkut. Vapaa-aikaa ei jää itselle juurikaan. Ymmärrän oikein hyvin. Ei vain jaksa. Myös niissä lapsissa on eroja. Jos aikaa on ja helppo lapsi, niin mikäs siinä. Toinen onkin semmoinen, jonka perässä pitää koko ajan juosta estämässä hölmöilyjä. Sitten kiukuttelee, kun ei saa tahtoaan läpi.

No itse olet lapsesi kasvattanut tuohon jamaan. Peili!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän